Jump to content
PyroForum.nl

Ongeluk Bastieboy


maxy

Recommended Posts

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Root Admin

Goed dat het lijkt dat je alweer met andere dingen bezig kunt zijn dan je ongeluk (zoals dit forum). Hopelijk mag je snel weer uit het ziekenhuis.

Naar het echte, volledige, first-hand verhaal ben ik ook wel nieuwsgierig.

En nogmaals, laat dit een waarschuwing zijn. Denk niet naïf dat jou zoiets toch niet kan gebeuren, kijk maar (helaas) naar Bastiaan. Voor het werken met explosieven is wettelijk niet voor niets een pittige opleiding vereist.

Link to comment

Zo te zien blijf je er nog goed nuchter bij. Al een geluk. Hopelijk zal je zoals ze zeggen ook alles weer kunnen met je prothese. Het ergste deel zal waarschijnlijk nog moeten komen dus nog altijd veel sterkte toegewenst!

Naar je verhaal ben ik btw ook wel benieuwd. ;)

Link to comment

:P ;)

Het lijkt wel alsof het lot ons tart. M'n vriend (Pjee) belt mij net op. Ongeluk gehad.
We hadden een batch van +/- 2 gram HMTD.
De batch is spontaan op z'n bureau gedetoneerd. Hij en zijn moeder waren iets aan het doen op de computer toen het gebeurde. Hij heeft nu nog steeds een piep in z'n oren en z'n moeder hoort ook niet veel meer. Van de spullen op z'n bureau is ook niet veel meer over. Morgen zullen er verdere details door Pjee zelf worden gepost.
We lassen voorlopig een pauze in met pyro en HE. Orgaanperoxiden of andere gevoelige primaries maken we nooit meer.
Je denkt: "Het gebeurt mij toch niet". Dan gebeurt het wel en dan weet je goed dat je niet onschendbaar bent.

Greetz
IM

Link to comment

Nou zeg, ze blijven maar komen, die ongelukken.
Zo zie je maar weer dat HMTD óók zonder enige aanwijsbare oorzaak kan detoneren.

Laat dit een les zijn voor iedereen die HMTD of AP overweegt vanwege het gemak.

Hoop dat alles verder goed is met Pjee en z'n moeder, als de piep te lang aanhoudt even langs de arts gaan, gewoon zeggen dat het om vuurwerk ging ofzo.

Link to comment

God damn Jesus! ;) Ik ben een tijdje weg geweest vanwege school, maar dit is echt iets wat mij even wakkerschudt. Ik heb er al stil over nagedacht wat ik zal doen met de HE hobby, maar ik begin steeds meer te neigen naar een stop, of in ieder geval een halt op hoge energetica. LE en chemie in zijn algemeen zal ik altijd door blijven doen, maar HE wordt me nu toch wel erg link als ik het zo hoor.
Ik zou Bastieboy en zijn familie ontzettend veel sterkte willen toewensen, dit is echt het ergste wat je kan overkomen. Ik ben zeer geschrokken en zou mijn medeleven willen betuigen via het forum, gezien er geen andere manier is.

Link to comment

Lag die HMTD open? Het doet iets met UV-straling meen ik me te herinneren. Ik vind het echt raar, ik heb een anderhalf jaar lang HMTD en TACP bewaard boven kalkamonsalpeter als droogmiddel, beide +/- 5gram en deze zijn na een jaar niet ontploft en er zijn ook geen grote kristallen gevormd. Voor mij is het een raadsel. Net zoals op chemixtry, sterkte.

Link to comment

Is het misschien een idee om een plaatje uit te kiezen, uit te printen en op de achterkant de namen van iedereen hier op het forum. Iedereen in zijn eigen stijl getypt. Mesh5 kan het dan meenemen en aan Bastiaan geven. Als ik goed begrepen heb dat hij daar in de buurt woont.

Greets

Ps.: Iedereen moet dan hier zijn naam en stijl hier zetten als plaatje of gewoon getypt.

Link to comment
Is het misschien een idee om een plaatje uit te kiezen, uit te printen en op de achterkant de namen van iedereen hier op het forum. Iedereen in zijn eigen stijl getypt. Mesh5 kan het dan meenemen en aan Bastiaan geven. Als ik goed begrepen heb dat hij daar in de buurt woont.

