Jump to content
PyroForum.nl

De Nationale Wetenschapsquiz 2007


gamekeeper

De Vragen  

34 members have voted

  1. 1. Vraag 1: Hoe behoud je het best voor enkele uren de bubbeltjes in een halflege fles champagne?

    • A: Als je de fles zonder kurk bewaart met een zilveren voorwerp erin.
      4
    • B: Als je de fles afgesloten op kamertemperatuur bewaart.
      17
    • C: Als je de fles zonder kurk in de ijskast bewaart.
      13
  2. 2. Vraag 2: Hoe drinken giraffen zonder dat water hun neus uit loopt?

    • A: Ze nemen een slok water en komen omhoog om het water in hun slokdarm te laten lopen.
      4
    • B: Ze drinken net als dieren met kortere nekken, zoals paarden en zebra?s.
      14
    • C: Ze sluiten hun neusgaten.
      16
  3. 3. Vraag 3: Twee personen slapen in een tent. Ze beschikken over twee slaapzakken. Resulteert het aan elkaar ritsen van de slaapzakken in meer of minder ruimte per persoon?

    • A: Maakt geen verschil.
      16
    • B: In afzonderlijke slaapzakken heeft ieder de meeste ruimte.
      5
    • C: In een grote gezamenlijke slaapzak heeft ieder twee keer zoveel plek.
      13
  4. 4. Vraag 4: Het monogame huwelijk gebaseerd op liefde en vrije wil van de partners kreeg in Europa zijn juridische vorm tijdens de Middeleeuwen. Op welk recht steunt het normenstelsel dat doorslaggevend was voor deze innovatie?

    • A: Het Romeinse recht.
      10
    • B: Het Germaanse recht.
      11
    • C: Het kerkelijk recht.
      13
  5. 5. Vraag 5: Het Panorama Mesdag is een cilindervormig schilderij dat enkele meters van de toeschouwers is verwijderd. Aan de horizon zie je heel kleine scheepjes. Zie je die beter met een verrekijker?

    • A: Nee, met een verrekijker kun je niet scherp zien op die kleine afstand.
      15
    • B: Nee, je zult alleen de structuur van het schilderij beter zien.
      16
    • C: Ja, je zult die scheepjes nu veel duidelijker zien.
      3
  6. 6. Vraag 6: Verbrand je tijdensi het skiën vanaf de Zugspitze op een zonnige winterdag sneller dan aan het strand bij Zandvoort op een zonnge zomerdag?

    • A: Ja, sneeuw reflecteert de UV-stralen extra, waardoor de straling sterker is dan op het strand.
      31
    • B: Nee, de zonkracht aan de kust is veel sterker dan in de bergen.
      2
    • C: Nee, alleen de lichaamsdelen die verbranden verschillen.
      1
  7. 7. 7: We nemen een kop koffie, gieten er een scheut Tia Maria in en doen er dan nog een scheutje koffieroom in. Wat gebeurt er?

    • A: De koffieroom zakt meteen in het midden naar beneden.?
      14
    • B: De koffie room schift onmiddellijk.
      12
    • C: De room begint spontaan te pulseren.
      8
  8. 8. Vraag 8: Je zet een brandende kaars in een glazen jampotje op de rand van een draaischijf. Naar welke kant gaat de vlam, als de schijf stationair draait?

    • A: Naar achteren.
      11
    • B: Naar buiten.
      12
    • C: Naar binnen.
      11
  9. 9. Vraag 9: Welke klank hoor je als je naar een opname luistert van iemand die ?pa-pa? zegt, en tegelijk een filmpje ziet van iemand die met zijn lippen een ?ka-ka?-beweging maakt?

    • A: pa-pa
      10
    • B: ta-ta
      15
    • C: la-la
      9
  10. 10. Vraag 10: Kunnen mensen elektromagnetische golven van mobiele telefoonmasten voelen?

    • A: Ja, dat kan iedereen.
      2
    • B: Sommige mensen kunnen dat wel.
      7
    • C: Nee, dat kan niemand.
      25
  11. 11. Vraag 11: Je hebt twee identieke blikjes cola. Eén schud je, de ander niet. Ze rollen daarna tegelijk een helling af. Welk blikje is eerder beneden?

    • A: Het geschudde blikje.
      18
    • B: Het ongeschudde blikje.
      5
    • C: Beiden tegelijk.
      11
  12. 12. Vraag 12: Als je een lamp tegen je duim houdt, zie je door het weefsel een rood schijnsel. Hoe komt dat?

