Jump to content
PyroForum.nl

Spherical shell's


Guest Richard

Recommended Posts

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Pyromaniak: Het is ook echt NIET aan te raden om te beginnen met cans, er komt veel meer techniek aan te pas waar je nog niet aan toe bent als je nog niet eens sferische shells bouwt!


Een 1.5"can shell is totaal niet moeilijk om te maken, nighthawkinlight (van youtube) heeft een tutorial en die techniek heb ik altijd toegepast en werkt goed tot ik over ging naar de ronde.

Mij lijkt het gewoon geen goed idee om met 3"shells te beginnen maarja dat is mijn mening, doe wat je zelf wil zou ik zeggen ^_^
Link to comment

Het is inderdaad een mening, het leek mij alleen zo omdat er alleen maar meer fout zou kunnen gaan bij de break en lift (flowerpots, zwakke eindstoppen, slechte pasting, slechte spiking etc.). ^_^

Link to comment

Sferische shells (met gekochte hemis) zijn zonder twijfel makkelijker te maken dan canshells.
Wat moet je doen om een succesvolle sferische shell te maken? Dit is een manier:

Ten eerste zorg je voor alles wat je nodig hebt
kaliumnitraat, zwavel, houtskool (kan gewoon bbq houtskool zijn ^_^ ), dextrine, GD aluminiumpoeder, kaliumperchloraat, spiritus, zeef (van de marskramer oid), kogelmolen, media (loden of keramische kogels), hemis (begin nou gewoon met een 2 inch), mortier(buis), ricehulls of graszaad, kraftpapier, viscolont, bloem (meel), tape (brede papiertape), goede weegschaal, plantenspuit, beslagkom, lijmpistool en vullingen voor je lijmpistool

Aan de slag
Het allereerste wat je gaat doen is goede pulverone maken. Weeg de ingredienten voor buskruit in de juiste verhouding af (75-15-10, kaliumnitraat, houtskool (airfloat), zwavel) en doe ze samen in je kogelmolen. Als het bij jou kogelmolen kan, voeg een paar procent water toe (dit is niet alleen veiliger, het verbeterd je eindresultaat ook) en zet de kogelmolen aan totdat het goed is (verschilt per molen, met mijn 2 keer 1 kg lortone en bbq-houtskool duurt dit een aantal dagen :( )
Scheid met je nieuwe zeef in een halve minuut je media van je poeder. Meng het poeder met 4% dextrine (airfloat) en bespuit het met 30% spiritus in water in een zakje totdat je het een beetje kan kneden (het vergt enige ervaring om de juiste hoeveelheid water toe te voegen) en druk/wrijf het door je nieuwe zeef. Vang de korrels op op een krant en spreid de pulverone voorzichtig uit over de krant (voorzichtig omdat je de korreltjes anders weer in elkaar drukt).

Wacht een dag tot het droog is.

Je hebt nu een aantal forumleden al verslagen want als je alles goed hebt gedaan dan heb je betrouwbare pulverone :P Doe je alles de volgende keer exact het zelfde? Dan is je pulverone ook de volgende keer betrouwbaar :P

Sterren maken
Zoek een compositie die je wilt maken met kaliumnitraat, zwavel en houtskool en dextrine. Je kan echt hele mooie dingen maken met die chemicaliën.

http://www.thegreenman.me.uk/pfp/stars.html# 18 Charcoal fire dust


Maak al je ingredienten heel fijn in de kogelmolen en mill ze nog eventjes samen (alleen als de enige ingredienten houtskool kaliumnitraat en zwavel zijn, de dextrine laat je nog even uit de compositie). Bevochtig de compositie met je spiritus-water mengsel (wat altijd in je plantenspuit bewaart) tot de zelfde hoeveelheid als je met je pulverone deed. Druk de compositie door je zeef en droog de korreltjes op een krant.
Voeg na het drogen de dextrine (airfloat) toe en maak in een zakje opnieuw een deeg door de compositie met je plantenspuitte bevochtigen. Maak stars met een starpump, starplate of maak cutstars (cutstars kan je zonder speciale tools maken maar daar ga ik hier even niet op in).

