Jump to content
PyroForum.nl

Werking ammoniumnitraat


Johan6401

Recommended Posts

Het is waarschijnlijk een gram ammoniumnitraat? Het is een vaste stof namelijk.

Waarschijnlijk dient het om een hogere piekdruk te genereren, omdat het bij vrij lage temperatuur ontleedt tot gasvormige producten waaronder zuurstof en stikstof. Deze gassen worden dan verder doorverhit door de flashlading, waardoor de knal van het stuk vuurwerk harder wordt.

Dit was een speculatie, ik heb zelf nog nooit gehoord van ammoniumnitraat in flashknallers.

Link to comment

Daar is al veel discussie over geweest.

Laten we eerst maar 1 ding uit de weg ruimen, ammoniumnitraat detoneert niet door wat flash, dat is onmogelijk, voordat we daar gelul over krijgen.

Optie 1: Het ammoniumnitraat zit door de flash heen om het totale ontwikkelde gasvolume groter te maken, wat een aannemelijke hypothese is MITS de gebruikte huls stevig genoeg is, want AN vertraagt wel de brandsnelheid van flash en met een zwakke huls krijg je dan een plop.

Optie 2: Het AN zit los in de huls gegoten (ml), onder de flash met als doel om elk beetje vocht dat tijdens de productie van het flash erin is gekropen uit de flash te laten trekken.

Autoptie van een nitraat van de goede oude Bex zal uitsluitsel geven.

Link to comment

Ik heb wel eens iets gehoord over het gebruik van ammoniumnitraat in flashknallers, dit wordt in enkele gevallen toegevoegd om de reactiesnelheid te verhogen, de piekdruk zoals miech dat al zei is de druk die ontstaat alvorens de casing het begeeft, deze kan veel hoger zijn dan de casing aan kan. Op deze manier creeer je soort van een explosief, explosieven kunnen binnenin al een veel hogere druk hebben dan aan de buitenkant, dit omdat het tijd kost om door te dringen maar de snelheid van ontbranding veel groter is.

Ammoniumnitraat is een oxidator en mits drooggehouden prima voor dit soort doeleinden. Het is dus puur om een grote drukverhoging te creeren voor de casing klapt. Zodat je meer overdruk hebt wat in de oren als een hardere knal klinkt.

Link to comment
Het is waarschijnlijk een gram ammoniumnitraat? Het is een vaste stof namelijk.

Waarschijnlijk dient het om een hogere piekdruk te genereren, omdat het bij vrij lage temperatuur ontleedt tot gasvormige producten waaronder zuurstof en stikstof. Deze gassen worden dan verder doorverhit door de flashlading, waardoor de knal van het stuk vuurwerk harder wordt.

Dit was een speculatie, ik heb zelf nog nooit gehoord van ammoniumnitraat in flashknallers.


Er staat letterlijk 1ml ammoniumnitraat, ik heb er zelf nog nooit 1 opengemaakt.
Ik heb wel is gehoord dat er een soort van tablet in zit, maar dat kan ik niet met 100 procent zekerheid zeggen.

Het is ook een citaat van de achterzijde van het product.
"Een originele nitraatklapper knalt 3 keer zo hard dan de imitaties. De nitraatklappers bevatten circa 1ml ammoniumnitraat per knaller"
Dit wordt op zo'n manier gebracht dat de hardheid van de knal wordt veroorzaakt door deze toevoeging.

Verder staat me nog iets bij dat deze twee stoffen (flash en AN) niet gemengd dienen te worden omdat dit anders gaat reageren. Dit zou ik niet zeker weten ik heb hier ook geen bron van.


Ik vermoed wel dat deze stoffen gescheiden in de knaller bevinden.

Ik heb nog wel 1 bex om open te maken, maar dat vind ik zonde :P
Link to comment
Ik heb nog wel 1 bex om open te maken, maar dat vind ik zonde blush.gif

Ik bied je 5 euro als je er een open maakt, duidelijke foto's maakt en een halve gram per component naar mij opstuurt ter analyse. Zijn we ook van deze vraag af, werd op chemixtry een paar jaar terug ook veel naar gevraagd.
Link to comment

Een maatje van me die heeft er ook nog 1 liggen, hij gaat er over nadenken om hem open te maken.

