Jump to content
PyroForum.nl

Stinkbom


pj_muller00

Recommended Posts

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

2Al + 3S (2 of 8)
Hoe zit dat precies met het maken van aluminiumsulfide?
Is zwavel nou S2 of S8, want in het BINAS staat S8 maar dat zou betekenen dat 2 gram Aluminium reageert met 28,52 gram zwavel!
En bij S2 zou 2 gram aluminium reageren met 4,75 gram zwavel, lijkt mij toch logischer..

Maar als je nou van 2 gram Al en 4,75 gram zwavel die stinkbom wil maken, mix je dan gewoon de 6,75 aluminium/zwavel mix met water? Want als je het aluminium en zwavel verbrandt krijg je AlSO4, en dat reageert niet met water.. Dus komt er geen stank vrij als je het mixt met het water.

Dus wat moet ik nu doen? :)

Link to comment

Allereerst is je reactievergelijking niet volledig en kloppend..
moleculair zwavel is S8

16Al + 3S8 ===> 8Al2S3

1mol S8 =256,48g
1mol Al=27,00g
1mol Al2S3=151,5

dan reageren ze in de verhouding:

521,6 : 592

stel we hebben 30g zwavel, dan hebben we nodig aan Al:
521,6 : 592
30 : ?
30*592/521,6=30,6g

Aan de berekening zie je dat je zelfs minder zwavel nodig hebt dan Al

Edited by pyrobass
Link to comment

Ok, ja ik zie nu ook dat ik de reactie niet af had gemaakt (was tussen de lessen door).

Maar nu snap ik nog niet wat ik met de stoffen moet doen, ik heb geprobeerd ze beide in een reageerbuisje met water te doen, maar er kwam geen stank vanaf.

Toen heb ik geprobeerd het mengsel te verbranden, maar het brandde niet (waarschijnlijk te weinig zwavel), dus heb ik er luciferkopjes :) bijgedaan om het toch nog wat te laten branden. Het restant daarvan mixte ik met wat water, en toen kwam er wel een soort rotte eieren luchtje af, maar dat was niet sterk, en dat kan ook van de verbrande lucifer kopjes komen...

I'm stuck here :)

Link to comment
Maar nu snap ik nog niet wat ik met de stoffen moet doen, ik heb geprobeerd ze beide in een reageerbuisje met water te doen, maar er kwam geen stank vanaf.


Je moet de stoffen natuurlijk eerst wel met elkaar laten reageren, hier is flink wat hitte voor nodig.

daarna leg je het residu op een schaaltje/horlogeglas met een pipetje doe je een druppeltje water op de alumniumsulfide, je zou meteen een doordringende rotte-eieren lucht moeten ruiken.
Link to comment

Volgens mij heb je een rekenfoutje gemaakt. Het is

2 Al + 3 S -----> Al2S3

en niet
16 Al + 3 S8 -----> 8Al2S3

omdat het hier niet om moleculair zwavel gaat, maar om de vorming van sulfide ionen.

Zoek nu eerst de molmassa's van de reagentia op. Voor aluminium en zwavel zijn dat respectievelijk 26,98g en
32,07. Je weet dat ze reageren volgens de bovenste formule, dus voor een mol aluminium(III)sulfide heb je 42,86 gram aluminium en 96,21 gram zwavel nodig.

Als je het stochiometrisch wilt doen krijg je dus de volgende verhouding tussen aluminium en zwavel:
1,00 Aluminium
2,24 Zwavel

-------------------------------------------------

Nu door naar de ontleding met water. Die treedt op volgens de volgende reactie:

Al2S3(s) + 6 H2O(l) -----> 2 Al3+(aq) + 6 OH-(aq) + 3 H2S(g)


-------------------------------------------------

Neem onderstaand citaat in acht. Waterstofsulfide is en blijft zeer giftig, dus ga er met verstand mee om.

H2S-concentratie (ppm): effecten op de mens

1 Door reuk waarneembaar
5 Gemakkelijk door reuk waarneembaar
10 Irritatie van de ogen
20 Sterke geur
100 Lichte hoest, verlies van de reukzin
200-300 Brandende ogen en irritatie van keel en longen
500-700 Bewusteloosheid, gevolgd door de dood
700-1.000 Snel bewusteloos, stoppen van ademhaling, dood
1.000-2.000 Directe bewusteloosheid, stoppen van ademhaling, dood binnen enkele min.


Voor waterstofsulfide is de MAC-TGG-waarde in Nederland 10 ppm. Voor een korte periode van maximaal 15 minuten mag men blootgesteld worden aan een concentratie van 15 ppm, vooropgesteld dat tussen deze blootstellingen een interval van minstens een uur aanwezig is én dat de MAC-TGG niet overschreden wordt.

