Jump to content
PyroForum.nl

Ongeluk Bastieboy


maxy

Recommended Posts

Vanochtend stond ik (zoals gewoonlijk) op en mijn moeder was al gaan werken. Op het bordje stond geschreven dat ik eens naar het nieuws moest kijkn een daar vond ik dit: http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws.net...enland/1.108459
https://web.archive.org/web/20070824192531/http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws.net/nieuws/binnenland/1.108459

Een 16-jarige die probeert AP te maken en er zijn hand bij verliest. ;)
Hoe ga ik dit aan mijn moeder uitleggen dat ik geen zo'n gevaarlijke stoffen maak, dat mijn stoffen slechts deflagreren. Mijn pyro zal dus weer voor een tijdje stil liggen,

Goh, wat haat ik kewls...

max

Post verplaatst naar nieuws topic. T.

Link to comment
  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

In Utrecht gebeurde ook zoiets:

FOK!

@Maxy: Hoe weet je eigenlijk dat die persoon AP aan het maken was? Verder, zou je niet aan je moeder kunnen demonstreren wat het verschil is ;) Eerst een gram AP laten detoneren, en dan een gram goede NC ofzo?

Post verplaatst naar Nieuws topic. T.

P.S. Zie het filmpje onder de link van max. Hierin heeft men het over "... Aceton en zoutzuur... welke vrij te verkrijgen zijn..." Dus hoogstwaarschijnlijk idd AP.

Edit: Sorry, wist niet dat er ook een filmpje bij zat, maar nu heb ik het gekeken.

Link to comment

Wel nu zien we weer hoe strict de media het met de waarheid neemt.

Neen, de explosie brak geen ramen. Neen, de explosie was niet het gevolg
van de mengsel van een paar stoffen. Dit is dus gebeurd bij Bastieboy, lid
van GK en maat van mij.


We hadden een knaller gemaakt met 100g AN-dynamiet. Deze zou worden
afgezet met 0.5 gram trimer aceton peroxide + NC-booster. Grofweg: Zondag
avond liep Bastie terug naar het lab, om het explosief dicht te lijmen (maandag zouden
we niet meer in het lab komen en dinsdag was det.-day), de lijm leek brandbaar,
Bastie testte dat en de vlam sloeg over via een klein draadje lijm, Bastie liet het
ding vallen, uit reflex probeerde hij het vuur uit te trappen, maar het sterretje-lont
stond al aan, boem.

De essentie uit dit verhaal of iig wat wij de mensen aan willen herrineren is: Het gevaar ligt
hem niet altijd aan de explosieven die je gebruikt.


Het gebruiken van een ander explosief had in dit geval weinig uitgemaakt. Dat het het ongeluk
gebeurde lag niet aan de gebruikte explosieven, de magnitude van het ongeluk wel.

Bastieboy ligt op het moment in het ziekenhuis, ze hebben z'n onderbeen moeten amputeren.
Het gaat goed met hem, zwaar aan de medicatie zal hij nu moeten wennen aan verder leven
met een prothese.Hij zal binnenkort zijn stukje erover schrijven (wat ik op GK zet),
gedetailleerder (ik was niet bij het ongeluk).

P.S. Zet de je explosieven pas op het laatste moment in elkaar, en kijk je niet scheel op
"ik heb zus en zo explosief, ik werk veilig" want een enkele klunzige actie kan je leven
verwoesten!

Link to comment

;)
OMG, dit is echt vreselijk om te horen.
Ik wens bij deze bastieboy en zijn vrienden en familie veel sterkte toe in deze situatie, ik weet wat ze meemaken.

Ik hoop dat jullie hier geen verder gezeik (politie) mee zullen krijgen, dat zou absoluut onverdiend zijn.

Sterkte en succes,
Treelover.

Link to comment

Fucking hell ! Z'n been geamputeert ! Hier schrik ik echt van.
Ik vind dit verschrikkelijk voor die jongen, ik heb zelf ook een keer een ontploffing gehad, zullen de meeste wel gehoort hebben. Was op school. Had 7 hechtigen in mijn rechter hand, dat was het. Kan hem weer 100% goed gebruiken. Maar je been er af...
Heb het zowiezo niet zo makkelijk, mijn beste vriend is 1 maand geleden voor de trein gesprongen.
Pas alsjeblieft op mensen die HE's maken! En als je in de put zit, praat er over.

En dan zeggen ze dat god bestaat.

Link to comment

Te ziek dit, ik kan het echt amper geloven, zag hem al ff niet op msn, maar dit had ik niet verwacht.
Dit had waarschijnlijk iedereen kunnen overkomen...
Ik wens bastieboy sterkte in zijn revalidatie, en ik begin mijn eigen HE carriere nu zeer zwaar te overdenken.

Link to comment

Hotdamn!

Nou, wens Basti alle sterke toe van mij!
Dit is weer eens hard om te horen. En er blijkt weer: Ook voor mensen met (wat meer) ervaring zit een ongeluk in een heel klein hoekje. Werken met HE's geeft dan niet te overziene gevolgen.

