Jump to content
PyroForum.nl

Cilinder Shells


Pyrofanatic

Recommended Posts

Ja. Het kan zelfs met één stuk quickfuse. Je maakt dan een sneetje in je quickfuse en steekt het lont van je shell hier in. De rest gaat verder naar de lift.
Ik maakte het met twee losse stukjes quickmatch. Ging ook prima.

Het belangrijkste is dat je shell en lift gewoon ongeveer tegelijk worden ontstoken.

Link to comment
  • 4 months later...
Een shell maakt in zijn vlucht sowiso tientallen salto's en draaïngen, het zou stom toeval zijn als hij precies met de onder of bovenkant naar jou wees. En was dit het geval? Dan zou je een ring zien, en geen ronde break. (Stel het je even voor, dan snap je wat ik bedoel.)

Hier wou ik toch nog even op inhaken, dit is verre van altijd waar. Dat ze over de kop gaan zeg maar, tijdens het vliegen. Als de hoogte van je shell gelijk is aan de diameter, heb je hier wel kans op, maar ik heb al genoeg cilindrische shells gemaakt om met zekerheid te kunnen zeggen dat als de hoogte van je shell wat groter is dan de diameter dan gaan ze (als je het goed doet) niet over de kop. Ze zullen (meestal?) wel horizontaal draaien, maar saltos nee. Hoe weet ik dat zo zeker? Maak een tail (streeptrekkende-tail zeg maar, niet alleen zon gekleurd lichtpuntje) ONDER je shell (ik gebruik het gelijk als vertraging/ontsteking vd break). Dan zie je wel dat deze soms WEL draaiend omhoog gaat, maar je ziet dan ook dat je shell echt niet over de kop gaat hoor. Hoe dit bij spherische shells zit kan ik niet uit eigen ervaring zeggen (maak ik niet veel).

PS: lekker 'vakjargon' gebruikt in deze post zeg :blush:
Link to comment

Sferische shells tollen altijd, omdat er nooit evenveel wrijving op elke zijde van de shell komt en omdat er geen zelfstabiliserende vorm gebruikt wordt. Ongelijke wrijving wordt veroorzaakt door fluctuaties in binnendiameter van de mortier, beschadigingen, ongelijke afwerking en het een klein beetje schuin staan van de mortier.

Link to comment
Een cilindrische shell kan ook een volledige flash vulling hebben. Een voorbeeld hiervan zijn de Italiaanse Salutes. Deze jongens zijn 3 inch en bevatten meer dan 200gram Kwaliteits flash.

Uit de startpost gequote. Ook dit is weer zon kort-door-de-bocht uitspraak of hoe je het maar noemen wil. Cilindrische salutes heb je (als we het over losse shells, en niet over cakes hebben) in 2" 2,5" 3" 4" 6" 8" en de non-professionele pyro zal vast ook wel eens andere maten hanteren maar dit zijn de "gebruikelijke" kalibers.

Bij formaten groter dan 4" wil men nog wel eens

Dus om te zeggen dat alles salutes 3" zijn en rond de 200gr goeie flash bevatten (zo komt het over), tjah...

In China e.d. landen produceren ze overigens geen grotere salutes dan 4" en in principe alleen sferisch (alles wordt gemaakt als je betaald, maar ik heb het over wat ze gewend zijn om te maken). En dit is de hardste salute die ze in China produceren (en beste kwaliteit). Edited by De Pyromaan
Link to comment

Voor zo'n knal heb je echt geen kwaliteitsflash nodig hoor, daar weet ik alles vanaf :blush: . Een salute met 50 gram flash met #250 atomized aluminium gaf bij mij een vergelijkbare echo. Ik hoop trouwens dat dat filmpje niet van jou is, want verantwoordelijk is zo iets nou niet bepaald (woonwijk, kleine kinderen etc).

De meeste grotere salutes zijn trouwens gevuld met een mengsel van flash en zaagsel. Dit houdt de dichtheid laag, is goedkoper en maakt de flash net iets minder gevoelig. De meeste Chinese slautes worden inmiddels volgens het Italiaanse principe gemaakt, zoals beschreven staat in Fulcanelli deel (gokje) 1. Dat is veel goedkoper en sneller te produceren, al moet ik zeggen dat ze de spiking dan ook gewoon achterwege laten en de boel verlijmen.