Bron: http://www.mouspompenbouw.nl/showpage.asp?steID=1&ID=168
Link to comment

ja maar de zwavelatomen in een zwavelmolecuul worden opgedeeld in ionen, het zwavelmolecuul is S8 en gaat pas tijdens de reactie over in ionaire toestand, 1 zwavelmolecuul kan dus 8 sulfide-ionen afstaan, of heb ik dit fout :)
Je mag van zwavelmolecuulen voor de pijl niet zomaar sulfide ionen maken, de stof voor de reactie is namelijk gewoon geel elementair zwavel S8 dus...


volgens mij heb je nog heel wat Aluminiumsulfide nodig wil je de MAC waarde halen, zelfs in een ruimte zo groot als een gemiddelde woonkamer, toch natuurlijk wel voorzichtig blijven!

Edited by pyrobass
Link to comment
Oke, bedankt. Nu nog 1,5 maand wachten en dan komt mijn 1 april grap
Trouwens, ik heb zelf nog nooit boterzuur geroken, kan iemand een beetje vertellen hoe het ruikt, en is het echt heel erg??

Gr33tz


Boterzuur ruikt naar tenenkaas maar dan veel veel sterker dan normaal. Pas op dat je het niet morst het is echt verrot om weer op te ruimen en kwijt te raken.
Link to comment

Ooooooh! Die stinkbommen van aluminium sulfaat zijn geweldig! Ik had enkele milligram gemaakt om te testen, echt een heel klein beetje, in een klein buisje gedaan. Op school deed ik in de pauze een paar druppels water erbij en flink geschud, en bij de volgende les onder de tafel van de docent leeg gegooid. Ik dacht dat zo alleen hij het zou ruiken, maar het hele lokaal stonk zo erg ernaar, dat we uiteindelijk, nadat concierges kwamen om te 'onderzoeken' waar die rotte eieren geur vandaan kwam, dat we naar een ander lokaal werden verplaatst! :)
Dat spul werkt echt super goed, en in zo'n kleine hoeveelheid al!

Link to comment
  • 3 months later...

Hallo,

Ik vroeg me af of het kwaad kan als je de dop van een potje boterzuur er af en toe af haalt.
Dit om de druk even te verlagen(ik heb liever geen ontplofte pot boterzuur).
Of komt er dan lucht bij? Ik dacht zelf dat het geen kwaad zou kunnen, omdat er toch geen lucht door komt door de olie.

bvd

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik wil jullie toch echt even allemaal waarschuwen over H2S.
Dit gas is extreem giftig. De giftigheid is ongeveer gelijk aan blauwzuur/cyaanwaterstof (HCN), het gas waarmee de joden werden vergast.
Uit de MSDS van Oxford university:

Highly toxic - may be fatal if inhaled. Inhalation of a single breath at a concentration of 1000 ppm ( 0.1% ) may cause coma. Corrosive when moist. Skin contact may cause burns. There is a rapid loss of sense of smell on exposure to gas concentrations above 150 ppm, and this means that the extent of exposure may be underestimated. Perception threshold ranges from 0.5 ppt to 0.1 ppm. Irritant. Asphyxiant.

En om jullie even aan te geven, hier een verhaal van een hobbychemist die een H2S-vergiftiging heeft opgelopen. En deze jongen is een zeer ervaren hobbychemist die met allerlei zeer gevaarlijke stoffen werkt. Dus pyro's, die over het algemeen minder ervaring hebben met dit soort gevaarlijke stoffen, opgepast.

http://www.sciencemadness.org/talk/viewthr...id=10491&page=1

Ik zelf durf niet met H2S te werken. Ik ben zelf aan de hobbychemie, en werk met vele zeer giftige gassen (stikstofoxiden, chloor, broom, enz.), maar H2S durf ik niet. Mijn site:

chemistry.landgoedgemini.nl

Link to comment

Hehe dat hoef je mensen hier niet te vertellen denk ik.
Het is je eerste post ikzou zeggen stel je eerst even voor.
En daarbij ja het is giftig maar de geurgrens is dusdanig laag dat zolang er rekening mee gehouden word het absoluut geen probleem hoeft te zijn.

Edited by User1
Link to comment
Hehe dat hoef je mensen hier niet te vertellen denk ik.
Het is je eerste post ikzou zeggen stel je eerst even voor.
En daarbij ja het is giftig maar de geurgrens is dusdanig laag dat zolang er rekening mee gehouden word het absoluut geen probleem hoeft te zijn.

Nou ik stel me dan hierbij voor. Ik ben Joris, en doe hobbychemie, echter geen explosieven/pyro/drugs.
Je opmerking over dat het niet gevaarlijk is ivm met niet kunnen ruiken is niet waar. De geur geeft absoluut geen indicatie van de concentratie. H2S is zelfs te ruiken bij een concentratie van 0,2ppt (ja parts per trillion). Bij 100ppm is het nog te ruiken. Als je het niet ruikt, terwijl je weet dat het er is, verkeer je in levensgevaar, aangezien de concetratie dan hoog is. Geur is geen goede indicatie voor het gevaar. Profesionals zijn niet voor bang voor H2S, zelfs met zuurkast. Als je met H2S werkt, gebruik dan kleine hoeveelheden dan kan het wel. Maar geen grote stinkbommen of zo! Edited by Jor
Link to comment

De giftigheid is besproken in de voorgaande pagina's.
Daarbij hoor je mij niet zeggen dat het een indicatie is dat is zuiver jou interpetatie.
Wat ik bedoelde : Weinig is er maar nodig omdat de geurgrens erg laag is.
Waardoor de risico's acceptabel blijven.
Overigens ontken ik het risico absoluut niet.

