Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
yellowcard

2'' Round Shell Tutorial

Recommended Posts

Mensen,

Ik las in het topic van Richard's karton verkoop dat er behoefte was over hoe je nu precies mooie shell's maakt van die bolle kartonnetjes...
Nu ziehier, een tutorial ;) . Het is met powerpoint gemaakt.
Ik heb 'm gemaakt een beetje op de Amerikaanse manier, met dat whistle in het midden enzo.

Hopelijk hebben mensen er wat aan.

Groetjes, Yellowcard :(

edit:
Ik heb hieronder ook de foto's gezet, voor de mensen die geen PowerPoint hebben. Nu heb je er alleen geen tekst bij :P

2___Round_Shell_Tutorial.ppt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Richard

Hey

Prachtig om te zien dat je nu al aan het knutselen bent. Maar je moet ze zo niet maken. Hierdoor krijg je niet zo mooie break. Je kunt ze beter op de Japanse manier maken. Daarnaast weet ik niet wat voor type sterren het zijn, maar verhoudingsgewijs klopt het niet.

Ook moet je niet puur Whistle gebruiken in combinatie met Stars. De kans dat je sterren blind worden geblazen is hierdoor erg groot. Je moet je whistle combineren met Corncob.

In plaats van smeltlijm tussen de twee schaaldelen kun je volstaan met een simpel tapeje om de schaaldelen lichtelijk vast te zetten.

Ik had van de week mijn foto's over shell's willen posten, maar werd getipt dat er iemand gepakt was op foto/video materiaal?

Ik laat dat dus maar achterwege.

Richard

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie tut, de foto's doen het hem. Alleen inderdaad mis ik iets dat de sterren zekerweten af laat gaan. (hoe noem je dat, opvulmiddel).

Ik vind de shellcasing wel erg dik trouwens, is dat normaal ? De casings die ik maak zijn een stuk minder dik... meer richting 2mm.

Waarom stop je trouwens zulke grote sterren in die shell, ik denk dat iets kleinere sterren ook nog een mooi effect geven, vooral omdat het er dan meer zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heej,

Dat de sterren zo groot zijn komt eigelijk puur en alleen doordat ik geen kleinere spuit heb... en dus geen kleinere stars kan pumped.
Verder, ik heb hem nog niet afgestoken, maar ik weet bijna zeker dat e stars wel aan gaan. D1 is best makkelijk te ontsteken.

Ik ga nog op zoek naar een 2ml spuit, heb nu een 5ml.
Hoop dat ik binnekort een filmpje heb van de shell.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn stars zijn bij 2'' altijd veel kleiner. (cutstars of idd hele kleine pumpeds) Zodat je de hele wand van je shell bedekt met stars. Daar sprenkel je wat bp tussen de gaatjes, en leg je er een tissuepapiertje op. Lontje door papiertje duwen.

Dan vul je het op met pulverone oid, liever geen puur whistle. Dan knip je je overstekende papier weg. Dit klap je dicht en zet je vast met een stukkie schilderstape. Gewoon dat hij niet meteen openvalt. Effe pasten, en je shell is klaar. Spiken doe ik niet meer aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ontsteken je stars wel als je whistle gebruikt? Mijn ervaring is dat de stars niet ontsteken en dat komt denk ik doordat whistle hiervoor te snel was, het maakt natuurlijk wel uit wat voor stars je hebt maar gemiddeld is bp of h3 denk ik wel beter.

-B.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Weirdo
      Omdat dit toch weer een best uitgebreid fotoverslagje is en er weinig nieuwe shelltopics worden aangemaakt, vond ik dit er wel 1 waard.


      Je begint met de vertragingen in de shells te maken, 1 van 3 sec, en 1 van 1,5 sec.


      Dan leg je de stars erin, links C8 en rechts C6+10%Ti


      Dan vul je ze met breakcharge.


      Hemi's op elkaar klappen.


      Pasten


      10MM gaatje in de bovenkant van de shell met de 3 sec vertraging, en de andere crossmatchen.


      Daarna duw je de spolette of timefuse in het gaatje, en leg je er een randje hotglue omheen.


      Dan knip je een strookje karton die er tussenpast, en die knip je aan bijde kanten in.


      Rondom vastgehotglued


      Nog 1 laagje paste eroverheen, en risingtail bevestigd en gecrossmatched.


