Jump to content
PyroForum.nl

Ongeluk Bastieboy


maxy

Recommended Posts

Door zo'n ongeluk wordt HE niet linker, zelfs minder link.

We wisten allemaal dat zoiets een keer zou kunnen gebeuren.
Nu het ook werkelijk gebeurd is, vindt iedereen HE opeens te gevaarlijk?


Ik heb er al vaker over nagedacht, maar het is gewoon iets wat me nu nog meer wakkerschudt. Ik weet zelf ook dat ik weet wat ik doe, maar alsnog blijft het gevaarlijk. Kleine tests zal ik ook zeker niet afslaan en stoppen, maar gigantische ANFO's en dynamiet wordt me toch iets te. Als je begrijpt wat ik bedoel. Natuurlijk wordt het er niet gevaarlijker op, maar ik wordt wel steeds doordachter en vrezender voor mijn ledematen.
Link to comment
  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Root Admin

Niet persoonlijk bedoeld bastieboy maar ik kan wel een stuk meer (grote) fouten herkennen.

na de volgende dag de staaf gemaakt te hebben en de det van AP + NC erin gedaan te hebben, ging ik bij een vriend eten(paasdiner). Nadat ik hiervan terugkwam om ongeveer negen uur liep ik even snel door naar het lab om te kijken hoe het ermee stond, dat was de eerste fout van die avond, agz de deur openstond(terwijl deze normaal dicht is) kon ik zonder naar boven te gaan, en dus mijn vader op te halen, direct door naar het lab.
Primaries en secondaries moeten mijn inziens altijd tot vlak voor het moment van detonatie gescheiden blijven. Mocht de primary afgaan (kan allerlei oorzaken hebben, meestal door ongelukjes) dan zal de secondary NIET afgaan en blijft de schade beperkt. Een deur open laten staan is nou niet echt bepaald ernstig te noemen, tenzij er kleine kinderen in huis rondlopen maar aangezien iedereen weg was, wat ik uit jou post kan op maken, was dat niet het geval.

Daar aangekomen zag ik dat de wcrol waarin het hele mengsel zat nat was van de ng en er elke minuut een druppeltje vanaf leek te vallen, nou wil niemand NG op de grond hebben liggen in zijn lab dus dat moest waterdicht gemaakt worden, agz ik niet veel tijd had besloot ik hiervoor geen hotgleu te gebruiken(dit zou ook veel teveel lijm kosten) maar lijm uit een spuitbus. Dit was fout twee van de avond want dit was vlambare lijm.
Eerst fout is dus duidelijk de slechte constructie van het device, aangezien er NG uit loopt. Verder vind ik 'waterdicht maken' een beetje raar klinken. Een tent maak je waterdicht, een device waar NG uit loopt 'waterdicht maken' zou ik anders noemen, maargoed. Geen hotglue gebruiken omdat het te veel lijm zou kosten vind ik een slecht argument. Geen hotglue gebruiken omdat het een risico van voortijdige detonatie oplevert zou ik een veel zwaarder wegend argument vinden. Hotglue&apparaat = heet (duh), dat wil je niet op je NG hebben lijkt me. Verder vind ik het opspuiten van lijm een beetje een quickfix, maargoed, zo was de situatie nou eenmaal.

Na het hele ding ingespoten te hebben bedacht ik me iets waar ik een aansteker bij nodig had, ik weet niet meer wat door shock of wat dan ook, maar ik heb er een tijd bij nagedacht dat kan ik me wel herinneren en het was echt nodig, maar ik bedacht me ook dat de lijm gemakkelijk vlambaar kon zijn, en ik dit zeker eerst moest testen. Dus verplaatste ik het explosief ongeveer een armlengte(50 cm?) weg en zag niet dat het een lijmdraadje vormde van de werkbank naar het explosief. Ik spoot dus een spuitje lijm op de werkbank en stak dit aan, het ontbrandde direct zeer fel(beter dan benzine e.d.) en stak het lijmdraadje, 5 cm verder, aan. Dat brandde binnen no time op
Niet zien dat er een lijmdraadje gevormd wordt kan gebeuren (als het niet een simple point of failure is). Testen of de lijm brandbaar is, is tot daar aan toe, dit doen op een afstand van 50cm van je afgeronde device (primary+secondary inclusief een laag mogelijk brandbare lijm) lijkt me hoogst onverstandig.