De nieuwe bex is op dezelfde wijze geproduceert als je het mij vraagt.
Op de achterzijde is precies dezelfde tekst maar dan in het engels.
Deze dingen zijn gewoon in omloop.

Maar heeft iemand voor mij een bron waar er wordt verteld of er een reactie optreedt tussen AN en flash als je deze mengt.

Is er iemand die al ervaring heeft met het maken van een klapper met deze ingredienten ?

Edited by gamekeeper
Link to comment

Die nieuwe Bex nitraten zullen niet hetzelfde zijn gok ik, is gewoon een leuke verkooptruc, ik hoorde ook dat ze lang niet zo hard gaan als de oude.

Maar heeft iemand voor mij een bron waar er wordt verteld of er een reactie optreedt tussen AN en flash als je deze mengt.

Zal op korte termijn geen probleem, op lange termijn met wat boorzuur en gecoat Alu ook niet. Ligt er ook aan welke flash het is, chloraat zal instabieler zijn bij opslag dan perchloraat.
Link to comment
Die nieuwe Bex nitraten zullen niet hetzelfde zijn gok ik, is gewoon een leuke verkooptruc, ik hoorde ook dat ze lang niet zo hard gaan als de oude.
Zal op korte termijn geen probleem, op lange termijn met wat boorzuur en gecoat Alu ook niet. Ligt er ook aan welke flash het is, chloraat zal instabieler zijn bij opslag dan perchloraat.


Ja daar zal je denk ik wel gelijk in hebben.
De meeste mensen zeggen ook dat ze goed zijn maar niet zoals de oude.

Maar wat zal er dan zo anders wezen aan de productie.
Link to comment

Ow shit, bedacht me net wat ik over het hoofd heb gezien! :rolleyes:
Chloraat flash is ABSOLUUT NIET comptabel met AN, ammonium chloraat is zo vreselijk instabiel dat het met het minste of geringste kan detoneren!!!

Perchloraat flash kan daarintegen gewoon gemengd worden met AN zolang alles goed droog is (en blijft).

Link to comment

Treelover goed dat je het zegt want ik was bijna van plan kaliumchloraat en ammoniumnitraat bij elkaar te gooien. Verder is een echte BEX nitraat al jaren oud, ik dacht iets van 8 jaar ofzo omdat BEX ermee stopte dus ik weet niet of die dingen nog wel goed zijn. Meestal gaan ze niet meer af door de ouderdom, dus openmaken die handel!:rolleyes:

Link to comment

Kaliumchloraat/Ammoniumnitraat/Nitromethaan levert anders een uitstekend exploding target. :rolleyes:

verder is het hele verhaal IMO een beetje inzin. Het enige wat amminumnitraat voor heeft, is dat het geen inerte ionen bevat (in tegenstelling tot KALUM EN NATRIUMnitraat), en volledig wegreageert, en dus in staat is meer gasdruk te genereren.
Van 'piekdruk' is overigens bij een gewone deflageratie absoluut geen sprake.

Link to comment
Ik bied je 5 euro als je er een open maakt, duidelijke foto's maakt en een halve gram per component naar mij opstuurt ter analyse. Zijn we ook van deze vraag af, werd op chemixtry een paar jaar terug ook veel naar gevraagd.


Hmm ja ik ben nu ook wel benieuwd wat er in zit..
Maar is het niet mogelijk dat we hem openmaken en hem daarna "herstellen" zodat ik hem weer neer kan zetten en er naar kan kijken :rolleyes:
Even afwachten of die maat van me zijn bex wil doneren..

Ik hoor net dat alluminiumpoeder en ammoniumnitraat niet samen gaat..
Link to comment

Stop mensen ik las sind kort op het pakje (op een site) dat er ook 3% sodiumnitraat in zit en als ik het goed gok dan is het zo, dat er en ammoniumnitraat en sodiumnitraat in zit en dat deze beide vocht aantrekken.
Dus mischien is het toch waar dat ze er beiden inzitten om overige vocht eruit te halen. Of hebben ze beiden een functie in flash?