      Liftcup eropgeplakt met quickfuse en hij is af
      3_inch_peanut_C8___C6_10_Ti.mp4
       
    • By Weirdo
      Ik heb weer is een salutje gemaakt, gewoon omdat het leuk is.

      er zat Flash 11 in:

      Potassium perchlorate.............................64
      Aluminum..........................................23 GD
      Sulfur............................................13

      Shimitzu zegt dat dit de hardste en mooiste knal geeft met Kclo4 Al S geeft.



      MOV00315.MP4
    • By cojonesm
      Teruggevonden in een backup. Back to basic... Let op: ik maak geen base's meer.
      Complete Tut Rocket With Report-1.mp4 (Source: http://www.pyrobin.com/files/complete%20tu...th%20report.wmv)
    • By 2Tall
      Vandaag even een knallertje gemaakt met kno3 flash .

      Hier de fotos :


      Ik heb 12 gram gemaakt , verhoudingen van flash#5
      Gewoon alles samen in de vijzel gepleurd geen gediper met deze flash ,
      hier kan je een olifant op laten dansen zonder dat er wat gebeurd .
      Stoffen kunnen wel wat fijner , als je een ballmill gebruikt .

      Hier onder staat een filmpje met ........ jawel ! .. de knal .
      3gpp formaat . mobiele tel. kwaliteit

      Voor degenen die dachten dat je met kno3 flash geen knal kan maken
      of bij wie het nog niet was gelukt .

      Greet
    • By de.leeuw62
      Hee lui, paar maanden geleden iets gelezen over Go Getter stars. Kwam het fenomeen al eens eerder tegen.
      Dit was iets wat mij interesseerde. En daarmee ben ik gaan experimeteren.
      Het principe is gebaseerd op een gepumpte star met en core.
      Tooltje gemaakt en een paar sterren geperst met een core.
      Ik gebruikte hiervoor een D1 glitter compositie, TT en een suiker - salpeter - red iron oxide fuel

      Ze lagen al een paar maanden in de kast maar vandaag wat getest, moest er maar eens van komen.
      Ik heb er eentje op film en het ging boven verwachting gaaf. Dus er volgen er meer tests

    • By Knallerdeknal
      Ik heb met behulp van mijn eigen Engelse kennis de Engelse tutorial die op deze site staat voor het bouwen van een metaalschuurmachine 'vertaald' naar het Nederlands. Ik heb dit vrij vlug gedaan en er kunnen nog fouten instaan en ik wist bijlange niet van alles de vertaling dus zullen jullie me misschien moeten helpen waardoor ik kan corrigeren. Nogmaals, ik heb deze tutorial niet zelf geschreven, ik heb ze enkel vertaald. Ik hoop niet dat deze al ergens op het forum te vinden is in het nederlands (in het Engels al wel ) Ik hoop dat er geen stukken uit de Engelse tekst ontbreken, indien dit zo is zeg het mij dan en ik voeg het toe ofzo.



      'De metaalschuurmachine'


      De metaalschuurmachine is één van de nuttigste hulpmiddelen voor vindingrijke amateurpyrotechnici. Met deze machine het kunt u ponden van bulkmetaal of plastic voorraad ‘s nachts omzetten in een fijn poeder, al bent u beter het overdag te doen wanneer u kan ingrijpen als het fout gaat.

      Achtergrond

      Ik had eerst gelezen over de malende machine in een gearchiveerd artikel van Usenet waar ik spijtig genoeg nu niet meer over beschik. Daarin eiste de auteur om ongeveer 20 gram van aluminiumpoeder te krijgen per dag van een machine die hij uit een oude schrijfmachinerol gebouwd heeft die in fijn gruisschuurpapier wordt verpakt en die gedeeltelijk in water wordt ondergedompeld. Als iemand die het artikel heeft, zou hij mij hierover best inlichten zodat ik verder kan uitleggen.

      Gebaseerd op de beschrijving in dit artikel bouwde ik verscheidene machines, één was door een ventilatormotor werd aangedreven die te zwak was, en een andere die naar alle kanten water spatte. Door de recente zomer van 1996 raakte ik op de juiste formule en produceerde in een paar weken genoeg aluminiumpoeder om mij en de rest van de hogeschool te voorzien.

