Jump to content
PyroForum.nl
nick

Mortieren

Recommended Posts

Zien er idd wel groot uit als eerste test. Maarja, zolang je ver genoeg wegstaat kan een CATO weinig kwaad.
Zie ik daar nu je zelfgemaakte visco? Looks sharp. :angry:
Gr33tZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er inderdaad goed uit!

2" is een mooie maat om mee te beginnen en als je dan toch een flowerpot krijgt, sta je net even wat veiliger dan een bv 4" mortier.

Ik ben nog wel even benieuwd naar de lontdoorvoer (van lift naar charge)..........

Nick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach ja als je een maal bezig bent en je hebt alle chems klaarstaan dan ben je er ook zo mee klaar,
dit is de kleinste maat buis die ik heb (van karton).

Ik zal er morgen/overmorgen 1 testen en filmen.

En idd Tyneman, ook mijn eigen visco testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben mij momenteel aan het voorbereiden voor het maken van mortieren. Op USA site's zie ik dat ze voor de time-fuse altijd? dikker lont gebruiken dan het visco lont wat ik heb.

Wat gebruiken jullie voor de time fuse? Gewone visco?

Graag reacties,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Timefuse is meestal een kartonnen buisje met gestampt BP. Naar gelang de lengte, dikte en kwaliteit van je BP kan je zelf bepalen hoe groot de delay is.
Als je delay niet al te lang hoeft te zijn (dwz KLEINE devices!) voldoet visco vaak best.
Gr33tZ

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wolkje

Ik heb een shell gemaakt met 50% silver stars en 50% tiger tail stars met knetters in, de eindstoppen zijn gehotglued.
Het totaal gewicht is 30gr, hoeveel gr BP heb ik nodig om deze te lanceren ?
Ik dacht zoeits van een 8gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van jou BP... Met goede BP heb je aan 3 gram (10% van het gewicht van de shell) genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wolkje

En hoeveel gr KNO3/S/C flach zou ik dan nodig hebben, want ik denk dat flach toch wel sterker is dan BP, zo te horen aan de knallen van mijn bermuda driehoeken.

hier is foto van men mortier en de lanceer installatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb een shell gemaakt met 50% silver stars en 50% tiger tail stars met knetters in, de eindstoppen zijn gehotglued.
Het totaal gewicht is 30gr, hoeveel gr BP heb ik nodig om deze te lanceren ?
Ik dacht zoeits van een 8gr.


Vraagje @ wolkje;

Ik heb totaal geen idé hoe je 'knetters' kan installeren in je custum pyro devices. Ik ben ze wel vaak tegen gekomen in commercieel vuurwerk maar maak je ze zelf? Uit wat bestaan 'knetters' is er een goede tutorial over?

Thanx

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wolkje

Ik maak ze helaas niet zelf, ik haal ze uit knetterpijtjes, nee het moet niet knetterpijltjes zijn maar knetterpijtjes.
Het zijn kleine bolletjes, warvan gemakkelijk round stars te maken zijn.

Zelf maken zou ook wel kunnen maar dan zal je eerst Magnalium moeten maken, dit is Al en Mg samengesmolten in een bepaalde verhouding.
Op het forum staat ergens een link naar zo'n site waar dat te maken is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

'Dragon eggs' star (Crackling star)
Source: rec.pyrotechnics. Composition from "The best of AFN III"[12], page 121
Comments: Sometimes, Bi2O3 is used instead of Pb3O4. The composition is extremely sensitive, both to friction and impact. It is also quite poisonous and explosive. Gloves and an air mask must be worn at all times when handling this mixture since the mixture contains the very toxic Pb3O4.
Preparation: Add lacquer untill the thickness is like wood putty. Pass the mix through a screen and dry it to make 1mm squares. These will explode with a sharp crack shortly after lighting and can be used as star cores.

Pb3O4.............................................81.8
Magnalium (50/50, 100-200 Mesh)...................9.1
Copper(II)oxide...................................9.1
Nitrocellulose lacquer binder.....................10% by volume



Ik snap hier echt helemaal niks van dus aan mij moet je niet om hulp vragen xD
Simpel gekopieerd van:
http://www.wfvisser.dds.nl/compoDB.html#chapter9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem deze ingrediente gewogen en wel. Meng ze door elkeer en doe er wat NC-lac (pingpongbal oplossing) door. Voeg dit toe, en meng dit totdat het een dik prutje is (zo'n 10 pct). Druk dit door een zeef, van 1 mm (al je die niet hebt, koop er een of gebruik een knoflookpers (ietwat groot). Zorg ervoor dat het een soort losse balletjes zijn die eruit komen en laat deze drogen. Dit zijn je dragon-eggs. Zo lijkt als ik het goed heb het een beetje op BP wat is kapot geslagen en door een 1 mm zeefje is gegaan of wat pulverone. Voor de genen die met romijnse kaarsen hebben lopen spelen, het ziet er ongeveer uit als de liftcharge van een romeinse kaars.

