Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik was natuurlijk erg verrast toen ik het ontdekte. Ik dacht eerst dat het een restje zwavel was, met een vaag vermoeden van TNP. Maar na een brandtest bleek dat het hoog energetisch was, en dus kon het niet anders zijn dan TNP; mijn vader had me al verteld van zijn TNP-synthese (hij gebruikte fenol, zwavelzuur en salpeterzuur 68%), maar ik wist niet dat er nog wat van overschoot...

M'n opa en een paar van m'n ooms hebben zich ook met madscience en/of rocketry beziggehouden dus het zit een beetje in de genen :P .

Link to comment

Ik heb vanmiddag een soort van ongeluk gehad, als je het zo kan noemen... :D

Na de nitratie van 20 gram mannitol, wou ik het verdunnen, maar om een of andere reden had ik al sodiumcicarbonaat in het ijswater opgelost.(ik was denk ik moe ofzo)

Het nitreerzuur gooide ik er dus bij, en mijn bekerglas schuimde dik over, en ik ben denk ik de helft van mijn MHN kwijt geraakt op de tuinvloer.

Ik voelde me dus aardig kut, maarja ik snap ook niet waarom ik het deed heb het nog nooit gedaan, ik geef moeheid de schuld, maar het was natuurlijk alsnog een domme actie... :P

Maarja daarna heb ik gewoon weer een nieuwe batch gemaakt, dus heb nu zo'n 30 gram.:(


Lttrz

Link to comment
  • 1 month later...

Het enige 'echte' ongeluk wat ik ooit heb gehad is een brandblaar, als je echter ongeluk wat breder opvat dan enkel lichamelijke schade heb ik een keer met een verdwaald vonkje een 1 meter verderopstaand schaaltje pulverone onstoken die, op zijn beurt, mijn bak met mealcoated ricehulls in de fik stak met een zwarte werktafel tot gevolg. Verder is er een kleine batch TNP op bizarre wijze in mijn slaapkamer gedetoneerd, maar daar had verder niemand last van, of het moet zijn omdat dat ik mijn TNP kwijt was natuurlijk. :mellow:

Pjee

Link to comment
  • 3 months later...

Vorige week maandag ongeluk gehad met flash. Het was 3 gram KMnO4 flash dat vroegtijdig ontbrandde. Ik zat er net iets meer dan een halve meter vanaf. Ik zag echt een lichtgvende wolk op me af komen, dus meteen mond en ogen dicht en weg gedraaid met gezicht. Rechter kant is wel verbrand. 2e graads brandwond aan zo ongeveer hele rechter kant. Hele week in het ziekenhuis waarvan 5 dagen met verband op m'n gezicht en veel zalf. Nu is m'n rechterkant nogal roze. Pigment moet weer aangemaakt worden en dan is alles weer ok, maar het had ook erger kunnen zijn. Als ik meer had gemaakt had ik denk ik 3e graads gehad en dat betekent transplantaties, infecties ed. En dan te bedenken dat het maar een theelepeltje vol was. Het deed ook helemaal niet zo'n pijn als wanneer je je vinger aan een pan brandt. Ik zag het later pas in de spiegel dat de dode huidlaag eraf was en er dus geen bescherming was voor de onderliggende laag. Nu hele tijd zalf gebruiken en deze zomer niet gaan zonnen, dan zou het wel goed moeten komen. Pas dus ook allemaal maar op KMnO4 en andere sterke oxidatoren. Zelf zo weinig flash kan dit veroorzaken wat bij mij gebeurd was. Mijn ouders willen natuurlijk ook niet dat ik meer aan pyro doe. Misschien dan maar het andere gedeelte uit de chemie doen wat ik altijd al leuk vond: Kristallen. Hopelijk wordt ik niet helemaal afgesneden van de chemie. De theorie zal ik wel blijven doen dus ik blijf wel lezen op het forum, maar ik kan dus niks meer zelf uitproberen.

ook op chemixtry het één en ander vertelt. Ik verkoop m'n pyrochems voor een groot gedeelte omdat ze anders toch worden weggegooid. Het zijn er niet zo veel maar als iemand ze wil is dat beter dan weggooien. Deze week maak ik nog wel een lijstje. Iemand die wel iets wil kan al een PM zenden.

Link to comment

Das niet zo mooi! Gelukkig dat het volgens de artsen allemaal in orde gaat komen. Ik denk dat je zelf ook wel even afstand wil doen van pyro na zo'n ervaring... Gelukkig kunnen kristallen ook heel mooi zijn. Daar heb ik me ook eerst mee bezig gehouden. Veel sterkte verder, en ik hoop dat alles weer mooi geneest.

