Jump to content
PyroForum.nl

Mortieren


nick

Recommended Posts

  • Replies 226
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

De meningen over de lengte verschillen inderdaad nogal, maar uiteindelijk is een langere buis beter. Is misschien wat lastiger qua vervoeren en je hebt langere Quickmatch nodig, maar je shell's gaan stukken hoger, rechter de lucht in en je hebt minder buskuit/pulverone nodig om ze omhoog te knallen.
Verder zal 60cm wel werken, maar zorg idd dat er weinig ruimte tussen zit.
Toch vind ik 90cm echt super fijn :mellow: . Dan gaan ze echt hoog.

Link to comment

Hoewel ik nog nooit een bal-shell heb gemaakt, lijkt dat sluiten me toch niet zon probleem? Kwestie van een wc papiertje over de beide helften spannen en ff met stukje papiertape vastmaken, dan kan je ze rustig tegen elkaar aan drukken zonder dat er iets uit valt ofzo. Zal het binnenkort wel proberen zo'n round shell :mellow:!

Link to comment

Ik leg er over 1 kant idd gewoon een stukje wc papier of iets wat makkelijk verbrand zoals crepepapier.
Dan kan je hem rustig op de andere helf leggen zonder dat er iets verschuift of verloren gaat.
Dicht klappen heb ik namelijk niet al te beste ervaringen mee. :mellow:

-B.

Link to comment

Heeft iemand trouwens een idee waarom mijn shells zo'n draaiende beweging maken (zo erg)? Dat ze draaien is tot daaraan toe maar het lijkt hier op horizintaal slingeren... Ik heb altijd wat speling kan het daar mee te maken hebben? En mijn lift is niet al te snel (het is een soort snelle starmix / langzame BP), kan het daar ook aan liggen? Ohja ze zijn dus cilindrisch, gebeurt bij zowel 1" als 2".. verder nog niet geweest :mellow:
Het is op t filmpje (zie onder) goed te zien. Mijn 1" zijn ongeveer 5cm hoog, mortier is dan 25cm (excl eindstop), mijn 2" is zo'n 5 tot 10cm (maak ze verschillend) en de mortier is daar zo'n 50cm (excl eindstop).

(Voor info https://pyroforum.nl/index.php?...ndpost&p=27290)

Link to comment

Het kan ook zijn dat je shell erg veel weerstand heeft met de wind, bv. een platte bovenkant met verschillende randen, of je hebt je stars niet goed verdeeld en dat doordoor de ene kant van je shell zwaarder is dan de andere kant. Ik noem maar wat. Een beter passende buis is zowiezo een hele verbetering voor het lanceren van je shell's.
Als je shell meer snelheid heeft gaat hij in ieder geval rechter omhoog.
Mooie shell trouwens. Waar bestond de report uit ? En hij was blauw zag ik dat goed ? Mooi man :mellow: .
En probeer je lift natuurlijk zo snel mogelijk te maken. Waar bestond 'ie uit ? Je zegt wat over een starmix ?

Link to comment

Ik heb inderdaad een platte bovenkant, en op het filmpje was er veel wind (je zag de tail ook 'wegwaaien'). Er zaten hier dus geen stars in, maar ik heb gemerkt dat met of zonder geen verschil maakt qua slingeren.

Die speling is makkelijk weg te werken door een extra laagje papier/karton eromheen te plakken, ik heb inmiddels ook een shell gemaakt die echt PRECIES in de pijp past, hij glijd langzaam naar beneden (luchtweerstand) als ik hem in de pijp loslaat. Ik zal kijken of ik die ook (met normale cam) op film kan krijgen (wordt dit weekend gok ik), kijken of dat al scheelt. Zal ook eentje maken met een punt erop, kijken of dat nog merkbaar effect heeft. Misschien daar nog wat stars bij ingooien, kan ik dat gelijk wat verbeteren (heb altijd de neiging er te veel flash in te gooien waardoor de stars kapotgeblazen worden, slechte gewoonte, komt nog van de tijd dat ik alleen knallen maakte).

Of bedoelde je de lengte van de pijp? Ik las op een buitenlands pyro-forum dat je pijp ongeveer 6x zo hoog als je shell moet zijn, daar kom ik dus net niet aan bij 1", maar ruim aan bij 2" en bij allebij slingeren ze zo rond.

De report was een 'lousy' 7,50gram flash (met german dark erin heb ik mij laten vertellen, koop het kant en klaar, heerlijk snel spul, en geen problemen met zwavel erbij). Ging harder dan een supervlinder, en daar zit 12 gram in.. zegt wat over het kunnen van die Chinezen ;) Shelletje was dus 1" en was strak gerolt van krantenpapier (werkt goed heb ik gemerkt, voor dat kleine formaat), ID 15mm, OD 23mm, lekker sterk dus, kreeg d'r met m'n hand geen beweging meer in (niet in te drukken dus, en kon echt vol kracht erop zetten hoor!)

