Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Duvel

Titanium Toevoegingen

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Ik heb me eens zitten verdiepen in de witte vonken, en waarom andere langer blijven branden dan andere.
Mijn 250# Al brandt totaal niet lang, dat is jammer want ik zou zeer graag langdurige vonken willen.
Het schijnt dus dat Al-flake langer blijft branden vanwege zijn groter brandoppervlak, dus ik ben hier goed naar opzoek gegaan, maar het is nog moeilijker te verkrijgen dan german dark.. :rolleyes:
Nu zag ik laatst twee foto's van fonteinen, een was een Al-flake-compo, en de andere een Ti-compo, hierop was te zien dat de Titanium veel langere vonken had dan de Al-flake.. :)

En nu ter zaken, ik wil graag weten of mensen hier ervaring mee hebben, mij kunnen uitleggen waarom een titanium vorm 'sponge' wordt genoemd ?

Duvel

PS: Als iemand een sample wilt sturen (tegen betaling) PM me dan effe, dan kan ik er zelf wat tests mee doen.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sponge titanium is een wat luchtiger opgebouwde vorm van titanium, die gevormd wordt door de reductie van titaniumtetrachloride met magnesium. Omdat het op deze manier gevormd wordt, krijgt het een specifieke structuur en onregelmatige vorm, waardoor het makkelijker ontsteekt en brandt. Meestal is titaniumpoeder ook redelijk grof, tussen 60 en 150 mesh, waardoor je per definitie al langere vonken krijgt.

Waarom flake aluminium langer brandt, weet ik niet. Het leek me logischer dat atomized of spherical aluminium juist langer brandt, omdat die minder oppervlakte hebben.

Samples van titanium heb ik niet. Bij mijn bronnen is dit vooralsnog te duur om leuk te zijn.

Voor langere vonken met aluminium kun je trouwens een schepje ijzerpoeder toevoegen. De precieze reactie weet ik niet, maar ik merk wel dat de vonken dan veel langer worden en een soort glitter effect gaan vertonen.

Edited by miech

Share this post


Link to post
Share on other sites

[quote name='Duvel' date='Nov 26 2007, 20:29'

PS: Als iemand een sample wilt sturen (tegen betaling) PM me dan effe, dan kan ik er zelf wat tests mee doen.


Ik heb hier nog wel wat staan ongeveer een verhuisdoos vol, dit zijn zaag krullen een maat van mij zit in de metaal bewerking en moet zo nu en dan ook Ti bewerken en bewaard het afval voor mij.
En ik moet zeggen dat Ti idd echt geweldig is voor zilveren vonken.
Deze Ti krullen kun je gewoon aansteken met een aansteker en brand dan echt super fel en volgens mij ook zeer slecht voor je ogen.

Pm je gegevens maar dan krijg je wel wat van mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké bedankt jongens.. maar is in bepaalde composities, waarin Aluminium Flake moet worden verwerkt, die Al te vervangen door Ti, want ze produceren beide witte vonken, en Ti kennelijk nog mooiere dan Al?
En hoe zit het met de combinaties met oxidatoren? Want het laatste dat ik wil is dat bijv. een Ti-fontein lekker gaat RED-OX-en.. :rolleyes: .. Dus is het noodzaak dat de Ti wordt gecoated ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Titanium is vrij inert, dus hoeft in principe niet gecoat te worden. Ga het alleen absoluut niet in een fontijn rammen, want dan vraag je om problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Titanium is vrij inert, dus hoeft in principe niet gecoat te worden. Ga het alleen absoluut niet in een fontijn rammen, want dan vraag je om problemen.


Het rammen van Titanium staat inderdaad te boek als een gevaarlijke actie. Echter, met puur Titanium is het minder een probleem bij het rammen, maar juist bij het boren. Nog gevaarlijker zowel boren als rammen is Ferro-Titanium. Dit mengmetaal is nog veel gevoeliger. Ik noem dit omdat heel veel vrij verkrijgbare vormen van Titanium feitelijk een kleine hoeveelheid ijzer bevatten.

Titanium reageert vrijwel niet met andere chemicaliën, dus het kan ongecoat gebruikt worden. Het heeft bovendien een relatief lage ontbrandingstemperatuur dus witte vonken heb je zeker weten wel. Is het Ferro-titanium, dan worden de vonken ietsje geler. Toch blijft aluminium en magnesium het witste wit opleveren maar het is moeilijker om dit goed tot ontbranding te brengen en te verspreiden in de lucht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om te boren kan je dan denk gewoon.. eerst de Ti-houdende sas persen, daarna een mooi laagje (lees: 5mm) van niet Ti-houdende sas, dan kan je gewoon je fonteinnozzle boren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ti geeft ook vonken als het in aanraking komt met andere metalen zoals rvs en staal dus oppassen als je het in een koffiemolen stopt met een oxidator.
Ik heb vorigjaar een paar knallers (10gr) gemaakt met KClO4/Al en een klein beetje Ti als toevoeging en je wil niet weten wat een gigantische vonken dat je daar van krijgt.
Ik zal hem eens opzoeken volgens mij staat het nog op yourtube.

http://nl.youtube.com/user/pukkie18

Let maar niet op de naam (bom) enzo, dit heeft mijn maat er op gezet zowel een knaller en een fontein.

