Jump to content
PyroForum.nl

Mortieren


nick

Recommended Posts

  • Replies 226
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mortier lijkt me het probleem niet. Als je dummy prima omhoog komt maar je echte niet, dan ligt het aan je shell, niet je mortier of "lift". ?Shell beter dichtmaken (heb veel slechte ervaring met lekkers), betere onsteking/vertraging erin bouwen, minder break/burst erin etc

Link to comment

Als je niets meer hebt gevonden van je mortier en shell heb je toch werkelijk je shell te strak in de buis gepropt of teveel liftpoeder gebruikt.
Je moet zelf de ideale verhouding vinden tussen de hoeveelheid liftpoeder en gewicht van je shell.
Persoonlijk gebruik ik H3, en neem dan 10% van het gewicht van de shell (dus een shell van 150 gram heeft 15 gram van mijn H3 nodig).

Wij kunnen je niet precies vertellen hoeveel je nou moet gebuiken, omdat we (bijna) allemaal andere kwaliteiten hebben van onze poeders.
Dus je zal zelf een hoop moeten experimenteren, en natuurlijk dezelfde kwaliteit poeder aanhouden. :)

Link to comment
  • 2 months later...

Ik wil nog even iets controleren met betrekking tot mijn nieuwe mortierbuis: Aangezien HDPE en geschikt karton niet langer tot mijn beschikking staan ben ik nu noodgedwongen van plan een PVC pijp te gebruiken. Wees gerust, ik ben geen dwaas: De buis wordt voor twee derde ingegraven en het bovenste deel van de pijp zal met zandzakken afgeschermt worden wegens de grote kans op levengevaarlijke scherfvorming bij een CATO. Zelf ben ik niet van plan me binnen een straal van 40 meter van de mortier te bevinden, wanneer deze afgaat en voor andere mensen en wildlife zal deze straal enkel tot mínstens 300 meter verlengd worden. Prima lijkt me.

Na dit hele verhaal opgeschreven te hebben is mijn eigenlijke vraag de volgende: Met HDPE en karton weet ik ongeveer welke wanddiktes benodigd zijn om - laten we zeggen - 10 gram H3 de shell de lucht in te blazen in plaats van de buis, maar met PVC ben ik niet bekend, omdat dit in principe geen aangeraden materiaal is en er dus weinig tot geen gegevens over bekend zijn, wat mij bij the matter at hand brengt: Kan een PVC buis met een wanddikte van 3.5mm überhaupt de verbranding van liftingcups van 4- tot 10 gram houden - en dus shells van 40- tot 100 gram als enige weerstand van boven - wanneer deze met H3 van medium kwaliteit of goede pulverone gevuld zijn?
In principe heb ik alle veiligheidsmaatregelen getroffen, dus niet dat ik me daar éxtra zorgen over maak, maar als ik mijn buis in ieder geval opblaas is het enkel zonde van materiaal en chemicaliën

Link to comment

Met PVC is wel te schieten hoor, ik heb ook een aantal shell's geschoten in PVC. Dit waren dan wel profesionele shell's maar dat maakt lijkt mij niet veel uit.
Wat het is met PVC dat als het fout gaat het ook goed fout kan gaan en het heeft de eigenschap dat het niet buigt maar direct breekt waardoor dus die splinters ontstaan. Kijk bijvoorbeeld maar naar staal, daar komen veel minder splinters vanaf doordat het openbreekt en weg buigt. Dit weet je lijkt mij wel maar voor de duidelijkheid.
PVC is dus wel te gebruiken, maar als hij de lift niet kan hebben, dan vliegt hij ook helemaal uit elkaar. Als je een mortier een dikte heeft van 3.5 mm ga ik er wel vanuit dat hij niet ontploft. Wat ook belangrijk is, is dat je de buis eigelijk maar één keer moet gebruiken want door de lift komen er ook haarscheurtjes in het plastic waardoor het risico bij de volgense shell veel groter word.

Ik zou dus zeggen, test het, kijk of het lukt MAAR houd je aan de veiligheids eisen die je zelf stelt want je kunt niet vaak genoeg zeggen dat het gevaarlijk blijft.

Succes, -B.

Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb voor het compleet nutteloze ervan een cilindrische shell gebouwd met een kaliber van 16 mm. Burst charge is 0,8 gram H3, lading een zooi met KNO3/C gecoate mosterdzaadjes en het totaalgewicht is 3,21 gram. Het geheel was (te goed) gespiked met katoendraad, met op elk kruispunt een drupje houtlijm. Omdat ik geen 17 mm mortier had, heb ik het gevalletje opgehangen om het af te steken.
Uploaden op het forum ging om een of andere reden niet, dus de plaatjes en het filmpje komen later...

Edit: Toch maar even op Photobucket.com gezet dan maar.
Edit 2: Dat kan dus blijkbaar ook niet...

Link to comment
  • 1 month later...

Nu heb ik meer vertrouwen in een stalen mortier dan een kartonnen mortier, als je shell namelijk af gaat in een kartonnen mortier dan heb je een vuurzee, en dan krijg je de sterren in je gezicht. Als je een exploderende shell hebt met een stalen mortier dan heb je één dikke straal sterren uit je mortier.

Zorg er wel voor dat je wand dik genoeg is. 1mm plaatstaal kan 700bar hebben (makkelijk). Er staan wel calculators waar je de diameter van je mortier en de druk om kan rekenen naar een bepaalde wanddikte.

En dan nog iets, een GOEDE lasnaad is even sterk als het gelaste materiaal. Een slechte lasnaad niet. Je mag er vanuit gaan dat de naad op een stalen pijp een GOEDE lasnaad is.

Link to comment
Guest Richard

Een goede las heeft dezelfde hoogte als de materiaal dikte. Daarnaast kun je ervan uitgaan dat een gekocht stuk buis goed gelast is. Je kunt ook kijken of het materiaal goed in elkaar overloopt (mooi geheel, goed uitgevloeid). Geen slak (inert materiaal dat normaliter over de las heen ligt, ipv in de las).

Link to comment

Ah juist, ik heb zelf totaal geen ervaring met lassen en al helemaal geen verstand van de theorie :P
Toch heb ik een paar mooie foto's gezien op Creagan's site van een stalen buis die opgeblazen was tijdens een vuurwerkshow, nou die scherven heb je ook niet graag tegen je smoel.. :(

Link to comment
Guest Richard

Op malta schoten ze eerder niet anders dan uit ijzeren buizen. Dit was vreselijk zwaar werk om daarvoor show's op te zetten. Aangezien er tijdens Festa duizenden shell's per dag de lucht in gaan. Ik ben er afgelopen jaar voor het eerst geweest en toen hadden ze voor het eerst glasvezel mortieren. Deze gebruikte ze voor zowel cilindrische als spherische shell's.

Toch blijven ze de maltese meerslagen uit stalen buizen schieten. Het is niet verantwoord om het uit buizen van andere materiaal te lanceren. Ook de 15 en 19" ging uit een stalen buis. Bij de 15" zat een lasnaad van onder naar boven.

Links aan de laadklep de 15". Rechts van de laadklep 19".


In de gele glasvezelbuizen zitten normale shell's (cilindrisch en spherisch). In de ijzeren buizen zitten allemaal meerslagen shell's.


Dit was overigens niet Festa. Festa is veel groter, hier schoten we vanaf pontons (drijvers). Dit was de internationale vuurwerkshow. Het was leuk om mee te helpen opbouwen, maar het was wel doorgestoken kaart. Tenminste de oostenrijkers, zij hadden hun vuurwerk uit China geinporteerd en lieten het ook nog eens door italianen aanbrengen. :P

Hier zijn de italianen aan het werk.


Een echte eigennaar hebben ze volgens mij niet, maar met deze man waren wij op stap. De maltesers zijn heel nuchter over andersmans vuurwerk terwijl ze heel, heel graag complimenten over hun eigen vuurwerk horen (ik liet een aantal van mijn projecten en vuurwerkstukken zien).

Link to comment

Omg lekker plek waar ze dat afgaan schieten :P Kijk maar op die 1e foto, Daar zie je op de achtergrond van die olie opslag dingen :P
Maargoed Ik heb vandaag mijn mortieren gereed gemaakt, zodat ik binnekort mijn eerste shell kan lanceren.

