Jump to content
PyroForum.nl

Zelf maken van Al poeder (GD)


Keesthemad

Recommended Posts

Zoals in een ander topic reeds ter sprake is gekomen is het blijkbaar goed mogelijk om zelf GD te maken in de ballmill, 10g van deze mix detoneerde namelijk. Een ons aluminiumfolie heeft 5 dagen lang met 10-15 grote kogellagers in de ballmill gezeten, dit poeder dacht ik eerst van dat het niet goed was, tot vandaag.

Ik ga wat flashknallers maken voor mijn verjaardag... Voor zover dat nog gaat. (en ja dit keer doen we het anders :rolleyes:).

Maar goed, voor een ieder die super alu poeder nodig heeft, gewoon een week in de ballmill. Het best maak je eerst allemaal kleine stukjes in een blender of gewoon door scheuren.

Excuses voor het korte bericht maar typen is vrij irritant.

Link to comment

Hmm volgens mij heb je best een interessante ontdekking gedaan :) zij het op een wat harde manier :o Wat zijn de specs van jouw mill? Gaat dit ook werken met loden kogels? Lagers zijn natuurlijk veel harder dan lood... Heb je om de zoveel tijd de trommel even opengedaan om te voorkomen dat je pyrofoor aluminium kreeg of gewoon 5 dagen aan laten staan en niet meer naar gekeken? Beetje jammer dat kogelmolens zo lawaaiig zijn :rolleyes:

Link to comment

De specs van mijn ballmill, gekocht bij een online winkel op advies van iemand anders. De trommel is om en nabij 1-1.5L, vrij klein dus. De lagers die ik er in heb gedaan waren 20mm diameter en 15mm diameter en 10mm diameter, er zaten er in ieder geval 6 grote in en een heleboel kleinere.

Bij het alu poeder zat een halve gram boorzuur en 1 gram houtskool. Het poeder is ook daadwerkelijk veel donkerder. Ik denk dat alleen houtskool net zo goed kan ipv boorzuur omdat het een soort van minilaagje vormt. Ik had het er nog veel langer in kunnen laten zitten maar m'n ouders gingen klagen over het lawaai.

Er zitten btw schoepen in me trommel, waardoor de knikkers verder omhoog gaan.

De trommel is van HDPE. En is luchtdicht, (stevige afsluitrubbers), maar toch heb ik de trommel iedere dag even open gedaan.

Verdere vragen welkom.

Link to comment

Het is natuurlijk wel afhankelijk met welke mesh waarde je begint te millen dus als je al een redelijk fijn poeder heb om te beginnen zal het al aanzienlijk sneller gaan dan waneer je met Al folie begint.

Wat heeft boorzuur voor meerwaarde in het Al poeder?
En de C geeft een coatende laag over het Al poeder waardoor er geen zuurstof meer bij kan komen?

Link to comment

Als het goed is geeft het koolstof een laagje om het aluminium waardoor het dus niet meer kan oxideren, en daarbij ook een laagje waardoor het makkelijker ontbrand. Ik denk dat het deze twee factoren bij elkaar zijn die hier voor zorgen. Ik was echt begonnen vanuit proppen alu folie. Als je met stukjes van 3mm max begint vanuit alu folie in de blender dan kan je in 5 dagen volledig airfloat millen.

Boorzuur zorgt voor een mindere oxidatie. Tenminste dat is naar mijn weten een bekend feit.

Link to comment

Mooizo, ga ik ook eens doen! :)

@ Murtali:

Als het goed is geeft het koolstof een laagje om het aluminium waardoor het dus niet meer kan oxideren, en daarbij ook een laagje waardoor het makkelijker ontbrand. Ik denk dat het deze twee factoren bij elkaar zijn die hier voor zorgen. Ik was echt begonnen vanuit proppen alu folie. Als je met stukjes van 3mm max begint vanuit alu folie in de blender dan kan je in 5 dagen volledig airfloat millen.

Boorzuur zorgt voor een mindere oxidatie. Tenminste dat is naar mijn weten een bekend feit.

