Jump to content
PyroForum.nl

Aarsschoppende PVC-rockets


Recommended Posts

@dieselpower: nee, ik wil geen vuurpijl voor nieuwjaar de lucht in krijgen. Na nieuwjaar is ook goed, als het maar snel is



Te snel werken is nooit goed, je kan beter voorzichtig beginnen en over 4 maanden je eerste echte raket lanceren dan binnen een maand proberen zon ding de lucht in te krijgen, als je geen ervaring hebt.

En ik weet niet hoe het met je ervaring, opleiding, leeftijd etc etc zit, stel je eens voor in het daarvoor bestemde topic, is handig voor ieereen op dit forum :D Edited by Underlord
Link to comment
  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vandaag heb ik echt goede raketbrandstof gemaakt! 100gram kaliumnitraat 48 gram suiker en 12 gram honing een paar procent mangaandioxide als katalysator. Hierbij is water toegevoegd en heb ik het laten indampen. Deze kleiachtige substantie brand met zeer veel gasontwikkeling! Mijn raketjes vliegen ook zeer hoog!!

Link to comment

Ik merkte pas verschil toen ik een keer V2O5 gebruikte als katalysator. Mijn meetmethode is echter niet zeer consistent en betrouwbaar, dus helemaal zeker ben ik niet van het resultaat. Misschien is het wel een idee om een keer een vergelijkende test te houden tussen katalysatoren. Ik heb volgend jaar toch zeker 15 verschillende interessante oxiden liggen voor een zeker experiment.

Link to comment
  • 1 month later...

WWWOOOOOOOOOOOOOOHHHHOOOOOOOOOOOOOOO net succesvol mijn 2de vuurpijl gelanceert! Damn! wat maken die een geluid.

19mm ID
8cm lang
1cm kattenkorrels geperst
4mm volledige core
core gevuld met commercieel meal. ( vergeef me ) ( S is on my way... )

Die dingen geven echt een kick!
M'n handen trillen nog,

Edited by cojonesm
Link to comment

Proficiat, maar past niet echt bij R-candy denk ik.
Heb je een filmpje?
Ik denk dat je veel minder meal kan gebruiken, met commerciele meal zou het al genoeg zijn om een gewone electra-buis te gebruiken.

@hieronder Owh, niet goed gelezen. Mooi gedaan zou ik zeggen! Ik wil die van morgen wel eens zien :P

Edited by danny db
Link to comment
Proficiat, maar past niet echt bij R-candy denk ik.
Heb je een filmpje?
Ik denk dat je veel minder meal kan gebruiken, met commerciele meal zou het al genoeg zijn om een gewone electra-buis te gebruiken.

Er zat rcandy in.
Geen filmpje.
Morgen maak ik er nog ene paar.
De core was gevuld met meal. Edited by cojonesm
Link to comment
  • 11 months later...

Hallo ik wilde dit onder KNO3-sucrose vuurpijlen posten maar het past hier denk ik toch beter.

Ik ben afgelopen dagen met candy 2/1 bezig geweest in een 5/8 PVC buis. (8cm)
Allerlei verschillende maten cores en nozzles maar er zijn er maar 2 van de >12 pijltjes de lucht in gegaan, de meesten ploften of hadden een CATO.
Ik vond de 5/8 PVC te zwak als casing en ben overgestapt naar 32mm PVC.

Dit was de eerste:
Casing 32mm PVC, lengte 10,5 cm, eindstoppen 2cm hotgleu, ziel (core?) 4cm, nozzle 6,5mm, brandstof 45gr candy met 5% houtskool. Resultaat: CATO!!

De tweede:
Casing 32mm PVC, lengte 10cm, eindstoppen 3cm kattebakkorrels, ziel 4cm (met eindstop 7), nozzle 4mm, brandstof 25gr candy.

Resultaat: bovenste eindstop plofte eruit en er schoot een brok brandende candy 10 meter de lucht in. ;) Leuk maar niet de bedoeling.

Ik weet niet wat ik moet, als ik nog langere eindstoppen gebruik houd ik niet genoeg ruimte over naar mijn zin.(de tweede)
Ik hoor graag wat suggesties...

Edited by OXYGEN
Link to comment

Het lijkt me dat 32 mm PVC de flexibiliteit mist die elektrobuizen hebben, waardoor bentoniet erin rammen niet eens gaat. Voor die maat moet je echt kartonnen kokers gaan zoeken, en dan liefst vanbinnen geplastificeerd. Smeltlijm als eindstop lijkt me overigens geen goed idee, want dat smelt als het warm wordt. Probeer nou eerst een 5/8" of 3/4" PVC raket de lucht in te krijgen, zo moeilijk is dat echt niet. Enne, koop een zak kattengrind om eindstoppen van te brouwen.

Link to comment

Het is mij weleens gelukt zo'n 32mm PVC motor met r-candy de lucht in te krijgen. Ik had dit toendertijd gedaan door eerst een vast brandstofblok (van ongeveer 90 gram) met core te persen, dit in de PVC casing te doen en een eindstoppen van afsluitdoppen, die tevens van PVC waren, eraan te lijmen(met PVC-lijm uiteraard). Ik had toen trouwens een (bijna) volledige core, die 'gecoat' was met MP. Die motor was denk ik zo'n 12cm lang.
Het resultaat was zeer goed; de raket vloog met enorme acceleratie en snelheid naar boven, totdat ik hem uit het zicht verloor, een paar seconden na liftoff.
Dit resultaat verbaasde mij toendertijd zeer, aangezien ik het voor onmogelijk had gehouden dat een stukje PVC met een venturi erin geboord het sufficiënt zou kunnen houden tegenover de enorme stuwkracht van zo'n raket.