Er zit een eindstop in van 8 cm Betoniet + een aluminiumfolie puck van 1 cm. Dit alles is zeer stevig aan geramt. De mortier zelf is 52 cm lang. En hij kan shells van 2 Inch afvuren.

Zoals je ziet is de huls ook aardig dik :(
Greets

Link to comment

Tja ik had er zelf ook moeite mee. Ik kwam op het idee om een lege stene fles te gebruiken :P .
Ik had er een toutje omheengedaan. En toen met een dikke lat en een hamer, het hele goedje hard aangeslagen. En dat om de 1.5 CM dus het is erg stevig. Die stene fles had natuurlijk bijna dezelfde Diameter als de ID van mijn mortier.
PS ik heb hier twee mortieren van, dus als het lukt met shells lanceren. Kan ik er ook 2 tegelijk doen :(

Link to comment

Voor het maken van mortiereinstoppen moet je heel simpel (Maar prijzig) houtrot-vuller gebruiken.,
Dit is een 2 componenten vuller die met 1:1 verhouding moet worden gemengt, goed mengen en aan het eind van je mortier stoppen.
Wijs is dan om eerst een kartonnetje op des gewenste diepte te stoppen. De houtrot-vuller is ongeveer net zo dik als een combinatie van chocolade pasta en pindakaas.. :P dus met een spateltje goed te verdelen.
In het 2e component van die lijm is ammoniak verwerkt, en dat is goed te merken als je het blikje open trekt (ervaring :( ), dus buiten of in de schuur werken is wel een vereiste.
Prijs ligt zo tegen de €30,00 (!) voor 2 blikken a 500 gram (hiermee valt zo'n 17 a 20 2" mortieren mee te vullen. Ik heb er goede ervaringen mee.

http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/view_...duct=HOUY64DB13

Link to comment
Guest Richard

Optie A:

Schroef enkele schroeven door de wand van je mortier heen en giet eindstop van sneldrogend cement of normaal cement (werkt allebij prima).

Optie B:
Steek draadeinden (te koop bij elke bouwmarkt) dwars door je mortier heen. Doe dit gekruist en giet ook hier cement in. Zorg er voor dat een ongeveer een centimeter tussen beide draadeinden zitten, zodat het cement goed om beide draadeinden kan vloeien.

------------------------------

Deze beide methoden werken prima. Optie B is iets duurder, maar ook een stuk sterker. Giet een eindstop van minimaal 4cm. Naarmate de mortier groter wordt (in diameter, niet in lengte), moet de eindstop ook dikker.

Het is goedkoop en gaat voor altijd mee. Over de veiligheid hoef je niet in te zitten, de kracht gaat immers naar beneden. Oftewel het cement zal nooit jouw kant op vliegen als je buis het een keer begeeft. Tevens geeft een betonnen stop goede stabiliteit vanwege zijn hoge dichtheid. Dat geeft je de mogelijkheid de buis zonder in te graven ergens op een vlakke ondergrond te zetten.

Link to comment

Mensen, wat ook een goed idee is om bij de gamma ( of een dergelijke bouwmarkt ) te lopen naar de tuin afdeling. Wat je daar aanteft zijn de zogeheten 'tuinpaaltjes' ( deze zijn er in een aantal diameters ) zaag hier een lengte af van:

2'' ( 50mm ) mortier = 50mm eindstop
2,5'' ( 63mm ) mortier = 63mm eindstop
3'' ( 75mm ) mortier = 75mm eindstop

ect.

Lijm deze 'stop' er dan in met een degelijke lijm.

En je buis is klaar voor te shells te schieten!

Dit is een stuk goedkoper dan houtplamuur/vuller of iets dergelijks.

Maar al hoewel vind ik de manier van duvel ook zeer interessant :P .

Mvg. FBF-Pyro

Link to comment

Nieuwe post dan maar..
Ik heb nog een foto weten te maken van zo'n eindstop, alleen niet van een 2" mortier maar van een kleinere pupe die bedoeld is voor een toekomstige fontein :P
Het witte is hetgeen wat ik er een beetje heb afgeschraapt, want het is een beetje dikke shit als je het erin doet.. :P
Is best sterk.. met een moker of iets krijg je het er pas uit.. ik heb er nog geen nozzles mee gemaakt, dus nog iets om te proberen. :(

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...