Link to comment

Ik had het gisteren al op chemixtry gelezen, sterkte man. Dat is helemaal niet leuk kan ik me inbeelden, ook dat je heel de zomer zo goed als heel de tijd binnen moet blijven. :/ Het is te hopen dat je je draai wat vindt in kristallen. :) Dat lijstje van je chems mag in ieder geval altijd komen.

Link to comment

Oke, dan zal ik het ook maar vertellen.. Ik ben al een tijdje gestopt met pyro vanwege een soortgelijk ongeluk als dat van Juchiller. Half 10, ik dacht nog even een beetje van mijn net gemaakte blackmatch uit te proberen. Dat lag namelijk te drogen in mn schuurtje. Het was allemaal snel snel, dus ik leg een stukje blackmatch op de werkbank en steek het aan. Wat ik niet had gezien, is dat onder de werkbank op een plank, een bakje met behoorlijk snel BP lag. Het was zo'n 100 gram. Ik stak de lont aan en die verbrande veel sneller als de andere geteste lontjes, het uiteinde schoot weg, tussen een kloof in de werkbank door in het bakje. (op de een of andere manier kan je hier door de werkbank heen kijken, zit een vage spleet). Ik volgde het stukje lont en zag het in het bakje terrecht komen. Ik dacht meteen aan de houten schuur en andere pyrodevices, dus ik pak het bakje uit reflex weg, whoemp alles in mn gezicht. Eerst dacht ik dat er niets aan de hand was. Ik liep gewoon naar de badkamer en toen zag ik het pas :) Beide wanghuiden hingen over mn gezicht heen, zelfde als bij mn neus lippen en voorhoofd, daar gelukkig iets minder. En toen dus meteen onder dousche, mama geroepen, vader werd woest en begon te schelden en ik onder de dousche met de gdachte voor altijd verminkt te zijn, 100% chaos dus even :P In het ziekenhuis allemaal vaseline op mn hoofd gekregen, nacht was daardoor zwaar vervelend, wondvocht plakte overal op mn gezicht en ik mocht er niet aankomen. Naja na 2 dagen mocht ik naar huis en vanaf toen is de heling erg snel gegaan, binnen 3 weken zag je er vrijwel niets meer van. Idd het pigment dat een beetje moest bij trekken. Maar nu is het helemaal weg. Ik hoop, Juchiller, dak je hiermee een klein beetje gerust heb gesteld, ook al klonk je niet echt bezorgd. Sterkte iig

Link to comment

Hmm, het geluk zit ons de laatste tijd volgens mij ook echt niet mee :) , "beterschap" voor zover dat nog nodig is aan jullie beiden, laatst had ik ook me klauwtjes verbrand, ik ben nu gelukkig NOG wat voorzichtiger bezig.

Lijkt me echt klote als je een litteken of iets dergelijks in je gezicht zou houden.



Ltttrrzz

Link to comment

Heel veel sterkte aan beiden!
Ik heb een paar maand geleden ook zoiets gehad, ik had wat NC op mijn hand laten branden, maar er bleef een gloeiend vonkje over (echt zo'n piepkleintje) en dat lande op mijn kleine voorraad NC, gellukig niet zo veel, met een whomp eindigd mijn verhaal dus. Niets van schade, ook niet aan de tafel zoals gewoonlijk bij NC.

Uit verhaal 1 kunnen we jammergenoeg niet veel leren, buiten dat je best professionele lont gebruikt.
Uit verhaal 2 kunnen we leren, wat ik al een tijd vast toepas: geen experimenten op de kamer waar je je devices enzo maakt en dat je, je mengsels altijd moet opruimen, terug in potjes, terug in kast!
En uit mijn verhaal kan ik alleen maar leren andere brandbare materialen verder uit de buurt doen als ik een experiment forceer.

Link to comment

Snooby,

Eerst wil ik vragen hoe het met je is. Maar ik zou ook graag weten of je het er nog met je ouders hebt over gehad. En indien ja, wat hebben jullie nu samen afgesproken/besloten? Moet je stoppen met het maken van devices of mag je er gewoon mee doorgaan? Vermits je zeer snel lont, en zeer snel BP had, moet je toch wel BP van hoogwaardige kwaliteit hebben gemaakt, niet?

