Jump to content
PyroForum.nl

Destillatiekolom


Recommended Posts

Hey,



Ik wil binnenkort een destillatiekolom maken voor alcohol, heeft iemand hier ervaring mee en zijn er tips?

Wat hebben jullie trouwens als koeling gebruikt want alleen water en ijsblokjes is snel genoeg warm. Pompjes enzo kan ik makkelijk aan komen maar ik weet niet hoe ik de bak met water kan koelen. Ik bedoel alleen koeling voor de bak(of iets anders) waar het water uit gepompt wordt. Ik heb erover gedacht om een oude koelkast uit elkaar te slopen maar heeft iemand een beter idee voor (elektrische) koeling.



Greets

/Edit: Als dit in het verkeerde topic is, kan een mod dit dan verplaatsen?

Link to comment

''Pompjes enzo kan ik makkelijk aan komen..''

Ik ben al maanden op zoek naar een goede vacummpomp voor HNO3 destilatie. Wou je zeggen dat je hier makkelijk aan kan komen? Pm me maar...

Dan eventjes in op je vragen;
Een ijsbad kan je extra koud maken door bijvoorbeeld ammoniumnitraat, glycerine of zout toe te voegen aan water en dit in te vriezen. Als je goed zoekt zal je er best veel over vinden. Ook droogijs is een optie, als je er de sources voor hebt, maar dat is volgens mij een beetje te hardcore.. :mellow:
Bij het slopen van een koelkast is nogal wat voorzichtigheid geboden, aangezien er verschrikkelijk giftige stoffen in zitten, breek em niet(!) Maar als je het veilig en verantwoord weet te doen zal dat IMO een prima koelsysteem zijn.

PS: De topic is wel goed geplaats, scheidingsmethodes zijn een onderdeel van de scheikunde.

Link to comment

Een grote bak met water waarin veel ijsblokjes zitten werkt bij mij toch zeer goed hoor. Je moet natuurlijk wel voldoende ijsblokjes hebben. :mellow: Destillatiekolommen moeten voor de meeste destillatie's en voor alcohol te destilleren niet zo hard gekoeld zijn hoor, het lukt zelfs goed met gewoon stromend leidingwater. Dus waarom zou ijswater niet goed genoeg zijn?

@ Leander: met pompjes bedoeld hij waarschijnlijk gewoon pompjes voor het watercircuit. Degelijke vacuumpompen aan redelijke prijzen kan je vaak op ebay of dergelijke site's vinden, zeker de duitstalige. :rolleyes:

Link to comment

Okee, bedankt. Hebben jullie ook nog een paar tips of dingetjes waarmee ik rekening mee moet houden als ik een destillatiekolom wil maken?

Mijn idee was om een glazen fles te pakken, een gat in de dop maken(het plasticje eruit halen) en er een gebogen koperen pijp in steken en naar een bakje toeleiden en natuurlijk een paar dunnere buisjes om die koperen pijp wikkelen waar het koelwater door heen kan. Kan die glazen fles tegen +- 80 °C of kan ik beter ergens ook een koperen ketel vandaan halen?



Greets

Link to comment

Glas kan tegen temperaturen van van elke honderden graden. Het probleem is alleen dat het zeer stijf is, en niet bestand tegen plotselinge en ongelijke temperatuurveranderingen. Dus als je het gelijkmatig opwarmt is dat geen probleem.

Verder zijn de meeste vragen die je hier gesteld hebt op te zoeken in enkele minuten, of met wat gezond verstand op te lossen. Doe er voorstaan iets meer moeite voor, aangezien het de mods kan gaan irriteren, en je een slotje op je mooie topic krijgt..

Link to comment

Humor, Ik ben bezig met een koeling die vanuit de vriezer glycerol in een gesloten kring rondpompt.
Ik gebruik gewoon een ruitensproeierpomp van een auto, ;) En aquariumslangetjes met isolatie eromheen.
Aleen zit ik nog met de warmtewisselaar in de vriezer. Dat is gewoon een 1 L fles :mellow: , Mischien ga ik hier ooit nog eens een brommer radiator en een ventilator aan knopen.