      Ontwerp en Bouw

      Het basisontwerp van de machine kan zich van het volgende diagram onderscheiden. Een spinnende rol is verpakt in schuurpapier en de bodem van de rol zit in een bak die met water wordt gevuld. Het te malen materiaal wordt gedrukt tegen de bovenkant van de rol en de schuurpapiermalen weg bij het materiaal. De vlokken komen van het schuurpapier en regelen op de bodem van de bak.

      Er zijn vele manieren waarop u over de bouw van dit kunt gaan. Voor de rol heb ik gewoonlijk de rubberrollen gebruikt die van de bellen (?) van oude wasmachines komen. Zij zijn meer dan 2 " in diameter, hebben een 5/8 " schacht en in bergingsopslag vaak gezien. U kon een houten rollende speld met een staalas die door het wordt gedreven, of iets ook gebruiken veel groter als een grote schurende trommel.

      De rol moet aan een rotatiemotor worden aangepast die langzaam genoeg is en geen die water spat. De mijn spint momenteel bij 500 t/min en is haaks recht. Een grotere diameterrol zou minder t/min vereisen. De motor zelf zou minstens 1/4 PK moeten zijn (over hoeveelheid KiloWattuur heb ik geen weet).

      Ik adviseer kogellagers om de rolschacht te steunen, aangezien de ringen om snel met de toegepaste druk neigen te verslijten.

      Ik gebruikte spleet (babbit?) ringen die slechts een paar weken meegingen, maar zij waren goedkoop zodat het niet van belang was. Het staal dat u ziet is daar druk op de aluminium aan het toevoegen zodat het sneller maalt. De molen in het midden is een compactere versie die ik in Juni 2000 beëindigde, is het zwarte wapen 2 " x4 " aluminiumbuis die met gegoten lood wordt gevuld, en op het recht is een model dat mijn vriend Lee maakte.

      U zult opmerken dat alle molens een middel hebben om het te malen materiaal te beveiligen. Ik klem het gewoonlijk enkel aan een draaiend wapen vast dat aan de machine in bijlage is. Lee klemde dat van hem vast in het mechanisme.
      Er zijn vele manieren om meer van een „gebiedspassend“ type van molen te maken. Hieronder heb ik één mogelijkheid gebruikend een elektrische boor met een dadelijk beschikbare schurende cilinder in de klem geschetst. Een andere mogelijkheid moet een riemschuurmachine omhoog monteren zodat het neer op een metaalvoorraad maalt. Deze oplossingen zouden werken maar als u ernstig bent is het bouw de moeite waard een specifieke machine.

      Het het malen tarief zal afhangen van heel wat factoren, zoals gruisgrootte, toegepaste druk, rolsnelheid, en type van metaal. In het verleden werd ik gewoonlijk rond een pond aluminium per dag, maar mijn nieuwe machine met 40 ponden loodgewicht veroorzaakt 50 tot 100 gram per uur.

      Controle van de molen is vaak nodig om te zien of men de metaalvoorraad moet worden neerbewogen of het dienblad water vergt. Wanneer de rol droog spint verstopt het schuurpapier gewoonlijk en het malen houdt op. Na een dag of twee, zal het dienblad met metaalpoeder worden gevuld. Ik liet de deeltjes regelen, voer het water af, en spreidde toen het poeder op de te drogen krant uit.

      Ik heb aluminium, zink, magnesium, messing, en zelfs titanium met deze opstelling gemalen, en ik ben zeker enkel over om het even welk zacht metaal zal werken. Hier zijn sommige nota's over bepaalde materialen:

      Magnesium

      Het magnesium is enigszins problematisch wegens zijn reactiviteit met water. (Spoonful kaliumdichromate) die aan het bad wordt toegevoegd onderdrukt zeer de hoeveelheid het borrelen die plaatsvindt. Ik heb ook minerale geesten in plaats van water gebruikt wanneer het malende magnesium met zeer fijne sandpapers, maar dit minder geschikt zijn.

      Aluminium

      Sommige aluminiumlegeringen borrelen een beetje in water en anderen niet. Het is geen zorg als het doet maar voor goede maatregel voeg ik vaak een kleine hoeveelheid boorzuur aan het bad toe.

      Zink

      Het zink maalt vrij maar merkt goed op dat de vlok te ruw om direct in zink/zwavelraketten is te gebruiken.

      Titanium

      Het titanium verslijt het schuurpapier werkelijk snel, zodat is het moeilijk meer dan kleine steekproeven tegelijkertijd te maken. Het titanium vereist ook een vrij grote druk voor het om bij allen te malen.