Edited by dennisman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even een foto gemaakt van de Ti krullen,dit is erg licht spul zoals je kan zien ligt er 60 gr op een A4tje en dat is al een flinke berg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie filmpjes!!!
Heb je ook specs van de fontijn?

Waarom staat het te boek als gevaarlijk dat rammen? Ook bij grotere deeltjes of geld dat alleen bij heel fijn Ti-poeder?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die fontein is KNo3/C/Ti 75/25/ en gewoon op de gok, die knaller is KClO4/Al/Ti 70/30/ en een paar snippertjes Ti.
Ti is vonk gevoelig (en in poedervorm dus nog veel gevaarlijker) en met een gevoelig chloraat moet je dus echt niet gaan beuken en rammen.
Maar in een fontein kun je het gewoon persen zonder problemen.
Als je van deze snippertjes een poeder zou kunnen maken dan heb je een echte super flash maar hoe zou je dat kunnen doen ?

Edited by dennisman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is een ballmill geen optie daarvoor?

Zou ik titanium krullen/snippers in een BP motor kunnen rammen?

Edited by ener

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je met een KNo3 sas niet bang hoeft je zijn dat het mis gaat.
Balmillen dan zou je toch een metaal moeten vinden(Media en trommel) wat harder is dan Ti en dat zijn er niet zo heel veel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben bang dat het niet gaat lukken met keramische kogels, ik denk dat staal dan nog wel een betere optie is en dan zeer langdurig millen.
Maar gewoon als toevoeging is het zeer leuk spul een paar snippertjes er bij en succes verzekert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat als we die snippers nou eens een dag of 5 in de kogelmolen laten zitten, er voorzichtig uithalen en vervolgens 2:1 mengen met KClO4? :D

Kortom: Zou fijn titaniumpoeder geen uitstekend flitspoeder vormen? Er zal wel een addertje onder het gras zitten, omdat ik er zelf nog nooit van gehoort heb. Het lijkt me door de hardheid (en dus de daarbijbehorende brosheid) in ieder geval eenvoudiger te malen dan alumium of magnesium. Qua reactiviteit is het in ider geval lager, en zou het percentage inertia onder de 15% haalbaar moeten zijn. De genoemde gevoeligheid gaat toch niet op voor zuiver titanium zonder oxidatoren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er stond hier ergens dat het vonkte, is dit dan niet zeer gevaarlijk in een flash comp.? Maarja je vind ze wel in silver salute's dus ik kan fout zijn :D. Je zegt volgens mij zelf al een belangrijke reden, het is veel minder reactief. Anders zou je ook een flashvariant kunnen maken met gemalen ijzerpoeder.

EDIT: Ik heb juist wat tests gedaan en ik ben van oordeel dat zeer grove alluminiuemdeeltjes voor een gelijkaardig effect kunnen zorgen. Ik denk aan deeltjes van net iets kleiner dan een mm.

Edited by chemicalbrother

Share this post


Link to post
Share on other sites

Titanium salute's zijn er wel maar of deze ook echt alleen maar Ti poeder en een oxidator hebben weet ik niet.Ik denk wel dat Ti poeder en een chloraat wel een heftige flash geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kortom: Zou fijn titaniumpoeder geen uitstekend flitspoeder vormen? Er zal wel een addertje onder het gras zitten

Te duur...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaan wel degelijk titanium salutes. Deze worden al vanaf het kleinste kaliber onder de zwaarste klasse vuurwerk gerekend, omdat titaniumhoudende flash verschrikkelijk gevoelig is (massa-explosief). Titanium flash wordt vooral gebruikt wanneer men een hogere lichtopbrengst wil bij een salute, maar tegelijk ook nog een beperkte afmeting en goede klap.

Als je fijn titaniumpoeder weet te bemachtigen, kun je daar een heel snelle en felle flash mee maken. Het titanium ontsteekt zo makkelijk dat de toevoeging van zwavel niet eens meer nodig is. Het enige waar goed op gelet moet worden is het ontmengen van de titanium, want daar is titanium erg goed in. Een mogelijke oplossing zou zijn om een soort pulverone te maken, maar daar gaat de snelheid wel behoorlijk van omlaag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag ook titanium binnen gekregen! Ik moet zeggen het is echt super vet spul, alleen heb ik een vraagje:
Kan titanium gaan reageren met bepaalde stoffen (dacht aan Kno3) Want Kno3 reageerd ook met aluminium en dat wil ik niet hebben dus is het nodig om iets toetevoegen zoals boorzuur of maak ik me onnodig ongerust?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep wat stijn zegt klopt vooral vonken als je het in een koffiemolen stopt, dus altijd zonder oxidator
En volgens mij word het door geen enkele No3 groep ''aangevallen'' geen probleem dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×