Jump to content
PyroForum.nl

Cilinder Shells


Pyrofanatic

Recommended Posts

Ik open hierbij een nieuw topic. Omdat sommige vragen over Cilindrische Shells gevraagt worden in het Spherical shell's. Maar dit zijn 2 hele verschillende dingen.


Een Cilindrische shell is een typisch europese fabrikage methode. De shell bestaat netzo als iedere shell uit een "Effect gedeelte" en een "Lift gedeelte". Deze 2 componenten zijn gewoon op elkaar gestapelt.
Zoals in de meeste shells, Zit er een Burst gedeelte in. Deze bestaad meestal uit een buisje gevult met flash, Of Whistle.
Er omheen zit een opvulling. Dit kan van alles zijn; gewoon BP, Pulverone, Of Coated Ricehulls. De Coated Ricehulls zijn in prenciepe het beste omdat deze zeer ligt zijn. En erg snel branden.
Dan volgen de stars. Normaal gesproken zitten de stars tegen de huls aan. Maar aangezien dit in een cilindrische shell erg lastig gaat, worden ze vaak vermengt met de break lading.
Een cilindrische shell kan ook een volledige flash vulling hebben. Een voorbeeld hiervan zijn de Italiaanse Salutes. Deze jongens zijn 3 inch en bevatten meer dan 200gram Kwaliteits flash.


De einstoppen van een cilindrische shell kunnen erg verschillen. Dit ligt natuurlijk aan wat voor uitwerking je de shell wilt geven. Zo kun je er eindstoppen in rammen met Betoniet. Je kunt ze er in lijmen, mbv wcpapier en houtelijm. Snelcement eindstoppen kunnen gebruikt worden.
Maar je kunt ook het uiteinde van je koker insnijden. En dan de randjes over elkaar heen vouwen zodat je een diafragma krijgt. Dan lijm je deze uiteindes vast en doe je er nog een paste laag overheen.


Je kan de shell ook een multishot vulling geven. Je vult je shell dan met zo genaamde "bombette's". Dit zijn kleine shells die je in je hoofdshell doet. Na de ontploffing van je hoofd shell worden er in de lucht de kleinere sheltjes weg geblazen. Deze kleintjes ontploffen enkele seconden later.

Ik ben momenteel bezig om een multishot shell te maken. Maar mijn digitale camera is kapot, waardoor ik geen goede voorbeeld fotos kan geven.

Als je een fout ziet zeg het dan even, want ik zie ze niet meer.

Greets

Link to comment

Voor iedereen die (vrijwel) alles over de constructie van Italiaanse shells wil weten, is Fulcanelli er. Misschien is dit eigenlijk meer iets voor Links&Docs, maar hij past ook wel in dit topic.

Dingen die o.a. behandeld worden: basis constructie, spolettes, multi-break shells, inserts etc.

Link to comment

Niet echt..

In een cilindershell worden vaak stars en breakcharge gewoon gemengd, waardoor je nooit een echt ronde, maar ook zeker geen donutvormige break krijgt. Op die manier krijg je gewoon 'een boel stars die in alle richtingen en snelheden wegvliegen', wat uiteindelijk wel een min of meer rond geheel vormt. Ook wanneer de stars langs de rand zitten, zal de break min of meer rondig zijn, doordat er in het midden van de shell de grootste druk is. Wat weer het gevolg is van het feit dat die als eerste ontstoken wordt.

Een shell maakt in zijn vlucht sowiso tientallen salto's en draaïngen, het zou stom toeval zijn als hij precies met de onder of bovenkant naar jou wees. En was dit het geval? Dan zou je een ring zien, en geen ronde break. (Stel het je even voor, dan snap je wat ik bedoel.)

Edited by mr.stijntje
Link to comment

Als je een shell goed lanceerd dan moet ie (misschien m.b.v. een puntige kop - wat er denk ik zeer gelikt uitziet) roterend naar boven gaan, volgens mij maakt hij geen salto's ofzo.
Dat is namelijk ook niet het geval bij een kogel.

