Jump to content
PyroForum.nl

Bariumnitraat maken


Recommended Posts

Ik weet het :) .
Je hebt wel de synth in redelijk grote schaal uitgevoerd: het is mijn gewoonte eerst een synth in het klein (enkele grammen/mililiters) uit te voeren, om vervolgens up te scalen als het goed gewerkt heeft.
Dit is absoluut geen verwijt, maar had je ook zo gewerkt, dan had je nu minder chems nodeloos verloren. :wink:

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

God Dammed..!
Er werd mij door iemand wijs gemaakt, dat alleen de Bariumsulfide in de Bariumcarbonaat reageert met de Salpeterzuur.. en dat er helemaal geen Bariumnitraat wordt gevormt.
Zodat er gewoon de Bariumcarbonaat in overblijft..

Zit hij fout, of zitten jullie nou alles voor te liegen ?! :P:)

Duvel.. :P

Link to comment

Ik ben de schuldige die Duvel dit heeft verteld :P
Maar..... hij heeft het blijkbaar verkeerd begrepen.

Hij vertelde me dat hij de bariumcarbonaat zag reageren met de HNO3.
Toen heb ik hem vertelt dat het de bariumsulfide is, die in de bariumcarbonaat zit die je ziet reageren en niet de bariumcarbonaat zelf.

Blijkbaar heeft hij me verkeerd begrepen.

Achja, foutjes zijn menselijk :P

Of zit ik fout? :)

Link to comment

Nou ik heb 't fonteintje geprobeert, maar hij deed geen flikker.. :lol: ..misschien kwam het doordat hij er al een paar dagen stond (de compo had ik daarna eruit gepeutert, en ook geprobeerd --> deed het ook niet).
Beiden proberen te ontsteken met KClO3/Sucrose (1:1).

Maar..
Ik had ook een Flash gemaakt (Flash #7), en die deed het best goed.. lekker agressief met 'krakend' geluid.
Maar je krijgt 'm zeker niet aan met een aansteker.. een ontsteker van KClO3/Sucrose (1:1) is toch zeker vereist.

Duvel.. B)

Link to comment

Misschien een dom vraagje,
Kan ik precies hetzelfde doen met.?:

Strontium Carbonaat---->Strontium nitraat

Lithiumcarbonaat--------->Lithium Nitraat

Natrium'''''''''''''''----------->Natrium Nitraat

Nikkel''''''''''''''''''----------->Nikkel Nitraat

Magnesium'''''''------------>Magnesium Nitraat

Enz.

KaliumCarbonaat
Koper '' ''
Calcium "' ''

Ik heb alle msds bekeken van de Nitraat stoffen,en sommige geven giftige dampen af op verbranding.

Dus als het zou kunnen(wie weet :lol: )
Weet ik wat ik kan verwachten.

Bvd.


Lttrz

Link to comment

Ok dank je,ik neem aan dat het ook met Kno3 kan?

Iemand nog ervaring gehad met een van deze Nitraten.

Ik weet dat Barium=groen Strontium=Rood en Natrium=Geel(?)

Ik kon niks vinden of die andere nitraten ook kleuren mee geven aan de compo's.
Ik heb alleen gevonden wat voor kleuren de stoffen zelf zijn.

Dus iemand nog ervaring met het maken en verbranden van deze stoffen? :lol:

Lttrz

Link to comment

Lithiumcarbonaat geeft roze tot wijnrood, magnesium zal geen kleur afgeven, misschien licht blauwig/grijzig. Maar dan moet je goed je best doen.

Verder geeft Calcium ook wijnrood, meng bijv. is wat kalk (Calciumcarbonaat) door je whistle, het zal een tikkeltje rooiig worden.

Natrium idd geel, of soms oranje achtig.

Kopernitraat, geeft dat blauw? Of kan het bij koper alleen met sulfaat ed..?

