Jump to content
PyroForum.nl

Oud & Nieuw 2007-2008


Duvel

Recommended Posts

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Een aantal rookbommetjes van 20 tot 100 gram. Parafinne, AN/suiker en kaliumnitraat/suiker/maizena. Geen hele grote van een paar kilo's zwaar. Die vielen mij vorige jaar erg tegen.
Een paar kleine fonteintjes, vuurpotten en bengaals vuur. Tot 500 gram.
Een misschien paar simpele knallers van 2-5 gram BP en 1 grote van?

Verder wat cake's, zware vuurpijllen/gilpijlen, zware enkelschots mortieren en grote fonteinen. Geen klein zooi zoals grondbloemen, rotjes, romeinse kaarsen of zo iets dergelijks.

Link to comment

Dat is een goed idee mr.Stijntje, van die silica zakjes.. :o Daar ga ik ook even op googlen :)

Meestal steek ik direct af wat ik gemaakt heb omdat het hier gewoon het hele jaar door nieuwjaar is...
Wij hebben dan meteen gezeik van de omgeving, dat je gewoon bang wordt dat ze de wouten gaan bellen.. :rolleyes:
Link to comment

Ik ben van plan om deze jaarwisseling aardig wat dingetjes te maken.
Zo heb ik het plan om een Flowerpot te maken in Fanshape. Ik wil een pot maken met ongeeveer 30 Shots. De shells zijn heel klein die er in gaan. Ter groote van Nitraatknallers (Thumping Thunders) alleen dan zelfgemaakt. Ik heb al een aantal single shot´s afgeschoten en deze werkte vaak goed. Soms nog wat dingen die verbeterd moeten worden, daar ga ik me aankomende tijd mee bezig houden. Deze single shots zijn wel een beetje ter vergelijken met Thunder Kings, alleen dan knallen ze wat harder.

Ik ben nu ook begonnen om veel Spherical Shells te maken van 2 Inch. En een aantal 3 Inch shells. Ik wil een aantal star compo´s uitproberen die allemaal op bp berusten.

En ik wil nog een groot aantal vuurpijlen maken, met wat leuke payloads er op. En als het wil lukken met zeer snelle flash wil ik een lawinepijl maken.

Ook wil ik graag mijn mislukte 10 KG Kasrookbom van een jaar geleden overnieuw maken. Want deze mislukte toen doordat het hele zooitje vlam vatte. :rolleyes:

Kortom ik heb nog een hoop om me mee bezig te houden tot 31 dec.
Greets

Link to comment
  • 4 weeks later...

Dan zal ik ook maar even mijn vorderingen voor O&N laten zien. Mijn eerste grotere project is sinds gisteren af:
http://pyroforum.nl/uploads/post-909-1196118948.jpghttp://pyroforum.nl/uploads/post-909-1196119181.jpg
Links: gehele device, rechts: inserts.

De dikkere buis in het midden is een 100 grams ijzerfontein. Dit is één van mijn standaard ijzerfonteinen en brand 20 seconden en spuit +/- 3 meter hoog. Eromheen zijn 8 buisjes bevestigd, gevuld met 1,5g H3 pulverone en een 2g KClO4 GD knallertje. Deze buisjes heb ik gister uitvoerig getest. Twee exemplaren gingen tot hoger dan 15 meter en knalden nèt iets minder hard dan een ouderwetse nitraat.
Zodra de fontein begint met het spuwen van branden ijzer, gaat een gebuisd lont naar de onderkant van het eerste mortierbuisje, waardoor het knallertje de lucht in schiet. Per 2 seconden schiet er één de lucht in, zodat als de fontein is uitgebrand, alle knallertjes ook de lucht in zijn gegaan. De nozzle van de fontein is nog niet geboord, omdat de inhoud natuurlijk wel droog moet blijven... Ik ga er nog een mooi hoesje omheen maken, zodat het er ook echt uitziet en mijn omgeving geen argwaan krijgt tijdens het afsteken :rolleyes:.

Op dit moment ben ik een viervoudige starmine in elkaar aan het zetten, met 10x vier soorten sterren (per buis één soort). Ook ben ik bezig met een 15 shots + 5 fonteintjes + fluit pot. Naar verwachting zijn deze inclusief de nodige tests aanstaande zondag af... Ook heb ik de nodige KClO4 GD knallertjes gemaakt, van 4g want hoger ga ik niet.

Edit: één keer KMnO4 veranderd in KClO4

Edited by superman21
Link to comment

Dat ziet er heel erg vet uit superman.. :) ..dat systeem met de reports en de timing is een chill idee, ik ga 'm onthouden :o
Alleen ben je niet bang dat je ijzer gaat roesten, of heb je het gecoat ?

Ik ben benieuwd naar die andere projecten, veel plezier en succes iig.. :rolleyes:

Link to comment

@NG:
Oeps zei ik KMnO4? Ik bedoel KClO4 GD. Maar uit oude gewoonte (toen ik nog geen KClO4 had, wat ik sinds twee weken heb) ben ik gewend KMnO4 te typen :rolleyes:. Maar ik ben dus niet bang dat het gaat verzuren. Het is wel voor aankomend oud en nieuw. BTW heb ik nog nooit problemen gehad met het langer bewaren van KMnO4 flash. Ik heb een keer een 10g batch 2 maanden laten staan. Het verkleurde alleen, maarja dat zegt niet veel over de stabiliteit natuurlijk.

@Duvel:
Ik ben niet bang dat het gaat roesten. Het is niet gecoat, maar zolang het ding goed afgesloten blijft en er geen vocht en zuurstof bij kan, zal het niet gaan roesten. Deze zijn mijn standaard fonteinen en maak ik altijd op voorraad. 5 Per batch en ik heb ze al vaker langer dan een maand bewaard zonder dat de kwaliteit merkbaar achteruit ging.

Edited by superman21
Link to comment
Hallo,

Ik maak mijn CuO thermiet altijd met een beetje KClO3-S mix erbovenop als ontesteking.
En ja ik weet dat het gevaarlijk is maar je moet hem ook niet te veel schudden.

mvg. 00h



Als je wéét dat het gevaarlijk is, waarom dan dat onnodige risico lopen? Gebruik gewoon aluminium, dat brandt ook gewoon heet genoeg hoor. Of is er een andere reden dat je het wilt gebruiken als ontsteking?
Link to comment
Als je wéét dat het gevaarlijk is, waarom dan dat onnodige risico lopen? Gebruik gewoon aluminium, dat brandt ook gewoon heet genoeg hoor. Of is er een andere reden dat je het wilt gebruiken als ontsteking?


Hallo,

De rede dat ik dat doe is dat ik een grote hoeveelheid zwavel en KClO3 tot mijn beschikking heb
en bovendie is Al duurder.

mvg 00h
Link to comment
De rede dat ik dat doe is dat ik een grote hoeveelheid zwavel en KClO3 tot mijn beschikking heb
en bovendie is Al duurder.

Op het moment dat je als pyrotechnicus kosten belangrijker vind dan je eigen veiligheid, dan weet je dat je om problemen vraagt.
Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet, de wond van een mooie CuO thermiet knaller die in iemands jaszak afgaat. Vergeet je niet de fotos te posten als het zover is?
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...