Mijn lift koop ik kant en klaar, de man waar ik het van koop zegt dat het een overfuelde BP mix is die hij voor zijn gouden stars gebruikt. Kan je ook wel zien, dat het eigenlijk geen goeie lift is, want er komt een mine effect uit de mortier dus de vlam brand nog een aardig eind boven de pijp.. langzaam spul dus. Ik heb inmiddels KNO3 en C besteld dus binnnenkort maar een kogelmolen maken en wat lift maken die wat sneller is!

Ben pas sinds september ofzo wat serieuser (meer nadenken over hoe en waarom) met pyro bezig, daarvoor was het vooral knallers maken en 2 pijlen bij elkaar ingooien enzo echt het gepruts dus :mellow: Vooral chemische gedeelte is nog groot raadsel voor mij. Heb nooit echt scheikunde gehad, dus dat helpt ook niet echt. Het techische gedeelte ligt me dan wat meer (knutselen zeg maar, bedenken hoe je een bepaalde break krijgt of hoe je een harde knal krijgt of hoe je een bepaald effect met vw krijgt), pyrochemie moeten we maar gaan leren :rolleyes:

Heel verhaal geworden zie ik, mischien deels offtopic excuses, maargoed, het is ook wat he, in maart/april met pyro bezig zijn ;)

Link to comment

Dan is je lift hoogst waarschijnlijk het probleem. Doordat hij zo traag brandt krijgt je shell aan de kant van de ontsteking meer lift dan aan de andere kant. Zo gaat hij dus slingeren. Als je snelle lift hebt versprijdt de vlam zo snel dat het niets uitmaakt waar het ontstoken wordt.

Zoek gewoon snellere lift (maak eens iets zelf :mellow:) en probeer het dan nog eens.

Link to comment
  • 1 month later...

Hallo allemaal.

Ik heb net (21.20 uur) mijn eerste mortier afgestoken.
Een grote mislukking. :P
Dit waren de eigenschappen van de mortier.
- De huls was 0.5 cm dik.
- Lifting charge was 15 gram buskruit uit rotjes.
- mortier was ongeveer 1.5" dik.

Dit ging er mis.
- De shell kwam maar een halve meter hoog.
- Mijn camera liep vast dus nu heb ik geen filmpje. ;)

Maar de shell gaf wel een mooie effect.

Ik had de Lifting charge ik een zakje in de huls gestopt. (dus niet ingewikkeld met tape.)
Ik denk dat het hierbij fout is gegaan, want de lifting was niet echt explosief.

Hoor graag reacties en/of tips.

Maarten

Link to comment

Dat je het in een zakje hebt gedaan (dus niet ingewikkeld met tape) is waarschijnlijk niet het probleem. Meestal, als een shell niet omhoog gaat, ligt het aan de aard van je liftcharge, aan de lengte van de mortier, of aan de ruimte tussen de mortier en de shell. Buskruit uit rotjes is niet extreem snel. Beter kun je H3 of zelfgemaakt buskruit/pulverone gebruiken. Dit gaat vele malen sneller. De ruimte tussen de shell en de mortier moet ongeveer 1 mm zijn, maar iig niet meer dan 1,5 mm. De lengte van je mortier is afhankelijk van de diameter van je shell. Jij zegt 1,3''. In dat geval zou ik een mortier gebruiken van zeker 40 cm gebruiken.

Kijk maar even wat je hebt gedaan, en wat ik voorstel. Misschien dat je aan de hand daarvan kunt bekijken wat je anders hebt gedaan, en er dus mis is gegaan. Ik denk dat het gewoon aan je buskruit ligt.

Link to comment

Een mengsel van 80% NH4NO3 met 20% C is vrij snel, en heeft een redelijke gasexpansie. Het is alleen erg vochtaantrekkend, en daarom niet eens normaal op te slaan voor enkele uren. Als je het erg droog maakt, en droog weet te houden is het een optie. Moet lukken met dit weer... ;)

Link to comment

Nee man het is gewoon dik hygroscopisch, en volgens mij laat het ook langzamer zijn zuurstof los, aangezien je met een rocket een starvormig nozzle moet gebruiken voor optimal gasoutput(zodat ie opstijgt), dus het lijkt me gewoon geen chille oxidator, gebruik gewoon kno3 ofzo, en als je geen kno3 probeer dan gewoon natriumnitraat ofzo te gebruiken.

Maarja misschien lukt het je met je ammoniumnitraat, proberen kan geen kwaad.
Het zal je waarschijnlijk alleen maar wat tijd kosten...


Lttrrzz

Link to comment

Heey

Had weer een mortiertje gemaakt. :P
Weer 1.5''.
Deze keer had ik de liftingcharge gemaakt door een home made cracker in de houder te stoppen.
Met een dummy kwam ie ongeveer 25 meter hoog.
Dus later die avond had ik hem afgestoken, maar helaas weer niet zo groot succes.
Ik hoorde alleen een knal en verder niks.
Toen ik de vanochtend ging kijken was er niks meer van mijn mortier over. ;) (alleen wat snippers kartoon).
Dus ik ga nu ff een stalen mortier lassen en vanavond weer proberen.

gr

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...