Jump to content
PyroForum.nl

Zelf maken van Al poeder (GD)


Keesthemad

Recommended Posts

Of gewoon veel kleine kogels tussendoor gooien zodat het hele oppervlakte vol ligt . Maar dan kan he tnog steeds dat de grote kogels naar de buitenkanten toe neigen.
Momenteel maak zink poeder mee . Daarvan kan in één keer 70 gram worden gedraaid. Ik ben eerst een blok zink met boor 14 te lijf gegaan en heb de 'boorkrullen'als start materiaal gebruikt . Ze laten zich makkelijk tot poeder draaien, zo blijkt .

Link to comment
  • 8 months later...

Het voordeel van een luchtdichte trommel zit hem in de vervelende eigenschap van aluminium om spontaan een laagje oxide te vormen. Iedere keer als een kogel op het aluminium landt wordt deze eraf geslagen en opnieuw gevormd als zuurstof ruim voorhanden is, al zal de olie zal ook wel aan de bescherming bijdragen. Gevolg is dat je denk ik veel meer oxide overhoudt. Hoe langer je milled, hoe fijner de aluminium, maar ook hoe meer oxide.

Goedkope alufolie is rond de 20-40 micrometer dik denk ik. Kleine strookje knippen, week malen en daarna zeven werkt perfect als je goede (en genoeg!) media hebt. Na 12 dagen malen is het resultaat een blauw-grijs poeder dat ongelofelijk snelle flash maakt, langer als dat heeft weinig zin meer. Iets wat me wel opviel aan zelf-geballmillde GD is dat de resulterende flash vlamgevoeliger lijkt te zijn dan met commerciele GD, mss door de carbide coating. :(

Link to comment

Vloeibare alu sprayen kan ook redelijk fijne alu opleveren, ik heb zelf ook wel 8 um atomized gebruikt. Atomized heeft als voordeel dat de pakking dichter is. (Kan handig zijn als je nog een keer een thermobarische lading of aluminized PBX wil maken. :() Erg veel kleiner als dat wordt het niet voor zover ik weet. Uitzondering zijn nano-poeders zoals ALEX, die gemaakt worden door een aluminium draad in argon explosief te verdampen, partikel groottes hiervan lopen in de 0.09 um, of 90 nm! :( Flake DG van goede kwaliteit zit rond de 1-3 um geloof ik...

Edited by Methodologisch
Link to comment
  • 4 months later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...