      Pvc

      De harde plastieken malen oké met deze opstelling en vergen geen waterbad. Jammer genoeg is de pijp van pvc geen goede bron voor pyro toepassingen. Dit plastiek bevat vulmaterialen en vanuit mijn ervaring vernietigt het gekleurde formules.

      Het droogproces

      U kunt met het water totaal met ruwe (sandpapers?) weglaten. Dit is nuttig wanneer de kleine steekproeven in een haast worden vereist. Nochtans, zijn er een paar nadelen. Voor één, neigen de fijnere deeltjes om rond in de lucht te drijven en helemaal over de plaats te regelen. Ten tweede, zonder de waterbak als koelmiddel worden het metaal en de rol extreem heet. Dit heeft me nog geen problemen veroorzaakt, hoewel het de rubberrol kan beschadigen. Ten derde, is er de kans die het schuurpapier zal verstoppen, maar met ruwe grutten schijnt dit niet te gebeuren.

      Hier volgen de resultaten van een steekproef die de Amerikaanse schrijver heeft gedaan, ik heb ze niet vertaald naar ik veronderstel dat dit wel duidelijk genoeg moet zijn.

      Sample Size Distributions for Homemade Aluminum Powder
      Sample A Sample B B milled for 2 hours
      Bulk Density .85 g/mL .20 g/mL .67 g/mL
      +60 mesh 20% 1% --
      60-100 28% 7% 2%
      100-200 29% 26% 9%
      200-325 13% 18% 12%
      -325 mesh 10% 48% 77%

      De steekproef A komt uit een onlangs gemaakte partij, en B ik het liggen rond verscheidene jaren heb gehad. Zij werden allebei gemaakt met 36 gruisschuurpapier maar de druk die in A wordt toegepast was veel groter. De steekproef B was bal die met 1/2 " wordt gemalen - 5/8 " staalballen in de " kruik van pvc 6. U kunt de gevolgen van malen zien door de foto van vóór en na te bekijken.

      Natuurlijk kunt u fijnere gruisdocumenten voor een fijner product gebruiken, maar het malen tarief zal langzamer zijn. Ik verkies de ruwe vlok te maken en dan het te malen wanneer ik zeer fijne grootte nodig heb.

      Wanneer droge het aluminium van het balmillen het belangrijk is de zuurstof in de molen onophoudelijk om te vervangen zodat het poeder niet pyrofoor wordt. Dit gebeurde aan me zodra toen ik de molen verliet lopend 4 dagen terwijl ik weg op een stijging was. Na de verwijdering van het deksel uit de kruik en het bekijken het poeder ging ik naar de keuken voor sommige snacks, en ongeveer 5 minuten later ging het brandalarm af. De vlammende kruik van pvc met witte hete aluminiumbinnenkant was geen mooie plaats. Nu open ik het deksel elk uur zodat het aluminium kan ademen en dat het problemen niet meer kan terugkomen.

      Voor het onderzoek naar gebruik van deze verkorrelde metalen moest ik met verschillende partikelgroottes gaan werken en daarom moest ik meerdere zeven gaan gebruiken. Deze passen zodat het fijne stof niet uit (puft en snuggly?) draaien uw snotzilver samen. Snijd het scherm zodat er 3/8 " van overhangend gedeelte op de pijp is, dan toepassen lijm en samenpersen de delen zoals getoond.

      Met de schermen 100 kan het netwerk of ruwer u inkepingen uit het overhangend gedeelte en prefold hen moeten snijden, anders kan het moeilijk zijn om de pijp in de koppeling te duwen.
      Om het onderzoeksproces te automatiseren klemde ik ondersteboven eenvoudig een orbitale schuurmachine op een werkbank vast en schroefde een stuk van triplex aan de schurende basis. De schermen worden vastgeklemd vast met een ander stuk triplex en twee ingepaste staven. Zorg ervoor dat alle noten slotwasmachines op hen aangezien de intense trilling om het even wat zal losmaken, en gemorst metaalpoeder kunnen zijn vrij knoeien hebben.