en direct stond het hele ding in de fik. Ik gooide het in eem impuls van de werkbank, waarna ik erop begon te stampen, toen zag ik het lont, sterretjes, aangaan zeer dicht bij de ingang van het explosief, maar toen was het al te laat en explodeerde het geval...
Dat je het in een impuls van een werkbank gooit kan ik wel begrijpen. Maar om er vervolgens op te gaan stampen, ik las het nog een keer, inderdaad: "waarna ik erop begon te STAMPEN". Ik dacht echt WTF?!?!. Nevernooit zou ik gaan stampen op een HE-device, laat staan als het in de fik staat. Volgens mij is dit een aanwijzing dat je het gevaar ervan niet volledig realiseerde. Gevaar op afbranden van je huis realiseerde je je volgens mij wel, daarom begon je erop te stampen.

Maargoed, je kan de fascinatie natuurlijk nooit wegnemen
Op die leeftijd (is nog niet eens zo lang geleden) was ik ook gefascineerd door vuurwerk/vuurwerk/explosieven/etc (ik vind het nog steeds leuk/interessant nu, maar niet zoals toen). Dat ouders toestaan kinderen van 15 jaar explosieven laten maken vind ik persoonlijk verruit de grootste fout in het hele verhaal. Als iemand van 32 zoiets zou overkomen zou ik zeggen, eigen schuld. Maar bij iemand van 15 jaar, kan je dat niet doen, vind ik. Toen ik 10-15 jaar deed ik ook dingen die ik nu niet meer zo snel zou doen omdat ik het nu te gevaarlijk vind / verboden is (en ik niet meer zo op zoek ben naar de thrills die het opleveren).

Het lijkt wel een beetje Seconds from Disaster ;), chain of events:
Als 15-jarige explosieven maken -> primary+secondary direct samenvoegen -> slechte constructie -> device opspuiten met lijm -> brandbaarheid spuitlijm testen op een afstand van 50cm -> erop gaan stampen -> BOEM

En oja, gamekeeper, gefeliciteerd met je nieuwe domeinnaam. :P
Bedankt :P.


Door zo'n ongeluk wordt HE niet linker, zelfs minder link.

We wisten allemaal dat zoiets een keer zou kunnen gebeuren.
Nu het ook werkelijk gebeurd is, vindt iedereen HE opeens te gevaarlijk?
Het wordt niet linker, het was altijd al link. Iedereen wordt even wakker geschud dat het eens ook WEL mis kan gaan.

Volgens mij is dit ongeveer het grootste ongeluk in de amateur HE
wereld (in NL).
Het lijkt me dat er ernstigere ongelukken gebeurt zijn, misschien zelf wel dodelijk. Wat in Duitsland gebeurt zal ook wel in Nederland gebeuren. Het is niet zo dat iedereen hier op het forum zit en vervolgens uitgebreid z'n verhaal doet.

En zelfs dit ongeluk had kunnen verkomen worden
door beter op te letten en minder te prutsen. Dit is naar mijn weten
ook het eerste ongeluk (in NL) dat meer werd veroorzaakt door
ongeluk dan onkunde. Dan nog valt die factor van onkunde te
reduceren. Zonder onkunde stelt ongeluk niets voor.
De meeste ongelukken worden toch veroorzaakt door ongeluk?! ongelukken... Iemand die veel van explosieven weet (en de gevaren kent) zal mijn inziens niet de fouten maken die jullie hebben gemaakt. Het incident is mijn inziens dus vooral veroorzaakt door onkunde. Het ongeluk zit hem in het lijmdraadje, maar zoiets alleen kan nooit voor het ongelukt verantwoordelijk worden gehouden.

Ik zou hier toch graag met jullie over discussieren, vooral
de tegenargumenten horen.
Bij deze.
Link to comment

Ik kom net terug uit Spanje en mijn vakantiestemming is onmiddelijk verdwenen ;) . Een onderbeen verliezen, verschrikkelijk gewoon :P:P !!! Superveel sterkte, bastieboy.

Het is ongelooflijk spijtig dat een dergelijke levensles door zo'n dramatische ongevallen moet getrokken worden... 'Veiligheid is de moeder van de hobbychemie'.

