Jump to content
PyroForum.nl

Gevaren Zwavel/kaliumchloraat


A7X

Recommended Posts

Een schieting voor ene huwelijk is een eewenoud folklore gebruik in Belgie. In een "kanon" wordt dan het mengsel zwavel/kaliumchloraat met een hamer tot ontploffing gebracht :
http://foto.telenet.be/1095525515
We hebben 1 kg zwavel en 1 kg kaliumchloride, dat gemengd moet worden vooraleer een soeplepel van het mengsel onder de slagpen in het kanon wordt gebracht.
Dit geeft echt mega luide knallen, en is heel gezellig. Er wordt wat gedronken en gegeten en er komt veel volk op af, maar nu las ik dat het spontaan kan exploderen bij het mengen. Wat zijn de te nemen voorzorgen? Waarschijnlijk niet alles in 1x mengen en geen metalen lepels gebruiken.
Hebt u nog belangrijke opmerkingen, want er zijn wel s (zware) ongevallen mee gebeurd en dat willen we natuurlijk niet, want dan is de gezelligheid er wel van af.
GRAAG ASAP ANTWOORD

Link to comment

Zwavel kaliumCHLORAAT kan opzich nog wel, het is niet zeer verstandig om te doen maar zolang je er voor zorgt dat je zuurvrije zwavel hebt dan kan het wel, kaliumchloraat MAG ABSOLUUT NIET IN CONTACT KOMEN MET ZUUR. dan heb je DIRECT een explosie, verder is kaliumchloraat zwavel stabieler dan kaliumchloraat suker en fosfor.. Maar nog steeds niet fijn om bij een ons in de buurt te staan, laat staan een kilo.

Link to comment

Lees de regels! 3 keer hetzelfde posten in verschillende onderdelen van dit forum om sneller antwoord te krijgen is idioot, irritant en not done. Evenals vragen om snelle antwoorden. Spoonfeeden doen we hier niet aan, ga maar eerst op het internet zoeken. Er is genoeg info over dit te vinden, ook op dit forum. Gebruik gewoon de zoekfunctie! Je mooie actie levert je nu een warning op, dan kan je gaan lezen beginnende bij de regels! (wat je normaal doet als je nieuw bent op een forum).

Link to comment

voor zover ik weet is kaliumchloraat/zwavel niet een mengsel waar je meer dan grammen van wilt hebben, iig is dat wat ik hoor op alle fora die ik ken, kilo's lijkt me dus regelrechte zelfmoord.

ik zou er niet aan beginnen, maar mocht je het doen, verander je maatstaven van glazen en kilo's naar grammen en miligrammen, maak een dosis tegelijk en persoonlijk zou ik het gewoon mengen ín het kanon, met een stok ofzo, gaat het dan af door frictie dan heb je alsnog de gewenste knal, zonder losse vingers, handen of andere ledematen.

grtz

EDIT: Hoe krijg je dat eigenlijk legaal voor elkaar? Ik bedoel dat zo'n schieting in nederland bij wijze van spreke een jaar gevangenisstraf op zou leveren... Ordeverstoring, fabriceren van illegaal vuurwerk...

Link to comment

Ik ben van zijn streek, en daar is het een volksgewoonte die tot een 6-tal maanden geleden nog legaal was. Maar toen blies een jongen zijn oog en hand eraf en zo is het nu illegaal geworden, maar je kan het nog altijd stiekem doen want anders zouden mijn buren al lang gedacht hebben dat ik dat deed. (een mortier enzo knalt ook)

EDIT: Het is zoals je in Nederland het carbid schieten hebt.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik ben vorige vrijdag nog gaan schieten voor een trouw, er is één keer een politiecombie gepasseerd en hebben niks gezegd tegen ons, laat staan ons materiaal afgenomen. Het verbod geld van gemeente tot gemeente, ik geloof dat er in Zoersel enkele jaren geleden zelfs twee doden zijn bij gevallen en onlangs bij vrienden heb ik ze het ook nog zien doen dus....

Bij mijn plaatselijke drogist verkopen ze zwavel en kaliumchloraat samen (in twee aparte zakken wel te verstaan) het domme blondje achter de kassa vertelde me dat je het moet mengen en ontsteken met een zware hamer ofzo. Ze bracht me niet op de hoogte van enige gevaren of letsels die ik hiermee kon oplopen wat zeer gevaarlijk is als een verkoper zonder enige meegave van kennis dingen gaat verkopen aan particulieren. Ik heb haar ook gevraagd achter de legaliteit ervan en ze kon mij voor de volle 100% bewijzen dat het mag tot elf uur eender welke dag, ook op zondag maar dan moet je je buurt op de hoogte stellen.

Link to comment
  • 3 years later...

Via Google kwam ik op deze link uit.

