Jump to content
PyroForum.nl

hallo iedereen


Recommended Posts

hallo iedereen, ik ben rinus beginnende pyro-freak. Doe het eigenlijk al langer maar kwam na aardig wat kritiek terug op mijn verhaal en begrippen over dit onderwerp.
Ben nog steeds gemotiveerd om hier een hoop te leren.
Liever goed, dan helemaal niet, of onveilig.

Dit bericht is aangepast, en niet meer overeenkomstig met het eerder geplaatste bericht.


Fantactical

Link to comment

Zo te lezen ben je ergens in de twintig. Dan verwacht ik dat je weet hoe nederlandse spelling werkt. Gebruik dus in het vervolg leestekens, spaties en hoofdletters. Het zou zonde zijn zo snel al tegen een warning op te lopen.

Wat zijn je ervaringen binnen de pyro? Iets wat kan uitbouwen tot iets groters is namelijk niets. Dat kan zijn een rotje met 0,5g BP uitbouwen tot een staaf met een kilo daarin, maar ook het maken van een 50" shell.

Verder hoop ik dat je veel plezier op het forum beleeft.

Have fun, stay safe!
Gr33tZ

Link to comment

Welkom,

Ik geloof dat iedereen in zijn eerste post een aantal fouten maakt zoals spelling en opbouw dus jij bent geen uitzondering. Je klink ook vrij serieus wat hier erg op reis gesteld wordt.

Veel plezier hier en lees veel. :)

PS: Waarom heb je een plaatje van een vis in je post gezet?

-B.

Link to comment

Tja sorry voor de fouten maar, Ik zit niet achter mijn eigen pc en heb menig keer iets geprobeert te posten maar kreeg telkens een foutmelding.

Uitbouwen kun je verstaan als de stof zelf, bijvoorbeeld mengen,snijden,opbreken enz. Als je geen toegang hebt tot de leukere dingen dan ga je zelf bouwen. Bijvoorbeeld 8/10 buskruit 2/10 flash geeft eigenlijk niks,
5/10 buskruit 2/10 zilverkruit 3/10 flash kan na goed mengen in een goede shell al aardig los gaan, Voor meer decibel. Laat buskruit weg en vervang geheel voor zilverkruit. Maar pas op met zilverkruit, is oppassen geblazen. Het is explosief poeder ook in kleine hoeveelheden.

Fantactical :)

Link to comment

Flash mengen met BP??
Dat is 1: K3wl
en 2: Erg gevaarlijk. Een flash op basis van chloraten met daarbij de S uit je BP geeft erg veel kans op spontane ontbranding.

Uitbouwen kun je verstaan als de stof zelf, bijvoorbeeld mengen,snijden,opbreken enz.

De STOF is de compositie IN een stuk vuurwerk. Dit snijden en/of openbreken lijkt mij niet logisch.
Verder is het mengen van composities uit bestaand vuurwerk levensgevaarlijk, aangezien je geen idee hebt wat er voor compositie in je devices zit.
Als je serieus met pyro bezig wilt zijn leer dan eerst over de gevaren van de gebruikte chemicaliën. Begin vervolgens met het zelf maken van simpele en ietwat veilige composities zoals BP.

Gr33tZ
Link to comment

Tyneman beste vent. Je hoeft me niet uit te leggen hoe het zit, daar zijn al genoeg manieren voor. Ik ben al 10 jr actief en heb veel gevaarlijke en ongevaarlijke STOFFEN,EENHEDEN,COMPOSITIES gemixdt en gemengdt. Dus uit eigen ervaring weet ik dat er meer wegen naar rome zijn dan 1. Dit is niet beledigend bedoelt, maar ik ga me ook niet laten beledigen. De bovengenoemde formule is inderdaad gevaarlijk maar, ik was inderdaad niet specifiek genoeg. Ik heb hier nog commercieel flash powder extra verrijkt met aluminium poeder en ik kan die componenten gewoon droogmengen met BP. Ik vindt ook dat het mengen met natte chemiecalién, altijd vers gedaan moet worden sommige chems kun je bijna oneindig bewaren andere worden al beinvloed door zwaar onweer. Erg gevaarlijk dus.