En wij zijn niet verantwoordelijk voor joris, kijk naar al die sukkels die met AP aan het spelen zijn.
Het internet staat bomvol met waarschuwingen en toch gebeurd het jaarlijks talloze keren.
sommige mensen zijn niet te behouden omdat zij niet willen lezen/onderzoek doen over/naar het product.
Als joris eerst een de msds had gezocht wist hij genoeg.

Edited by User1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Heey,
Ik ben de 22e ook een stinkbom begonnen.
Ik heb met een kaasschaaf de aardappel in plakjes gesneden.
Ik heb net gelezen dat je alleen de buitenste schillen kan gebruiken, kan iemand vertellen of die echt nodig is? Waarom zouden de binnenste schillen niet goed zijn?
Grtzz KaS

Link to comment
  • 1 month later...
En waarom denk je dat modder het proces versnelt??


Bij dat recept voor die Stinkbom/Boterzuur zie je in je lijstje olie.
Kan iemand specifiek vertellen wat voor soort olie je moet gebruiken??
Moet het bijv.:
  • Plantaardige olie zijn
  • of Motor olie
  • Smeer olie...
Antwoord op je vraag D.L. :
Er zitten bepaalde bacteriën in de modder die dat proces kunnen versnellen.

GreetZz Toyd
Link to comment
Als het maar drijft op je water zodat het afgesloten is van de lucht.
Het HOEFT niet, maar dan stinkt die pot je tegemoet.


Haha :o
Dat heb ik wel eens eerder meegemaakt toen lekte m'n potje.
Ik had denk ik te weinig olie erin gedaan.

Het ergste was dat m'n stinkbom uit m'n handen gleed en op de
grond kapot viel. Dat rook je dagen lang. (4)
Link to comment
Antwoord op je vraag D.L. :
Er zitten bepaalde bacteriën in de modder die dat proces kunnen versnellen.


'Vezels vormen een voedingsbron voor de darmbacteriën van de dikke darm. De darmbacteriën zetten vezels om in boterzuur '
bron: http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?i...&cod=103&page=9

'Lactobacillus acidophilus produceert melkzuur en boterzuur uit koolhydraten.'
bron: http://www.centrumnatuurlijkgenezen.nl/def...ive_page_id=116

Dus een beetje modder in je prutje gooien zal niet zoveel helpen.
Misschien zou een scheutje probiotica (yakult ofzo) wel helpen.
Link to comment

Ik heb niet het idee dat je met dit gestuntel nu over een hele specifieke synthese van boterzuur praat. Ik feite is dit gewoon anaerobe verrotting van koolhydraten, met een klein beetje eiwit en wat vetjes. Hierbij doen zowel bacterien als schimmels mee, en worden er ontzettend veel stoffen geproduceert zoals aminozuren, kleinere sachariden mbv enzymen, allerlei vetesters etc etc, waarvan maar een heel klein gedeeltje boterzuur is, als deze stof uberhaubt al vormt. Het meeste wat je ruikt en ziet is dus waarschijnlijk iets heel anders. De vorming van stoffen hangt bij biosynthese heel sterk af van het milieu, oftewel; welk organisme is het best aan gepast aan de onstandigheden in je potje. Dit zal uiteindelijk bepalen wat er wel of niet gebeurt.

In de industrie worden zulke esters ook door fermentatie gemaakt, maar dan praat je over een gereguleerde omgeving en toevoeging van zeer specifieke bactierien die in normale aardappels waarschijnlijk helemaal niet voorkomen, zoals Bacillus subtilis. Hierbij word constant base toegevoegt om de gevormde zuren te neutraliseren. Ook word boterzuur wel geextraheert uit sommige planten.

Dus alsjeblieft, houd vanaf nu aan maar op te mekkeren dat je boterzuur hebt gemaakt... :o

Link to comment

Ik zeg ook niet dat ik boterzuur heb gemaakt, ik studeer chemie dus mij hoor je wel het laatste zeggen dat je er 100% van uit kan gaan dat je boterzuur synthetiseert uit een aardappelprutje. Ik dacht misschien dat het toevoegen van de juiste bacterie het proces kan versnellen.

Edited by D.L.
Link to comment

Dat zou kunnen, alleen lijkt het mij onmogelijk om hieraan te komen. Het lijkt me sterk dat je hiervoor de benodigdheden in huis hebt! :o

Trouwens, misschien heb je hier nog iets aan:

In vetten en olie ontstaat boterzuur in het afbraakproces. Langere vetzuren worden door enzymen of oxidatie in kleinere moleculen geknipt waarbij boterzuur als tussenstap ontstaat.

Voor industrieel gebruik wordt boterzuur gemaakt door de gecontroleerde fermentatie van suiker of zetmeel. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de Bacillus subtilis.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...