Jump to content
PyroForum.nl

Registratie Kunstmest, enz,


morpheus

Recommended Posts

4 juli '07
Boeren moeten kunstmest veilig achter slot en grendel opslaan, om zo te voorkomen dat kwaadwillende ermee aan de haal gaan om er explosieve van te maken.

Dat heeft minister Jacqueline Cramer van Vrom gezegd in een debat met de Kamer. Het gaat vooral om kalkammonsalpeter (KAS) en daarnaast om ammoniumnitraat en ureum. De maatregel wordt opgenomen in het Landbouwbesluit, dat eind 2007 gereed moet zijn. Over de precieze tekst heeft Vrom dit najaar nog overleg met LTO Nederland, zegde Cramer toe.

Daarmee nam zij bezwaren weg bij Ger Koopmans (CDA), die vreest dat de maatregelen ingrijpender zullen zijn voor boeren dan gedacht. Maar volgens Cramer behelst het niet veel meer dan “een slotje op de silo”.

De Kamer had veel twijfels over onderbouwing, nut en effecten van het beleid inzake kunstmest. Vrom heeft met kunstmestproducenten en –handelaren een convenant gesloten. Belangrijkste element daarin is een registratieplicht.


5 juli '07
De Tweede Kamer heeft op 3 juli groen licht gegeven voor een convenant tussen VROM en de kunstmestsector over beveiligings- en registratiemaatregelen voor een aantal specifieke kunstmestsoorten.

Het zogenoemde kunstmestconvenant is een belangrijke gezamenlijke afspraak om misbruik van kunstmest tegen te gaan (zoals het gebruiken van kunstmest bij het maken van explosieven). Het convenant omschrijft over welke soorten kunstmest het gaat, de te nemen beveiligingsmaatregelen en het registreren van de handel van deze soorten kunstmest gedurende het gehele produktieproces, tot en met de aflevering bij boer of particulier. Ook zullen incidenten en verdachte transacties geregistreerd gaan worden. Deze overeenkomst is in nauwe en goede samenwerking met de producenten en handelaren van kunstmest tot stand gekomen.
convenant.pdf

13 september '07
DEN HAAG - Afnemers van bepaalde kunstmestproducten moeten zich binnenkort laten registreren als ze spullen kopen.

Dit staat in een veiligheidsconvenant dat de kunstmestsector donderdag heeft gesloten met minister Jacqueline Cramer van VROM. De maatregelen zijn bedoeld om misbruik te voorkomen van drie ammoniumnitraathoudende (kunstmest)producten, waarmee bommen kunnen worden gemaakt.

"Het zicht op wie wat koopt, wordt verbeterd. Daardoor wordt het risico van terroristische aanslagen beperkt'', zei de woordvoerster van de minister.

De betrokken organisaties zijn de Minerale Meststoffen Federatie (MMF) en de Vereniging van Kunstmestproducenten (VKP). Volgens VROM zijn ze overtuigd van de noodzaak van deze maatregelen.



Het is nu ECHT zeer "Binnenkort", dus inslaan wat er valt in te slaan! :P
Link to comment

Ik denk niet dat je zo heel gemakkelijk mestsoffen mee krijg van een boomkweker/boer/etc. Ik werk zelf in de agrarische sector en ik weet zeker dat zij geen stoffen zullen verkopen. Dat geldt helaas ook voor de medewerkers. De meeste mestsoffen zitten al goed achter slot en grendel, net zoals het vergif en andere agrassieve stoffen. Het valt mij anders wel op dat alleen Kalkammonsalpeter en ureum wilen verbieden, terwijl op menige bedrijven ook nog leukere stoffen hebben staan.

Ik denk niet dat je met een zakje van 5/10 kilo problemen krijgt. Maar als je een big bag (300 kg) bestelt, verwacht dan maar problemen.

Link to comment
Het valt mij anders wel op dat alleen Kalkammonsalpeter en ureum wilen verbieden, terwijl op menige bedrijven ook nog leukere stoffen hebben staan.