Edited by Duvel
Link to comment

Dan moet je trekken en velden in je mortierbuis hebben, en dat is niet gewoon schuin gerold, maar echt diepe groeven. Gaat denk ik niet lukken, je shell gaat zowiezo tuimelen.

Misschien als je de bovenkant bol maakt en aan de onderkant een soort van vinnen maakt (paar eindjes touw zouden moeten werken denk ik) dat het wel mogelijk is, dan heb je een soort raket-vorm.

Edited by Treelover
Link to comment

Voor zover ik weet heeft het geen praktisch nut om je shell precies rechtop te laten breken. De break zal bij een enigszins goede cilindrische shell toch altijd sferisch worden door de drukverdeling mij de break.

Het verhaal van Stijn klopt grotendeels, alleen is de shell in het 'midden' zwakker. Je krijgt een sferische break doordat de shell daar relatief zwakker is, en niet omdat de druk daar hoger is (uitgaande van een ideale shell). In de praktijk is de piekdruk bij de spolette iets hoger, maar door de spiking en pasting wordt dat effect vrijwel teniet gedaan.

Link to comment

Een goede cilindrische bom hoeft helemaal niet spherisch te lijken. Het 1 en ander vervaagd natuurlijk wel wanneer de sterren er gewoon los ingestort zijn, maar ik vindt dat een understatement van het principe! Bijvoorbeeld Maltese cilindershells zijn altijd zeer nauwkeurig opgebouwd, de sterren en cometen worden daar zelfs helemaal vastgezet tegen de wand zodat ze niet verschuiven! En als je het mij vraagt is een donutvormige break juist de bedoeling, dat is de kunst wat veel bijzondere combinaties mogelijk maakt. Gewoon los erin storten heeft bepaalde aspecten die mooi kunnen zijn in een show, maar eigenlijk vindt ik het zonde van een verder (constructief) zeer bijzondere shell. Voor een spherische break kan men veel beter ook een spherische shell pakken die is goedkoper, veel makkelijker te maken en perfect rond. En nee, een grote cilindrische meerslagenbom hou je niet netjes recht op in de lucht. Dat hoeft ook helemaal niet, het enigzins ''draaien'' van de snel opvolgende boeketten heeft juist een bijzonder sierlijk effect, anders wordt het zo statisch en voorspelbaar.

Link to comment

Weet iemand mischien hoe een meerslagen shell, zijn kleinere shells weg schiet?
ik zat te denken aan een "centrale" knaller die de hoofdshell laat ontploffen, En daardoor ook de kleinere weg schiet. Natuurlijk hebbe de kleinere shells een langere vertraging dan de centrale.

Heel simpel met paint maar denk ik wel duidelijk.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik heb vandaag mijn eerste multishot shell afgeschoten. En niet zonder suc6, Het filmpje is te zien in het video gedeelte onder de knal filmpjes.
Hier dan maar even de uitleg,
De shell zelf is gewoon een koker die in je 2" mortier past. Je maakt een eindstop met de diafragma methode, zoals in mijn eerste post staat uitgelegt.
Je doet er een vertraging in, dit kan gewoon een stukje visco zijn, of een spoulette. Die doe je door je eindstop heen.
Nu vul je de shell met een laagje mp of pulvlerone. Zo'n 3 mm dik, hoe sneller je sas hoe meer kans dat ze allemaal aangaan. Nu vul je je shell gewoon met kleine knallertjes. In mijn shell zaten 14 knallertjes met een inhoud van 1,5 gr KClO4 Dark German Flash.
nu maak je de andere eindstop ook dicht met de diafragma methode.
Pasten is niet echt nodig, omdat je knallers een beetje uit elkaar moeten springen. Tenzij je een hele slechte huls hebt.
Nu hoef je er alleen nog een lift cup met pulverone er onder te stoppen. En de lont te verbinden.
Ik heb er jammer genoeg geen foto's van, maar ik ben zeker van plan om hier meerdere shells van te maken. Dus foto's zullen nog wel een keertje komen.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Ter lering en vermaak.



