Jump to content
PyroForum.nl

Oud & Nieuw 2007-2008


Duvel

Recommended Posts

Al eerder ergens werd was er al een opmerking gemaakt om een topic te starten over de komende jaarwisseling, nu ik het zelf heb gestart zal ik maar meteen foto's posten over mijn preparaties voor de 31ste.
Natuurlijk zal er nog wat kleinere dingentjes bijkomen (knallertjes, mini-starmine en dat soort stuff), maar ik ga natuurlijk ook voor het wat grotere werk. :blink:

Ik ben in de zomervakantie (!) al begonnen aan deze projecten want uit ervaring weet ik, dat het zowat nu al te laat is om nog te beginnen, hoewel ik nu ook nog niet alles af heb hoor, denk dan bijvoorbeeld aan stars en sassen die niet te lang mogen worden opgeslagen.


FONTEIN

Ik persoonlijk vind gerbs (fonteinen) heel mooi, vooral met metaalpoeders, grove koolstof en "microstars".
Dit jaar ga ik voor een wat kleiner formaat met een combinatie van aluminiumpoeder en grof koolstof.
Ik ben nog niet helemaal zeker van de compositie die ik ga gebruiken, maar het moet in de buurt komen van: Meal (70%) Al (15%) C (7%) KNO3 (7%) B(OH)3 (1%)
Hiervoor gebruik ik dan een spiraal gerolde huls met een best dikke wand en een nozzle van 1/4 van de i.d.


Ik heb altijd successen geboekt met fonteinen, mijn broertje vond dat ik mooiere fonteinen maakte dan de commerciële gerbs. :P

SIERPOT

Dit jaar wil ik ook het wat complexere proberen, dus ik ga maar eens een "pot" (zoals wij dat noemen) maken! Wel van buizen van de SkyLine serie, want die kan je op 1 januari rond 09:00u. gewoon van de straat af oogsten. Voor de gein bedenken we er ook een naam bij, en we zijn eruit gekomen dat het "Chrissy Reports" gaat worden (over de naam derek nog meer).


De buizen zijn inderdaad gevuld met kranten papier, omdat het geheel al voorzien is van lont, en ik wil niet dat dat vocht gaat aantrekken, en dan mooi erna kan gaan zwaaien met O&N. Hij weegt zoals hij op de foto staat, dus ongeladen, ongeveer 1,6 kilogram en heeft zoals je kan tellen 27 shots.
Op de load ervan wil ik even terug komen.


De load is gemaakt met een speciaal daarvoor gemaakte tool, de schatjes die ik hiervan kan maken noem ik "Tail-bangers" omdat je het buisje dat je ziet uit 2 "kamers" bestaat. Deze kan je dus aan 1 kant voorzien van een mooie staart compo (zoals Chrysanthemum 6), en de andere kant van een stevige flash-lading die je dan goed dichtlijmt. Hierdoor krijg je een mooie en vredige staart om naar te koekeloeren, en omdat het lontje gewoon doorbrandt krijg je een flinke knal erachteraan (en als je staart nog niet is uitgebrandt knal je de middenplug, samen met de nog brandende compo eruit, dat een mooi effect geeft) :P
Dit is de tool.


2" MORTIERREK

Van de zomer ben ik begonnen met een rek voor 2" mortieren. De buizen heb ik ooit een keer gehad ergens, gelukkig zien ze er wel een beetje chill uit zo die metallook. De pluggen zijn gemaakt van die houtrotvuller en is knoerhard. Omdat ik liever geen quickmatch maak (kutwerk) heb ik gewoon lontgaten geboord waar doodsimpele visco doorheen kan, dat vind ik makkelijker werken, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Het rek weegt 10,7 kilogram! (nee, ik maak geen typfout) en zoals je ziet: 10 shots.


Ze zullen worden gevuld met 2" peanut ball shells met "Bleser Purple" stars, Witte 'Stijn' stars en het laatste shot een single 2" darksalute. De Blesers zijn al gemaakt (356 om precies te zijn), de witten zijn in de maak. :P

3" MORTIER

Als "grande finale" wil ik mijn familie graag van 3 ball shells laten genieten, 3 inchers maar liefst. Het grootst wat ik heb gemaakt tot nu toe. Ik moet toegeven dat hij er bagger uit ziet, dat komt omdat mijn broertje hem mocht 'versieren', want dan "kon hij zeggen dat hij er ook wat aan heeft gedaan" :P
Maar ach, ik spuit m wel over met zwart ofzo :)


De loads moet ik nog even over nadenken, dus dan heb ik wat te doen tijdens saaie lessen, of er moeten leuke iedeën komen hieronder? :(

