Jump to content
PyroForum.nl

Bariumnitraat maken


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hoe komen jullie erbij dat Bariumnitraat slecht oplost :? . Hebben jullie geen Binas ofzo. Tabel 45: Ba2+ en NO3- : G.
De g (goed) staat voor meer dan 0,1 mol per liter. 0,1 mol bariumnitraat is 137,3(barium) + 14,01 (stikstof) + 3 x 16 (zuurstof) = 19,931 gram. Dus je kan minimaal 19,931 gram bariumnitraat oplossen in 1 liter water.

Link to comment

Alle nitraten zijn oplosbaar....

Van bariumnitraat is de oplosbaarheid 102 gram per liter @ 298 K ( = 25 C).

Dat is 1 binas tabel verder *chemaster*. :wink:

Als je Ba(NO3)2 maakt met HNO3 en BaCO3 zal een groot gedeelte van je gevormde bariumnitraat neerslaan (tenzij je salpeterzuur 5% is ofzo), omdat je simpelweg die maximale oplosbaarheid overschreid.

Link to comment
  • 4 months later...

Omdat ik binnekort Bariumnitraat wil hebben ga ik 't ook proberen te maken.
Maar na het lezen van dit Topic weet ik nog niet alles.
FF samenvattend:
Je moet Bariumcarbonaat in overmaat oplossen in Salpeterzuur (hoeveel procent?).
Begint te reageren.
Na de reactie moet je het hele zooitje indampen totdat je alleen nog een witte laag op de bodem hebt (Bariumnitraat).

Klopt dit een beetje?
En hoeveel % moet m'n Salpeterzuur zijn?

Link to comment

Klopt.
Gezien het gewoon een zuur-base reactie is, is zowat elke concentratie salpeterzuur goed, zolang je maar de juiste hoeveelheden neemt (dat kan je gemakkelijk berekenen).
Als je bariumcarbonaat van de keramieker gebruikt, kan het nodig zijn dat je op 't eind (voor je begint in te dampen) je oplossing moet filteren, want BaSO4-verontreinigingen zijn niet uitgesloten IIRC.

Link to comment

Een voorbeeld om mezelf te testen:
Als ik 100 gram HNO3 heb van 65%, moet ik voor een kloppende reactie 65 gram BaCO3 hebben.
Omdat het in overmaat moet:
105 gram HNO3
65 gram BaCO3

Klopt?

P.S.: Wat is de gemiddelde prijs van een litertje HNO3?
Is dit gewoon bij de drogist verkrijgbaar..?

Link to comment

Klopt helemaal niet eigenlijk. :? Ik weet niet hoe je gerekend hebt, maar zo zou het ongeveer moeten gegaan zijn:
100g salpeterzuur 65% bevat 65g HNO3. Mr(HNO3)=63.018g.mol-1, je hebt dus 1.013 mol. Dit betekent 0.515 mol bariumcarbonaat (de helft ervan). Dit heeft een relatieve molecuulmassa (Mr) van 197.34g/mol. Wordt dus 101.729g bariumcarbonaat!
Uiteindelijk wordt dit 100g salpeterzuur 65% (=71.875ml trouwens) en 100g bariumcarbonaat (zo heb je ook een lichte overmaat salpeterzuur). Gezien bariumnitraat niet supergoed oplosbaar is, zou het IMO geen slecht idee zijn het salpeterzuur te verdunnen. Hoeveel (gedestilleerd!) water je minstens moet toevoegen kan je berekenen adhv de oplosbaarheid van bariumnitraat (bij 25°C). Ik zou trouwens geen salpeterzuur 65% nemen, daar kan je veel handigere dingen mee doen :) . Neem 60% of 40%. (Dat is gemakkelijk te vinden in een goede drogisterij, is helemaal niet duur zelfs.)

Link to comment

Oké dan, overnieuw:

Ik neem 100 gram HNO3 van 52%:
52/63.018 = 0.825 mol. HNO3
0.825/2 = 0.413 mol. BaCO3
0.413×197.34 = 81.50142 gram BaCO3 voor 100 gram HNO3 (52%).