Laat ze 1 tot 2 weken drogen bij kamertemperatuur en in een droge omgeving. Als je stars droog zijn kan je ze niet kapot krijgen door er in te knijpen. Splijt met een mes een star om te checken of ook de binnenkant droog is.

Coaten
Als je stars helemaal droog zijn doe je ze in een beslagkom en spuit je ze lichtjes nat met je plantenspuit. Gebruik niet te veel oplossing, een paar spuitjes verspreid over de sterren is voldoende. Maak een cirkelbeweging met de kom waardoor de sterren gaan rollen/flink bewegen in de kom. Zo verspreid je het vocht doordat de droge en natte sterren elkaar raken. Voeg nu wat greenpowder (de chemicalien voor buskruit alleen afzonderlijk gemilled en dan goed gemengd) toe aan de kom en laat de sterren opnieuw door de kom rollen. Als het goed is nemen de vochtige sterren het poeder op. Spuit opnieuw een beetje oplossing over de sterren, verdeel het vocht en voeg opnieuw een beetje greenpowder toe, voeg elke keer net zoveel greenpowder toe dat er een beetje achterblijft op de bodem.
Zeef de kleine overmaat greenpowder uit de sterren als alle sterren een dun laagje coating hebben. Laat de sterren opnieuw een paar dagen drogen. De sterren zijn nu klaar. Als je 2 inch shells gaat maken dan kan je hier veel meer shells van maken dan als je 3 inch shells gaat maken...

MCRH (meal coated ricehulls) en spolette
Coat je Ricehullshulls met mealpowder: http://www.pyroguide.com/index.php?title=M...ated_rice_hulls
Rol een kokertjes met een binnendiameter van zo’n 7 millimeter en een dikke wand. Vind door experimenteren uit hoeveel mealpowder je er in moet rammen om een vertraging van zo`n 2,5 seconde te krijgen (voor een 2 inch). Als je dit hebt uitgevonden kan je eindelijk beginnen aan het bouwen van de shell.

De shell in elkaar zetten
Boor een gaatje in het midden van een van de 2 hemis die je gaat gebruiken. Zorg ervoor dat je spolette net een beetje klemt in dit gaatje en duw de spolette in het gaatje. Zorg dat de spolette aan beide kanten een stuk uitsteekt. Lijm met hotglue de spolette aan de binnen en buitenkant rondom vast. Zorg dat er geen kiertje zit waar de hete gassen van de lift doorheen kunnen.
Leg beide hemis op een lege wc-rol zodat deze stabiel blijft liggen. Plaats de sterren in 1 laag in de hemis zodat er een halve bol van sterren ontstaat. Zorg dat er ruimte genoeg blijft om de hemis straks op elkaar te zetten. Vul de lege ruimte nu met MCRH. Druk de ricehuls goed aan zodat de sterren niet meer kunnen bewegen als de hemis straks op elkaar zitten. De ricehulls moeten hiervoor een stukje boven de rand uit steken.
Maak 2 gram 7-3 Kaliumperchloraat-GD aluminium flash door de chemicaliën even te diaperen. Weeg 1,5 gram flash af en strooi dit over de ricehulls van de hemi waar de spolette in zit. Leg hier 1 laagje van een zakdoek (dus 1 laagje papier waar je haast door heen kunt kijken) overheen en vouw het hele dunne papier voorzichtig om de hemi. Je kunt de hemi nu aan het papier optillen en rustig op de andere hemi plaatsen. Duw de 2 hemis nu krachtig op elkaar en plak de hemis aan elkaar door er een strook tape omheen te plakken. Doe dit parallel aan de naad tussen de 2 hemis zodat er geen kier meer is waar flash uit kan lekken.

Even ontspannen
Je bent al een heel eind maar om even te ontspannen doe je de halve gram flash die over is in 1 van de lege kokertjes die bedoeld waren als spolette en gaat even naar het bos om hem af te steken.

Nu je weer ontspannen en tevreden bent kan je weer vrolijk verder. Het is tijd om de Shell te pasten.