Dus dat was het.. er zullen nog wel updates komen en hopelijk wat andere plannen van andere mensen.
Alvast een gelukkig nieuwjaar !! :P

Duvel

Edited by Duvel
Link to comment
  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ziet er zeer netjes uit Duvel,

Vooral dat rek vind ik mooi, alleen lijken die buizen wel erg dun?
Voor de rest: "De Blesers zijn al gemaakt (356 om precies te zijn)", bedoel je hier nou dat je 356 shells gemaakt heb? :P:( ,voor elke dag één. :P

EDIT: Sorry, ik zag net dat je de stars bedoelde, en een jaar heeft btw 365 dagen. :P

Ik ben van plan om ook een aantal shells te gaan maken en wat fontijnen. Ik zit zelf te denken aan wat 3 inch's shells met D1 of wat TT shells... Ligt eraan of mijn metaal schuurmachine dit toelaat. :P

-B.

Edited by -.B.-
Link to comment

Nice stuff man! En je bent er dus ook al een aardige tijd mee bezig, dat ruikt gewoon naar een succes.

Ik heb nog niet zoveel gedaan deze tijden, ik maak gewoon mijn maandelijkse paar flash knallertjes wel, maar veel meer is het ook niet op het moment. Ik moet maar weer eens mijn mill in elkaar gaan zetten en eens wat gaan millen.

Link to comment

Echt PRACHTIG! :P
Zeker filmpjes van maken!

Hoelang ben zo zoal bezig ermee?(totaal)
Ik ga ook zo iets proberen maar dan wel wat kleiner :(
Ik hoop dat alles een groot succes is :P

Edited by fyver
Link to comment
De loads moet ik nog even over nadenken, dus dan heb ik wat te doen tijdens saaie lessen, of er moeten leuke iedeën komen hieronder? rolleyes.gif

Wat dacht je van een 3" CuO-thermiet sulate voor overdag. Die lage dreunen dragen erg ver. :P
Een shell met blauwe, groene en rode stars zal er ook machtig uit zien. Edited by Treelover
Link to comment

Mijn plannen voor O&N:
-Een paar homemade shells in 2 en 3 inch, waarschijnlijk sferisch als mijn bestelling dan binnen is.
-Een paar polumna's met rond de 10 gram whistle of flash per stuk.
-Een grote fontein, iets in de klasse van een halve kilo met verschillende kleuren en microstars. Hier moet ik echter nog een geschikte rammer en huls voor vinden.

Verder koop ik nog een paar dozen grondbloemen, babypijltjes en wat andere dingen waarvan het niet de moeite waard is om het zelf te maken.

Ik vind een goeie shell met CuO thermiet trouwens ook wel een leuk idee. Vooral overdag kom je met zo'n klap overal bovenuit. Verder lijkt een blauwe of groene chrysanthemum met een witte ring me wel wat, of eventueel een dubbele chrysantemum.

Link to comment

Ik heb nog niet heel veel gemaakt maar ben er sinds kort mee bezig. Alleen nog maar een paar kleine flash knallertjes de bermuda's bevatte 0.9 gram pts en de vlindertjes 2.0 gram pts (kclo3/germandark). Miech is 10 gram flash niet ontzettend veel voor een bermuda? Ik gebruik maar 0.9 en gaan menig harder dan een nitraat.


alles bij elkaar

12 vlindertjes

21 bermuda's

Dat was het wel tot nu toe updates volgen nog. Ik heb bovendien nog 280 chrysanthemum6 stars liggen maar ik kan daarmee alleen maar starmines maken. Ik wil natuurlijk graag shells maken maar wacht nu al een best lange tijd op me hemi's..... Mischien nog maar heel even.

Edited by breezer
Link to comment

Die CuO salute is wel een goed idee, alleen hoe de hack moet ik dat ding stevig genoeg krijgen om een redelijke klap te krijgen (of maakt het niet uit hoe sterk de behuizing is van de shell voor deze flash) ?
Gewoon spiken en pasten lijkt me ? :P

Hoelang ben zo zoal bezig ermee?(totaal)

