Jump to content
PyroForum.nl

"superstorm November 2007?"


flamekeeper

Recommended Posts

De Engelse weerkundige Piers Corbijn heeft op de website Weather Action.fi een globale weersverwachting voor de maand november staan. Deze verwachting geeft aan dat wij later in november een superstorm kunnen verwachten. Ik heb besloten dit artikel te vertalen en nu bij mij op de site te plaatsen.

Piers Corbijn heeft hier toestemming voor gegeven, omdat hij vindt dat iedereen gewaarschuwd moet worden. Piers Corbijn baseert zijn verwachting op de zonne-activiteit. Hieronder de verwachting van Piers Corbijn voor Nederland in november:

November kent eerst een korte periode van rustig weer onder invloed van een hogedrukgebied. Dit is echter stilte voor de (eerste) zware storm, die tussen 8 en 13 november wordt verwacht. Er bestaat een kans van 80% dat deze over Nederland trekt, met windstoten van 145 tot 175 km/uur. Hierna wisselen koudere en zachtere perioden elkaar af, terwijl zich op de Atlantische Oceaan t.g.v. aangevoerde tropische lucht een zich uitdiepende depressie ontwikkelt. Er omheen vormen zich randstoringen en een zeer actief (kou) front. Het gevolg is een verschijnsel dat zich als een superstorm laat beschrijven; een exemplaar dat groter zal zijn dan de storm van 1987 en die van 1703. Deze superstorm wordt tussen 24 en 28 november verwacht. De bijbehorende diepe troglijnen zullen voor orkaankracht kunnen zorgen. Er worden windstoten van meer dan 200 km/uur verwacht! De kans dat deze storm over Nederland trekt wordt ook op 80% geschat. T.g.v. de grote onstabiliteit van de atmosfeer zijn tornado's niet uitgesloten. Eind november zal deze superstorm langzaam uitdoven, terwijl het stormachtig en nat blijft. Maar begin december lijkt het kouder te worden met kans op sneeuw.


Bron: http://pietpaulusma.sbs6.nl/piets-blog-alg...n-november.html


Hmm, zo te zien heb ik echt een probleem als dit echt gaat gebeuren. Ik woon in Zeeland, de provincie die in 1953 het ergst getroffen was met de watersnoodramp.

Het lijkt me wel grappig die harde wind maar levensgevaarlijk, voor de zekerheid batterijen en kaarsen inslaan. En misschien opnieuw overwegen mijn C-Diploma te halen. :rolleyes: Edited by flamekeeper
Link to comment

Volgens mij is dit hele verhaal over die superstorm kant en klare BS. Je kan dat gewoon niet een maand van tevoren voorspellen. Het weer kan door bijna alles beïnvloed worden. Daar komt bij dat deze man al eerdere voorspellingen heeft gedaan en die zijn allemaal niet uitgekomen. Volgens mij dus gewoon weer een klassiek gevalletje spanning en sensatie, verder niks aan de hand.
Wel leuk dat het aan het einde van deze week wel (een soort van) gaat stormen!

Gr.
IM

Hier een klein stukje over die zogenaamde 'superstorm':

Winterbulletin no. 3 door Cees van Zwieten

(5-11-07)

Superstorm en gokwerk.

Op diverse plaatsen verschijnt vandaag het bericht over een op komst zijnde superstorm aan het eind van de maand november, zo tussen de 24-ste en de 28-ste. Dit bericht is in de wereld gezonden door Piers Corbyn, astrofysicus en eigenaar en enig werknemer van het weerbureau Weather Action. Piet Paulusma is zo gek (of dapper zo men wil) om dit bericht op zijn site te plaatsen. Corbyn wordt daar ten tonele gevoerd als weerkundige.

Moeten we dit serieus nemen? Ik zou niet weten waarom. Echte weerkundigen verzekeren mij keer op keer, dat stormen pas kort tevoren goed kunnen worden voorspeld. Adrie Huiskamp noemt een termijn van enkele dagen. Het lijkt mij dat op die termijn nog details kunnen worden gemist die voor de impact van een storm van belang zijn. Hoe kan het dan, dat iemand een superstorm, met windsnelheden tot 200 km/uur drie weken van tevoren voorspelt?

Is dit regelrechte sensatiezucht, of zit er echt iets achter dat de moeite waard is. Hierbij moet worden opgemerkt dat dezelfde Corbyn ons een koude winter met een hele maand vorst in het vooruitzicht heeft gesteld; hij doet die voorspelling op basis van het huidige zonnevlekkenminimum en zegt er ook nog bij, dat volgens zijn weerkundige inzichten de zonne-activiteit invloed heeft op de winden in de stratosfeer. Aha, nu wordt het interessant.

In een interview met Elsevier’s Weekblad heeft hij verteld, of beter: niet verteld, hoe het zit: hij heeft een methode ontwikkeld om lange termijnvoorspellingen te doen op basis van de zonne-activiteit. Zijn methode wordt bewaard in een kluis (hij mocht eens gestolen worden!) en wordt niet publiekelijk bekend gemaakt worden. De reden is, dat hij er geld aan wil verdienen. Duidelijker kan een mens niet zijn over zijn bedoelingen.

Wat is dit nu voor een methode? Denkt hij een geheime formule ontdekt te hebben, die absoluut niet mag worden gestolen? Kan iedereen met zijn methode in de hand betrouwbare voorspellingen doen? Mag de wetenschappelijke wereld het niet weten of becommentariëren? Het lijkt me duidelijk: hier probeert iemand met een leuk ideetje geld te verdienen. Het lijkt me niet meer dan een gok om te zeggen dat we eind november een superstorm te verwerken krijgen. Mocht het in die periode, die wijselijk nog vrij ruim genomen is, tot een storm in onze omgeving komen, dan kan hij zeggen, dat hij die storm als enige aan zag komen. Intussen probeerde hij de mensheid bang te maken met een superstorm.