Hierbij heb ik een "automatisch ijsbad" bij gefabriceerd, die je los kan koppelen.

Gisterenavond heb ik het zaakie in de vriezer gezet en vanavond ga ik hem testen.
Binnenkort ga ik dit uitbrijden met een destilatiekolom, Die ik weer aan de koelinstalatie kan pluggen. (geheel geisoleerd)

Grappig, Eerst glycerol destileren, En dan glycerol nitreren in een ijsbad waarin continue verse koude glycerol stroomt. :rolleyes:

Link to comment

Je kunt proberen zo'n koeler te maken waar de buis met drank in een andere buis loop waar stromend water de tegengestelde richting op stroomt. Ik weet de naam even niet meer. Die sluit je aan op de kraan en dan is ie klaar. Voor de rest heb ik gehoord dat je als vat een snelkookpan kunt gebruiken.

Link to comment

Je kan makkelijk zelf een koeler maken. 2 slangen of PVC buisjes van verschillende diameter. De dunne door de dikke. Dan dan de uiteinden van de dikke slang met epoxy dichtsmeren. (Tussen de dikke en de dunne buis dus) Vergeet niet bgelijk een slangetje door de epoxy IN de dikke buis te doen. Nu de slangetjes aan de kraan. En de dunne buis aan je destillatie apparaat. Voila, uw koeler.

Hier een snel in paint gemaakt plaatje:

Rechts naar je destillatie kolom, links opvangen. En de (rode) watertoevoer Links de AANvoer en rechts naar de gootsteen. Blauw is epoxy.

Gr33tZ

Link to comment
Je kan makkelijk zelf een koeler maken. 2 slangen of PVC buisjes van verschillende diameter.




Is PVC niet een beetje gevaarlijk als je met warmte werkt? Want niet die hele dunne buis is gekoeld, bijvoorbeeld daar waar het de fles binnengaat. Hecht epoxy trouwens ook aan koper (buis) dan kan ik dat misschien doen i.p.v PVC. Dat geeft mij en het belangrijkste: 'mijn vader', een beter gevoel. :mellow:

Toch bedankt voor het ideeën geven voor de koeling.



Greets
Link to comment

Ik doe het nu ongeveer een jaar (alcohol met smaak destilleren) en heb behoorlijk wat ervaring. Vroeger had ik een glazen opstelling, maar omdat de maat van kolven beperkt is (en grote met slijpstuk ontzettend duur zijn) ben ik overgegaan op een andere ketel. Nu gebruik ik een 7 liter snelkookpan, met koperen kolom van een meter hoog gevuld met RVS schuursponsjes, thermometer bovenin, bij de voorkoeler. Vervolgens de bocht naar de tegenstroomkoeler van een meter lang. Ik koel met een grote emmer koelwater wat ik rondpomp met een simpel dompelpompje van Conrad.

Ik ben nu bezig met het ontwerpen van een goede fractioneer still. Dit werkt beter dan mijn huidige potstill. Met een fractioneer kun je (zoals het woordt al zegt) precies de temperatuur 'instellen' door het koelwater in de voorkoeling te regelen. Hiermee krijg je precieze cuts tussen de fracties waardoor van wodka (zuivere ethanol met water) en rum (alcohol met smaak) en whisk(e)y's veel beter de smaken te regelen zijn.

Waar je op moet letten is dat je alles soldeert met zilversoldeer, en niet met Pb/Sn soldeer. Dan heb je kans op loodvergiftiging en zit je over een tijdje met kapotte nieren. Verder moet je er op letten dat de methanol die gevormd wordt, gescheiden wordt van de ethanol.

Maar voor meer info: een hele goed site met ontwerpen, recepten en, heel handig, een forum...