Greets

Ps.: Iedereen moet dan hier zijn naam en stijl hier zetten als plaatje of gewoon getypt.


Dankjewel voor het idee, het zou natuurlijk leuk zijn maar geen must, wie zin heeft, is altijd leuk om wat steun van mensen te krijgen natuurijk ;) .

En dan nu het grote verhaal waar wij allen op wachten, veel leden zullen het misschien al op chemixtry gelezen hebben, maar ik zal het hier niet kopieren plakken maar gewoon typen om het een beetje authentiek te houden :P .

Op zaterdag avond had ik dus met mesh5 en een andere vriend NG gesynthesiseerd, 21 ml ongeveer, met 1 ml verlies aan slagtests e.d. dus 20 ml over, precies genoeg voor een 20% ANNG staaf van 100 gram.
na de volgende dag de staaf gemaakt te hebben en de det van AP + NC erin gedaan te hebben, ging ik bij een vriend eten(paasdiner). Nadat ik hiervan terugkwam om ongeveer negen uur liep ik even snel door naar het lab om te kijken hoe het ermee stond, dat was de eerste fout van die avond, agz de deur openstond(terwijl deze normaal dicht is) kon ik zonder naar boven te gaan, en dus mijn vader op te halen, direct door naar het lab. Daar aangekomen zag ik dat de wcrol waarin het hele mengsel zat nat was van de ng en er elke minuut een druppeltje vanaf leek te vallen, nou wil niemand NG op de grond hebben liggen in zijn lab dus dat moest waterdicht gemaakt worden, agz ik niet veel tijd had besloot ik hiervoor geen hotgleu te gebruiken(dit zou ook veel teveel lijm kosten) maar lijm uit een spuitbus. Dit was fout twee van de avond want dit was vlambare lijm. Na het hele ding ingespoten te hebben bedacht ik me iets waar ik een aansteker bij nodig had, ik weet niet meer wat door shock of wat dan ook, maar ik heb er een tijd bij nagedacht dat kan ik me wel herinneren en het was echt nodig, maar ik bedacht me ook dat de lijm gemakkelijk vlambaar kon zijn, en ik dit zeker eerst moest testen. Dus verplaatste ik het explosief ongeveer een armlengte(50 cm?) weg en zag niet dat het een lijmdraadje vormde van de werkbank naar het explosief. Ik spoot dus een spuitje lijm op de werkbank en stak dit aan, het ontbrandde direct zeer fel(beter dan benzine e.d.) en stak het lijmdraadje, 5 cm verder, aan. Dat brandde binnen no time op en direct stond het hele ding in de fik.
Ik gooide het in eem impuls van de werkbank, waarna ik erop begon te stampen, toen zag ik het lont, sterretjes, aangaan zeer dicht bij de ingang van het explosief, maar toen was het al te laat en explodeerde het geval...

Dan nu de gevolgen, ik heb besloten(al dan niet tot ik zelfstandig woon enzo) te stoppen met de praktijk. misschien dat ik met oud en nieuw nog eens probeer om een pijl de lucht in te krijgen maar daar zal het dus ophouden bij mij. Maargoed, je kan de fascinatie natuurlijk nooit wegnemen, dus zal ik me toch met jullie blijven bemoeien op het forum, misschien een beetje als waarschuwing van hoe gruwelijk het fout kan gaan, en me volledig storten op de theorie achter HE en natuurlijk ook pyro maar dat is toch minder goed theoretisch te beoefenen. Ik zal proberen me wat meer te gaan richten op andere kanten van scheikunde als biochemie e.d. om me toch een beetje zoet te houden op praktisch gebied, dus wie weet zal ik jullie daar in het scheikunde gedeelte van het forum wel eens mee lastig vallen :P .

grtz, Bastiaan

EDIT: wat een lang verhaal.. :P

EDIT 2: ja, idd.. toch genaaid, mrjaa, laten we er in godsnaam met zn allen van leren.

En oja, gamekeeper, gefeliciteerd met je nieuwe domeinnaam. :P
Link to comment

Echt heel sneu dat er zo'n sneeuwbal-effect ontstaat door 1 fout. Eigenlijk vind ik de enige fout die je gemaakt hebt de vuur was. Natuurlijk wel een grove fout, maar soms doe je dingen impulsief. En dan dat zo'n dun draadje helemaal afbrandt, én het hele ding in de fik vliegt, én dat de sterretjes dicht bij de ingang aan gaan, én dat je impulsief begon uit te trappen, én dat je het pas op het laatste moment zag dat ie aan was. (wat een rot zin zeg ;) ). Het is bijna een verhaal uit een goedkoop boek, zoveel toevalligheden zitten erin na een fout. Beterschap iig met het proberen er weer bovenop te komen.