    • A: Door de zuurstof in het bloed
      3
    • B: Door de samenstelling van het licht.
      1
    • C: Door lichtverstrooiïng in het weefsel.
      30
  13. 13. Vraag 13: Waarom is slechts een klein gedeelte van de middeleeuwse Arabische wetenschap in middeleeuws Europa bekend geworden?

    • A: Het Christelijke Europa had geen belangstelling voor bijvoorbeeld het berekenen van Islamitische gebedstijden en de richting van Mekka.
      19
    • B: De kruisvaarders waren onvoldoende getraind om iets van wetenschap te begrijpen.
      8
    • C: De Europese vertaalcentra waren ver verwijderd van de Arabische wetenschapscentra.
      7
  14. 14. Vraag 14: Had de Franse Revolutie positieve invloed op de Franse kookkunst?

    • A: Nee, de Franse Revolutie moest niets hebben van kookkunst.
      10
    • B: Nauwelijks, er bestond toen nog geen kookkunst in Frankrijk.
      9
    • C: Ja, de kookkunst kreeg een impuls door de Revolutie.
      15
  15. 15. Vraag 15: Waarom worden de poten van een kerstkalkoen of ander gevogelte tijdens het braden vaak bedropen met vet?

    • A: Om een lekker korstje te krijgen.
      13
    • B: Om het vlees af te koelen.
      6
    • C: Om het vlees overal heet te houden.
      15
  16. 16. Vraag 16: Je gooit een aantal keren met een dobbelsteen. Welk van de volgende drie uitkomsten maakt de grootste kans?

    • A: Dat je in 6 worpen minstens eenmaal een zes gooit.
      14
    • B: Dat je in 12 worpen minstens tweemaal een zes gooit.
      5
    • C: Dat je in 18 worpen minstens driemaal een zes gooit.
      15
  17. 17. Vraag 17: Er ligt een groene, halfrijpe banaan op een schaal. Na een aantal dagen is deze rijp en geel geworden. Wanneer bevat de banaan de meeste calorieën?

    • A: In halfrijpe, groene toestand.
      6
    • B: In volrijpe, gele toestand.
      19
    • C: Geel en groen bevatten evenveel calorieën.
      9
  18. 18. Vraag 18: Gebruikt een vliegtuig dat tegen de klok invliegt in de regel meer of minder energie dan hetzelfde vliegtuig op de retourvlucht van dit traject?

    • A: Meer
      7
    • B: Minder
      8
    • C: Dat hangt af van de vlieghoogte.
      19
  19. 19. Vraag 19: Wat is de zuinigste manier om je bad te laten vollopen met water van 38 graden Celsius?

    • A: Eerst het koude water erin.
      12
    • B: Eerst het warme water erin.
      4
    • C: Meteen de mengkraan goed afstellen.
      18
  20. 20. Vraag 20: Wanneer loopt een bad water het snelst leeg?

    • A: Als er iemand in zit.
      16
    • B: Als er niemand in zit.
      3
    • C: Met of zonder iemand erin, het bad loopt altijd even snel leeg.
      15


Recommended Posts

Ik had bij vraag 20 andwoord C.

Volgens mij maakt het niet uit want de hoeveelheid water blijft echter het zelfde

Aan de andere kant als je in bad zit neem je plaats in beslag, druk je het water hoger op, dus staat het water hoger en zal er ook meer druk opstaan. (Ik probeer het wel een keer uit :D )

Volgens mij maakt de temp of dat zilveren voorwerp niet, uit lijkt me tenminste, als ik een fles cola in de koelkast zet dan blijft de CO2 er net zo lang in als dat ik en fles gewoon in laat staan hoor.

Edited by pyrobass
Link to comment

Testresultaten betreffende vraag 1: Na het vullen van twee lege flessen tot een derde van het maximale volume, heb ik een van de flessen onafgesloten in een vriezer van -19 graden celcius gezet. De andere fles, afgesloten, buiten de vriezer gezet bij kamertemperatuur:
Na een half uur was het resultaat al proefbaar. In de gekoelde fles was al een aardige laag ijs te zien. Bij het proeven was duidelijk te proeven dat de gekoelde fles al minder koolzuur bevatte.
Ik kan de proef neit voor een a twee uur voortzetten in verband met slapen. Het zou kunnen dat een ijslaag aan de bovenkant zorgt voor een afsluiting en een gunstiger evenwicht met H2CO3 vorming, echter is dat enkel een mogelijke gebeurtenis.