Pasten
Kook 150 ml water en meng 50 ml bloem met een garde met 150 ml koud water zodat de klontjes erui gaan.. Voeg ongeveer twee derde van de bloem drab aan het kokende water en roer zodat de mix homogeen wordt. Als je merkt dat de substantie dikker wordt laat je het nog iets dikker worden en haal je de pan van het vuur. Giet de wheatpaste in een bakje en laat hem even afkoelen. De pasta word bij het afkoelen nog iets dikker.
Zoek een pastemethode uit. Ik raad je aan om te beginnen met de shimizu methode omdat de 3 strip methode erg veel werk is en ook iets moeilijker is.
Past 4 lagen effectief (de 3 strip methode geeft 2 lagen papier op elk plekje per pastronde en telt dus voor 2 lagen effectief) en laat de shell een nachtje drogen.

liftcup
Maak met kraftpapier en een stukje wc-rol een liftcup. Knip hiervoor de gewenste lengte wc-rol af en knip deze in de lengte door. Je kunt nu eenvoudig de diameter van de liftcup aanpassen. Knip een strookje kraftpapier af wat je om de verminkte wc-rol heen plakt en laat het papier aan beide kanten 1 cm uitsteken. Knip de uitstekende delen in tot de wcrol. Knip een rondje uit een stukje karton wat precies in de cup klemt. Druk het rondje in het kokertje en plak de ingeknipte randjes met een beetje wheatpaste op het kartonnen rondje.
Knip nu aan de open kant een kleine hap uit de liftcup waar straks je schietlont in komt.
Hoeveel lift doe je in de liftcup? Je Shell zal zo’n 60 gram wegen (check dit) en een algemene regel is een tiende van het gewicht van de shell. Als je mealpowder waar je je pulverone mee hebt gemaakt heel snel brand is dit mischien zelfs wat veel, als je BBQ houtskool hebt gebruikt kan je misschien beter 10 gram gebruiken. Vul de liftcup met pulverone en plak met lijm of wheatpaste de liftcup op de shell (die al droog was).

schietlont
Meet je mortierbuis en neem 10 cm extra. Neem een stuk papiertape (kraftpapiertape…) en leg dit met de plak naar boven op tafel. Strooi met vaste hand een spoortje pulverone over het tape, overdrijf dit niet, een spoortje van 5 mm breed is ruim voldoende. Pak beide uiteinden van de strook tape vast en vouw de tape (om je vinger) dicht. Knip eventueel de uiteinden af omdat hier meestal wat minder pulverone op zit. Pak een stuk visco (niet een lontje van een rotje) van een centimeter of 5 en vouw dit dubbel. Schuif dit met de 2 uiteindes in 1 kant van je schietlont. Stop je schietlont in de liftcup en plak het af met een stukje tape. Bevestig aan de andere kant van het schietlont een stuk visco van voldoende lengte (denk hierbij aan de tijd die je nodig om je camera te pakken).
Maak de shell naar behoeve nog iets mooier en maak een foto van je shell.
Je bent nu klaar om de shell af te gaan schieten! Vergeet niet je mortier goed in de grond te plaatsen zodat deze nooit om kan vallen. En houd nooit lichaamsdelen boven de buis als deze is geladen.

Ohja, het maken van vuurwerk is in Nederland illegaal en mag je dus niet doen! Doe dit dus ook niet!
:P
Ps. Dit is een manier om een goede shell te maken, er zijn er nog meer en ook zonder flash kan je mooie shells maken. Dit vereist echter veel meer pasting en pulverone als breaklading ipv MCRH. Sorry als er wat foutjes in de tutorial staan maar ik heb even geen energie om nog een keer door mijn verhaal heen te lezen :D

Link to comment

Paar puntjes van kritiek:

-Het malen van greenpowder met water hoeft helemaal niet veiliger te zijn, je moet je mill veel langer aan laten staan (kijk maar naar je lortone bijv.) want het maalt gewoon niet efficiënt. Hoe langer je je mill aanzet hoe groter het risico dat er iets met je mill gebeurd, tenzij je dr 3 dagen lang naast gaat liggen in een slaapzak.. Wat overigens ook niet aan te raden is want stel dat het afgaat en je slaapt net.. ^_^

-Het coaten dient juist te gebeuren met SNELLE meal, deze laag zorgt er namelijk voor dat je star over de hele oppervlakte 'gelijktijdig' wordt ontstoken. Dit is vooral belangrijk als je zeer nauwkeurige colour changing shell's wilt maken. Anders krijg je namelijk dat sommige delen van je star al branden aan de volgende kleur terwijl de andere kant van je star nog bij de oude kleur zit.