Link to comment

Hmm... Ja ik heb ook zoiets eens op het begin gehad, maar dan geen verwondingen ofzo. Ik wilde iets aansteken, en gebruikte als aanmaaklont een stukje hout, ik had toen buiten ook nog een kom staan met zo'n 100g slechte mp, toen blies ik tegen dat stukje hout en vloog er een vonkje vanaf, dat vonkje kwam in de kom terecht, en ik stond daar net een halve meter ofzo vanaf, maar binnen no-time stond ik 3 meter verder op van de schrik. Nog een wonder dat het tuinhuisje toen niet beschadigd was geraakt (die kom stond 20cm van het tuinhuisje).
Maar daarvan heb ik toen wel geleerd, chems in het tuinhuisje laten staan, en vuur alleen buiten het tuinhuisje.

Link to comment

Als ik die verhalen lees denk ik ook aan wat een geluk ik vroeger heb gehad. Eén van de eerste keren dat ik KMnO4 flash had gemaakt had ik een paar gram (2 à 3) op een blaadje op een steen gelegd en aangestoken met een aansteker. Ik zat er toen ook veel te dicht bij en kon nog net op tijd wegtrekken, voor hetzelfde geld had ik dus zoiets als Julicher of Snooby voorgehad. Ik had dus geluk en alleen mijn vingers waren verbrand. :P Verder heb ik nog niet veel ongelukjes gehad, gelukkig maar. :)

Link to comment

Nou Prophet, dat lijkt spreken op wat bij mij gebeurd is. Dat was ook KMnO4 flash, ook 3 gram, lag ook op een velletje papier en het was ook de 2e keer dat ik KMnO4 testte. Alleen denk ik dat ik er met m'n gezicht toch dichter bij zat, of iig meer erboven, want ik zag het echt op me af komen. BTW, Zeg maar niet te vaak dat je geen ongelukken hebt gehad, dadelijk krijg je het zelfde als ik :):P .

Link to comment

Mijn ongeluk is nu iets meer dan een half jaar geleden.. De reden dat ik het niet eerder heb verteld weet ik zelf ook niet echt, had er niet echt behoefte aan, totdat ik las wat juchiler is overkomen. We're all brothers in crime :P

Die bp was best snel, 't was in minder als een seconde weg gok ik. Het was KNO3 met C, ingedampt op een pannetje en fijn gemaakt.

Reden van het snelle herstel, is denk te wijten aan 't feit dat wij nog jong zijn, het was ''slechts'' 2de graads verbranding en directe koeling. Heb meteen 25 minuten onder koude dousche gestaan en in het ziekenhuis nog een x. 3de graads is idd niet meer te redden.

Toen ik uit het ziekenhuis kwam waren al mijn spullen weg, uitgezonderd het glaswerk en een blik nitromethaan, heb mn moeder altijd wijsgemaakt dat 't duur en speciaal spul was :)

Daar ik zelf toch ook wel ben geschrokken van het ongeluk heb ik toen besloten niet meer aan pyro te doen.
Heb echter toch alle posts gelezen die sindsdien op het board zijn verschenen. Verder doe ik heel af en toe nog wel is een detonatie. De stoffen die ik ervoor nodig heb haal ik dan voor dat moment.

Link to comment

Kleine verbrandingen horen bij de hobby. Gelukkig loopt het in de meeste gevallen goed af.
Uit deze verhalen blijkt ook weer het nut van het werken met een face-shield.

Ikzelf heb vorige week mijn vingers weer eens stevig verbrand. Moest een kleine core in een drivertje boren. Gaat (bijna) altijd goed. Nu had ik wat weerstand op het laatste stukje. Twee opties.
1. Stoppen en wegflikkeren. Was 5g meal, waarom risico nemen. (slim)
2. Ff iets harder duwen, dan boort ie wel door. Word toch niet warm genoeg voor ontsteking. (niet slim)

Ik koos optie twee en hoorde BANG!
Toen zat ik dus met een kapot papieren buisje in mn hand, wat brandvlekken op mn jas en een paar fikse brandblaren op de vingers.
Snel de ramen opengegooid en begonnen bidden dat het brandalarm niet afging. Daarna een tijdje onder de kraan en fiks insmeren met Flamazine.

Nu, een dikke week later, is 1 vinger weer zo goed als nieuw. De andere halverwege. En een littekentje meer of minder zie je bij mij toch niet.

Zelf mijn ongeluk met rode fosfor, welk een gat van bijna 1cm diep in mn handpalm brandde, heeft me geen echt zichtbare littekens opgeleverd. Dus hopelijk houden jullie er ook niets aan over.
Stay safe!

Gr33tZ

Link to comment

Uiteindelijk moeten er toch dingen weg. Een gedeelte is al verkocht, maar een aantal dingen zijn er nog. Ik hoop dat het toegestaan is om het hier te vermelden. Hopenlijk heeft iemand er wat aan.