Gr.
IM

Edited by infernoman
Link to comment
  • 3 weeks later...

Dit is mijn eerste post hier.
Gisteren heb ik 2 keer een r candy vuurpijl gemaakt.
Ik had r candy gemaakt door 30 gram KNO3 met 15 gram tafelsuiker en 30 gram water met honing in een pannetje op een gaspitje te zetten. Toen het water bijna verdamt was ging ik als een gek roeren. Daarna had ik een bruine klont. Die heb ik in een pvc buisje geramd waar al een laag in zat van 2 cm bentoniet. Ik heb het even af laten koelen en ik heb daarna de eindstop erin geramd. Ik heb een gaatje in het bentoniet geboord van 3 cm. De eene pijl bleef op de grond en de tweede kon ik niet ontsteken met een lontje. Pas toen ik het bentoniet er uit had geboord en het vol had gedaan met kruit ging hij aan.
Weet iemand wat ik fout doe?

Link to comment

Ik had PVC buizen van 16 of 14 mm (dat ben ik even kwijt ik dacht zelf 16mm), maar zelfs met een 3mm venturi gaan ze niet van de grond af.
Je zult er een core in moeten boren van zo'n 4 cm anders heeft 'ie niet genoeg thrust om omhoog te kunnen komen.

Ik heb nog nooit die smelt methode geprobeerd overigens, gewoon de suiker en KNO3 ff vijzelen was meer dan genoeg altijd.

Link to comment

Ik ben even over de schouder van mijn broeder aan het meekijken, die ook leuke rcandy rockets maakt, en wij ervaren ook een beetje de problemen van midge. Echter, dat er nog water aanwezig is in de propellant lijkt me sterk, want als er genoeg warmte is om de suiker te branden (daarom wordt het bruin), moet het water zeker zijn verdampt.

Echter, ik snap eigenlijk ook niet helemaal wanneer je nu het beste moet stoppen met verwarmen van de kno3-suiker oplossing in water. Want je wilt niet dat de suiker gaat branden/karamelliseren toch? Suiker karameliseert bij een temperatuur van 170 graden geloof ik. Vandaar dat James Yawn (op zijn site, link is een paar posts terug te vinden) een oven gebruikt ingesteld op 150 graden C (neem ik aan?).

@ ExplosiveCoek:

Ik heb nog nooit die smelt methode geprobeerd overigens, gewoon de suiker en KNO3 ff vijzelen was meer dan genoeg altijd.

Die smelt methode zorgt er natuurlijk voor dat de stoffen veel inniger worden gecombineerd; het kristaliseert namelijk op/in elkaar.
Link to comment

Om het even in uiterst wetenschappelijke taal te brengen: Stoppen met verwarmen als de mix wel bruin, maar veel lichter dan de kleur van pindakaas - meer gelig dan bruin - was heeft mij altijd prima resultaten opgeleverd.

Ook bleek ervaring uiteindelijk meer van pas te komen dan instructies van het internet. Probeer anders eens een batch van een gram of 50 (uitlekgewicht, lang leve wetenschapsjargon :7) langzaam te verhitten en er af en toe een beetje uit te halen (meteen luchtdicht opslaan) tot je P batches van Q gram hebt, variërend van wit tot pindakaaskleurig. Time hoe lang de verbranding van ieder van je batches - onder gelijke omstandigheden uiteraard - duurt en je krijgt een aardig idee wanneer je het beste kunt stoppen met verwarmen.

Een oven lijkt me trouwens niet heel geschikt voor het bereiden van R-Candy. Ik kan me vergissen, maar het lijkt me dat je op die manier hotspots creëert of sowieso voor ongelijke verwarming zorgt. Een gasbrandertje of pitje met verlengsnoer (Buiten! zitten dus) op lage temperatuur en flink roeren werkt het beste. Zorg er wel voor dat je je pannetje 2 minuten van het vuur haalt als je bijna droge mix te hard bruist. Een maand zonder wimpers leven is ook zo vervelend.


Succes :lol:

Link to comment

Als de KNO3+suiker zwart wordt is al je suiker inderdaad verbrand, en daarmee heb je ook meteen de brandstof van je propellant vernaggeld! Ik heb het afgelopen weekend eindelijk goed voor elkaar gekregen. Heel zachtjes laten bruisen op het einde, zodat je bij de lichtste kleuring dat spul van t gas kan halen. Die pijl bouwde zo'n belachelijk grote druk op, we hadden er een 2,5" cilindrical shell op geplakt (het was eigenlijk meer een pay-load, met een stuk of 10 stars) en daar was echt niets meer van te zien, door de hoogte van die pijl! (neem ik toch aan O_o ) En er zat niet eens een core in die prop!

Overigens, wat ook erg grappig is, is vlam in de pan bij droogkokend KAS+suiker. Het resultaat is een gaaf ruimtelandschap, ik zal er zo wat geinige foto's van posten.

Link to comment

Ik weet niet of iemand gisteren Mythbusters heeft gezien? Ik was echt best wel pissed off!
Ze lieten de KNO3 en suiker doorsmelten/reageren tot het fel rood was, hierdoor was de rookproductie echt veel minder!


Ziet er erg modern uit Ludo, er is ook veel in te zien (heb het over moderne kunst!)! Misschien eens doneren aan een museum oid? :lol:

KR, Lennard

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...