Jump to content
PyroForum.nl

Pulverone


-.B.-

Recommended Posts

Ik ben inderdaad maar begonnen met proberen. Ik heb een kleine batch van ongeveer 20 gram gemaakt en ligt nu te drogen. Als het straks of morgen droog is doe ik wel even een brand testje.

*edit
Net dus een brand testje gedaan maar ik denk dat het nog te nat was. Want je kon de korrels gewoon fijn drukken. En het brande niet echt sneller als mijn green / meal powder.

Edited by Pyrofanatic
Link to comment
  • 1 month later...
  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sinds ik dextrine uit de supermarkt gebruik is dat hier ook het geval. De dextrine die ik daarvoor had (van de drogist) leverde echt vrijwel geen stevigheid.. (Ook niet na een week in de droogkast nee. :huh: )

Ik druk nu de gedroogde korrels nogmaals (met grof geweld) door de zeef, zodat er minder lange 'sliertjes' tussen zitten. Dat zou mijn oude pulverone simpelweg verpoederd hebben, maar nu heb ik per 100g pulverone nog geen gram fijn poeder.

Idd, het moet echt deeg zijn. Vaak gebruik ik zelfs lauw water, en laat ik het een halfuurtje staan voordat ik het pulveriseer. :P Hierdoor heb ik het idee dat de dextrine nog beter oplost.
Als de korreltjes aan elkaar plakken is je deeg dus al te nat. Als je dextrine niet goed is opgelost (mijn vorrige dex bijv) dan kun je onmogelijk de perfecte dikheid krijgen, omdat het verkruimelt wanneer het niet te nat is.

Dat is dus ook iets wat valt te proberen als je pulver niet hard wordt!

De dextrine waar ik het nu over heb wordt verkocht als zijnde zoetstof. Dit is 97% maltodextrine en 3% aspartaam. Dit is een grote pot van 75g. Het is enorm luchtig gemaakt. (Dit is voor de dosering in je koffie) Na ballmillen ben je dit grote volume kwijt, maar dat doet er eigenlijk niet toe.

Link to comment

Doe ik altijd even in de mortier, toch maar kleine hoeveelheden nodig. Mijn pulverone is keihard, ik kan er zo'n beetje op staan, en niet meer dan 4% dex gebruikt.

Wat hierbij erg goed werkt, is door het door een vlamverdeler te drukken. Deze is plat, met een stevige rand. Is makkelijker dan een zeef.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Wat zijn nou eigenlijk de eisen van goede pulverone? Ik maak die van mij altijd met wilgenmeal wat ik 24 uur heb gemilled(met knikkers als media). Ik bind het met 4% dextrine(zelf gemaakt met maizena). En de korreltjes worden redelijk stevig, ik had in een topic geschreven dat ze niet verpoederen als ik tussen twee vingers wat fijnknijp, b.n.i blijkt dit toch wel te gebeuren. Dus hoe krijg ik snellere pulverone. Ik krijg binnekort loden media.

Moved!

Ik denk dat je post hier beter thuis hoort niet?

(Richard)

Link to comment

4% Dextrine moet zat zijn, ik denk dat het nog niet 100% droog is. (Met dit weer wordt dat van mij dat ook niet als ik het niet even help..) Leg het eens in een lange strook (op een plank of zo) op je verwarming. Dan is het na een uurtje droog zat. Lekker droog bewaren en het blijft het ook.

Veel sneller wordt het niet denk ik, naar je beschrijving moet dat behoorlijk dodelijke pulverone zijn.. :P

Link to comment

Met andere bindmiddelen kan je het % bindmiddel in je compositie nog wel een stukje lager krijgen. Met arabische gom heb je met 2-3% al een prima stevige korrel, ook met NC (liefst -hexanitraat, en geen pingpongrommel) kun je erg stevig binden. Als je het gewoon voor reports en breaks gebruikt hoeft je korrel helemaal niet zo stevig te zijn, en kan 2 of 3% dextrine ook wel.

