Jump to content
PyroForum.nl

Mijn 5T pers


Tyneman

Recommended Posts

Ik heb mijn hobby kunsten eens aangewend om en pers te fabriceren,
Gemaakt van draadeinden, moeren, houten plaatjes (Geen idee wat voor, maar keihard) en een 5 tons hydrolische pers.
Ik zal er nooit 5 ton druk mee kunnen uitoefenen, maar we zullen wel zien hoe het gaat.
Als terughaal veer heb ik wat elastieken voor je fiets gebruikt (spin whatever),

Door de moeren is de bovenste plaat in hoogte verstelbaar. Dus de pers is geschikt voor meedere doeleinden. Van BP persen tot kleine pijltjes. Warschijnlijk ga ik volgende week een kleine fontein bouwen met mijn nieuwe fontein-tool. Alleen heb ik daar nog geen rammer voor.

Hier de plaatjes:
https://pyroforum.nl/uploads/post-149-1183581499.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-149-1183581487.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-149-1183581478.jpg

Gr33tZ

Link to comment

Amai kerel, nen dikke chapo van mij ze!! (ik weet het, dialect praten mag eigenlijk niet).

Ik vind je pers zeker en vast de moeite waard om een voorbeeld aan te nemen. Als ik deze vakantie nog ergens plaats vind ga ik zeker proberen om je pers na te bouwen (als het mag tenminste :) ).

Waar heb je je pers eigenlijk gevonden? Gewoon de sloop of heb je er lang moeten achter zoeken? Hij ziet er in ieder geval vrij nieuw uit, of hij moet zodanig goed gepoetst/onderhouden zijn dat hij nieuw lijkt.

Link to comment
Waar heb je je pers eigenlijk gevonden? Gewoon de sloop of heb je er lang moeten achter zoeken? Hij ziet er in ieder geval vrij nieuw uit, of hij moet zodanig goed gepoetst/onderhouden zijn dat hij nieuw lijkt.

Zo'n pers kun je gewoon bij een doe-het-zelf zaak halen hoor, die kosten meestal rond de 20 euro.
Link to comment

Ziet er netjes uit tyneman. Ik heb zo'n zelfde model gemaakt naar idee van Wouter Visser. Ik ben inderdaad wel benieuwd hou stevig het hout is. Ik heb ook houten panelen maar alles is dubbel uitgevoerd. Telkens een paneel van 2cm dik mdf en dan een paneel van 2cm multiplex. Bij mij houdt t voor wat ik wil persen, dus zal bij jou ook wel lukken.

Nog misschien een tip...als je de gaten in het middelste platform iets groter maakt kan je (pvc)pijpen over de schroefdraad schuiven. Met persen glijdt het platform dan makkelijker naar boven en beneden en hij schraapt niet over de schroefdraad.

Link to comment

Ziet er mooi uit Tyneman :) . Ik heb ook plannen om er deze vakantie eentje te bouwen. Ik heb een winkel gevonden die ze nieuw verkoopt, 5 ton, voor 33 euro. Hoop geld, maar misschien toch te doen mocht ik hem nergens goedkoper vinden.
Maar je weet wanneer zo'n pers het mooist is, als 'ie in actie is :P .

Link to comment

Zo'n mooie pers voor maar 33 eurotjes... Dat is toch niet veel geld. :P Heb je al eens uitgeteld wat je ondertussen aan chems etc kwijt bent?

Je zal ze waarschijnlijk ook ergens wel voor minder kunnen aantreffen maar of dat het zoeken waard is. Nieuw is meestal beter dan gebruikt. :)

Link to comment
Ik heb ook plannen om er deze vakantie eentje te bouwen. Ik heb een winkel gevonden die ze nieuw verkoopt, 5 ton, voor 33 euro. Hoop geld, maar misschien toch te doen mocht ik hem nergens goedkoper vinden.


