Jump to content
PyroForum.nl

Spherical shell's


Guest Richard

Recommended Posts

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

-B-

Niet alleen veel gelezen maar ook diverse testen gedaan, dank u

Mortiertest met dummies om pulverone te testen ==> perfect, 10% van lading volstaat.

E-ontsteking mortier ==> perfect (maar dat truukje kon ik 10 jaar terug ook al)

Strerren gepumped/gedroogd (tigertail) en als starmine afgeschoten ==> 20 meter met staart, en met staart naar de grond waarna ze nog branden.

Diverse spoulettes gemaakt en 2 manieren gebruikt om te vullen om de brandtijden te meten ==> perfect, verschillen waren in tienden van seconden.

Zelf denk ik dat als de sterren aangaan in de shel dat de shell nog niet breekt.

Duvel

primen doe ik sowieso bij de eerste shell. Meal erin gooien lijkt mij niet zinvol, zakt alleen maar naar de bodem.
Of jij moet het hele ding vullen :rolleyes:
Gecoate rijstvliesjes lijkt mij een prima optie, maar de eerste Toko kende het niet eens, dus daar moet ik nog achteraan.

Edited by Piet
Link to comment

Waarom gebruik je eigenlijk Electrische ontsteking? Oke het is wel leuk om het te gebruiken, maar echt handig is het niet lijkt mij.veel werk / tijd.
En over dat meal er in gooien, Je kan het alleen tussen je sterren doen. Maar wat je ook veel ziet is dat je een soort dunne tisue over je stars heen legt en over die tisue dan Mp, hoewel pulverone beter is. Dat druk je aan. Als je dat in allebij je hemmi's doet dan kan het nergens meer naar toe lekken.

Link to comment
Waarom gebruik je eigenlijk Electrische ontsteking? Oke het is wel leuk om het te gebruiken, maar echt handig is het niet lijkt mij.veel werk / tijd.
En over dat meal er in gooien, Je kan het alleen tussen je sterren doen. Maar wat je ook veel ziet is dat je een soort dunne tisue over je stars heen legt en over die tisue dan Mp, hoewel pulverone beter is. Dat druk je aan. Als je dat in allebij je hemmi's doet dan kan het nergens meer naar toe lekken.


Je kan wel zeggen , ik prop er 10 meter lont aan , maar elektrische ontsteking is echt wel veilig hoor! Niks mis mee , en geld wat maakt het uit ... een Ontstekings kastje en draad kosten nog geen 50 Eu , en ga nou geen voorbeelden nemen van die grote kasten voor shows van 300 EU ... Verder kost het nauwlijks tijd .
Ik ga liever dit jaar ook voor electro ontsteking.


Greetz , Eric Edited by Ericz
Link to comment

Ik bedoel ook niet dat het niet veilig is. Want electrische onsteking is denk ik de beste onsteker. Omdat je altijd weet wanneer hij afgaat.
Maargoed, Ik bedoel alleen maar dat je dan iederekeer je shells en alles moet verbinden met snoer en alles.
Met een lont ben je in eenkeer klaar. Wil je nog een keer schieten hoef je alleen maar een nieuwe shell er in te hangen. Ipv dat je een hele nieuwe diode er aan moet maken.

Link to comment

Ik werk niet met diode's nickeldraad etc, is nergens voor nodig.
Zelf heb ik een elektrotechnische achtergrond en kan maken wat ik wil en accu's heb ik zat, elektrische onsteking geeft je meer controle en vind ik betrouwbaarder.

In de toekomst wil ik gaan expirimentern met een vonkenbrug, dat moet m.i. mogelijk zijn.

Ik ga inderdaad tissue gebruiken, wellicht ga ik die nog dippen in een sasje en drogen laten.

Edited by Piet
Link to comment
  • 5 weeks later...
Wat is dan het precieze verschil tussen een petal en een pestil?

HINT: Lees allemaal maar eens het boek van Shimizu, wat je daar leert is zalig!


Als ik het zo lees is het precies hetzelfde, alleen heeft het en andere naam als de pistil de helft van de diameter is van de hele shell.
Link to comment

Even copywrite overschrijden



De buitenste ster-bouquet is de petal, de binnenste de pistil (ned: bloemblad)
Op de foto is de pistil volgens mij geen echte pisil maar gewoon de brandende prime-laag van de stars, maar het is wel duidelijk toch?

Edited by Duvel
Link to comment

Een "Petal" Is de engelse vertaling voor kroonblad (van een bloem). Het woord "Pistil" betekend stamper.

Zoals je misschien weet associeren de japanners het vuurwerk met bloemen. Zo is het Japanse woord voor vuurwerk "Hanabi" (Hana betekend bloem(en) en bi betekend vuur. Gecombineerd betekend het "bloemen van vuur"

Ik dacht zelf altijd dat een pistil zegmaar het stampertje van de bloem was, en een petal het binnenste van een bloem. Dus niet dat dit iets te maken had met de grootte er van.

Link to comment
  • 1 month later...

Dat hangt van je lift-charge af.
Hij moet uit elkare klappen op zijn hoogste punt, als jij briquetten gebruikt dan kan jou shell maar op 3 meter hoogte komen, terwijl als je balsa gebruikt, je shell wel op 70 meter hoogte kan komen.
Dus dat is testen.