Link to comment

Als ik een lab maak (of iemand anders, dan kan ik dit wel aanraden) maak ik een dikke stalen bak zonder deksel die ik vlak bij de rand van het bureau plaats. Als ik dan iets fout doe gooi ik het daarin en ren ik weg. Je kan het natuurlijk ook laten liggen maar blijf alsjeblieft niet staan. Dat staal wordt dan wel ongeveer 2 - 3 cm dik, dan buigt het weg of er komt een gat in maar de kanst op scherven is dan minimaal omdat de druk dan gewoon weg kan. En als er toch scherven komen vliegen die naar onder omdat het op de onderkant ligt, misschien kan ik dan ook een piramidevorimige bodem maken zodat het echt in het midden ligt.



Greets

/Edit: Het verhaal van Bastiaan klopt dus wel met de meeste kranten.

Link to comment

Ik kan nu pas reageren.
Ik vind het echt verschrikkelijk wat er met je is gebeurd!
Omdat één miniscuul lijmdraadje naar het explosief ging, en vlam vatte mis jij nu een been... Ik weet echt niet wat ik moet zeggen!

Heel veel sterkte met revalideren en alles wat daarbij komt kijken!

EDIT: Ik heb echt een hekel aan die gozers van geen-stijl enzo , die alles zo goed weten zonder kennis.

Link to comment
het punt is daat je dan wel op het moment zelf aan die bak moet denken, want alles gaat op zo'n moment erg snel.


Ja, dat is waar maar als je gewoon elke dag een paar keer oefent met dingen van je werkbank in die bak gooien wen je er wel aan. Dit zorgt voor beter reflexen. (Dit lijkt misschien dom maar het gaat wel om je veiligheid.)


Greets

/Edit: Gamekeeper en Mods, is het misschien een idee om de link naar dit topic in de regels te zetten zodat de nieuwe members die misschien iets met HE's willen doen dit eerst lezen?
Link to comment

Allereerst wil ik Bastiboy veel sterkte wensen met zijn revalidatie.

Om even terug te komen op het idee van Flamekeeper:
Ik denk dat je beter een teiltje water kunt neerzetten dan een dikwandige lege bak. De meeste explosieven verliezen een aanzienlijk deel van hun gevoeligheid of detoneerbaarheid als ze nat zijn. Bovendien kan een beetje stevige detonatie een stalen bak fragmenteren, waardoor de hele ruimte opeens vol scherven kan zijn. Verder heeft dik staal een hoge massa, waardoor het niet snel zijn energie verliest.
Een teil water zal (als de charge zinkt) een groot gedeelte van de energie van een eventuele explosie naar beneden richten, omdat water een dempende werking heeft (zie topic over tamped charges). Omdat een teil niet bepaald zwaar materiaal is, zullen fragmenten sneller hun energie verliezen, en daardoor minder verwondingen aanrichten. Bovendien is water een blusmiddel, waardoor een brandende charge meestal gewoon zal doven.
Maar het beste blijft uiteraard om gewoon geen HE's te maken, maar daarvoor zou ik me eigenlijk tot een ander publiek moeten richten.

PS: Misschien is het een idee om een topic aan te maken over veiligheid en het handelen met hoogenergetische materialen, want het begint misschien een beetje off-topic te worden.

Link to comment

Ik zou dan direct mijn HE's in die bak bewaren (in een waterdichte zak ofzo dan).
Ik raad zeker niet aan HE's te bewaren maar ik bedoel voor die paar dagen dat je ze opslaat voor je ze gaat detoneren.
Een nadeel van water is wel dat water koud is en dat je rekening moet houden dat als je dynamiet niet nat word het wel bevriesd, met de eventuele nare gevolgen vandien.

@bastieboy, nogmaals veel sterkte en een goede revalidatie.