Link to comment

lol gamekeeper. je hebt bijna mijn hele post gequote(mss wel helemaal, ik heb alleen jouw stukken gelezen :P ) je hebt gelijk hoor, dat geef ik zeker toe, het was wel eigen schuld, maar niet op de hoogte van een pijpbom dichtlassen of in een afgewerkte flashkaller gaan boren, begrijp je? eigen schuld met een beetje hulp van vrouwe non-fortuna...

verder voel ik me niet aangevallen ofzo het is goed dat opgemerkt wordt wat eraan gedaan kan worden want dit wens ik niemand ooit nog toe, en iedereen die we dit kkunnen besparen is er een.

grtz, Bastiaan

kleine edit: Ik ben ook geinteresseerd in de chemie achter dit alles he Gamekeeper ;) . Dat scheelt toch een hoop, was ik alleen geinteresseerd geweest in knallen, dan was ik naar België en had ik nitraten gekocht en opengemaakt :P . Was ik geinteresseerd geweest in knallen en was ik verstandig geweest dan had ik de spullen gekocht om flash te maken en een hoop hulzen gekocht :P .

HE is voor knallen gewoon niet lonend, dat was het voor mij iig zeker niet agz ik geen AN had en dit vreemd genoeg ook niet kon vinden, de AN die voor deze ANNG is gebruikt was de eerste die ik ooit gehad heb.

(toch niet zo klein gebleven)

EDIT II: Het hele gedoe van het aansteken tot de knal heeft misschien drie seconden geduurd Gamekeeper, het was nog een impulsreactie...

Link to comment

Zoals bij meer dingen in het leven besef je meestal later pas dat je "het ook anders had kunnen doen"...
(Negatief) commentaar richting Bastieboy heeft hier dan ook geen zin. Het kan natuurlijk wél als "voorbeeld" voor nieuwe members dienen,

Bastieboy; ook veel sterkte namens mij!

Link to comment

Überhaupt vind ik het inlijmen al vreemd, een boterhamzakje moet ook prima werken lijkt me.
Van te voren had iedereen al kunnen bedenken dat NG als vloeibare stof niet in karton zou blijven zitten. Zelfs ANFO verpak ik altijd in plastic, al is dat alleen tegen de stank.

Ik weet dat het nogal zinloos is om achteraf te gaan lullen, maar jullie hebben gewoon een boel fout gedaan. Met nette afwerking had dit allemaal voorkomen kunnen worden.

Link to comment

Sorry hoor, maar dit vind ik dus nergens op slaan...
't Meerendeel van bovenstaande Reply's gaan alleen maar over "wat Bastieboy allemaal niet fout heeft gedaan", en "hoe hij het had kunnen voorkomen".
Dit snapt hij zelf natuurlijk ook wel (daar heeft hij jullie posts niet eens voor nodig lijkt mij) dus dat jullie als super-veilig-werkende-deskundigen achteraf een beetje gaan uitleggen wat hij anders had kunnen/moeten doen lijkt mij hier een beetje doel- en zinloos...

Met dat laatste is op zich natuurlijk niks mis ("waar aan te denken bij werken met explosieven" voor nieuwe members) maar om 't dan meteen persoonlijk richting Bastieboy te gooien... ;)
("jullie deden DIT fout, jullie deden DAT fout")

Link to comment

Dank morpheus voor je steunende reply, maar nodig is het niet. ;)

Ik begrijp ook wel dat ik op mijn fouten gewezen moet worden, A omdat ik nog 15 ben, B omdat de volgende die met HE wil beginnen dan ziet hoe simpel je foutjes kan maken terwijl je toch voorzichtig bent.

Aan de andere kant is het denk ik zeker belangrijk dat we de ech-factor in dit alles ook respecteren, a omdat die er gewoon was, en een groot deel uitmaakt van het ongeluk(al was het alleen maar het eerder genoemde sneeuwbal effect, dit was ook pech), en B omdat anders de eerst volgende die wil beginnen met HE denkt, dit gaat over ee nieuweling, ik kan dat allemaal wel, hij heeft het namelijk allemaal zelf gedaan.

grtz, Bastiaan

Link to comment

Ik vind dit een enorme ramp voor de personen die zich hierin gewerkt hebben!
Dit is iets wat je niemand wenst, ben steeds opgegroeid met besef van die dingen (vader= chirurg).