Misschien kan je dit gebruiken (heb ik van Creagan gekopieërd, niet zeggen hoor ;) ):

Calculating Altitudes of Test Shells

The following are approximations but are close enough for most purposes if an accurate timing mechanism is available. I use a digital camera. Note that these do NOT take into account wind resistance. Wind resistance can be a huge factor in some cases so you are really just estimating with this method.

If you time the flight of a shell, half the flight time is when the shell was at apogee. This helps determine the timing fuse length and lift powder adjustments. The formula for total height is:

H=1/2 x A x T2

H=Height of the shell
A=Acceleration (32.2 ft per sec2)
T=Time to maximum shell height

For example, if the total flight time is 6 seconds, the shell reaches apogee at 3 seconds and the maximum height is 1/2 * 32.2 * 32 or about 145 feet. Seven seconds would be about 197 feet and eight seconds would be about 257 feet.

Edited by Duvel
Link to comment

Ja helaas klopt dat alleen niet als je shell boven terminal velocity uit zijn mortier geworpen is, wat bij sommige shells écht wel het geval is. Maar de benadering is goed. Ik denk dat je nauwkeuriger bent als je een film maakt vanaf een bepaalde afstand bij windstil weer. Je gaat bijvoorbeeld op precies 50 meter filmen en filmt zo dat je de tijd tussen apogee en launch precies kunt zien (overdag dus) en deze dus op de film in frames af kunt meten, vervolgens kun je met pythagoras dan de hoogte wel uitrekenen.

Kees.

Link to comment

Niet te moeilijk maken, gewoon lekker knallen en uitproberen.

Gewoon 3 seconde spoulettes maken voor 2 inch, als de shell op 3 seconden ploft terwijl die naar beneden gaat moet je meer en/of betere lift gebruiken.
Is de shell nog steeds stijgende mag je de volgende keer wat minder lift doen ;)

Link to comment

Tja knallen en uit proberen zit wel wat in. Maar ik bedoelde of er gewoon iets is wat echte vuurwerk makers ook gebruiken. Voor de vertraging van een spoulette.
Want je hebt namelijk ook vuistregels ( soms een beetje ruimgeschat ) Voor het gewicht van je shell, Gewicht van je lift Charge, en je lengte van je mortier.
Als je dan je spoulette daar op kunt afstemmen, heb je dus altijd shells die even hoog gaan. En allemaal op de zelfde hoogte ontploffen.

Link to comment

Dan moet je altijd precies dezelfde kwaliteit lift maken, precies evenlange vertraging bouwen (let ook op hoeveel van je visco bijv. direct al wordt aangeraakt door de liftcharge, mag je ook niet in varieren), telkens even zware shell, telkens een evenlange mortier (incl even lange eindstop).... preciesie zou ik niet TE veel aandacht aan besteden bij pyro :)

"Echte vuurwerkmakers" hebben na tijden van testen ook gewoon een aantal vaste maten en gewichten voor zichzelf bepaald en houden zich daaraan om zoveel mogelijk dezelfde timings te krijgen. Bovendien hebben zij (met name fabrieken) de mogelijkheid om massa-productie te doen, waardoor alle verschillen kleiner worden (jij maakt 2x een batch van 100gr pulverone waar net een beetje verschil in zit, zij maken in 1x 10kg bij wijze van spreken dus minder last van kwaliteits verschillen).

Wat net al werd gezegd: gewoon lekker testen en wat vuistregels/maten opschrijven :P

Even stiekem een niet-bekend-met-al-die-termen-vraag tussendoor: wat zijn spoulettes ;)

Edited by De Pyromaan
Link to comment

haha shame on you! Een spoulette is een buisje met daarin mp geramt dit ding zorgt voor de vertraging van shells en kan dus als vervanger worden gebruikt tegenover bijvoorbeeld time-fuse lont daarbij kan je met spoulettes heel goed timen.

Link to comment

Inderdaad shame on me, want dit gebruik ik al tijden (paar keer met visco getest .. gaat moeilijker aan en vind zon gouden staart wel mooi). Bij spherische shells wil ik nog wel eens visco gebruiken als het een klein formaat is, maar vanaf 3" en bij alle maten cilindrisch gebruik ik spoulettes (ik noemde het altijd tail-als-vertragers ofzo hahaha). Leuk is om ook eens te proberen met andere mix (een silver tail bijv.)

Link to comment
precies evenlange vertraging bouwen telkens een evenlange mortier (incl even lange eindstop).... preciesie zou ik niet TE veel aandacht aan besteden bij pyro :P

Dat was ook mijn bedoeling, om even lange vertraginen te maken. Ik rol mijn spoullette's altijd om een stift heen. En even lang want het is een strook gom tape door midden. Als je dan weet hoeveel gr sas je er in doet weet je hoe lang hij duurt.

En uhm dat over preciesie vind ik wel grappig. Jij neemt het dus ook niet zo nauw met chemicalien afwegen voor je compo?
En een shell pasten doe je ook maar uit de losse hand ?! ;)
Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik ben momenteel bezig om een pistilshell te maken. Nu heb ik ergens ooit eens gelezen, dat je gaatjes in je pistil zelf moet hebben. Is dit ook zo ? of kun je gewoon je pistil helemaal dicht pasten.
Dit laatste lijkt mij logischer omdat anders je pistil niet mooi rond breaked.
Als opvulling tussen je pistil en je stars van je buitenste shell kun je gewoon pulverone nemen?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...