Link to comment

Zoals beloofd zijn hier de details van mijn, veel minder ernstige, ongeluk. Ik heb nog even alles langsgelopen en heb geen flauw idee waarom mijn HMTD besloot te detoneren. Wel kan ik melden dat HMTD niet langer onze primary is, maar dat we nu DS, DDNP of een qua veiligheid vergelijkbare primary gaan gebruiken. Mochten we nog eens HMTD maken dan is het voor gecontroleerde testjes zonder ander 'spul' in de buurt.

Dan nu de gevolgen: De knal van slechts twee gram HMTD heeft een deuk in het 4mm stalen plaatje waar het op werd bewaard geslagen van ongeveer 3.5/4 cm diep. (Overbodige Note: De HMTD lag uiteraard niet op het staal, maar in een plastic bekertje wat op zijn beurt op een doekje op het staal was geplaatst) Mijn 3 centimeter dikke hardhouten bureau waar het stalen plaatje ongeveer 1 cm boven lag is nu trots eigenaar van een 1.5'' diameter gat erin.
Verdere gevolgen waren de vernietiging van een paar ernaast geplaatste glazen(!) potjes waardoor de directe omgeving door een laag Bustkruit-Airfloat houtskool mengsel werd bedekt. Verder boorden enkele scherven zich in mijn radio, maar dat is natuurlijk véél beter dan wanneer de potjes aan onze kant hadden gestaan en ik en mijn moeder 'doorzeeft' zouden zijn geweest.

Maar dit alles is eigenlijk bijzaak aangezien wij ons beiden binnen een straal van 40 cm van de detonatie bevonden, welk effect dit had voor het gehoor is in dit tijdschema vrij accuraat weergegeven:

De eerste 5 minuten: Totaal verlies van de mogelijkheid om iets te horen.

Het volgende kwartier: Vrij snel terugkeren tot het punt waar ik hardhorend was en mijn moeder nog steeds vrijwel niets kon horen. (Na deze twintig minuten belde ik IM op)

Een dag later: Ikzelf heb nog een lichte ruis en pieptoon en mijn moeder een wat ernstigere vorm hiervan. Ze is naar de docter geweest waar bleek dat haar trommelvliezen, goddank, in orde zijn. Wel heeft ze een lichte beschadiging in haar linkeroor, vermoedelijk als gevolg van de knal. Note: De dokter heeft blijkbaar gevraagt wat voor knal het was en ze antwoorde hierop met wat ze wist, (Mijn moeder was gegaan zonder dat ik het wist en ik heb haar dus geen 'instructies' kunnen geven) gelukkig ben ik zo verstandig geweest toen ze er eerder naar vroeg met de volledige naam te antwoorden wetend dat ze die toch niet zou onthouden. "Ik wist alleen nog dat het iets met hexa of AMD was." (Lang leve de mondegreen)

Nu, een halve dag later: Ikzelf heb lichte hoofdpijn en bijna geen ruis meer, met mijn moeder gaat het ook een stuk beter. Naar mijn schatting is alles morgen OK, na 3 dagen weer helemaal in orde.


---------------------------




Ik hoop dat dit een waarschuwing voor mensen die overwegen HMTD of AP te maken vanwege de eenvoud is, het heeft dus écht geen reden nodig om te detoneren!






P.S: Ik geloof dat ik nog niets in deze trant gepost heb dus bij deze: Veel sterkte en succes met revalideren Basti'!

Link to comment

Afsplitsen die topic!
Ik ben ook wel in voor een discussie over veiligheid, maar dit zal zoals Mesh5 al aangaf wel (poging tot) los moeten staan van bastiaans ongeluk. Daarnaast zijn wat duidelijke 'gouden regels' ed. ook geen luxe.. Wie zich geroepen voelt mag van mij een nieuwe topic openen... ;)

Link to comment

Er zou een soort van 10-geboden van HE's moeten komen. Dingen waarmee je rekening moet houden en die iedereen normaal gezien wel weet en zegt maar toch vaak over het hoofd gezien worden.

Bij het ongeval van bastieboy was de grootste fout zoals hierboven al gezegd om zo dicht bij je device te gaan testen of iets brandbaars is of niets. Als ik zelf een device heb ben ik altijd heel voorzichtig met vuur, ik steek nooit een aansteker aan of doe nooit een exotherm proefje in dezelfde ruimte als waar ik het device heb staan. Ik wil het risico (hoe klein ook) dat het device in brand schiet en voortijdig afgaat niet nemen.

Link to comment

×
×
  • Create New...