Beter lezen in het vervolg. :rolleyes:

Edit:
Keesthemad was me voor... Edited by Pyrokikkertje
Link to comment

Ik vraag me af of gewoon houtskool toevoegen wel zin heeft, aangezien alumnium carbide volgens mij alleen bij hoge temperaturen gevormt wordt. Vandaar ook dat commerciele DG door een soort van "rooster" procedure gaat in een inerte omgeving van edelgas. De aluminium carbide beschermt aluminium tegen overmatige oxidatie, waardoor het percentage inertia minder kan zijn als bij gewoon geballmilled. In de praktijk echter heb ik dit verschil nooit zo gemerkt, als je een luchtdichte trommel hebt en lang genoeg laat draaien (7-10 dagen) krijg je een product die zelfs nog reactiever is als de commerciele soorten die ik heb geprobeerd. Misschien dat je met geballmilled op 15% oxide zit terwijl de beste commerciele DG's op 7% zitten. Het beste kun je 2-5% van de dikste siliconen olie toevoegen als extra bescherming tegen oxidatie, gewone olie kan je trommel aantasten aangezien het als oplosmiddel of weekmaker kan werken. Bovendien voorkomt de olie dat je aluminium poeder gaat stuiven wat het bijna onmogelijk maakt om er mee te werken...

Na 7-10 dagen draaien ook niet gelijk de trommel openmaken, maar gewoon nog een paar dagen dicht laten liggen, er komt altijd wel een heel klein beetje zuurstof in de trommel om gecontroleerd een oxide laagje te vormen. Maak de trommel zo luchtdicht mogelijk en maak hem ook voor die tijd niet te vaak open om even te kijken...

Edited by Methodologisch
Link to comment
@ Murtali:

Beter lezen in het vervolg. :)

Edit:
Keesthemad was me voor...


Klopt, even te snel gereageerd, excuses. :rolleyes:

Zover ik weet is het geheim van dark alu het verhaal van Methodologisch: er zit geen oxidelaagje omheen, maar een carbide laagje. Klinkt logisch, maar ik vraag me dan wel of hoe het mogelijk is dat dark aluminium tegen absolute bodemprijs (kiloprijs grondstof) geleverd kan worden. Het lijkt me geen simpele opstelling die elke chemicaliënleverancier ''er effe bij doet'' .....?
Link to comment
Klopt, even te snel gereageerd, excuses. :rolleyes:

Maar ik vraag me dan wel of hoe het mogelijk is dat dark aluminium tegen absolute bodemprijs (kiloprijs grondstof) geleverd kan worden. Het lijkt me geen simpele opstelling die elke chemicaliënleverancier ''er effe bij doet'' .....?


Wat zie jij onder absolute bodemprijs? €6 à €7?
Link to comment
Wat zie jij onder absolute bodemprijs? €6 à €7?


Ja, dat is ongeveer de prijs die mij bekend is van een kg Dark aluminium. en dat is ook zo'n beetje de prijs van een kilo ruwe aluminium als ik me niet vergis.... :rolleyes:

@keesthemad: Ookal gebruik je aluminiumafval, dan is het nog steeds de standaard kiloprijs.... zoniet, dan is die desbetreffende handelaar dief van zijn eigen portemonee..!
Net als met koper, het maakt niet uit in welke vorm, een kilo koper is een kilo koper. Daar betaal je nergens maarzo veel minder per kilo voor omdat het toevallig slijpafval is. Edited by Murtali
Link to comment

Nee, absoluut niet: Als hij er zelf niks meer mee kan - en eigenlijk niemand, wat is dan slimmer om te doen? Het houden en over een jaar een ton rotzooi hebben die je nogsteeds niet kwijt kunt of om het tegen een lagere prijs weg te doen. Jij doet alsof elk stukje aluminium een plaat of blok voor het gewensde doeleinde is en waar iedereen zo mee kan wat hij wil. Losse verknipte stukjes Al raak je aan de straatstenen niet kwijt tenzij een bedrijf het opkoopt en het weer omsmelt. Kijk, als het nou rendabel is om een heleboel kleine stukjes weer tot een groot blok te versmelten, dan is het rendabel, maar dat gebeurt pas bij metalen die ongeveer zoveel of meer waard zijn dan koper.

Edited by Nitroglycerin
Link to comment
10E de kilo is denk ik de absolute bodemprijs als je manuren en machineuren en stroomkosten mee rekent. Al zal het wel goedkoper kunnen als je aluminiumafval gebruikt.


Een kilogram aluminium (geen aluminiumpoeder) kost €2 à €3. De afname zal dan wel eerder per 10ton dan per ton gaan. Dus droom lekker verder :rolleyes: (tenzij je €25 000 wilt gaan afdokken)
Link to comment
  • 2 years later...

Hee, ik heb een vraag is het echt nodig om schoepen in in je trommel te hebben voor het maken van german dark?