Fantactical :)

Link to comment

Wat Tyneman probeert te vertellen is dat je niet kunt weten of in jouw flash KClO3 zit, dit gemengd met S(waarvan je 100% zeker mag zijn dat dit in je bp zit) geeft een mengsel wat elke pyro als de pest mijdt. Ik raad je aan de makkelijkste en beste weg naar Rome te nemen, namelijk gewoon je eigen chems zoeken(ik ben een jaartje of twee bezig en heb/had een aardige collectie), en je eigen composities maken, zo weet je zeker wat erin zit, en dus dat je geen gevaarlijke compo aangaat. Ook is de flash van de gemiddelde member hier hoogstwaarschijnlijk beter dan die rommel uit commercieel vuurwerk, waar vaak veel te veel zwavel inzit, en als dat niet het geval is is het Al nog steeds meestal niet geweldig en weet je niet welke oxidator hier gebruikt wordt...

Deze manier bespaart tijd, een hoop onnozel kutwerk, en ook nog vingers en andere ledematen, tel uit je winst!

grtz, Bastiaan

Link to comment

!!!K3WL-Alert!!!

Ik vraag me af wat jij onder 13 jaar serieuze pyrotechniek verstaat... Misschien kun je wat specifieker zijn over wat je allemaal gemaakt hebt, en eventueel wat filmpjes laten zien? :)

Daarnaast; Het bij elkaar mengen van composities uit rotjes vraagt geen enkele kennis of skills, en kan daarnaast ook nogal gevaarlijke situaties creeren. Zal ik je trouwens eens wat verklappen? Zilverkruit en flash is hetzelfde! Daarnaast is kruit uit rotjes het niet waard BP te worden genoemt, het is slechts mealpowder met dikke brokken klei er in. ;)

Maar misschien kan ik nog wel wat van jou inzicht en wijsheden leren?

1. Wat is het verband tussen electrische ontladingen uit de lucht, en de houdbaarheid van energetische composities?
2. Wat verstaat met onder het ''vers'' mengen van natte chemicalien? Kan dat ook 'verrot' zijn?


(Ps: kijk AIVD, ik post weer! Bij dus ook niks meer te halen..)

Link to comment
Wat Tyneman probeert te vertellen is dat je niet kunt weten of in jouw flash KClO3 zit, dit gemengd met S(waarvan je 100% zeker mag zijn dat dit in je bp zit) geeft een mengsel wat elke pyro als de pest mijdt. Ik raad je aan de makkelijkste en beste weg naar Rome te nemen, namelijk gewoon je eigen chems zoeken(ik ben een jaartje of twee bezig en heb/had een aardige collectie), en je eigen composities maken, zo weet je zeker wat erin zit, en dus dat je geen gevaarlijke compo aangaat. Ook is de flash van de gemiddelde member hier hoogstwaarschijnlijk beter dan die rommel uit commercieel vuurwerk, waar vaak veel te veel zwavel inzit, en als dat niet het geval is is het Al nog steeds meestal niet geweldig en weet je niet welke oxidator hier gebruikt wordt...

Deze manier bespaart tijd, een hoop onnozel kutwerk, en ook nog vingers en andere ledematen, tel uit je winst!

grtz, Bastiaan



Ja je hebt helemaal gelijk, het is me nog niet gelukt om mijn eigen flash powder te maken maar dat is ook nieuw het vorige kwam wel commercieel vuurwerk, maar zonder S ik weet dat dat mengsel niet samengaat. Maar zou je me kunnen adviseren over een goede compositie flash powder.
Link to comment

Ach, we hebben hier een ZOEKFUNCTIE.
En laat je daar nu alle topics over Flash kunnen vinden.
Dan kan je die lezen en hoeven we ze niet allemaal te herhalen in je voorstel topic.