Daarnaast kun je je pulverone sneller maken door meer houtskool en minder zwavel te gebruiken, maar hierdoor gaat de totale gasuitstoot natuurlijk wel omlaag.

Edited by Leander
Link to comment
  • 4 weeks later...
Daarnaast kun je je pulverone sneller maken door meer houtskool en minder zwavel te gebruiken, maar hierdoor gaat de totale gasuitstoot natuurlijk wel omlaag.

Als dat zo is, kan je dan een combinatie maken van snelle pulverone en pulverone met veel gasuitstoot voor een betere lift/break? Niet dat je de twee poeders bij elkaar gooit en er dan pulverone van maakt, maar eerst twee losse pulverones en dat met elkaar mixt. Lijkt mij niet eens zo'n gek idee, heeft iemand dat al eens geprobeert? Edited by sueno
Link to comment
Met andere bindmiddelen kan je het % bindmiddel in je compositie nog wel een stukje lager krijgen. Met arabische gom heb je met 2-3% al een prima stevige korrel, ook met NC (liefst -hexanitraat, en geen pingpongrommel) kun je erg stevig binden. Als je het gewoon voor reports en breaks gebruikt hoeft je korrel helemaal niet zo stevig te zijn, en kan 2 of 3% dextrine ook wel.

Daarnaast kun je je pulverone sneller maken door meer houtskool en minder zwavel te gebruiken, maar hierdoor gaat de totale gasuitstoot natuurlijk wel omlaag.


Dat begrijp ik ff niet . Juist houtskool kan nagenoeg alleen gasvormige rest producten opleveren ? Minder zwavel en meer houtskool bij dezelfde hoeveelheid oxidator geeft een minder snelle verbranding, maar zorgt wel voor meer warmte .
Link to comment
  • 1 month later...
In dat geval zou je net zo goed een Spoulette kunnen vullen met je tail mix. Je zou dan wel even uit moeten pijlen hoe lang en hoeveel mix er in je spoulette moet.
Zo heb ik ooit wel eens een spoulette met tigertail gevult, en werkte goed.


Jep dat is goed te doen maar het probleem is dan wel dat je compo's moet hebben die behoorlijk snel branden zoals mp. Want je buisje moet toch wel redelijk gevuld zijn anders klapt het poeder er gewoon uit,
met D1 lukte het me wel.

@Stijntje; Zelf een keer geprobeerd? Ik ga het in ieder geval nu even proberen te maken, de volgende namelijk:

KCLO4: 40
Al german dark: 40
dextrin: 20

En daarop een laagje mp dextrin slurry om het met zekerheid aan te krijgen. Zal dit gaan lukken?
Link to comment
Anders had ik t niet gezegd. :) Ik vuurde eerst al mijn 2" shells af met h3.
Die komeet zou ik een iets betere prime geven.. 50/50 die mix met meal misschien? (En evt dan nog een dusting van meal alleen)



Mwah is denk ik niet nodig, die compo ontsteekt eigenlijk heel makkelijk. Dus ik probeer eerst zonder 50/50 mixje.
Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik mix altijd mealpowder en spiritus in een bekertje, kneed een balletje en wrijf het door de melkzeef werkt super!
gewoon meal uit rotjes is al kwalitatief goed om hier goede pulverone voor een cilinderal shell voor te maken.(afmetingen waren 1.5inch, 6 cm hoog een paar gram whistle als payload en veel pulverone:P)

Link to comment
  • 1 month later...

Lol wat wil je met 5 gram. :blush:
Maar is idd wel snel, ben ook wel benieuwd naar de specs.

Even over jouw methode om het te ontsteken.. Ik heb een 2e graads (bijna 3e graads) verbranding over mijn hele duim gehad door zo op jouw methode een hoopje flash te ontsteken, dus met een ietwat kort lontje. Voortaan doe ik er altijd minstens 6cm lont aan op een testhoopje.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...