Jump to content
PyroForum.nl

KNO3 + C


Nash123

Recommended Posts

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gewoon goed lang millen. 5-10 uur. En er daarna pulverone van maken. Zal nooit zo goed zijn als 75-15-10 maar werkt toch wel. Ik gebruikTE de ratio 70/30. Al je ingrediënten moeten puur en fijn zijn.


dankje dan zal ik daar mijn volgende project van maken

grts gilles
Link to comment
  • 1 month later...

Ammoniumnitraat is hygroscopisch, dat wil zeggen dat het water in zijn kristalstructuur opneemt. Ammoniumnitraat + houtskool zal wel branden maar wel slecht. Je kan er dus geen fuel voor vuurpijlen mee maken ook zal het je niet lukken om shells betrouwbaar de lucht in te schieten.

Link to comment

D.L. dat komt wel. Maar ik wil mijn ouders eerst laten zien dat ik met dingen die ik heb iets moois kan maken en dan pas mag ik gaan kopen. En omdat kno3 uit KAS halen veel meer is als ammoniumnitraat. Het is dus bedoelt als fontein. maar stel ik maak hem dezelfde dag en ik laat hem 9 uur staan tot 's avond. Dan kan dat toch wel.

Link to comment

Maak een simpele rookdevice zou ik zeggen en overtuig je ouders er van dat je niets kunt laten zien zonder KNO3. Bovendien is NH4NO3 ergere rotzooi dan KNO3, want het trekt water aan. Ook zul je andere verhoudingen moeten gebruiken want KNO3 reageert anders dan NH4NO3. Veel succes in ieder geval, maar ik denk toch dat het heel erg lastig gaat worden om iets moois te laten zien.

Link to comment

Met droge en zuivere AN en metaalpoeder kun je nog best een mooie prestatie halen qua rocketry. Met bijvoorbeeld 50/15/20/20 AN/S/Al/Binder kun je mooie pijltjes bouwen die warempel vliegen, alleen is het vrij lastig te ontsteken. Toch is het niet hygroscopisch meer na binden. Maar zoiets is alleen experimenteel, zoals eerder genoemd. Zeker geen shells mee gaan liften. :D

Voor buskruit of KNO3/C zou ik het zeker niet gebruiken.

Link to comment

Leander. En daar ligt nou net het probleem. Ik heb alleen maar ammoniumnitraat en houtskool. Zou ik hier dan iets van een fontein kunnen maken? Maar mischien dat ik mijn ouders met deze posts kan overhalen om toch wat te kopen.

ps. Mogen bronnen in pm's wel gevraagd worden?

Link to comment

AN is totaal niet geschikt voor dit soort toepassingen Xsulfaten kunnen ook beschouwd worden als oxidatoren, toch zijn deze niet geschikt voor dergelijke composities.

AN is met KCl te kristalliseren als KNO3.

Btw
Ammoniumnitraat neemt geen water op in z'n kristalstructuur , AN vormt geen kristalwater. hygroscopisch en kristalwater zijn 2 verschillende dingen.
Soda is er wel een goed voorbeeld van.

Edited by User1
Link to comment
Guest Goner

Had het over het vragen naar bronnen in PM's! Het is af en toe echt te irritant als je alweer die PM krijgt met de vraag waar je de meest algemeen verkrijgbare chems kan krijgen...

Link to comment

Voetnoot: Hoeveel moeite is het om simpelweg AN en houtskool te mengen en te testen of dit bruikbaar is in fontijnen? Waarschijnlijk net zoveel moeite als het posten van dezelfde vraag of PF. Probeer zelf eerst eens het een en ander, dat brengt je vaak verder.

Link to comment

Ik heb het geprobeerd en ik krijg het niet eens aan. Als ik een beetje test dan moet ik een gasbrander pakken en dan brand er maar een deel. Dus ik dacht dat ik het fout deed. Daarom vroeg ik het hier. Ik heb het trouwens op 80/20 an/c gemengt.

Link to comment
Guest Goner

Dat zou moeten werken, hoe zuiver is de AN? En met stars ed is het meestal zo dat als ze maar deels opbranden dat ze gewoon nog vochtig zijn!

Link to comment

Ik heb KAS in een pan gedaan en zodra er een heel klein vliesje oplag in een koude vaas gedaan. en die rond gedraaid en toen alles wat gekristalieseert(hoe schrijf je dat.) eruit geschraapt. en nog eventjes in de oven gedaan. het zou nog kunnen dat het te vochtig is. Dat is het enige dat volgens mij het zou kunnen zijn.

Link to comment

Gewoon een paar uur op 70oC laten drogen met de ovendeur ietsjes open en regelmatig omscheppen. Als het klontert tijdens het verhitten weet je sioso dat het nog nat is. Die klonten moet je steeds fijn prakken, tot op een gegeven moment je een fijn poeder overhoud wat niet meer aan elkaar plakt. Daarna meteen als het nog warm is luchtdicht verpakken. Alleen dan kun je over droge ammoniumnitraat spreken.

Als er net een klein vliesje op ligt dan zit er nog ZAT water in je ammoniumnitraat. Meestal damp ik zoiets buiten in, en dan stop ik pas met verhitten als je duidelijke dampen ziet vrijkomen en de temperatuur begint te stijgen. Beneden de 150oC zit er meestal nog water in. Niet binnen of op een open vlam doen. In dat geval beter half uitkoken en verder op kamertemperatuur laten drogen.

Link to comment

Leander: Maar als je het laat kristalieseren dan gaat toch ook het water eruit. Ik heb wel an met suiker 50/50 gemengt en een filmpje gemaakt. hoe moet ik die posten. hij brande langer als eerst en hij heeft even opengestaan.(volgensmij is hij dus iets opgedroogd) maar hij brand niet op. Hij brand een stukje en dan moet ik hem opnieuw aansteken.

Link to comment
Guest Goner

De AN is dus gewoon nat, doe gewoon wat Leander zegt en probeer het nog eens! :D

Edited by lennard
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...