Jump to content
PyroForum.nl

Mortieren


nick

Recommended Posts

  • Replies 226
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Zelf coat ik mijn stars niet altijd, D1 coat ik nooit want die gaan altijd aan bij mij. Ik doe dan geen meal tussen de stars, maar gewoon pulverone in een dun papier zakjedoekje om het te scheiden van de stars middenin de shell.
Verder zijn er bepaalde stars die ik wel coat, omdat die gewoon stukken lastig te ontsteken zijn, zoals rode en blauwe stars bijvoorbeeld. Maar je moet maar even kijken, als je twijfelt, gewoon even coaten of wat meal tussen de stars. Het goed drogen van je stars, en het coating laagje, is natuurlijk ook erg belangrijk. Minimaal een week doe ik altijd, op NC-lak stars na.

Link to comment

Ik vroeg me af als ik een soort veilig mortier rek kan maken door verschillende pvc buizen in beton met kippengaas te zetten en te zorgen dat er geen pvc-buis boven de rand van het beton uitsteekt.
Zodanig dat je je schell eigenlijk vanuit een betonnen blok schiet geleid door een pvc-buis.
Sommigen zullen dit wel al gezien hebben bij de pro's die hun buizen maar dan waarschijnlijk niet van pvc in een soort containers gevuld met beton staken.
Persoonlijk zie ik hier geen enkel risico van in.

Link to comment

Ik heb gisteren ook een klein mortiertje gemaakt.
Als lift gebruikte ik 2gram pulverone en als break gebruikte ik 2 gram flash. Alleen schoot mijn shell er wel uit maar gaat het doorverbindlontje niet aan. Daarna nog eens opnieuw geprobeerd maar nog steeds wilde dat lontje niet aan.
Heeft iemand tips???


Groeten Big Bang

Link to comment

Volgens mij kan je het beste het lont een beetje insnijden waar die aan moet gaan, waardoor BP in het lont makkelijker aan gaat.

Althans dat denk ik, je kan het gewoon ff proberen natuurlijk :(.





Lttrrzz

Link to comment

Een vraagje: Hoe maak je een tail op een shell?

Ik heb er lang over na gedacht en gezocht maak ik kom er niet uit. wat ik dacht is gewoon een star mix op je lont maar dan is de delay veel te lang, en als ik dan de lont korter maar heb je een break vanaf de onderkant en niet meer vanuit het midden, dus weet iemand hoe ik dit oplos?

alvast bedankt, -B.

Link to comment

Ik heb eens ergens gezien dat iemand een grote geramde puck van een bepaalde compositie onder zijn shell plakte. Er is een site waar het vrij duidelijk met een paar foto's word beschreven, ik weet niet meer welke site, maar ik denk dat er vast wel iemand hier is op het forum die weet wat ik bedoel en de link kan geven.

Er werd gebruik gemaakt van een hele brede, even breed als de shell, puck die ongeveer 2cm dik was. Deze moet flink stevig zijn, omdat hij anders kapot word geblazen door de knal van het lift powder. Sterk bindmiddel gebruiken dus, en je zal misschien een pers nodig hebben om de puck hard te persen zodat hij stevig is. Deze puck plaats je dan aan de onderkant van je shell, met de lonte van je shell gewoon aan de bovenkant van de puck. Maak een korte lonte met weinig tot geen delay, dan knalt je shell vrijwel precies om het moment als de puck is opgebrand, en je shell op goede hoogte is. Je zult dus wel moeten experimenteren met de brandsnelheid van je puck.

Succes ermee. Dit is 1 manier, er zijn er meerdere die al snel simpeler zullen zijn.

Yellowcard.

Link to comment

Ja dit was de site die in bedoelde. Alleen, hij plaatst zijn puck hier bovenop zijn shell, met de lonte erlangs, dus eerst gaat de puck al branden in je mortier buis en dan pas knalt de shell omhoog. Een brandende puck in je (bij mij kartonnen) mortier buis lijkt me alleen niet super fijn voor je mortier. Maargoed, het werkt wel aardig zoals je ziet.

Succes ermee. Ben benieuwt of je 'm aan de onderkant of bevenkant doet.

Link to comment

Ah ok, maar ik heb al een andere manier gevonden voor een tail, gewoon een buisje van papier gevult met een star mix aan de onderkant naast je lont plakken.
Je hebt dan denk ik wel een dunnere tail dan op yellow's manier, maar dit lijkt mij veel simpeler en gebruik dit dus ook.

