Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Guest Richard

Sterrenpompje 12,5mm

Recommended Posts

Guest Richard

Afgelopen donderdag heb ik een sterrenpompje gedraaid en gefreesd op school. Het pompje bestaat uit drie delen, waarvan er twee van aluminium gemaakt zijn. Het pennetje met daarop getapt draad is van messing.

Het handvat is 100mm lang en is afgerond met behulp van een vijl en fijn schuurpapier. Hierdoor ligt hij er lekker in de hand.

Ik heb gekozen voor een soort T-sleuf. Nu kun je zuiger/rammer gemakkelijk uit de cilinder halen. Dit komt ten goede van de reiniging.

Als dit pompje goed werkt, dus lang genoeg handvat etc. Dan maak ik deze ook in de maat 8,5 - 16,5 en 20,5mm.

Waarom die halve mm? De binnendiameter van die buis heeft die maat. Ik draai de zuiger/rammer hier voor op maat. Als je zelf een gat zou boren in een massief stukje aluminium krijg je draaiingen (ribbelig/ruw oppervlak) in je gat. Hierdoor loopt je pompje stroef of gaat er sas tussen zitten.

Tips, tricks of complimenten? Laat maar horen! :P



Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er gelikt uit :P Super mooi dat je zoiets op school kunt maken! Soms vraag ik me af of ik niet de verkeerde studie heb gekozen. (ja ik ben jaloers :D)

Wat ik me afvroeg: werkt zoiets nou veel sneller dan de spuit-methode? Bij deze laatste zit je wel met het tussentijds af moeten snijden van de stars, maar voor meerdere stars hoef je maar 1 keer compositie te laden. Voordeel van jou tool is natuurlijk wel dat iedere star perfect gelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Richard

Ghehehehe, ik heb zelf voor chemie willen kiezen, maar heb hiervan afgezien omdat het vaak tot routine controles in mijn latere werk zal leiden. Misschien is dit wel niet zo, het zal ook wel afhankelijk zijn van het niveau en de richting die je kiest.

Ik heb lekker voor techniek gekozen, and i love it!

Als je er een beetje handigheid in krijgt werkt het zeker sneller dan met een spuitje. Je noemt het daarnaast zelf al, bij goed gebruik is iedere ster gelijk.

Een ander voordeel is dat je veel meer druk op je rammertje kan uitoefenen dan bij een spuitje, hiermee pers je eventuele luchtbellen uit je ster. Kortom je ster zal veel steviger zijn en de break beter kunnen weerstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ieder geval complimenten, ziet er gelikt uit!

Ik moet binnenkort op de TU ook wat practica doen met de CNC draa/freesbanken die ze daar hebben. Ik weet niet of ze iets vasts in hun hoofd hebben wat we moeten maken maar anders dan ga ik even een rocket tool draaien... :P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe, ik ben wiskundig gezien een wandelende ramp, daarom is het dus Scheikunde geworden :D Heb van een vriend bij de TU daar wel eens een rondleidinkje gehad, erg leuk al die apparatuur :P Zou daar graag 'ns een dagje gaan knutselen :P

@KTM: IO'er toevallig?

@Richard: al die voordelen op een rijtje... toch maar eens kijken of ik iets van dien aard kan fabrieken, projectje-zoveel met nog X wachtenden voor 'em.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, geen IO, gelukkig. Ik mijn faculteit (3ME) zit vast aan het gebouw van IO maar dat is dan ook alles wat ik met ze te maken heb. Zij maken zegmaar de dingen die ik maak mooi...

Ik doe mechanical engineering, ook wel wtb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er netjes uit, maar misschien is RVS metaal (316) nog een betere keuze voor je nieuwe pompjes.

Maar zeker wel mooi gemaakt, het is wel zo dat je de sterren een voor een moet maken wat weer een tijd rovend karwei is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Richard

RVS zou helemaal super zijn. Punt is, mijn tapgereedschap is HSS. Dus niet bedoelt voor RVS en HSS-E is nogal duur spul. Ik heb er een paar draaibeiteltjes voor RVS en daarnaast gebruik ik toolbit, maar dan hebben ze bij ons op school weer geen goede frezen. Tenminste niet voor dat RVS....

RVS heeft trouwens een extra voordeel behalve dat het mooi en sterk is. De sterren plakken slecht op het RVS. Bij aluminium plakt hij wat beter waardoor je met het afpakken van een ster, de ster eventueel kunt breken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×