En van welk materiaal is de trommel van een lortone gemaakt?

Kortom als je de lortone met stalen media, 3% dikke silliconenolie en geblenderde aluminiumfolie een week laat draaien is het dan te vergelijken met echte german dark?

En als je een week draait zonder openen, de trommel een paar (2,3?)dagen laat liggen om geleidelijk een laagje oxide te vormen zoals methodologisch zegt, is er dan nog gevaar voor spontane ontbranding?

Link to comment
Hee, ik heb een vraag is het echt nodig om schoepen in in je trommel te hebben voor het maken van german dark?

En van welk materiaal is de trommel van een lortone gemaakt?

Kortom als je de lortone met stalen media, 3% dikke silliconenolie en geblenderde aluminiumfolie een week laat draaien is het dan te vergelijken met echte german dark?

En als je een week draait zonder openen, de trommel een paar (2,3?)dagen laat liggen om geleidelijk een laagje oxide te vormen zoals methodologisch zegt, is er dan nog gevaar voor spontane ontbranding?



Voor GD mag je nog even wat langer je best doen... zal ff een stukje posten van onze duitse vriend:

This is Magnalium from the Magnalium <63 micron produced. The <63 micron in a stainless steel drum with steel balls about 36 hours with a ball mill with different ground speeds up to "Dark Magnalium be.
This is a real Prtodukt alloy and the like is <63 microns 49.8% from 49.8% magnesium and aluminum, two metals are before grinding were melted together.

En dit ging over 20 micron MgAl... dus.... dan heb je nog een lange weg te gaan van folie tot 3 micron :blush: Edited by Warez
Link to comment

Lortone heeft meestal een rubberen trommel voor zover ik weet.
Je zult iig staal op staal moeten millen.

Vanuit economisch oogpunt denk ik dat je het beter kunt kopen.
Maargoed als experiment is het natuurlijk altijd leuk.
Of je moet stroom lenen van zo'n paal :blush: :blush:

Edited by User1
Link to comment
When the milling is carried out onto the foil of 4~15 μm in thickness for six hours or less, the average size of the powder so obtained is 40 μm or more, which is inadequate for use as aluminum paste for automobiles. If the milling is carried out for more than 45 hours, it is also inadequate since the particle size of the powder falls to 10 um or less, which is too small, and consequently it appears dark in color after painting. Therefore, it is appropriate to carry out the milling for 6-45 hours.

US Patent 6315222


Kortom: In een stalen trommel met stalen media @ 120 RMP en ben je vanaf reepjes aluminiumfolie met wat smeermiddel zo'n 45 uur bezig om tot gemiddeld 10 micron te komen.

Een risebar verhoogt over het algemeen de efficiency van een kogelmolen, dus dat zou ik in dit geval ook doen. Een lortone is niet zo handig ivm de rubberen trommel. Spontane verbranding is alleen aan de orde bij trommels die gasdicht afgesloten zijn, bij aluminiumpoeder onder ~5 micron. In veel gevallen is dit niet het geval, en speelt deze issue dan ook niet. Bij dichte trommels en 5% dikke smeerolie moet je aluminiumpoeder netjes gecoat worden, waarbij zuurstof ook niet kan inwerken. Alleen bij malen zonder olie zou ik elke dag luchten.
Link to comment

Millen vind ik een lastige methode , het maakt veel lawaai ook en is niet bijster efficiënt .

Met m'n 'kogel roller' verloopt het proces vele malen efficiënter . Nadeel is nu echter dat er nog maar 30 gram per keer verwerkt kan worden . Het draaien van de bovenste schijf heb ik nog steeds niet geautomatiseerd omdat het met de hand ook nog goed gaat.

Een lastig punt is nu nog dat de kogels als gevolg van de centrifugaal krachten naar de buitenkanten toe rollen en daardoor niet het gehele oppervlakte walsen . Ik ben er nu achter dat het mogelijk is om met een staafje tussen de schijven de kogels weer richting de as te drukken. Misschien heeft iemand ideën voor een mogelijke oplossing?

Link to comment

Een dunne plaat tussen de schijven in met gaten waarin de kogels passen en kleinere kogels eronder om hem op de goede hoogte te houden.
Als je de gaten in een spiraalvormig patroon boord raak je zoveel mogelijk oppervlak denk ik.
Edit: nu ik erover doordenk blijft er op die plaat wrs een hoop poeder achter :blush: .

Edited by High Density
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...