Link to comment

Ik heb om 22:30 2 flesjes half gevuld met spa rood.
1 onafgesloten in de vriezer en 1 gesloten buiten de vriezer.
Om 23:15 had ik hetzelfde resultaat als nitro, maar ik merkte wel dat het flesje buiten de vriezer nauwelijks was opgewarmd. Het flesje in de vriezer is verplaatst naar de koelkast om ijsvorming te voorkomen (wat bij champagne waarschijnlijk ook niet binnen een uur of 5 zal gebeuren vanwege het hoge % alcohol).

Nu, 0:10 is het resultaat omgekeerd! Beide flesjes hebben nog nauwelijks meer prik, maar het flesje uit de koelkast prikt het meest! Het flesje buiten de koelkast is ook opgewarmd.

Morgen toch maar wat ethanol door de cider (1,1% :D ) gooien en dan zullen we de officiële resultaten zien.

Link to comment

Het is toch zeker weten wel zo dat de druk onder in het bad hoger is waardoor hij sneller leegloopt, echter zal het verschil waarschijnlijk zo klein zijn, dat je het bijna niet zal merken. (of je moet er met een stopwatch gaan zitten) En dan is het ook nog eens relatief wanneer die leeg is. Als er nog een miniplasje ligt is ie feitelijk niet leeg. Maar das mierenneuken. :D

Link to comment

Nu ben ik ook wel benieuwd wat jullie van 11, met de colablikjes vinden...

Ik twijfel namenlijk, maar ik denk toch dat het geschudde blikje sneller beneden is.

De massa is natuurlijk nog steeds hetzelfde, maar omdat het blikje wordt geschud, wordt de druk in het blikje hoger. Hierdoor worden de open ruimtes zegmaar gevuld, waardoor het vocht minder in het rond klotst...Maar ik kan er ook helemaal naast zitten :D

Edited by Underlord
Link to comment

Nog even wat betreft de fles in de ijskast. Ikzelf had ook gekozen voor open in de ijskast omdat hij toch halfleeg is en dan boeit het niet zo heel veel meer of ie open is of niet. Maar voor zover ik weet gaat een ijskast niet onder het vriespunt, wat onder het vriespunt gaat is de diepvries.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=define...le+zoeken&meta=
http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off...nG=Zoeken&meta=

Edited by RSDZ
Link to comment

Nog even over die waterdruk, ik snap wel dat mensen hier luchtdruk aan willen koppelen, Maar wat dacht je van de zwaartekracht? Het is toch immers het gewicht van de staande kolom water die de druk onderin laat toenemen?

Maar de druk daalt in vergelijking met het lichaams-loze bad dan toch ook sneller?
stel je een kolom voor gelijk aan de diameter van de afvoerput, de druk en dus de uitstroomsnelheid wordt pas minder als die van een vol bad, Als de leeglopende kolom gelijk is aan de hoogte van het water in een normaal vol bad.

En nee, jij gaat niet door dat afvoer putje :D
Link to comment

Over de vraag met de banaan,

Mijn redenering is als volgt:

En banaan rijpt alleen als hij in het licht ligt. ( :D ) En banaan in de kelder of de koelkast rijpt nauwelijks. Met andere woorden, voor het rijpen van een banaan is licht nodig. Er is een reactie waarbij licht nodig is, en dat is fotosynthese. U weet allen wat er gebeurt bij fotosynthese; er wordt energie opgeslagen in glucose. In een rijpe banaan zit dus meer energie.

Link to comment

Ik betwijvel of er wel licht voor nodig is.
Ik weet wel dat ethyleen gas gebruikt wordt om het rijpen in gang te zetten.
Het zetmeel wordt omgezet in suikers, volgens mij bevatten die evenveel Kcal per gram.
Blijft dus het zelfde volgens mij.

Link to comment

Hier maak je een fout matthijs, het aannemen van een conclusie is fout.

Een banaan rijpt nouwelijks in kelder of koelkast vanwegen de temperatuur. Het rijpt doordat microorganismen zetmeel in suiker omzetten. Dit proces heeft niets met photosynthese te maken...

Dus vandaar. Dat ethyleengas is een bijproduct van de microben.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...