Ik vindt ook dat het mengen met natte chemiecalién, altijd vers gedaan moet worden
Vers?? Natte chemicalien?? Natte chemicalien zijn OF een oplossing, OF niet bruikbaar voor pyro. Vers is iets wat van de groenteboer komt en nog groen is, maar wat versheid met chemicalien te maken heeft? :S
Ik heb hier zakken staan van 40+ jaar oud, en die stoffen zijn nog net zo goed te gebruiken als een potje wat deze week is afgevuld door meneer Sigma. Maar om die nu vers te noemen.
Dus OF ik begrijp het niet (Wat goed zou kunnen), OF jij legt dingen heel raar uit. (Wat in zou houden dat ik niet de enige ben die het niet begrijpt)

Gr33tZ

P.S. LOLROF @ 'gevaarlijke eenheden mengen'
Link to comment
!!!K3WL-Alert!!!

Ik vraag me af wat jij onder 13 jaar serieuze pyrotechniek verstaat... Misschien kun je wat specifieker zijn over wat je allemaal gemaakt hebt, en eventueel wat filmpjes laten zien? :)

Daarnaast; Het bij elkaar mengen van composities uit rotjes vraagt geen enkele kennis of skills, en kan daarnaast ook nogal gevaarlijke situaties creeren. Zal ik je trouwens eens wat verklappen? Zilverkruit en flash is hetzelfde! Daarnaast is kruit uit rotjes het niet waard BP te worden genoemt, het is slechts mealpowder met dikke brokken klei er in. ;)

Maar misschien kan ik nog wel wat van jou inzicht en wijsheden leren?

1. Wat is het verband tussen electrische ontladingen uit de lucht, en de houdbaarheid van energetische composities? Niks ernstigs
2. Wat verstaat met onder het ''vers'' mengen van natte chemicalien? Kan dat ook 'verrot' zijn?
nieuw vloeibare vorm nee&ja


Hahaha flash en zilverkruit hetzelfde. Dat heb ik nog nooit gehoord hoe win jij je zilverkruit? ik zag vroeger vrienden via ammoniak oplossing, met puur silver erin die shit krijgen.



2. Ik vraag me af wat jij onder 13 jaar serieuze pyrotechniek verstaat... Fout i repeat hobby-ist, met andere woorden screwing around. Verder ervaring aardig wat explosiefen gemaakt in friesland toen ik nog daar woonde, tegenwoordig woon ik in zuid-holland. Ik moest weer opnieuw beginnen met de chemside of life. Ik hoop nog veel tips en technieken te leren hier.
Ik had geen idee dat jullie zulke hoge kwaliteits composities maakten.
Link to comment

Onder serieuze pyrotechniek vatten wij het zelf maken van composities, en het in elkaar knutselen van devices. Ik doe nu +- anderhalf jaar aan pyro, en heb shells tot 4'' gemaakt, volledig gevuld met zelfgemaakte burst-charge en stars.

Wat jij dan in 13 jaar allemaal uitgespookt hebt weet ik niet, maar ben je nooit op het idee gekomen om het zelf te maken?

Als ik een halve kilo buskruit nodig heb, (bijv voor een aantal shells) dan is dat 18 uur kogelmolen, en dan nog ff alles natmaken en door een grove zeef drukken. Ik vraag mij af hoeveel romeinse kaarsen jij daarvoor moet openrollen.

Hahaha flash en zilverkruit hetzelfde. Dat heb ik nog nooit gehoord hoe win jij je zilverkruit? ik zag vroeger vrienden via ammoniak oplossing, met puur silver erin die shit krijgen.
Je hebt het toch niet over zilverfulminaat he? Dit is een lekker gevaarlijk, schokgevoelig HOOG explosief.

Je zei eerder:
belgisch nitraat <zilverkruit>
Dus dachten wij aan flash. Dat is namelijk wat er écht in (ook belgische) nitraten zit.
En los daarvan is flash van grof flake aluminium of magnalium zilver glitterend, dus noemen veel beginners het 'zilverkruit'.


Oh, en voor ik het vergeet, welkom op het forum.
Link to comment

Welkom, maar ik denk dat je aan die genoemde ervaring vrij weinig zult hebben hier. Dus tijd om een helehoop nieuws te leren.
Dit is toch wel heel erg... "ik zag vroeger vrienden via ammoniak oplossing, met puur silver erin die shit krijgen", in zilver kruit zit geen zilver, zo noemt men het alleen omdat het er zilverachtig uit ziet door het alluminium dat erin zit. Het is wel degelijk flash.
Ik ben ook erg benieuwd wat jij onder explosieven verstaat...