Ik wens je het beste en vooral veel sterkte met revalidatie ;)


Hierbij wil ik nogmaals benadrukken waarom er zo strenge gemodereert moet worden, bronnen niet simpel vrijgegeven mogen worden, en een leeftijdsgrens op de explosieven sectie komen of nogmaals :

Aanvraag hier voor de explosieven sectie enkel voor bepaalde leden toegankelijk te maken ...


wel wil ik nog kwijt:

Dit is wel een ongeluk met als oorzaak enorme klunzigheid, wie wilt weten of lijm brand kan even verpakking kijken of moet verantwoordelijk genoeg zijn geen vuur in de buurt van een explosief te brengen ook niet om te testen, als er wat fout loopt met een explosief ===> LOPEN & WEGDUIKEN !!!


Persoonlijk vind ik dat Bastieboy blijkbaar nog niet overtuigd is van zen onwetendheid ivm HE's
hierbij val ik hem niet aan hierbij wil ik nogmaals benadrukken dat je op 15 jaar niet verantwoordelijk
genoeg bent ,doordacht genoeg voor met explosieven om te gaan.
Ik ben zeker dat de meest doorwinterde chemische hobbyisten zichzelf nog steeds wels op kleine foutjes
betrappen dus een 15 jarige kan gewoon de skills niet bezitten om juiste handelingen te maken.
Een ouder persoon had niet in die situatie beland.

Wel vind ik dat hij goed verwoord heeft waarom het hem fascineerde , simpel op een mannier dat toch voor buitenstaanders begrijpbaar is, zonder de directe link: Explosieven====> vandalisme,vernieteging, terorisme


Groeten,


PS: GK meen je dat je de HE sectie wilt sluiten, kunne, we even overleggen via PM ( ben laatste tijd minder actief geweest door prive probs

Link to comment
Dit is wel een ongeluk met als oorzaak enorme klunzigheid, wie wilt weten of lijm brand kan even (*op de) verpakking kijken


De bus lijm was van mijn vader, 20 jaar oud en compleet verroest, met moeite kon ik nog vinden dat erop stond: spuitlijm en een merknaam.

Je mag me best inschatten, alleen dit vind ik meer een inschatting waar er op ad.nl al 100 van staan...

als er wat fout loopt met een explosief ===> LOPEN & WEGDUIKEN !!!


En jij denkt dat je zonder dat je elke dag een uur hebt geoefend hierop dit doet in 3 seconden van de grootste paniek van je leven?

Ik begrijp ook wel dat je nooit de schuld van je af moet schuiven maar dit lijkt me toch redelijk onnodig om nog maar te zwijgen van onwaar.

grtz

EDIT@ flamekeeper: dat had ik idd kunnen doen, maar die bussen zijn wel heel oud hoor, betwijfel of het bedrijf nog bestaat enzo...
Link to comment
De bus lijm was van mijn vader, 20 jaar oud en compleet verroest, met moeite kon ik nog vinden dat erop stond: spuitlijm en een merknaam.


Bastiaan, zie dit niet als negatief commentaar maar dit is iets wat ik kwijt wil:
Als het merk kan zien kan je het toch opzoeken? Dit doe ik als ik iets gebruik waarvan ik niet zeker weet of het veilig is.

Nogmaals, dit is niet negatief bedoeld, gewoon en tip. ;)

Greets
Link to comment

Ach, Bastie heeft fouten gemaakt en heeft er een zware tol voor betaald. Hij weet dit en geeft het toe. Nu kunnen we nog lang elk klein foutje gaan bekritiseren maar waar zijn we dan mee bezig? ;) Bijna elk ongeluk onstaat door een samenloop van menselijke fouten. Degene die hier zijn gemaakt zijn al in geuren en kleuren besproken en moeten imo niet ettelijke keren herhaald worden. Zijn jullie niet allemaal al eens door het oog van de naald gekropen in jullie HE-carrière?