Owjaa... Het is niet helemaal legaal, maar dat hoef ik op een site als deze niet te vermelden geloof ik ;-)

Link to comment
Waar je op moet letten is dat je alles soldeert met zilversoldeer, en niet met Pb/Sn soldeer.


Dat maakt toch niets uit? Je soldeert de waterkoeler toch vast op de binnenpijp, als je goed soldeert komt er dan niets in.

Owjaa... Het is niet helemaal legaal, maar dat hoef ik op een site als deze niet te vermelden geloof ik ;-)


Hehe, joh! :mellow:


Greets
Link to comment
Dat maakt toch niets uit? Je soldeert de waterkoeler toch vast op de binnenpijp, als je goed soldeert komt er dan niets in.


Voor de koeler inderdaad niet. Wil je echter iets als dit bouwen

komt er wel degelijk soldeer in contact met je hete alcoholdamp. Als je de bocht gaat buigen en daar meteen de koeler op maakt, heb je geen contact en is het overbodig. Hier ben ik nu trouwens mee bezig (maar de foto is niet van mij, maar geleend van homedistiller.org)...

Als je nog een lekker rum receptje wil kan ik je dat wel geven. Ik ben er een tijdje mee aan het experimenteren geweest bij welke temperaturen ik welk deel van het destillaat moet gebruiken, en welke suikers ik zou gebruiken, maar heb nu best een goed recept bedacht.
Link to comment

@Supermantoine: Wat is dat ding op die foto? Ik neem aan iets om verschillende lagen te krijgen zoals bij ruwe aardolie: benzine, nafta, teer, etc.



Maar ik was niet van plan zoiets ingewikkelds te maken, ik wil gewoon voor de lol eens proberen sterkere drank te destilleren en misschien daarna rum, whiskey, etc.



Greets.

Link to comment

Dat ding is een eenvoudige zogenaamde offset head kolom. De damp die uit de kolom komt gaat in de head (het rechter stuk) waarin een spiraalkoeler zit. Hier wordt de damp gecondenseerd. Door de twee kraantjes die eronder zitten, kun je regelen hoeveel van het destillaat weer terug de kolom ingedruppeld wordt en welk deel je opvangt. Je kunt de temperatuur nauwkeurig regelen met behulp van een extra spiraalkoelertje in de kolom. Met behulp van de twee kraantjes en de voorkoeler zijn de fracties perfect te regelen. Dit is heel handig voor rum, whisky enzo, maar je kunt er heel erg zuivere ethanol mee scheiden. Je zou als je ruwe aardolie hebt hiermee inderdaad ook nafta, benzine, kerosine etc maken (wordt wel smerig), maar daar gebruiken ze geloof ik in de industrie een coffrey kolom voor.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hier een foto van mijn geheel vernieuwde ketel (idd een snelkookpan). Ik moest alleen dubbelposten, want ik kon het vorige bericht niet editten.

Even de specs:
De kolom bestaat uit 2'' koper, 50cm lang + 1'' koper, 20cm lang. Voor neutrale alcohol (wodka) is deze gevuld met RVS schuursponsjes + koperen voorkoel spiraal om het 2'' deel van de kolom. Voor alcohol met smaak (rum, jenever, wodka etc.) is de vulling eruit gehaald, en zit er geen voorkoeling omheen. De koeler is een tegenstroomkoeler van 1/2'' koper met daaromheen 1'' koper, over een lengte van 55 cm.

En de resultaten:
Gevuld met RVS schuursponsjes, en met de voorkoeling destilleert de kolom met 4 platen.
Ongevuld en niet voorgekoeld met iets meer dan 1 plaat.

Ik ben zeer tevreden over de resultaten, maar kan per keer maximaal 5 liter wegstoken, dus ik moet ergens een grotere ketel vandaan halen. Ik heb al een mooie koperen ketel van 15 liter op het oog ;)

Link to comment
Dat ziet er zeer mooi werk uit maar wat bedoel je met 'platen'?