Ps: Ik denk dat ik dit een keertje ga maken, ik heb alles behalve lood(IV)oxide. Maar dat moet wel te halen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wolkje

Mijn mortier is dus knal mislukt, het enig wat fout liep was de lancering: de mortier viel om en de shell ontplofte op de grond helaas :P

De brake was wel weer goed maar kon toch nog beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omgevallen? Volgende keer vastzetten of voet eronder monteren is misschien een goed idee. Schoot die nog ver over de grond dan.. altijd oppassen daarmee he (goede open ruimte waar je afsteekt/test uiteraard)

Ik vroeg mij af: wat wordt door jullie als goede mortierhoogte geacht.. is hier een raw formula voor (mijn Nederlands laat mij in de steek hier)?
Bijvoorbeeld pijphoogte = (shellhoogte * 3) + eindstop + lift, hebben jullie zo'n soort formule hier voor? Maakt het dan nog (veel) uit bij verschillende diameteres als ik gewoon (voor de mortierhoogte) een/de formule aanhoud (dit is dus een voorbeeld he.. die 3x)

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, heeft iemand hier een idee over :P ?

Ik krijg mijn shells namenlijk wel omhoog, maar als ik kijk naar mijn kleintjes tov mijn groteren (dwz relatieve hoogte, ten opzichte van de mortier) dan merk ik dat de groteren meer slingeren en sneller de kracht lijken te verliezen (verliezen snelheid, als ik er een lange vertraging inmaak bijv (met opzet) dan gaan ze vlak voor hun toppunt al bijna over de kop, de groteren. De kleineren daarentegen maken hoogstens een wenteling om hun eigen horizontale as voordat ze naar beneden vallen (als er geen verdere lading inzit)...

Oh en nog een ander vraagje: wat is een redelijke hoogte die mijn shelletje mag bereiken (meters), als mijn shelletje een diameter van 1" (2,5cm) heeft? Wil in de komende vakantie (is voor mij al vrij dichtbij) een cake (pot in de volksmond) maken met 1", maar dan wil ik wel weten hoe hoog ik ze ongeveer moet laten komen.. ik ben heel erg slecht in afstanden schatten, en al helemaal in 3D (in de lucht dus irl).

Edit: Of moest dit in het "Kleine mortiertjes" topic? Lange post trouwens, als eerst post.. zie ik nu, hehe :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou aanhouden voor 1" om 1/3 van je shell gewicht aan pulverone/bp/corncobb eronder te doen. Een 1" zal niet meer dan 15g gaan wegen neem ik aan, dus die lift blijft beperkt tot 5g lift lading. Hiermee komt de hoogte wel goed als je inderdaad 3* je shell lengte gebruikt als mortier.

Een mooie hoogte zou zijn +-20m in dit geval. Da's lekker boven je huis maar niet te hoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier wat foto's van een shell die ik ongeveer 2 weken geleden afgemaakt heb:









De lading bestaat uit 80 aluminium condensatorhulsjes die met een soort flying fish effect vliegen, van groen naar blauw verkleuren en dan knetteren. Totaalgewicht is 320 gram, waarvan 260 gram aan sassen. De ontsteking is elektrisch en ontsteekt de stijglading van 50 gram pulverone. De shell is niet gespiked, want het gaat niet om een mooie symetrische break, omdat de lading zichzelf voortstuwt. Nu nog zoeken naar een sterk genoege mortierbuis...

Share this post


Link to post
Share on other sites

loodtetraoxide is toch niet zó moeilijk te maken? vanaf loodnitraat of zelfs vanaf lood... kan niet kloppen hoor, komt van pyrowiki:

Lead tetraoxide may be prepared from a solution of lead nitrate and sodium hydroxide. Note that the procedure involves extremely corrosive and poisonous chemicals and should only be attempted by those who have access to (and know how to use) the right equipment and can handle the waste properly. Prepare a concentrated solution of sodium hydroxide by dissolving 300 grams of sodium hydroxide in water. The solution will heat up during this. To prevent it from boiling suddenly add only small portions at a time. When all has dissolved, allow it to cool down to room temperature. Dissolve 50 grams of lead nitrate in 200 ml of water, and slowly add the sodium hydroxide solution to this solution while stirring continuesly. A white precipitate will form first, which will turn orange when all sodium hydroxide solution has been added. Stir this solution well for another hour, and then allow the lead tetraoxide to settle. Carefully decant the supernatant, add boiling hot water to the residue, stir, allow to settle and decant again. Repeat this 5 more times. Then filter and rinse the lead tetraoxide in the filter several times with hot water.

klinkt vrij simpel toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, maar je moet het spul achteraf HEEL erg goed wassen zodat het niet meer basisch is. Crackling is een gevoelige compositie. Daarnaast is het werken met oplosbare loodzouten niet echt goed voor je gezondheid, dus je zult ook érg veilig moeten werken.