Edit: Ik weet waar ik het over heb. Als je zelfs de echt nog op je borst voelt dreunen is het echt hard.

Edited by miech
Link to comment

Heb je ze wel eens in het echt gehoord? Zoniet dan heb je geen recht van spreken, believe me (klinkt een beetje dwingend/arrogant volgens mij.. zo bedoel ik het niet :blush:).

Dit is niet een simpele lawinepijl ofzo he, want ja die doe ik ook met 10gram al overtreffen. Terwijl in een lawinepijl 30gr zit (als je echten hebt, bijv Zink901/902 of Xtrem Blitz maar die zijn uit de productie).

Voor zo'n 4" salute moet ik maarliefst 80gram van mijn flash gebruiken (KClO4/alu airfloat, prof. gemaakt), om die dreun te evenaren. Kan ook 60 zijn geweest, in elk geval een aardige lading.

Zal binnenkort even fotos maken van de 3" rain/palmtree (weet niet hoe het heet allemaal) waar ik mee bezig ben

Edited by De Pyromaan
Link to comment
  • 2 weeks later...
In China e.d. landen produceren ze overigens geen grotere salutes dan 4" en in principe alleen sferisch (alles wordt gemaakt als je betaald, maar ik heb het over wat ze gewend zijn om te maken).


Ik heb het ook over Italiaanse salutes hé!, Je hebt zeker nog nooit van een 3 Inch Maradonna Head gehoort (dat is de bijnaam).
Er stond afgelopen jaar op AVP een heel artikel over. Het ging over 3 Inch salutes die 200 gram Kwaliteits flash bevatten.
Deze shells werden met en zonder (!) stijg lading verkocht.

Dus om te zeggen dat alles salutes 3" zijn en rond de 200gr goeie flash bevatten (zo komt het over), tjah...

Nouja als je goed leest heb ik het in dat stukje over Italiaanse salutes, en die zijn heel anders als de doorsnee chinese salutes hoor :P

Er zit zo veel verschil tussen salutes, ieder merk heeft weer wat anders. Net zo als Lawinepijlen en alle imitaties die daarbij zijn. Heb je dat ook met Salutes
Link to comment
  • 1 year later...

Jammer dat het draadje zo vervuild raakte op het eind,aangaande cilindrische shells. :D
Maar goed,heb het forum en dergelijke doorgespit om een antwoord op mijn vraag te vinden wat me dus niet gelukt is.
Vandaar dat ik mijn vraag in het daarvoor bestemde topic stel. :D

Kan ik op een cilindrische shell ook een comet plakken.?

Zo ja waar. :lol:

Zal volgende week even zien of ik er een filmpje van kan maken . (eerste keer cilinder)

Edited by Lontje
Link to comment

Waarom zou je er geen comet aandoen? Het werkt lijkt mij gewoon hetzelfde als ronde shells.

Bij de paar cilinder shells die ik gemaakt heb lijmde ik (net als bij mijn ronde shells) de comets gewoon aan de onderkant naast de lont in de lift, soms knalde deze eraf maar dat ligt aan de manier waarop ik ze vast maak.

Link to comment
Guest Goner

Het simpelste is gewoon met lijm aan de bovenkant lijmen, de sterren blijven (bij mij) dan veel langer aan de shell zitten! :lol:

Link to comment

Al mn oude sterren welke ik in de loop der tijd gemaakt heb zitten erin.
Dus van alles wat. :D (Allemaal afgekeurde)
Ik dacht dat het vlampatroon bij de ontsteking van een cilindershell anders was dan bij een Hemi.

Mede omdat een cilinder vrij plat is aan de bovenkant.
Dan ga ik hem dus zover-mogelijk op de zijkant plakken van de bovenste platte kant bedoel ik. ????

Of maakt dat inderdaad niks uit. :lol:

Edited by Lontje
Link to comment
Guest Goner

Volgens mij maakt het vrij weinig uit, de sterren zullen toch wel ontstoken, ondanks het andere vlampatroon.

Als er maar voldoende speling is zullen de vlammen echt wel boven de shell uitkomen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...