Nou ik werk er zo maar om de 2 weken aan, en soms wel eens een paar dagen aan elkaar. Ligt er net aan of ik zin of vakantie heb en bij m'n pa ben.. :(
Link to comment
Die CuO salute is wel een goed idee, alleen hoe de hack moet ik dat ding stevig genoeg krijgen om een redelijke klap te krijgen (of maakt het niet uit hoe sterk de behuizing is van de shell voor deze flash) ?
Gewoon spiken en pasten lijkt me ? :P
CuO thermiet is dermate snel dat zelfs een vrij zwakke huls nog een goede klap kan voortbrengen. Voor een sferische shell volstaat gewoon pasten, maar ik zou een cilindrische shell maken. Bij een cilindrische shell kun je de wanden veel dikker maken, en een simpele smeltlijm eindstop gebruiken. De constructie wordt dan makkelijker en de klap harder.
Overigens is het aan te raden ruim voldoende lift charge te gebruiken, want zeker met 3" en groter wil je absoluut niet dat deze op de grond knalt.
Link to comment
Die CuO salute is wel een goed idee, alleen hoe de hack moet ik dat ding stevig genoeg krijgen om een redelijke klap te krijgen (of maakt het niet uit hoe sterk de behuizing is van de shell voor deze flash) ?
Gewoon spiken en pasten lijkt me ? unsure.gif

Je kan een round shell van de binnenkant een beetje pasten om extra wanddikte te maken, verder is het gewoon een kwestie van die 2 helften op elkaar plaatsen (miss met wat hotglue) en gewoon pasten net als normaal.

Let wel dat je om de thermiet aan te krijgen flink wat hitte nodig hebt, visco lukt niet, een beetje kaliumnitraat flash in het midden van je shell wel. Edited by Treelover
Link to comment
Zo, dat ziet er mooi uit breezer, ik hou er altijd wel van als het er pro uit ziet.

Wat voor kraftpapier gebruik jij ?


Eigenlijk maak ik de hulzen van een ander soort papier dan kraft, het is wit en als het knalt ligt de hele grond vol met witte snippers wat wel een leuk effect geeft. Maargoed even een antwoordt op je vraag het decoratie papiertje (geld niet voor bermuda's) is gewoon heel dun kraftpapier eigenlijk bedoeld voor het kaften van boeken.
Link to comment

Waarom smeltlijm gebruiken..? Het is zowat de minst handige lijm voor pyrotechnische doeleinden.. Gebruik gewoon houtlijm veeeeel sterker, vuurvast, beter te verwerken... Je steekt je shells toch pas met oudjaar aan, dus doe er dan ook wat extra veiligheid en moeite op! Al deed je het alleen maar omdat het mooier lijkt.

tip van flip dus...

@ duvel, die cake lijkt goed! ben benieuwd hoe het gaat lijken.

Edited by Murtali
Link to comment

Die verkopen ze toch niet aan particulieren?
Ik had er laatst ook nog voor gekeken want ik was ook opzoek naar speciafiek papier.. maar dat verkochten ze niet aan mij iig.
Ze zijn inderdaad wel goedkoper uiteindelijk.. maar misschien wat onhandiger vanwege het gewicht denk ik. :P

Link to comment

Ah bedankt Keesthemad, ik kreeg er ook al een via PM :(

Over de CuO onsteking:
Ik denk dat je gewoon een lont kan pakken en het einde (wat ín de shell komt) coaten met een meal-Al laagje (NC-lak), daar over weer een KNO3-flash laagje.
Wat is trouwens de opslagtijd die eraan vasthangt, dus niet dat ik nu me shell ga maken, en dat ie na een maand spontaan zelf al aan O&N begint.. ? :P

Edited by Duvel
Link to comment

Als je bij alle zwavel/aluminium en nitraat/aluminium combinaties een snufje boorzuur doet, kun je je devices in principe onbeperkt bewaren. Ik ga er daarbij vanuit dat je netjes werkt en geen instabiele composities gebruikt. Neem wel in acht dat grote hoeveelheden devices in je kast niet erg prettig zijn mocht er toevallig iets fout gaan ergens...

Link to comment

Ik begin na alle toetsen komende week ook alvast aan O&N devices. Te beginnen met ladingen stars. Als die droog zijn (dmv kastje ^^) gaan ze in zip lock's met vochtvreter erbij. Zo blijven ze goed.
Afgemaakte devices gaan in een dichtgeknoopte plastic zak, ook vaak met een zakje silica gel erbij.

Zoals al werd aangegeven beetje boorzuur erbij, geen foute compo's, liefst perchloraat ipv chloraat, en dan komt alles helemaal goed! :P

Wat voor mij op de planning staat:
- Een leuke cake met wat 1" schoten,
- Een arsenaal aan shells van 2 tot 4 inch,
- Setje knallers, (2-5g) ingevouwen als vlinders. Dat design mag ik wel,
- Fonteintje hier en daar,
- Leuk klein grut zoals die jumping crackers, strobe blokjes, en ander klein vermaak.

Nog niet begonnen met bouwen, maar ik werk wel aan nieuwe tools als star roller en droogkast. (Die tweede verwacht ik volgende week de laatste update.)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...