Als laatste hebben we een topic over dragon eggs, waar deze discussie beter thuishoort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
laatste ding dat ik wil zeggen over glasvezel.
ze hebben in duitsland ooit tests gedaan met betrekking tot mortieren.
hierin hebben ze allerlei soorten materialen getest. waaronder ook glasvezel.
3'' salutes in de mortier en ze veroorzaakten een mortarburst om te kijken wat het effect was op de mortier.
glasvezel versplintert volledig en stukjes boorde zich 2 cm in de hardste eiken ter wereld(duitse eik) die 20 a 30 meter verderop stond.
schiet je salutes gebruik karton. als t fout gaat, is je mortier kapot hoe dan ook. en dan heb je liever dat het karton in het rondvliegt dan iets anders.
siershells, gebruik hdpe of glasvezel. mortarbursts zullen bij kleine kalibers meestal resulteren in een flowerpot. genoeg over mortieren, zijn andere threats voor neem ik aan, maar wilde dit toch even gezegt hebben. veiligheid boven alles.

youri

Om hier even over verder te gaan in de juiste topic.

Glasvezel buizen zijn zo veilig als het maar kan!!
Het versplinterd inderdaad, maar die test waarover jij het hebt, staat die boom net 1 meter naast de buis!
En aangezien een 3" salute ontiegelijk veel kracht heeft, zal een kartonnen buis of HDPE er niks minder schade aan toebrengen.

Glasvezel is gemaakt om te versplinteren, en als het versplinterd is neemt de snelheid van deze stukjes extreem snel af, verder dan 3/4 meter zullen de stukken hoogstwaarschijnlijk niet komen.

En aangezien je normaal gesproken 15 a 20 meter er van af staat is het 100% veilig.
Ik prefereer Glasvezel boven HDPE en karton!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gisteren ook een shell gemaakt ;o
Ik had eerst wat plaksel gemaakt van meel (gewoon bak meel) en wat water, dat is erg stevig!
Toen heb ik van een oud schrift strookjes geknipt.
Eerst had ik er Al-folie om me bal gedaan toen met plakband wat strookjes vast zetten tot dat je geen folie meer zag. Vervolgens had ik er wat plaksel op gedaan en met plastic handschoentjes de strookjes er omheen gedaan enzvoort.
Heb ik paar uur laten drogen, toen door midden gezaagt en dan had ik het een dagje laten drogen.
Resultaat:
Erg stevige bal!
ID: 2.5"
Wanddikte: 7mm (een beetje te dik, had 4 A4tjes gebruikt. Volgende keer 2 A4tjes.)

Toen heb ik de stars er in gedaan, in het midden een plastic zakje gelegt. Daar gaat de break in.
Me break was een beetje een mengelmoesje:
- Wistle mix
- BP
- Corn Bob coated whit BP
Dat in het midden gedaan. Het lont had ik bevestigd zoals Yellowcard had beschreven in zijn tut.
Toen heb ik hem snel dicht geklapt en wat schilders tape er over heen.
Toen heb ik er weer wat plaksel op gedaan en 2 laagjes papier er om heen gerolt.

Hij ziet er geslaagd uit. Hij weegt intotaal 80gram. Ben vergeten alleen het balletje te wegen dus weet ik niet hoeveel kruit er in zit.
Ik ga denk ik 20 gram corn bob gebruiken om hem de lucht in te krijgen. Waarscheinlijk kut dat me toch niet. Ook moet ik nog een pijp zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt netjes!
Maar wacht even, Whistle en BP?
Ik hoop dat je Whistle gebruikt op basis van KClO4!
7mm, wel lekker dik :(

Jurrrrr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga denk ik 20 gram corn bob gebruiken

Wat bedoel je met corn bob??
Een corcob is namelijk officieel een maiskolf. Dat zal het dus niet zijn. Hou ik nog over maiskorrels, maar die kan je ook malen.

Whistle en BP is trouwens niet een veilige combinatie!!
Gr33tZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×