Als je aan hydroxiden kan komen is het nog beter, dat vormt namelijk gewoon xNO3 en HOH (H2O dus)
NaOH in HNO3 geeft zoiets:
NaOH + HNO3 --> NaNO3 + H2O
Dat kun je dan gewoon indampen en gaan met die banaan. :lol:

Link to comment

Kopernitraat zou ik niet weten. Kopersulfaat zowiezo, en je kunt ook Koperoxide, CuO, gebruiken in Blauw vuur compo´s, alleen dan moet je wel je comp. aanpassen met allerlij andere stoffen. Je comp. word dan wat ingewikkelder. Ik heb hem thuis op me pc staan, warcore weet ´´m ook volgens mij.

Link to comment

Stijn, ik heb kopernitraat gemaakt, is echt een heel mooie stof om te zien :lol: Maar je kan er niet veel mee volges mij, je kan beter koperoxide of chloride van maken. Zul je minimaal KCLO3 voor moeten gebruiken, dus niet in combi met bijvoorbeeld KNO3, dat levert nix op.

Link to comment

Kopernitraat heb ik ook gemaakt.. mooi blauw is dat.. :lol:
Maar verder moet het een sterke oxidator zijn.. en je zal er ook vast wel een blauwe kleur uit kunnnen krijgen.. B)

Copper Nitrate
(Cupric Nitrate)
chemical formula: Cu(NO3)2
( powder )
A fairly powerful oxidizer and also often used as a catalyst in a wide variety of formulations. Dissolved in water, it's commonly used for electroplating Copper metal onto other objects. Also used as an activating agent in many phosphorescent formulations. Along with Silver, it is what is used to 'activate' Zinc Sulfide to make it illuminate on exposure to Alpha radiation.

Bron: http://www.unitednuclear.com/chem.htm

Link to comment
  • 4 years later...

Dit topic is al een paar jaar dood maar ik vraag me waarom bariumnitraat niet meer radioactief is.
Dit zal wel door de nitratie komen maar daar kan ik vrijwel niks over vinden.

Ook zeg ik er wel even bij dat bariumnitraat behoorlijk gevaarlijk kan zijn.
Ook als je bariumnitraat maakt en het is nog nat en het komt in contact met metaalpoeders kan het spontaan ontbranden.

50euro

Link to comment

Barium is niet radioactief. Zou het dat wel zijn, dan waren de verbinden ermee ook radioactief. Het grootste gevaar van bariumverbindingen is de gistigheid. Natte bariumnitraat ontbrand niet spontaan als het in contact komt met metalen. Anders zou je composities met bariumnitraat en MgAl of Al niet kunnen binden met water. Dit is dus eigenlijk een onnodige topicbump.

Edited by explomaan
Link to comment
Dit topic is al een paar jaar dood maar ik vraag me waarom bariumnitraat niet meer radioactief is.
Dit zal wel door de nitratie komen maar daar kan ik vrijwel niks over vinden.


Ik zou als ik jouw was even in je chemie/natuurkundeboeken duiken :)

Maar dat terzijde. Bepaalde isotopen van barium hebben inderdaad de neiging om te vervallen naar een stabieler element. De percentages van die bepaalde isotopen die in jouw bariumnitraat voorkomen zijn echter zo laag dat je je geen zorgen hoeft te maken over een te hoge stralingsdosis, of dat er uberhoupt straling te meten valt. Trouwens, bijna alle stoffen zijn wel iets radioactief omdat er altijd in bepaalde concentraties instabiele isotopen van een bepaald element aanwezig zijn. Het isotoop Koolstof-14 (noteer het als 14C) is ook radioactief, toch besta jij ook er voor een klein deel uit. Kalium heeft ook een radioactief isotoop (40k, volgens wikipedia bestaat 6,73% van natuurlijk voorkomend kalium uit deze isotoop), hierdoor is een deel van je kaliumchloraat zelfs meetbaar radioactief, echter hier geldt ook weer, de dosis is te klein om schade aan te richten.

Maar zoals explomaan al aangaf maakt het geen drol uit of het element in een verbinding voorkomt of als zuiver element. Een chemische binding vindt immers plaats bij de buitenste elektronenschillen (valentieschillen) van een atoom. Het is de atoomkern die de fysische eigenschappen van een element bepaald. Deuterium (waterstof-2) gedraagt zich chemisch exact hetzelfde als zijn meestvoorkomende broertje: protium (waterstof-1). Echter is deuterium wel 2x zo zwaar omdat deze een neutron bevat.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...