      Het eigengemaakte metaalpoeder kan dienen om in even welke pyrotechnische toepassing te worden gebruikt. De brede groottedistributie van de reële vlok leent zich goed aan sterren en fonteinen. Mijn favoriete mengeling luidt als volgt :

      Aluminium 60%
      bariumnitraat 40%

      Dat is het! Het mengsel brandt extreem krachtig. 3/8 " unchoked fonteinen met deze formule zal overschaduwen 3/4 gemakkelijk " conventionele zwarte poeder gebaseerde fonteinen. Ik voeg 5% dextrine voor gebruik in sterren of kometen toe, en gebruik dan gestapte eerste met BP om het aan te steken.

      Het toevoegen van tot 20% eigengemaakt aluminium aan zwart poeder veroorzaakt een standaard Aluminiumfonteinmengeling. Experiment met de verhouding maar ik vind dat meer dan 20% het aluminium schijnt om de fontein te verstikken. Het beeld op de linkerzijde bedraagt 4 1/2 " fonteinen en dat op het recht is een 3/4 " fontein, beide eenvoudige mengelingen BP/Al.

      Jammer genoeg is het aluminium vrij zwak in flitspoeder tenzij u het millt met de ballmill.

      Het magnesiumpoeder heb ik tijdens de werken in gekleurde sterren uitstekend gemaakt en een dodelijk flitspoeder zelfs in ruwe grootte geproduceerd. Voor sterren gebruikte ik de pijplijm van pvc als bindmiddel en chloordonor. Wanneer de mengeling en de consistentie van fruitleer gedeeltelijk droog is, kan het paar met een schaar van mekaar gesneden worden.

      Het vinden van metalen

      Niemand zou om het even welk probleem moeten hebben vindend schrootaluminium om omhoog te malen, maar de meer exotische metalen zoals zink en magnesium kunnen moeilijk zijn om te vinden. Ik kreeg mijn eerste (hunk?) van magnesium van een werf van de motorfietsberging in de vorm van een motor sidecover. Dit was een beetje ongelegen om wegens het te malen is oneven vorm maar tegelijkertijd gaf ik niet op.

      Sindsdien heb ik het grootste deel van mijn magnesium in de vorm van offeranoden van de opslag van het scapmetaal. Deze worden vaakst gemaakt van zink voor het beschermen van schepen en (what-not) tegen corrosie, maar nu en dan worden zij gemaakt van Mg. Ik kocht onlangs 200 ponden ronde anoden van Mg, voor $1 een pond verder ziet!

      Ik weet het, er staan nergens foto's bij terwijl dit bij de Engelse versie wel het geval is. Als je dan toch zo graag de foto's ziet, zoek ze dan bij het Engelse voorbeeld (ik heb nu wat problemen met het uploaden van bestanden dus gaat dit niet)

      Ik heb hiervoor speciaal een nieuw topic aangemaakt omdat er in het bestaande topic geen echte tutorial stond.

      Mvg,

      Knallerdeknal

      P.S. : Ik heb zelf zo'n machine nog nooit gemaakt, ik ben wel van plan dit te gaan doen en mijn 200km verderopwonende grootvader heeft er ook wel eentje staan maar dat is het dan ook wel.
    • By yellowcard
      Beste mensen,

      Hier heb ik een Tutorial over hoe je Buskruit Vuurpijlen kunt maken. Simpen, en super effectief.
      Deze Tutorial is gemaakt met Power Point, bedankt Duvel voor het idee !

      Tutorial:
      Tuturial_Bp_Vuurpijlen_maken__.ppt


      Hier een link naar een topic dat een beetje over Payloads gaat, op Bp vuurpijlen. Hier staat ook een filmpje van een Bp vuurpijl, beschreven in de Tutorial, en een foto.
      https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=1130

      Wat vinden we er van ? Handig ? Bruikbaar ?
      Er komt ook nog, over een tijdje, een Tutorial over hoe je Payloads kunt maken, op Buskruit-vuurpijlen.

      Groetjes, Yellowcard

      Nieuwe link voor tutorial. (Prophet)
    • By ZeRo_C
      Vandaag heb ik dan mijn starmine van 13 lichtkogels afgestoken.
      Dit was hem:


      Het filmpje:
      http://www.stukhout.nl/pim/starmine.avi

      Het ging niet helemaal vlekkeloos, er ging veel druk uit via het gaatje waar de lont erin ging. Toch kwam hij 2/3 meter hoog, je ziet het niet super goed door de zon maar de lichtkogels deden het zeker wel

      Actiefoto(waar je de lichtkogeltjes ziet):

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×