Voor Basti en zijn familie vind ik dit echt vreselijk, en ik hoop dat alles weer enigsinds goed zal komen.

Laat dit ook ALSJEBLIEFT een waarschuwing zijn voor anderen. HE's zijn altijd heel gevaarlijk!!! Dus begin er niet zomaar aan.

Gr33tZ

Link to comment
Fucking hell ! Z'n been geamputeert !


Ja, bitter is ook wel dat na de ontploffing hij z'n tenen nog
kon gebruiken. Wordt je wakker hebben ze je hele onderbeen
eraf gezaagd.


Ik denk dat Bastie een sticky ontzettend zou waarderen, misschien in
een compilatie van alle noemenswaardig ernstige ongelukken. Een ongeluk
blijft in een klein donker hoekje zitten.

Hij heeft vandaag om twee uur de media tewoord gestaan. Met het hele verhaal
erbij, hij heeft afgesproken het uiteindelijke stukje te mogen lezen voordat het
gepubliceerd wordt. Met als uiteindelijke doel om mensen toch te wijzen op het
gevaar.
Link to comment

Echt shit!

Ik wens bastieboy en familie ook heel veel sterkte... ;)
Het valt me eigenlijk nog mee dat dit niet het nieuws heeft gehaald of in een grote krant heeft gestaan. Want dat ongeluk van yellow was eigenlijk een stuk minder ernstig en dat stond toch in de telegraaf en volkstkrant...

Ook voor mij weer een reden om toch maar die HE sectie links te laten liggen.

Mzzls,

Night Hawk

Link to comment

Nou, dit is toch niet goed. Heb je alles goed gedaan bij de synthese, maak je een klein stom foutje en heb je opeens geen benen meer. Veel slechter had het niet uit kunnen pakken. Iig veel sterkte aan Bastieboy en z'n familie. Wel raar dat het niet in de krant stond dan.

Link to comment

Over je chems zou ik me geen zorgen maken, allen hebben een legitiem nut naast het maken van HE, als het nou om pentaerythritol ging.... Als ze het meenemen moet je een verklaring tekenen waarin staat dat je er afstand van doet. Je hebt nu waarschijnlijk wel belangrijker zaken aan je hoofd.

Enkel het onderbeen is relatief gezien geen ramp voor je mogelijkheden tot lopen, zeker met een hoop oefenen en revalideren is er prima mee te leven. Neemt niet weg dat het absoluut kut moet zijn voor bastie, hoop dat ie er snel overheen is (heeft bij mij ook even geduurd, maar je komt er wel ;) ).

Nogmaals sterkte!!!

Link to comment

:P OMFG!
Ik heb alles met open mond zitten lezen, dit is echt afschuwelijk! Zijn been geamputeerd.. ;) Konden ze het niet meer redden? Hoe zat het met het been zelf? Fiks gebroken?

Alle sterkte gewenst aan bastieboy, zoals treelover al zei inderdaad mazzel dat het alleen een been is, met 100g ANNG kon het veel erger zijn!

Dit is ook de reden dat ik nooit van plan ben geweest om ladingen groter dan 10g te maken/afzetten, het gaat mij puur om het goed uitvoeren van de synthese, en het daarna in actie zien van het explosief.

Link to comment

WTF! Ik heb heel de dag lopen kijken of nog iemand iets gepost had, kijk ik een paar uurtjes niet, zijn er ineens een stuk of 15 posts bijgekomen, en niet zo'n vrolijke!

Het is heel spijtig voor Bastie en ik leef ontzettend met hem mee. Ik had er geen idee van dat 100g van welk explosief dan ook zo'n desastreuze gevolgen kon hebben (heb nog nooit iets met HE's gedaan, behalve NC). Ik zat er over te denken om ook eens een primary te gaan maken, maar nu ik dit lees, en met mijn nihiele HE ervaring, denk ik dat ik er toch nog maar een tijdje mee ga wachten...

Maar ik wens Bastieboy veel sterkte, en hoop dat hij er snel weer bovenop komt voorzover dat gaat. Sterkte!

Link to comment
edit: Wat heeft bij jou even geduurd Treelover, als ik vragen mag ? Hoeft niet hoor.


Ik heb ooit een ongeluk gehad met APAN (flink wat ja, was niet de meest voorzichtige toen), daarbij een halve vinger eraf geblazen en m'n oren flink overbelast.

Alle schade is bij mij hersteld, behalve die vinger. Kijk maar eens onder m'n username naar mn eerste paar posts hier, op chemixtry staat het verhaal een stuk gedetailleerder onder "explosie in purmerend" (ofzo).
Link to comment

Ik heb even nog het topic doorgelezen, en zie dus dat hij buiten zijn been ook zijn hand is kwijtgeraakt, of klopt dit niet, en is dit ook door de media verzonnen, Mesh5? En verder vroeg ik me af hoe het met zijn moeder is afgelopen.

In ieder geval wederom veel sterkte gewenst. Zoiets wens je niemand toe natuurlijk!

Link to comment

×
×
  • Create New...