Het filmpje staat bij foto/video's
https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=28...t=0entry38156

# zwak punt bij de hoeken om de einddisk
# touw is niet strak genoeg gerold zodat de pasting niet overal hecht, er ontstaat teveel ruimte bij het touw. Dit is zeer goed te zien op de foto.

note, touw was na spiking met paste ingesmeerd en zat nog steeds vast aan binnenhuls
note, break was 40 gram coated granulated rijstwafels

Is er nog iemand die verder nog wat opvalt of ervaringen hiermee heeft, graag jullie input hierover.

Link to comment

Vanavond heb ik een 24 schots cake met onder andere 8 schoten 1" cilinder..
Ik rol redelijk stevige hulsjes, doe hier een kartonnetje met lont in, en knip dan de huls rondom een stukje in.
Dan smeer ik een randje lijm erlangs, en vouw ik de flappen van de huls dicht.

Daarna vul ik de shell, en doe ik aan de andere kant hetzelfde.
Eventueel nog pasten, maar alleen om hem in de huls te passen. De stevigheid is perfect.

Dit heb ik gemaakt tot 2".. In het nieuwe jaar wil ik er wat meer mee spelen. Tot 4"..

Edited by mr.stijntje
Link to comment

Zo ben ik dit jaar ook te werk gegaan. Alleen ik gebruikte kokers van keuken rollen. Dat is namelijk bijna 2" dus dan hoef je alleen nog maar een beetje te pasten.
Ik knip ook de flappen in, maak een diafragma, en lijm onder en boven een kartonne schijfje. Spouelette er in en vullen maar.
Ik had 4 cilinder shells filmpjes komen wel :huh:

Link to comment

Valt heel erg mee..
Ik gebruikte zelfgerolde hulsjes van drie laagjes zwaar kraft. (250g kraft. Had ik een stukje van..)

Hier wat foto's van de shells:
De buisjes, kartonnetjes en lontjes, en de ingelijmde bodems.
https://pyroforum.nl/uploads/post-140-1199259839.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-140-1199261828.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-140-1199262374.jpg
De shells worden nog één laag gepaste, en dat eigenlijk alleen maar zodat ze wat beter in de mortiertjes passen. Als het gevuld is met stars en buskruit, dan heb je een hartstikke stevige shell.

Voor de geïnteresseerden, dit is de uiteindelijke device, waar alles in kwam:

Link to comment
  • 2 weeks later...

Sorry voor de topic bump maar is er mischien nog behoefte aan een tutorial over het maken van een single shot cilinder shelltje. Want ik wil er wel een maken met ook meteen uitleg voor een tail/star op het shelltje maar dan moet ik wel weten of er ook echt animo voor is. Dus is iemand geintresseerd? Laat het me even weten dan maak ik een simpel en duidelijk tutorialtje over een single shot mortiertje.

Ben benieuwd.

Edited by breezer
Link to comment
  • 1 month later...

Goed, voor de mensen die graag een keer een Multibreak shell willen maken. Leg ik hier maar even mijn manier uit.
Ik heb deze manier zelf een beetje in elkaar geprutst om te kijken of het enigsinds effect heeft.







Naja, mijn shell ging niet echt goed, filmpje staat ook al in video gedeelte.
http://www.youtube.com/watch?v=E9bOk8JHpr8
Zoals je ziet is mijn bodem van mijn eerste break te zwak, van mijn 2e break trouwens ook. Ik denk dat als ik de volgende keer de bodems wat sterker maak. En mijn hele shell wat beter paste, dat het wel lukt.
Gegroet(H)

Edited by Pyrofanatic
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...