Hoe ga ik dat uitleggen. Euhm, in een olie raffinaderij worden brede kolommen gebruikt met daarin allemaal platen met gaten erin. Tussen twee platen ontstaat een ander evenwicht van het mengsel, en zou je in principe de damp af kunnen tappen en condenseren. Elke plaat is dus eigenlijk een destillatie stap. Nou zitten er in mijn kolom geen platen, maar doordat er schuursponsjes inzitten en voorgekoeld wordt gebeurd er wel ongeveer hetzelfde.
Voor neutrale alcohol stoken is dit van belang, omdat je deze zo puur mogelijk (max 96,3% zonder vacuum) wilt hebben wil je zoveel mogelijk theoretische platen. In het begin stijgt je percentage zeer snel, maar vanaf de 80 procent is het veel werk om het percentage boven de 90% te krijgen.
Praktisch komt het hierop neer:

1 destillatie = 53% 2 destillaties = 80% 3 destillaties = 87% 4 destillaties = 90% 5 destillaties = 92% 6 destillaties = 92.6% 7 destillaties = 93.3% 8 destillaties = 93.8% 9 destillaties = 94.2% 10 destillaties = 94.4%

Uitgaande van een 10% mengsel:










Van een 10% mengsel kom je na 1 destillatie met vier platen dus op 90,1%
Van een 10% mengsel kom je na 1 destillatie met 1 plaat op 53,1%

@supermantoine: die grote witte emmer is dat zo'n set om zelf wijn of bier te maken?

Die emmer komt wel uit een pakket om idd zelf bier te maken, maar daar gebruik ik hem niet meer voor. In mijn opstelling doet deze dienst om ijswater door de tegenstroomkoeler te pompen. Is een soort koudwater reservoir. Dit scheelt namelijk op de waterkosten en dat vond mijn vader belangrijk ;)

Of je met een PVC opstelling DCM uit HNO3 zou kunnen destilleren, zou ik niet weten. Maar ik zou het gewoon doen met glas, dat gaat zeker.
Link to comment

Mooi werk Supermantoine! Ziet er helemaal niet verkeerd uit.

Of je met een PVC opstelling DCM uit HNO3 zou kunnen destilleren, zou ik niet weten. Maar ik zou het gewoon doen met glas, dat gaat zeker.
Ja, je kunt op meerdere plekken glazen buis krijgen, en dan kan de koeler eromheen natuurlijk wel een PVC of koperbuis zijn, dichtgegooid met epoxy.

Als je een brander hebt kun je de glazen buis zelfs voorzichtig buigen.
Link to comment

Mooie setup Supermantoine. Even een vraagje: Waar heb jij die 2" koperen buis vandaan? Ik weet dat dit om bronnen vragen is maar dit is toch niet zo erg?

Mijn pa heeft op zijn werk gekeken en daar heeft hij niet zulke grote buizen. Volgens hem kan je die ook niet bij de Gamma halen. (En om eerlijk te zijn heb ik die daar ook nooit gezien.)

Als deze vraag toch niet toegestaan is haal deze post dan maar weg.



Greets

Link to comment

Ik heb bij mij om de hoek een sanitair/waterleidingsinstallatie bedrijf zitten. Daar kan ik alles bestellen wat de Technische Unie kan leveren. Dat varieert van 8mm koper tot maximaal 108mm (en dus ook alle gangbare maten daar tussenin). Verder verkopen ze ook alle kopere koppelstukken die je maar kunt verzinnen. Ik ga er niet vanuit dat je zo'n zelfde winkel om de hoek hebt, maar je kunt wel even in de Gouden Gids kijken bij loodgieters. Meestal kunnen zij het spul wel bestellen bij de Technische Unie oid, en dan kun je het overkopen. Mocht dit niet lukken, PM me dan eventjes. Bij de Gamma/Praxis/Karwei kun je deze buizen idd niet bestellen of kopen

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...