Voor de overmaat:
100 gram HNO3 (52%)
75 gram BaCO3.

Dit klopt wel deze keer? :wink:

Link to comment

Ja het is duidelijk dankzij jou Sobrero, dank je! :)

En nee, ik heb nog geen chemisch rekenen gehad, alleen reactie vergelijkingen kloppend maken.

Nu we toch met deze reactie bezig zijn: kan je alle carbonaten omzetten naar nitraten (d.m.v. HNO3)?
Als eerste voorbeeld nemen we SrCO3.

Link to comment

Idd, alle carbonaten kunnen mbv van salpeterzuur omgezet worden naar nitraten, met opbruising van CO2
bijvoorbeeld SrCO3(aq) + 2HNO3(aq) ---> Sr(NO3)2(aq) + H2O(l) + CO2(g)

(...) dan wordt dat papiertje niet oranje.. :)

Waar heb je het over? :?
Link to comment

Dat papiertje dat voor de topics staat, als er een nieuwe replay is, wordt hij oranje.. :wink:

Maar bedankt voor 't antwoord, ga ik binnekort meteen proberen.. :)
Maar waar heb jij 't over met een oplossing van SrCO3, want in water gaat nogal moeilijk?

Link to comment

Idd niet normaal, het zou in de trend van 95% moeten zijn als alles goed gaat. Vertel eens in detail hoe je het gedaan hebt.
Je bent toch zeker dat zowat alle bariumcarbonaat opgelost werd door het salpeterzuur? Dat er een klein beetje hardnekkig overblijft is normaal (BaSO4-verontreiniging e.d.).

Link to comment

Ik had 37 gram BaCO3 opgelost in 50 gram HNO3, dit ging goed, er bleef een witte drap achter na de reactie.
Daarna verdund met ged. water en door een koffiefilter 'gedaan'.
Hieruit liep een kleurloze opl. van Ba(NO3)2 in water, er bleef relatief veel wit residu in de filter achter.
De kleurloze vloeistof ingedampt, daar bleef een witte laag achter (Ba(NO3)2), de damp die bij het indampen vrijkwam stonk een beetje naar Ammoniak.

Dat was het wel zo'n beetje, ik hield ongeveer 7 gram Ba(NO3)2 over.

Kevin

Link to comment

Een beetje geconcentreerde oplossing van salpeterzuur zorgt al voor een flinke neerslag van bariumnitraat eh. Die witte drap die je dus gefilterd hebt kan dus best bariumnitraat zijn, vergeet je die niet in je yield mee te tellen?

Link to comment

Maar die witte drap in de filter heb ik in de chemobak gepleurt.. :? :)
Van fouten leer je hè.. :wink:

Dus je wilt zeggen dat die witte drap grotendeels Ba(NO3)2 was?
Ik had er dus wat meer water overheen moeten gieten?

Kevin

Link to comment

Wholly Shit Dude..!
Ik ben ergens achter gekomen..

Ik neem 100 gram HNO3 van 52%:
52/63.018 = 0.825 mol. HNO3
0.825/2 = 0.413 mol. BaCO3
0.413×197.34 = 81.50142 gram BaCO3 voor 100 gram HNO3 (52%).

De yield voor deze reactie hoort 95% te zijn, 0,95×81.5 = 77,4.
Er zou dus 77,4 Ba(NO3)2 moeten hebben gevormd.

Maar om alles in oplossing te krijgen moeten we wel hierop letten:
Van bariumnitraat is de oplosbaarheid 102 gram per liter @ 298 K ( = 25 C).


Voor 102 gram Ba(NO3)2 heb je dus 1000ml. water nodig.
Voor 77.4 gram Ba(NO3)2 hen je dus 758,8ml. water nodig [(77.4×1)/102].

Conclusie:
Ik had veeeeeel te weinig water gebruikt.

Kevin
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...