Bedoel je voor €33 alle onderdelen of alleen de pers zelf? Die planken kan je zo gratis krijgen bij de houtzagerij hoor! Ik ben er juist langsgeweest en ik vroeg of ze nog wat overschot van betonplexplaten hadden, en ze wezen mij direct de weg naar een kist van een kubieke meter vol (bruikbaar) hout.
Link to comment
  • 5 weeks later...

Tyneman, wat is dan de doorsnee van jouw draadeind, aangezien dat nogal prijsbepalend is.

Ik heb zelf ook plannen voor een dergelijke pers, alleen dan met 20 mm draadeind (rond de 5.90 per stuk) en een 5 tons pers, zo ongeveer eentje als Dan Williams. Ik ben alleen nog op zoek naar een geschikte stalen balk die ik voor de pers kan gebruiken (1.5 á 2 cm dik zou toch wel zo prettig zijn).

Link to comment
  • 3 months later...
Mooie tool Tyneman, is altijd mooi meegenomen als je killer BP wil maken. :)
Ik ging alleen niet voor hout gegaan zijn maar dan een zwaardere metalen constructie,

nu je zal zien of het blijft houden of niet he!
Greetz.


Wij hebben een metaalbedrijf met 2 persen.
Kun je met 15T goede bp maken? :rolleyes:


@ yellowcard zijn die dingen van jou van rvs ofzo want rvs is wel duur. Edited by cojonesm
Link to comment
Guest Richard

Wat jij zegt klopt niet Tyneman. Voor de meeste mensen zal het wel op gaan maar theoretisch gezien klopt het niet. Als je een persmal ter grootte van een waxinelichtje hebt of ter grootte van een stoeptegel, dat is nog al een wezenlijk verschil.

Vergelijk het met iemand die op je hand gaat staan. Beide personen wegen 60 kilo, de ene heeft sportschoenen aan en de ander heeft hoge hakken aan. Wie heb je liever dat op je hand gaat staan?

Je werkt met het aantal Newtom per vierkante meter (N/M2) oftewel Pascal. Nu is het heel moeilijk om te zeggen hoeveel Pascal je nu precies nodig hebt om op die dichtheid van 1,7gr/cm3 te komen, maar er is wel een handigheidje voor.

Ik doe het als volgd:

Ik heb een HDPE ring met een binnendiameter van 6,8cm en een hoogte van 6,2cm. Er gaat een aluminium rammer van 6,8cm dik in. Ik pers er puks van 200gram in.

Ik vouw een papiertje om het einde van de ring, vul vervolgens de ring met 200gram vochtige mealpowder. Op de rammer heb ik een markering gemaakt. Zodra die markering gelijk is aan de bovenste rand van mijn ring weet ik dat ik exact op 1,7gr/cm3 zit.

De berekening om de markering op de juiste plaats van de ring te zetten:

Afmetingen ring:
Hoogte: 6,2cm
Diameter: 6,8cm
Straal: 3,4cm
Gewicht puck: 200gram
Gewenste dichtheid: 1,7gr/cm3

Oppervlakte:
Straal * Straal * PI (3,14) = Oppervlakte cirkel

3,4 * 3,4 * 3,14 = 36,3cm2

Volume:
Gewicht : dichtheid = volume

200gram meal : 1,7gr/cm3 = 117,65cm3

Hoogte puck:
Volume : Oppervlakte = Hoogte puck

117,65 : 36,3 = 3,24 cm

Juiste hoogte markering is:
Hoogte ring - hoogte puck = juiste markering voor op de rammer.

6,2 - 3,24 = 2,96cm

Kortom de markering moet 2,96 cm vanaf de onderkant van de rammer worden aangebracht. Dit kan een tapje of een krasje zijn. Als het maar nauwkeurig en duidelijk is. Ik hoop dat het duidelijk is. Op deze manier weet je in ieder geval dat je altijd op de juiste dichtheid zit. Nu weet je nog steeds niet welke pers het werk kan verzetten dat jij wil, maar een 5 tons pers is voldoende voor het persen van een puck van de bovenstaande oppervlakte.

Een 100 tons pers doet zijn werk dus net zo goed!

Link to comment
  • 5 weeks later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...