EDIT:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zilverkruit
Zilverkruit, ook wel flash genoemd, is een explosieve stof die in vuurwerk gebruikt wordt. Met name voor knallen en flitseffecten is het uitermate geschikt. De stof bestaat uit 3 componenten: een metaalpoeder (bijv. aluminium, magnesium), een sterke oxidator (bijv. kaliumperchloraat: KClO4) en soms een deel zwavel. (Er zijn echter nog andere varianten.) Knalvuurwerk zoals: strijkers, lawinepijlen, salutes en honderdduizendklappers bevatten de stof.

In Nederland is het bij de wet verboden knalvuurwerk met zilverkruit te voorzien. In Nederland geldt maximaal 0.5 gram buskruit dat volgens velen een knalletje veroorzaakt welk te vergelijken is met het klappen van een papieren zak. Het is tevens één van de redenen waarom zoveel mensen naar het buitenland gaan voor vuurwerk.

Flashpoeder is over het algemeen een zeer onstabiele stof. Deze dient niet thuis gemaakt te worden en al helemaal niet in composities met(per)chloraten (KClO4/3) en zwavel.

Link to comment

Ik heb net via wikipedia gezien dat zilver kruit inderdaad flash wordt genoemd mijn excuus.
Wat ik verder onder explosieven verstaat zijn relatief dikke luide bommen aantal inch dus niet al te groot, en ja ik hoop dat de thuiswerk avonden nu voorbij zullen zijn want het schiet niet op en het is ook niet leuk.
Dus er gaat hier een wereldje op zich zelf al open voor me. Ik hoop hier redelijk buskruit leren te maken

Link to comment

Als je dat dertien jaar hebt gedaan mag je héél blij zijn dat je al je ledematen nog hebt vriend, kloten met zilverfulminaat en flash, heb jij dertien jaar geen computer gehad ofzo?

Ik geloof eerlijk gezegd niks van die dertien jaar, niemand is zó stom.

grtz

Link to comment
Als je dat dertien jaar hebt gedaan mag je héél blij zijn dat je al je ledematen nog hebt vriend, kloten met zilverfulminaat en flash, heb jij dertien jaar geen computer gehad ofzo?

Ik geloof eerlijk gezegd niks van die dertien jaar, niemand is zó stom.

grtz



Ik heb me er gewoon nooit in verdiept en zo over een te lange periode een beetje lopen kloten
Link to comment

Iig welkom op het forum. Zoals je het vertelt heb je al heel wat zitten exprimenteren zonder echt te weten wat er nou precies gebeurd. Dat kun je dan nu mooi leren met forums als deze. Veel lezen en als je zo'n beetje hele topics over een onderwerp hebt doorgelezen kun je er wel vanuit gaan dat je alles weet wat belangrijk is. Vooral het lezen is belangrijk. Dat je 13 jaar zonder de kennis die je gaat krijgen hebt kunnen exprimenteren is ook vet geluk hebben dan. Als het al niet ongeloofwaardig is om 13 jaar met flash BP te hebben geëxperimenteerd zonder ongelukken. Dus lees veel, dan wordt het vanzelf veel interessanter, logischer en veiliger.

Link to comment
Guest Ericz

Hey rinus !

Ik hoop dat je het hier leuk krijgt/vind en geloof me hier valt echt veel te leren ! Ik ben echt noob begonnen maar ben nu steeds meer omhoog aan het krabbelen :) .
Succes nog met pyrotechniek enzo , ik hoop dat je rocketry veel gaat doen ;)

Greetz , Eric

Link to comment

MJa toch nog een welkom van mij.

Er is al veel gezegd op de vorige pagina enzo maar ik wil nog ff zeggen dat je best arrogant overkomt. Je kent nog niet eens de helft van wat je beweert. Verder doe je gevaarlijke dingen en ben je geinteresseerd in de verkeerde dingen imo. Maar doe vooral zo verder, deze dingen hebben de neiging om zichzelf op te lossen. :)

Oja, let op je spelling en gebruik van hoofdletters/leestekens. Volgende onverzorgde post krijg je een warning aangesmeerd.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...