PS: Ik maak dan Chrysanthemum 8 mix voor stars en tail. :(

-B.

Link to comment

King-B (en anderen). Ik gebruik als onsteker een geperst blok vertraagd BP (cm diameter ongeveer), wat een mooie gouden (cirkelende) staart geeft, omdat je dan ook perfect kan zien waneer je shell aan is en wanneer niet, en je duidelijker ziet hoe hoog die is voor de knal (in het donker). Dit werkt perfect, en ik doe het dus met een snelle gouden starmix, maar het kan ook met elke andere kleur lijkt me (zilver moet mooi zijn). Ik heb deze blokjes kant en klaar liggen dus dat scheelt voor mij, als ik langere vertraging wil druk ik er gewoon 2 van in mijn shell.

Het is in principe gewoon een buisje zonder boven of onderkant waar een starmix helemaal in vastgeperst is. Ik vind dit ook veel fijner werken dan met een lontje als vertraging (moet je gipsen of beton gebruiken of perfect dicht maken.. hierbij hoeft dat niet). Gewoon een houten (hardboard ofzo) plaatje rond zagen (decoupeerzaag tip) en een boor met de afmeting van je tail pakken, gat erin boren, houtlijm pakken, tail in het gaatje plaatsen, en van 2 kanten flink lijmen. Hij moet aan beide kanten een kraagje van lijm hebben zeg maar (zodat er geen lucht of vlam langsheen kan).

Ohja, de mix moet wel goed geperst zitten want anders heb je kans dat hij bij de lift kapot geslagen wordt, maar hier hoef je je niet veel zorgen over te maken.. gaat vanzelf wel goed, anders keertje extra testen (leuk toch :P)

Dan heb ik nu een tegen vraag: iemand vertelde mij dat flash geen goede break zou zijn, maar ik gebruik dit altijd en al mijn stars gaan altijd aan, dus wat is hier 'mis' mee? Het lijkt mij juist goed (heb hele heftige flash, die wel tegen zwavel enzo kan overigens), omdat het toch heel snel heel veel hitte produceert. Geeft ook altijd een lekkere klap bij de break...

Edit: Ik zie dat ik eerst het topic ff had moeten uitlezen alvorens te reply'en.. maargoed, misschien heb ik toch nog wat toegevoegd :(

Link to comment

Om te beginnen, de flash, de reden dat die niet goed zou zijn is dat het je stars kapot kan blazen als die niet heel erg hard zijn. Flash is hier soms te snel. Als het bij jou goed gaat is dat natuurlijk prachtig.

Tail? Ik lijm gewoon met smeltlijm een tigertail star onderop de shell. Et voilla, je tail. Meal met >20% Al is ook erg mooi, geeft je shell een zilveren tail. Zorg wel dat je star niet veel langer brandt dan het duurt voor je shell boven is, dat verstoort je break een beetje. (tenzij die uit dezelfde soort stars bestaat natuurlijk)

Link to comment

Hier ff een foto en filmpje van hoe zo'n gouden tail van mij eruit ziet. Filmpje is met telefoon opgenomen (was niet in de planning dat opgenomen zou worden), dus kwaliteit is niet echt om blij van te worden (mp4 formaat), maar het geeft een idee. Ik zal binnenkort in het foto/video forum wel een complete guide plaatsen over deze vrij simpele 1" shelletjes :mellow:

2807.zip

Link to comment

HE gebruiken als burst is totale onzin!
Er ontstaat bij een HE een drukgolf welke je shell uiteen zal rijten. Voor het aansteken van je stars heb je een hoge temperatuur nodig voor langere tijd. (Relatief gezien dus, ik bedoel geen secondes, maar milisecondes)
Een knal (report) in de lucht zal best lukken, maar een burst met HE gaat nergens over.

Gr33tZ

Link to comment
Een knal (report) in de lucht zal best lukken, maar een burst met HE gaat nergens over.


Ik geloof ook dat Leander precies bedoelt dat hij een report de lucht in gaat schieten. Dit past ook beter in context met het door De Pyromaan geplaatste filmpje. Maar inderdaad een beetje onduidelijk...
Link to comment

HE shells zijn erg tricky, waar een pyroshell als het misgaat een beetje schade kan aanrichten, kan een HE shell dodelijk zijn. Niet in de bebouwde kom afsteken dus.

Zorg er in ieder geval voor dat je een getest shell-ontwerp en een dubbele lont hebt.