De rest heb ik niet helemaal meer doorgelezen moet ik eerlijk zijn :P. Wel handig tut voor beginners, netjes!

Link to comment

Nog een tip voor het maken van wheat paste: voeg een scheutje azijn(zuur) toe om de PH te verlagen, hierdoor is de paste wat langer houdbaar!

Mooie tut!

Link to comment
Alleen raad ik geen MCRH aan voor in 2 inch, dan kennen de net aan 3 ricehulls in. In 2 inch gebruik ik altijd pulv.

2 inch met MCRH en precies 2 gram hotflash is perfect voor mij. Mooie brede break en geen blinde sterren.
Maar pulv is idd beter te gebruiken voor kleinere kalibers als je beginner bent.

Maar inderdaad mooie tut, explomaan ^_^ Zeker voor de beginners.
Link to comment
Paar puntjes van kritiek:

-Het malen van greenpowder met water hoeft helemaal niet veiliger te zijn, je moet je mill veel langer aan laten staan (kijk maar naar je lortone bijv.) want het maalt gewoon niet efficiënt. Hoe langer je je mill aanzet hoe groter het risico dat er iets met je mill gebeurd, tenzij je dr 3 dagen lang naast gaat liggen in een slaapzak.. Wat overigens ook niet aan te raden is want stel dat het afgaat en je slaapt net.. :P

-Het coaten dient juist te gebeuren met SNELLE meal, deze laag zorgt er namelijk voor dat je star over de hele oppervlakte 'gelijktijdig' wordt ontstoken. Dit is vooral belangrijk als je zeer nauwkeurige colour changing shell's wilt maken. Anders krijg je namelijk dat sommige delen van je star al branden aan de volgende kleur terwijl de andere kant van je star nog bij de oude kleur zit.

De rest heb ik niet helemaal meer doorgelezen moet ik eerlijk zijn :P. Wel handig tut voor beginners, netjes!


Ik mill droog in mijn lortone omdat er 1 grote klont ontstaat als ik water toevoeg. Ik dacht dat als je een grotere kogelmolen hebt, dat die klont dan niet ontstond maar er wel het voordeel is van kaliumnitraat die in de houtskool uitkristaliseerd. Als je veilig wilt millen zou ik juist niet in een slaapzak naast je mill gan liggen maar de kogelmolen in je schuur zetten en zelf lekker naar binnen gaan :(

Als je coat met snelle meal dan kunnen je sterren (de wat moeilijk ontsteekbare) blind slaan omdat de prime dan alleen verbrand zonder de ster aan te steken. Bij de gesuggereerde kaliumnitraat-houtskool sterren kan je idd beter snelle meal gebruiken omdat die toch wel aan gaan.

Ohja: bedankt voor de positieve reacties ^_^ ! Edited by explomaan
Link to comment

Bij grotere trommels is dat effect precies hetzelfde kan ik je zeggen ^_^.

Die KNO3 uitkristalliseren doe je dan maar als je er pulverone oid van maakt, maar niet in je mill. Dat schiet gewoon niet op en geeft zoals jij al zegt wss gewoon een grote klomp. Dat van die slaapzak was uiteraard ook sarcastisch, miltijden van 3 dagen vind ik gewoon ziek maar goed.

Als je sterren blind slaan is je prime die onder je meal zit gewoon niet heet genoeg. C based spul en de meeste glitters / organische stars gaan allemaal wel aan met een laagje meal bij mij (rolled stars), en dat is gewoon snelle meal.

Je hebt gewoon een snel en even, rondom je gehele oppervlakte van de ster, brandende prime nodig.. dus een snelle prime :P.

Link to comment
Dat van die slaapzak was uiteraard ook sarcastisch, miltijden van 3 dagen vind ik gewoon ziek maar goed.

Ja dat snap ik ^_^. Het is wat lang maar een lortone is er voor bedoeld om lang te draaien met stenen erin dus daar maak ik me geen zorgen om. Ik stap trouwens zo snel mogelijk over op andere houtskool.

Maargoeg, dit gaat niet echt meer over shells :P
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...