Inderdaad. Bij elke veehouder kun je bijvoorbeeld aan 50% peroxide komen, met jerrycans tegelijk. En dan gaan ze moeilijk doen over KAS...
Link to comment
"Het zicht op wie wat koopt, wordt verbeterd. Daardoor wordt het risico van terroristische aanslagen beperkt'', zei de woordvoerster van de minister.


Ik vind het toch maar raar. Je hebt de man of vrouw die de beslissing maakt, maar die heeft zelf totaal geen verstand van zaken. Als je die vraagt waarom het gevaarlijk zou zijn om KAS te verkopen weet hij/ze alleen te zeggen dat je er een bom van kan maken. Ik denk dat de mening van de minister ook eigenlijk volledig gevormd wordt door de mensen die haar zogenaamd objectief informeren. Die mensen zouden er wel verstand van moeten hebben, Maar als ze om dingen als KAS gaan zeuren lijkt het net alsof ze niks beter te doen hebben dan een maatregel verzinnen om er überhaupt één te verzinnen. Dat ze wat nuttigs gaan doen met hun tijd en gaan uitzoeken of er wel drijging is, dan hoe terroristen hun bommen maken, waarvan ze die maken en waar ze die spullen krijgen, en daarna pas een conclusie trekken waar je welke maatregels moet nemen. Alsof een terrorist om de hoek even een ton met Kas gaat halen om die te laten detoneren. Het is toch wel algemeen bekend dat veel terroristische aanslagen met draagbare bommen met enkele kilo's AP gedaan worden. Dan heb je dus geen ene fl*kker aan het verbieden van KAS.

Nou ja, das was mijn mening weer
Link to comment

Wat een eikels, alsof er geen andere manieren zijn, koop wat ammoniak en salpeterzuur en maak het lekker zelf, die terroristen kunnen denk ik zelf wel aan hun explosieven komen.

En als de terroristen zomaar 300 kilo kas zouden kopen zonder ook maar een goeie dekmantel(bedrijf enz), dan zijn ze waarschijnlijk nog te dom om het te detoneren ook. :P

Link to comment

Het is inderdaad dichterbij dan je denkt... Ik was afgelopen zaterdag bij een alombekende tuinzaak in Nederland om een flesje zwavelzuur te halen, en ze hadden de lijst al klaar liggen. Ik vond het een beetje vreemd, maar ze zeiden dat ze het uit eigen initiatief deden. Ik ben maar naar een andere zaak gegaan waar ze het ook hebben...

Link to comment

Tjah, als het zo is dat bepaalde winkels wel en anderen niet registreren dan zou ik gewoon die die wel registreren "boycotten". Als ze merken dat ze minder verkopen doordat ze mensen registreren dan zorgen ze zelf ook dat ze niet meer hoeven te registreren.... Maarja, ik vrees dat ze het niet zo sterk zullen merken....

Link to comment
Ik weet niet of je dat convenant hebt gelezen, maar daarin staat dus dat binnenkort ELKE KAS-verkopende zaak zo'n lijst bij moet houden.
Daar hebben ze zelf weinig tegen in te brengen...


Ik was afgelopen zaterdag bij een alombekende tuinzaak in Nederland om een flesje zwavelzuur te halen, en ze hadden de lijst al klaar liggen. Ik vond het een beetje vreemd, maar ze zeiden dat ze het uit eigen initiatief deden.


Oftewel, als je die winkels zegmaar boycot dan zouden ze kunnen merken dat ze minder verkopen door dat registreren, en dan zullen ze zelf ook sneller protesteren tegen een registratie plicht.
Link to comment

Hier kon SWIM nog zonder te registreren KAS meekrijgen. SWIM vond het wel vreemd dat het nu in een emmertje werd verkocht :P En van een heel ander merk. Gelukkig is ammoniumnitraat zelf niet moeilijk te maken, maar wel een heel stuk duurder dan het nu is..