Tot nu toe zijn er een aantal dingen zo goed als weg, het volgende is over.

Al-poeder zelf gemaakt, 250 gram
MgAl, 100 gram min wat een member nog steeds moet beslissen, als hij niet beslist moet ik het uiteindelijk doorverkopen

Verzendkosten zijn 6,20 voor binnen Nederland en 11,45 voor naar België tot 2 kilo. Ik kan me voorstellen dat dat veel is, dus misschien kun je dan een adres van een kennis opgeven die in Nederland woont en het dan ophalen.

Ik verkoop de dingen een stukje lager dan de inkoopprijs. Ze zijn dus niet erg hoog. MgAl heb ik aan de hand van iemands idee vastgesteld, want die is zelf gemaakt. Goede kwaliteit, zilverkleurig, dus ik denk zonder echte oxidelaag. Ik heb er grote brokken van, om zelf in de blender of ballmill te stoppen, en ik heb er blenderpoeder van. Dat poeder verschilt nogal in grootte en zal tussen 150 en 300 mesh zijn. Behoorlijk reactief. De zelfgemaakte Al poeder is achteraf gezien nog niet eens zo heel slecht. Je kunt er mooie stars of torch van maken met KNO3. met andere oxidator kun je wel leuke flash maken. Behoorlijk weinig oxide dus dat is goed. Kan goed voor tails en stars gebruikt worden, maar ook voor medium kwaliteit flash.

En even voor de mensen die mogelijk zichzelf gaan verwonden: wat je doet met de chems na aankoop is je eigen verantwoordelijkheid. Koop alleen dingen waar je vanaf weet wat de gevaren zijn.

Dus als iemand nog geinteresseerd is in Magnalium of Al-poeder voor effecten dan kan die dat zeggen via PM.

(misschien was het handig geweest om het in een ander topic te zetten)

Link to comment
Guest fyver

Welja,
Ik had dus onlangs zo'n grondbloem uitelkaar gehaalt.
En al het poeder op een blaadje gelegt en dat dus aangestoken met men aansteker.
Ja, er kwamen wat vonkjes uit en opeens vatte de hele boel vlam, dan 1 felle flits en toen was ik half blind.
Ik heb gelukkig niets verbrand. :)

Link to comment

Kloten met commercieel vuurwerk, iets dat hier als zeer k3wl wordt beschouwd. Daar gebeuren natuurlijk ongelukken mee, in dit geval leidde jou gevaarlijk geklungel ook bijna tot 1. Je zal toch veiliger moeten werken als je fatsoenlijk met pyro wil bezig zijn. Daar kan je je zulke handelingen niet veroorloven, kijk maar naar de posts hierboven.

Link to comment
En al het poeder op een blaadje gelegt en dat dus aangestoken met men aansteker.
Ja, er kwamen wat vonkjes uit en opeens vatte de hele boel vlam, dan 1 felle flits en toen was ik half blind.
Wees maar bij dat in Nederland flash verboden is. Dan had je je handje gedag kunnen zeggen. Zoals Prophet zei: zeer K3wl2.
Link to comment

Toen ik voor de eerste keer een kno3_suiker bom aan het maken was, schoot de vlam in de pan. Het was enkele seconden een hevige rook wolk (zat ongeveer 100 gram mix in) ik was juist aan het roeren(geluk gehad dus met mijn snelle reflexen :) ). De buurvrouw die net haar was buiten had gehangen was ook niet zo gelukkig. Het pannetje stond los boven de bunzenbrander, mjah niet echt slim maar daar leer je dan uit ?

En dan nog iets waar ik zelf niet bij was maar een goede vriend van mij was het slachtoffer, al een hele tijd geleden gingen ze spelen met een pijpbom, was 50 gram geloof ik? Hij stond recht toch wel een eind weg van de explosie. Recht in zijn rechterboven schouder een schrappenel er door tot het puntje op het vel maar hij had een dikke jas aan en een dikke trui en 2 tshirte (het was behoorlijk koud die dag). hij heeft geluk gehad, maar de jongens zijn wel serieus verschoten ( hoe zou je zelf zijn als je maat zo neervalt). Pijpbommen = KW3ll³!!!

Natuurlijk ook mijn handen al duizenden keren verbrand. Maar dat is gewoon zéker?

Link to comment
Natuurlijk ook mijn handen al duizenden keren verbrand. Maar dat is gewoon zéker?


Het zou natuurlijk niet gewoon moeten zijn :) , maar ik denk dat iedereen zijn handen weleens verbrand.




Lttrrzz
Link to comment

×
×
  • Create New...