Ondertussen mag kaliumchloraat niet meer geleverd worden (terwijl je wel nog een vergunning krijgt, die we dus hebben... België... :)) tenzij door apothekers, maar die mogen maar maximaal bepaalde hoeveelheden per maand verkopen. Nu heb ik een ander idee. Zwavel met kaliumnitraat en natriumchloraat zou hetzelfde effect moeten geven in een 5+0.5+4.5 gewichtsverhouding. Klopt dit?

De tip van het testen van het zwavel is alleszins uitstekend en dit ga ik ook zeker doen. En verder misschien nog een veiligheidsbril en handschoenen gebruiken. De vraag die hier nog niet beantwoord is, is hoe ik dit het beste meng. Uiteraard niet zomaar kilo's bij elkaar gooien en stevig in roeren, maar hoe moet het dan wel?

Edited by eXorikos
Link to comment

Wat snap je niet? :/ Ik vraag of de gewichtsverhoudingen van die drie stoffen het gewenste effect zal hebben. Verder vraag ik hoe ik die drie stoffen het best kan mengen zonder dat ze reageren tijdens het mengen. Zo'n moeilijke vragen zijn dat toch niet... Als ik wist waar ik het anders kon vinden, dan zou ik het daar wel lezen.

Link to comment
Zwavel met kaliumnitraat en natriumchloraat zou hetzelfde effect moeten geven in een 5+0.5+4.5 gewichtsverhouding. Klopt dit?

Neen, dit klopt niet. Al zou dat wel zo zijn is de KNO3 totaal overbodig met zijn 0,5. Dan doet (DROOG) NaClO3 in zijn eentje het beter met zwavel.

Stoffen zou ik mengen met de diaper methode. En ja, dat is echt wel op te zoeken.
Link to comment

KNO3 en NAClO3 ,dus twee keer een Oxidizer en Zwavel gaat 'm niet worden. Zoveel is mij iig met zelfs mijn beperkt pyrokennis duidelijk.

Ik denk dat je voor spoonfeeding hier op het verkeerde adres bent, mijn ervaring is dat het hier geen "Gooi-zo-en-zo-veel-van-dit-en-dat-bij-elkaar-voor-zo-en-zo'n-knal"-forum is.
Hier zijn mensen serieus bezig met pyrotechniek, en vragen hoe je een "Armstrong-achtige" compositie maakt met evident weinig kennis van zaken gaat op weinig medewerking kunnen rekenen dunkt me.

Just my €0,02.

Link to comment

Ik heb alle stoffen in poedervorm. Over diaperen heb ik de wiki entry hier gevonden. Bedankt. :)

KNO3 en NAClO3 ,dus twee keer een Oxidizer en Zwavel gaat 'm niet worden. Zoveel is mij iig met zelfs mijn beperkt pyrokennis duidelijk.

Ik denk dat je voor spoonfeeding hier op het verkeerde adres bent, mijn ervaring is dat het hier geen "Gooi-zo-en-zo-veel-van-dit-en-dat-bij-elkaar-voor-zo-en-zo'n-knal"-forum is.
Hier zijn mensen serieus bezig met pyrotechniek, en vragen hoe je een "Armstrong-achtige" compositie maakt met evident weinig kennis van zaken gaat op weinig medewerking kunnen rekenen dunkt me.

Just my €0,02.

Ik heb niets ervaring met pyrotechniek en het is ook niet echt mijn ambitie (ik wil wel de nodige lectuur lezen als dat belangrijk is). Mijn ambitie is vooral om veilig een traditie in ere te houden. Ik kan de Wikipedia entries ook wel lezen, maar daar staat zelden beschreven hoe met zo'n mengsels om te gaan. Edited by eXorikos
Link to comment

Well, op wikipedia (na een Google zoekje op potassium chlorate and sulfur) las ik het volgende ;

Sulfur should be avoided in pyrotechnic compositions containing potassium chlorate, as these mixtures are prone to spontaneous deflagration.

Dus zo dient er met een dergelijk mengsel omgegaan te worden, vermijden.

Wat betreft traditie, als ik goed heb opgelet is het in Pyrotechniek traditie mengsels met zwavel en Kalium Chloraat te vermijden. In plaats van chloraat word perchloraat wel gebruikt maar dat geeft niet het door jou beoogde effect.

Verder weet ik weinig van deze Belgische traditie, maar wellicht dat onze Belgische leden hier wel ervaringen / aanwijzingen over hebben.
Link to comment

De spontane ontbranding gebeurt alleen als er zuur in het zwavel zit als ik het goed begrepen heb. Hiervoor ga ik het zwavel eerst controleren op pH. Ik ben in tegenstelling tot de persoon die de thread gestart is niet van plan kaliumchloraat te gebruiken, maar natriumchloraat. Wat een zwakkere oxidator is. In hoeverre dit veiliger is weet ik wel niet.

