Jump to content
PyroForum.nl

Destillatiekolom


Recommended Posts

Ik ben van plan een destillatie opstelling te kopen via labstuff die ik vooral zou gebruiken om HNO3 te concentreren d.m.v. DCM. Ik heb echter geen idee waar ik allemaal op moet letten. Is het goed als ik alleen een libigkoeler koop en die verbind met een slang of moet ik een volledige opstelling kopen met kolf en tussenstukken?
Ik zou hem ook graag in de verdere chemie gebruiken en hem niet te duur maken.

Link to comment

Hmm, bij Labstuff heb je voor minder dan €50 een complete 100% glazen set. Dat heb ik ook gekocht daar, en het bevalt me prima. Glazen set's zijn altijd uit te breiden, en je kunt er alles wel mee doen. Als je met slangen werkt kun je bijvoorbeeld al geen HNO3 destilleren.

Een liebliegkoeler van +- 30cm is netjes, let erop dat alle onderdelen dezelfde NS slijpstukken hebben. Soms zie je twee nummers, en soms maar een, dit is mij nog een beetje vaag. ;)
Hoe hoger het nummer hoe breder de buis. Ik heb NS 14/23, en dat is goed te doen, maar breder is beter als je van plan bent veel te destilleren.

Wat ik je aanraad is om het volgende te kopen:

- Een rondbodemkolf. (evt tweehals als je de temperatuur in je kolf wilt meten)
- Een opzetstuk, hierin kun je bovenin een thermometer steken voor meten van temp van gas.
- Een liebliegkoeler, deze hangt aan je opzetstuk.

Als je vacuum wilt destilleren kun je nog een allonge en opvangkolf (zo'n peervormige) kopen, maar dingen als DCM destilleren gaan prima zonder. Ik zet gewoon een brede maatcilinder onder het eind van de koeler.

Een statief heb ik zelf gemaakt, van een metalen staaf en een stuk hout. Stukje PVC tussen koeler en opzetstuk gedaan die over het statief glijdt.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...