Link to comment

Ik zelf heb men fouten gemaakt en hieruit geleerd!
zelf heb ik het nooit zover laten kome, dat ik me zelf verwond.
Lopen & wegduiken is bij iemand die weet dat de device kan aanrichten een reflex be sure of that. Binne 4 jaar dat wel inzien dat je dan niet meer reflex zal hebben een HE proberen uit te trappen.
Als je wilt zien of de lijm brand test je dit voor je het op je device toepast. (of gebruik je product waar je zekerheid over hebt)
Nogmaals zal ik benadrukken dat dit klunzigheid en ondoordachtheid is dat inderdaad samenvalt.

Het is heel erg voor je en heb veel respect voor je sterkte in deze situatie, maar wanneer je hier later op weerkijkt ga jezelf dom vinden net als ik me zelf nog steeds idioot vond toen ik men ondoordachtheden
uitvoerde in het begin van men carrière .
Maar jij zal nooit zoveel info vergaart hebben als ik na deze dingen te doen, daar loopt het fout bij HE's
je mag niet 1 dingetje uit het oog verliezen.


Sry dat ik dit helaas niet als vele anderen als een fout zie dat door elke amateur chemist kan gemaakt
worden.


Gelieve dit niet als kritiek op jou al spersoon te bekijken maar als een waarschuwing voor jongeren die
op het zelfde vlak als jij intresseren, Ik probeer duidelijk aan te geven dat je dingen als dit kunt vermijden door handelingen wat aan te passen.


Groeten, sterkte,laat je passie natuurlijk hierdoor niet vallen! BE SAFE

Link to comment
Lopen & wegduiken is bij iemand die weet dat de device kan aanrichten een reflex be sure of that.
Inderdaad, zo was het bij mij al bij die fontein die per ongeluk op mijn kamer ontstak, binnen 2 seconden stond ik buiten mijn kamer. En toen was ik op het moment niet eens met de fontein bezig, maar wat anders aan het doen in dezelfde kamer.

@Bastie, ook ik probeer je niet af te kraken of wat dan ook, maar er zijn gewoon een paar reflexen in je verhaal die erg vreemd overkomen.
Link to comment

Allereerst, Bastiaan, veel sterkte. Je komt er wel weer overheen weet ik zeker. Ik vind het netjes hoe je het AD te woord hebt gestaan. Je kwam helemaal niet kewl over ofzo.

En dan nu. Volgens mij hebben heel veel mensen op dit forum domme dingen gedaan in het begin van hun "HE-carrière". Op zich is dat vrij normaal omdat een beginner nog geen kennis van zaken heeft. Toch is het levensgevaarlijk! Bastiaan is gewoon de eerste bij wie een gevaarlijke situatie uitdraait op een ongeluk, het had net zo goed bij mij, Spider of ik weet niet wie er nog meer met AP gespeeld (<ironisch, voor het geval ik daar commentaar op krijg) heeft.

Dus lieve beginnelingen die dit lezen, alsjeblieft wees voorzichtig.

Link to comment
Ik vind het netjes hoe je het AD te woord hebt gestaan. Je kwam helemaal niet kewl over ofzo.


Ik heb die man nog verteld over hoe het nou zit op dit soort fora, zeer uitvoerig over dat je eerst bekend moet zijn voor je via pm een bron kunt krijgen en dat er geen kant en klare syntheses van gevaarlijke producten staan enzo... Ik was dan ook best teleurgesteld dat hij dat niet opschreef in de krant.. Maargoed, zeker ruimte tekort ofzo.

Op de radio heb ik wel een goed woordje gedaan voor de pyro's(en HE-mensen, maar hoe je die noemen moet... ;) ) maarja, wie luistert er in godsnaam nou radio utrecht...

grtz
Link to comment
Ik snap dat je die drukte misschien niet aankunt maar waarom SBS afwijzen?


Als ik op SBS was geweest had A iedereen me op straat nageroepen : Hee bommenmaker!, en B zijn dat gewoon sensatiezoekers, zij willen kijkcijfers, ik wilde gewoon een strak verhaal in de omloop hebben.

grtz
Link to comment

Dat over SBS zou best kunnen kloppen. Tegenwoordig is het niet meer de gedachte van ''hoe kunnen we het beste het nieuws brengen'', maar meer van ''hoe krijgen we zo veel moglijk kijkers''. Dat samen met ''de middelen heiligen het doel''. Door dat soort dingen wordt sommige media niks meer waard en werkt ook tegen bijvoorbeeld ons.

Link to comment

×
×
  • Create New...