Als winterliefhebbers blijven we toch zitten met zijn uitspraak over de komende winter. Op basis van een zonnevlekkenminimum zouden we toe zijn aan een koude winter. Waarom dan 2008? En niet 2007 (dat had hij vorig jaar kunnen voorspellen) of 2009 of 2010? In het verleden kwamen die elfstedenwinters zelden precies bij het jaar van het minimum aantal zonnevlekken. Ja, 1912 scoorde heel scherp, maar dat was een winter waarin het maar net lukte; geen strenge winter, met in De Bilt een koudegetal van 57, waarvan er maar 38 punten in de vorstperiode van februari zaten. De winters van de jaren 40 zijn niet te vinden bij het minimum en de zonnevlekkenminima van 1901, 1923 en 1976 werden overgeslagen. En dan 79? Die zat juist bij het zonnevlekkenmaximum. Zo hard is dit verband nu en wat Corbyn doet is puur gokwerk. In mijn winterverwachting zal ik er nog iets uitgebreider op in gaan.
Edited by infernoman
Link to comment

Laat maar komen! Ik woon boven N.A.P. :)

Trouwens: een tornado in Nederland. Ik denk dat de gehele bevolking het ding juist achterna gaat... :rolleyes:

@ Flamekeeper:
Wees maar gerust. Ik zal ook een euro doneren voor hulpgoederen voor Zeeland...

Edited by morpheus
Link to comment

Laat maar komen, m'n pa zou zelfs blij zijn als het dak er af gaat, krijgt hij eindelijk een nieuw dak van de verzekering... Maar dit huis staal al 150 jaar, dus dan moet het wel een hele harde storm zijn.

Ik denk dat het wel mee valt, als het echt zo hard is ga ik me band weer plakken, laatste keer dat er 100km/h wind was ben ik gaan mtb-en, toen heb ik ruim 70 gereden op vlak terrein...

Link to comment
@ Flamekeeper:
Wees maar gerust. Ik zal ook een euro doneren voor hulpgoederen voor Zeeland...

Gelukkig, nou weet ik zeker dat het goed gaat komen. :rolleyes:

Ik geloof wel dat die storm in het weekend gaat komen. Ik heb een grafiek gezien van de waarnemingen, eerst een rechte lijn (met kleine uitschieters) toen was het ineens windstil en werd de wind steeds harder, nu nog steeds.

Over die "superstorm" ben ik het nog niet helemaal zeker. Er zijn mensen bij mij op school en die geloven er heilig in maar sommigen twijfelen er aan. (Aan de genoemde kracht, niet dat er eventueel 1 komt.) Edited by flamekeeper
Link to comment

Ik denk dat ik maar moet gaan vrezen dan... Ik woon onder het NAP en heb alleen maar mijn A diploma. :rolleyes::) Maar wat wel irritant is dat bij mij thuis bij het kleinste zuchtje wind al de dak pannen van het dak komen... En gok eens wie er dan het dak weer op mag om het terug te leggen?

-B.

Link to comment
Waarom?
Ik wacht af en zal zien... :rolleyes:



Omdat de meeste mensen wel kicken op wat extremer weer. Ik ken zat mensen die het helemaal top lijkt dat er een één tot anderhalve meter sneeuw in Nederland valt in een tijd van vier uur. Oke, wat er na drie dagen van die kick over is gebleven weet ik niet, maar daar ben ik wel benieuwd naar.
Link to comment

Hey, nog een onweerliefhebber. Wat mij betreft mag dat orkaantje best wel langs komen, de pannen hier op het dak liggen toch te vast om weg te kunnen waaien. Het lijkt me ook wel leuk om gewoon een keer zo'n zooi wind mee te maken, alleen lijkt me de kans dat het eind van de maand 21 graden met zon wordt groter.

Ik woon trouwens niet boven NAP, dus mocht het zo ver komen, dan wordt het zwemmen (of gewoon in bed blijven liggen).

Link to comment

Even serieus bekeken zou het niet tof zijn.
Wat mij trouwens meer bezig houd is dat als Nederland voor een groot deel onderstroomt, België een plaag van Nederlandse immigranten zou kunnen hebben en België zit jammergenoeg al min of meer vol :). Neen ik heb niets tegen Nederlanders moest iemand dit vragen :rolleyes:.

Ik kick ook ongeloofelijk op storm en onweer.

Edited by chemicalbrother
Link to comment
En extreem weer is natuurlijk altijd welkom. Vooral onweer: heerlijk frisse lucht na afloop. :o


Helemaal mee eens, maar als het net begint te regenen heb je ook altijd zo'n heerlijke geur :rolleyes: (Ozon)

Maar over het overstromingsgevaar; mij slaapkamer is op de begane grond maar ik heb wel een hoogslaper :)
Nu maar hopen dat het water niet al te hoog komt.
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb dit bericht (laat zeggen 2 weken geleden) ook gelezen. Als je het mij vraagt is het onmogenlijk zoiets van zover van tevoren te voorspellen. Van die zogenaamde "formule" geloof ik ook niks, komop zeg :rolleyes:

Laat maar komen! Ik heb zwemdiplomas genoeg. :o

Ik denk dat je eerder bang moet zijn voor tornado's i.p.v verdrinken :)
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...