Link to comment
Het overige vocht eruithalen?


Waneer er een zeiknatte hygroscopisch stof door je sas is gemengt gaat dat invloed hebben op de hele compostie, het vocht zal erg veel energie aan de verbranding onttrekken door verdamping. (Zelfde principe als zweten.) Hierdoor gaat de brandsnelheid zuigen als een fopspeen.

Ammoniumnitraat, en natriumnitraat in mindere mate, zijn nou eenmaal niet droog te houden in een gewone huls, het vocht trekt daar dwars doorheen. Daarom durf ik bij deze te beweren dat deze stoffen in commerciele composities gewoon bullshit is. Een ieder met ammoniumnitraat mag het van mij testen, en zal tot dezelfde conclusie komen. Edited by Leander
Link to comment
Waneer er een zeiknatte hygroscopisch stof door je sas is gemengt gaat dat invloed hebben op de hele compostie, het vocht zal erg veel energie aan de verbranding onttrekken door verdamping. (Zelfde principe als zweten.) Hierdoor gaat de brandsnelheid zuigen als een fopspeen.

Ammoniumnitraat, en natriumnitraat in mindere mate, zijn nou eenmaal niet droog te houden in een gewone huls, het vocht trekt daar dwars doorheen. Daarom durf ik bij deze te beweren dat deze stoffen in commerciele composities gewoon bullshit is. Een ieder met ammoniumnitraat mag het van mij testen, en zal tot dezelfde conclusie komen.


Kan het niet waterdicht worden gemaakt dan.
Ik heb al eerder van die verhalen gehoord over een capsule in een nitraat.
Maar een autoptie van een bex zal wat meer bevestiging geven.
Link to comment

Ik denk persoonlijk dat er helemaal niks inzit op flash na, want met 2,5 gram germandark/kclo3 had ik gister ook een enorme dreun veel harder dan welke nitraat ook. Met 4 gram zou het dus mogelijk zijn om een knal van een ''op de legge*'' super vlinder te halen. Je moet gewoon een kraft papieren huls maken met ongeveer 4 mm dikke wanden en overal lijm tussen, parallel rollen trouwens! Dus geen andere kokertje pakken dat ergens ligt gewon zelf maken. Maak zo klein mogelijk eindstoppen maar wel heel stevig! En je flash erin.
Alleen ik kreeg niet meer dan 2,5 gram flash in me huls dus ik vraag me af hoe BEX 4 gram in zo'n hulsje kreeg? Kan iemand mischien de afmetingen geven van deze nitraten? Mijn huls was 5,5 cm lang, wat een normale lengte is voor nitraten.

*Op de legge super vlinder is een gekleurde super vlinder in de kleuren geel, rood, en blauw.

Edited by breezer
Link to comment
Ik denk persoonlijk dat er helemaal niks inzit op flash na, want met 2,5 gram germandark/kclo3 had ik gister ook een enorme dreun veel harder dan welke nitraat ook. Met 4 gram zou het dus mogelijk zijn om een knal van een ''op de legge*'' super vlinder te halen. Je moet gewoon een kraft papieren huls maken met ongeveer 4 mm dikke wanden en overal lijm tussen, parallel rollen trouwens! Dus geen andere kokertje pakken dat ergens ligt gewon zelf maken. Maak zo klein mogelijk eindstoppen maar wel heel stevig! En je flash erin.
Alleen ik kreeg niet meer dan 2,5 gram flash in me huls dus ik vraag me af hoe BEX 4 gram in zo'n hulsje kreeg? Kan iemand mischien de afmetingen geven van deze nitraten? Mijn huls was 5,5 cm lang, wat een normale lengte is voor nitraten.

*Op de legge super vlinder is een gekleurde super vlinder in de kleuren geel, rood, en blauw.


Die dingen zijn 5,5 cm en binnendiameter van 1.3 en buitendiameter van 1,7 ongeveer.
Dat van die 4 gram weet ik niet zeker, het is meer van horen zeggen.
Ik heb er zelf nog nooit 1 opengemaakt.
Link to comment
×
×
  • Create New...