Bovendien gebruikt SWIM alleen maar KAS voor de productie van onschuldige rookbommen :D

Link to comment
Oftewel, als je die winkels zegmaar boycot dan zouden ze kunnen merken dat ze minder verkopen door dat registreren, en dan zullen ze zelf ook sneller protesteren tegen een registratie plicht.


Ik denk dat mensen die het voor normale doeleinden gebruiken er niks tegen hebben hoor.
Dat boycotten zou dus nooit werken, en als mensen het echt nodig hebben voor de tuin ofzo, dan gaan ze het echt niet niet(wtf?) kopen.



Lttrrzz
Link to comment
  • 5 months later...

Hey,

Weet iemand er iemand of die regel nu echt in is gegaan?

Ik werk zelf in een kas, en ik kan altijd nog met glazige ogen naar de 2000 KG Kaliumnitraat kijken, dit staat allemaal open en bloot in de schuur. En meestal is de schuur "onbemand" en kan iedereen zomaar binnen lopen. Verder staan er nog zoutzuur, salpeterzuur en nog wat chemicaliën.

Mvg,
Keesiej

Link to comment

Ha....als ik een terrorist was....

Dacht je dan echt dat ik me liet tegenhouden door een verkoper.
Dan steel je in de nacht de hele vooraad weg ! Denk je dat iemand die (zelfmoord) aanslagen pleegt (al heel wat aanslagen gehad hier in Nederland btw) bang is om een simpele inbraak te plegen en vervolgens de bus vol te gooien met KAS.

En al zou je als terrorist gewoon KAS kopen en je laten registreren. Denk je dan niet dat hij weet dat hij NA de aanslag gezocht wordt ?!

En....als je als terrorist aan TNT of C4 kan komen zal het dan echt zo moeilijk zijn om aan KAS te komen ?!
De meeste weedkwekers hebben dit al staan naast een vat vol Salpeterzuur !

Ik ben van mening dat wanneer iemand een aanslag wil plegen en een beetje kennis van zaken heeft gewoon die aanslag kan plegen. Niemand die hem gaat tegenhouden ! De enige burgers die HEEL MISCHIEN een wel heel dom geplande aanslag zouden kunnen herkennen zijn de HE hobbyisten ;)

Mischien toch positieve kanten voor de mensheid aan deze wat extreme hobby :P

Link to comment

O, sorry voor m'n post dan maar;) Maar er staat dat het VOORAL gaat om KAS, KNO3 is ook een meststof toch?

En van KNO3 zal je toch ook wel een zogenaamde "bom" kunnen maken ;) hoezo komt daar dan geen wet over?

Mvg,
Keesiej

Edit: Sorry HEman was me voor

Edited by keesiej
Link to comment

Een beetje terrorist heeft blijkbaar volgens de nederlandse regering genoeg kennis om voor zijn bom KAS te nemen i.p.v. KNO3.

Dat heeft minister Jacqueline Cramer van Vrom gezegd in een debat met de Kamer. Het gaat vooral om kalkammonsalpeter (KAS) en daarnaast om ammoniumnitraat en ureum. De maatregel wordt opgenomen in het Landbouwbesluit, dat eind 2007 gereed moet zijn. Over de precieze tekst heeft Vrom dit najaar nog overleg met LTO Nederland, zegde Cramer toe.
Link to comment
  • 3 weeks later...

Ach, die wetten zijn zo krom als wat. Er zijn bijvoorbeeld wetten in bepaalde staten van de VS, waarbij metylamine op een verboden lijst komt te staan, maar dimethylamine gewoon vrij te koop is. De mensen die de wetten bedenken hebben geen flauw benul van zaken. Terrorisme is nou eenmaal niet gebonden aan het wel of niet hebben van materialen, chemische stoffen of kennis, maar aan indoctrinatie van bepaalde denkbeelden.

Zo lang ik nog steeds in staat ben picrinezuur, nitromethaan, en jerrycans 30% H2O2 zonder vragen bij chemische groothandels te bestellen, ga ik weinig moeite doen dit soort vormen van 'terrorismebestrijding' ook maar enigzins serieus te nemen. ;)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...