Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
ener

Delay/vertraging

Recommended Posts

Hoe maken jullie je delay/vertraging in je pijl/raket.

Ik deed altijd een lont buitenom (om de eindstop heen). Dit werkt altijd prima, maar ik wil voor de netheid toch binnendoor. Ik heb al een test gedaan in een raket met bentoniet en bp (koffiemolen kwaliteit). Deze ging niet helemaal naar wens, delay duurde erg lang. Terwijl de ik een test heb gedaan met de mix (geperst) die wel mooi traag brandde. (zie film)

Shoot...

Edited by ener

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er wel goed uit, maar waarvoor wil je zo'n slome vertraging hebben? Ik bedoel, meal geperst brand ook ongeveer 1 cm/s en één seconde vertraging is naar mijn idee al erg lang voor in een vuurpijl.

Maar voor de rest ziet het er wel goed uit, waarvoor je het ook gaat gebruiken. :rolleyes:

-B.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 1 seconde vind ik wat weinig moet ik zeggen. Er zit bij mijn pijlen 7 seconden tussen ontbranding en het af gaan van de payload.

Het gaat mij er ook om, om doorvoeren te maken naar de lading bovenop de pijl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de delay 1 seconde is wil ook niet zeggen dat de payload 1 seconde na het ontsteken al af gaat. Die 1 seconde begint pas zodra de propellant tot aan de bovenste eindstop ontstoken is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wou voornamelijk een vertraging hebben voor het scheiden van de ruimtes.
Brandstof => delay => payload.

Vandaag 4 testen gedaan, maar waarschijnlijk is de brandstof niet goed genoeg om te persen. Is een eindstop persee nodig of werkt goed geperst BP prima en is er geen eindstop nodig om het zaakje tegen te houden?

En anders werkt deze doorvoer perfect:
(Eindstop met een 6mm gaatje erin geboord gevuld en geperst met BP en in z'n totaal nog een keer geramd)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteravond hebben we betreffende doorvoer 2 keer getest en werkte naar verwachting!
Nu moeten we alleen nog met de timing van de doorvoer experimenteren.

De bp/bentoniet doorvoer lijkt ons voor deze maat (id 25) raket niet geschikt.
De combinatie van de druk in de raket en oppervlakte van de doorvoer/eindstop doet het in mijn ogen de das om.

Misschien dat het werkt bij kleinere id's

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een raketje met een ID van 16mm werkt een bp/bentoniet combinate prima! Echter zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat een zo'n soort vertragings SAS niet zou gaan werken bij 25mm ID raketen.
Dus iedereen die pijlen maakt uit 16mm pvc buisjes zou wel deze vertragings methode kunnen gebruiken.
Ik gebruik bp/bentoniet in de verhouding 2/1 (ik gebruik Lidl kattenbakgrid).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou ook gewoon dik visco kunnen gebruiken. Je boort dan gewoon een klein gaatje door je eindstop van je motor. Hierkun je gewoon je lont van je Payload in steken. Het voordeel hiervan is, is dat je precies kunt time als je weet hoe snel je visco is.
En je hebt maar een minimaal druk verlies door zo'n gaatje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die manier hebben we al geprobeert, maar de reactie verloopt veel sneller omdat er druk in de raket ontstaat. Of door de druk schiet het visco de payloadruimte in. Het gevolg hiervan was altijd dat de payload te vroeg af ging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je gelijk in Ener dat had ik ook. Visco door een gaatje is een no-go dat komt doordat de hete gassen gewoon het lontje naar de payload duwt of doordat het gaatje iets te groot is en dus gewoon hete gassen doorgaan naar payload. Voor een payload die al meteen in je pijl zit (zoals bij Ener het geval) raad ik je gewoon aan bp/bentoniet mix te gebruiken. Als je wilt weten hoeveel er in moet, moet je gewoon even testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vertragingen (lees doorvoeren) die ik nu maak werken allemaal perfect.
-.B.- heeft wel gelijk en sas dat traag brand is helemaal niet nodig.

Hier een endburner van vanavond met zo'n vertraging/doorvoer. De payload was 6,6 gram KClO3 - Al (germandark) Flash

De uiteindelijke afstand was 475 meter. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een keer :rolleyes: mooi filmpje hoor.
Ik heb nog nooit last van gehad dat mijn lont eruit schiet.
Maar wat ik bedoelde is; Dat je een payload maakt. Aan die payload maak je een stevige lont. Die je ook stevig vast zet. Dan maak je, je motor.
Je boort een klein gaatje in de eindstop, en doe dan het lontje van de payload in het gaatje. En dan maak je, je payload vast aan je motor.

Wat bedoel je precies met; Dat er door de druk het lontje in je payload schiet. Als het goed is zit je lontje aan het einde van je motor. En als je lont aan het einde aangestoken word. Is al het sas van je motor toch al verbrand, en heb je daar toch geen druk meer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de grovere al flash composities is zo'n eindkapje wel nodig, maar met german dark is het idd niet nodig.
PVC einddop kost 70 cent ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×