Voor de primer kun je het best SA of iets dergelijks gebruiken, geen HMTD of AP!! Door de schok die de lift geeft kunnen deze meteen afgaan.

Zorg ervoor dat je shell 100% dicht zit, zodat er geen vonken bij de primer kunnen komen als de lift afgaat.
Graaf de buis totaal in, een HE shell die in de buis af gaat wil je niet meemaken.

Verder succes, en stay safe. :mellow:

Link to comment

Als ik het goed begrijp is een report dus een shell zonder stars ofzo erin. Alleen een knal. Dit is inderdaad wat Leander bedoelt. Als we het gaan doen, schieten we hem waarschijnlijk zo af dat hij boven een meertje of iets dergelijks afgaat. Zodat als hij niet goed afgaat hij in het water beland en niet ergens waar toevallig iemand zou kunnen lopen. Dan is het enige gevaar eraan dat hij te vroeg af kan gaan, maar zodanig bij ons in het zicht dat er niks mis kan gaan. Als hij dan te laat afgaat valt hij dus in het water of knalt hij als hij nog boven het water is. Dan kan er niks misgaan lijkt mij. We gaan eerst ook testjes doen met reports met een LE, zodat we weten of hij knalt waar we willen dat hij knalt. Het is gevaarlijk, maar het lijkt me toch mooi om die ervaring rijker te zijn. Ik heb ook wel eens gedacht over een pijl met een HE payload, maar dat lijkt me toch nog iets gevaarlijker. :mellow:

Gr.

Mr.Paplu

[edit] @ Treelover: Een shell met een LE erin kan toch zeker ook dodelijk zijn. Onderschat LE's niet.

Link to comment

Sorry jongens, ik bedoelde inderdaad een report. Met mijn enigzins ervaring snap ik ook nog wel dat die stars nooit aangaan, en gewoon verpulvert worden. Beetje zonde dus.. :rolleyes:
Ik realiseer me inderdaad het gevaar, als de shell blijft steken word er een gigantische druk opgebouwt, die zeker genoeg om de charge af te laten gaan. Daar ben ik momenteel nogal bang voor. Ook te laat afgaan kan grote gevolgen hebben.
Ook was ik van plan om m'n metalen mortier te gaan gebruiken, waar ik nu ook van af zie. Ik wil een mortier, geen fragmentatiegranaat. Kraften dus..
Verder wilde ik een slome compo gebruiken voor de lift, ik zat de denken aan meal powder. Trage compo's lijken me veiliger, aangezien ze de druk langzamer opbouwen, en in voldoende kwantiteit hetzelfde effect als bijv H3 kan bereiken.

Maar een leuk projectje toch? Er zit in ieder geval uitdaging in! :mellow:

Link to comment
Ik heb ook wel eens gedacht over een pijl met een HE payload, maar dat lijkt me toch nog iets gevaarlijker. :rolleyes:


Nouja, dat licht er aan. HE's zijn vaak nogal gevoelig, en met een mortier heb je een grote schok bij de lancering ervan. Nu weet ik niet wat je allemaal gaat gebruiken voor in je shell maargoed. Denk daaraan. Een vuurpijl gaat ook snel omhoog, maar geeft geen grote schok bij de take-off. Nu moet je wel een betrouwbare en krachtige motor bouwen, anders word het wel link inderdaad. Licht eraan hoe goed je er in bent.
In principe kun je voor de wat gevoeligere HE's beter vuurpijlen gebruiken, en voor de wat gelatief ongevoeligere mortieren.

Verder, ik zou gewoon je HE's op de grond af laten gaan, en als je een harde knal wilt in de lucht, gewoon voor flash of iets dergelijks gaan. Natuurlijk zijn HE's wel een stukje harder, maargoed.

Maar ik vind het inderdaad ook wel en leuk project. Succes ermee :mellow: !

Groetjes, Yellowcard

ps. En ik zou inderdaad zeker weten meal/pulverone gebruiken om 'm af te schieten, dat is het veiligst lijkt me.
Link to comment

Ik begin steeds meer voor een pijl te voelen! Veiligheid gaat toch echt voorop. En explosieven zijn ALTIJD gevoelig, aangezien je altijd een primary hebt. Zelfs SA is eigenlijk te link... Met een pijl weet je zeker dat je niet in de buurt bent, en is er meer overzicht op wat er gebeurt. Ik mag dan wel de nodige ervaring hebben met He's, maar om bij mn eerste mortier meteen een HE in te flikkeren is niet de meest verstandige keus.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...