Laat de reacties maar tot ik wat meer tijd heb gehad om te zoeken, want dit hoef ik ook weer niet. Ik zal wel langskomen met meer specifieke vragen als ik ze heb.

Edited by eXorikos
Link to comment

Dit is inderdaad een traditie in België maar naarmate alles minder tolerant wordt verdwijnt deze traditie razend snel.

De laatste keer dat ik naar de apotheek ging (ondertussen al een jaar geleden) kreeg ik het nog maar net mee maar ze wilden zeker zijn dat ik er geen zwavel ging bij doen en ze mochten deze 2 producten ook niet samen verkopen. Dan heb ik maar uitgelegd dat ik andere brandstoffen zou gebruiken, wat niet zeer slim was van me. Dat ter zijde gelaten betwijfel ik of ze dit nog verkopen bij de apotheek in het algemeen. Zwavel kan ik niet meer kopen bij de apotheek heb ik laatst nog nagevraagd.

Het wordt ten eerste maar zeer weinig meer gedaan omdat het in steden zoals Brugge en dergelijke waarschijnlijk zelfs niet meer toegelaten zou worden (ik ben hier niet zeker van). Er gebeuren ook veel ongelukken mee want ik heb enkele van deze "schietingen" bijgewoond en daar gooien ze gewoon lekker plezant een kilo of zelfs meer van dit te samen en staan ze er mee te schudden of in te roeren. De mensen zijn hun gewoon niet bewust van de kracht van dit mengsel.

Waar ik woon hoor je heel zelden nog zo'n klappen omdat het er niet erg druk is en mist toelating van de gemeente mag het nog tot 22:00 vanaf dan wordt het beschouwd als nacht lawaai. Er worden nu ook veel zo'n gas kanonnen dat de landbouwers gebruiken ingespannen om de knallen te geven.

Link to comment
Ik ben in tegenstelling tot de persoon die de thread gestart is niet van plan kaliumchloraat te gebruiken, maar natriumchloraat. Wat een zwakkere oxidator is. In hoeverre dit veiliger is weet ik wel niet.

Natriumchloraat en kaliumchloraat zijn chemisch bijna identiek. Qua eigenschappen als oxidator zal er niet veel verschil opzitten. Het verschil zal niet groot genoeg zijn om te zeggen dat je met natriumchloraat veiliger af bent. Door de hygroscopische eigenschap van natriumchloraat lijkt mij dit zelfs het tegenovergestelde. Het gevaar zit hem ook in de combinatie van ClO3-/S en niet Na+ of K+/S.

Naar mijn mening is het spijtig dat zoiets gevaarlijks ooit traditie is kunnen worden, moeten al veel ongelukken mee gebeurd zijn.
Mijn advies voor hoe je het zou moeten mengen: niet.
Dit is imo veel te gevaarlijk, zeker voor iemand met zo weinig kennis als jou (niet slecht bedoeld). Je kan beter naar andere (veiligere) manieren zoeken om een knal te maken.
Link to comment
Naar mijn mening is het spijtig dat zoiets gevaarlijks ooit traditie is kunnen worden, moeten al veel ongelukken mee gebeurd zijn.


Ik vind het inderdaad ook raar dat zoiets traditie is maar dan vraag ik mij wel af hoe het traditie gekomen is? (iemand enig idee?)
In andere landen doen ze ook zo'n praktijken om het vieren van iets zoals het jullie waarschijnlijk wel bekende filmpje van de kerel die zijn hamer uit zijn handen gerukt wordt.
Link to comment

Ondertussen is alles gebeurd en het is veilig verlopen. Ik heb alles in de schaduw, in openlucht en met kleine hoeveelheden gemengd. Een keer is een lepeltje spontaan ontbrand (niet explosief, maar gewoon een vlam) toen ik het op het kanon had gelegd. Vermoedelijk omdat dit te hard was opgewarmd door het vele gebruik?

Bij mijn laatste mengsel had ik ook nog kaliumnitraat bijgedaan (5g/100g). Dit gaf qua knal geen verschil, maar er kwam wel meer licht bij, wat het wel leuker om zien maakt. Anders heb je alleen maar stinkende rook. :)

Link to comment

Zwavel en chloraten zijn echt een no-go. Het maakt geen donder uit of je nou het calcium- barium- strontium of het kaliumzout hebt het blijft gewoon gevaarlijk, doe maar eens een slagtestje met een hoeveelheid ter grote van een halve erwt. Doe de test buiten en draag gehoorbescherming aangezien je bij een klein tikje al een behoorlijke knal zult krijgen.

Maar moat! Spontaan ontbranden, ik hoop dat je nu in ziet dat je het spul dus beter niet kunt mengen en dat je beter in het vervolg iets verstandiger met je chemicaliën en je lichaamsdelen omgaat. :) .

Link to comment
×
×
  • Create New...