Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Speedfights post bevat ineens 3 ongelukken minder B)
Was het te moeilijk om die ook in goed nederlands te veranderen of zijn die andere 3 ongelukken ineens niet meer gebeurd? B)
EDIT:
Sterker nog, het 4e ongeluk met de vuurpijl is nu ineens verdraaid, eerst was het nog zo dat ie omgevallen was :lol:
EDIT2:
Lol nu bestaat z'n account niet meer, ik heb weer een beter idee gekregen van wat het woord k3wl nou inhoudt :D

Link to comment
  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Goed, vandaag geen ongeluk, maar een tegenhanger, het voorkomen van. Vandaag heb ik mijn nieuwe (wel 2e hands) gasmasker binnen gekregen. Absoluut heerlijk, handig als er NOx vrij kan komen, zwaveldioxide, chloor of zelfs fosgeen (als ik het goed heb begrepen). Maargoed, ik zal het zometeen maar eens goed uittesten met wat salpeterzuur en eventueel chloor.

[edit] Fosgeen wordt (toch wel) tegen gehouden door het filter [/edit]

[edit2] geslaagd voor de HNO3, CL2 en NH3 test. Ik zal misschien nog eeens een NOx proef doen, maar dat misschien later.[/edit2]

Link to comment

Hallo mensen!

Ik was net bezig met een klein raketje van PVC met als propellant KCLO3 en suiker. Ik was bezig met het boren van een kleine core, vervolgens vloog het boortje uit de boormachine. Ik wilde het boortje uit de vuurpijl halen dit lukte niet, ik trok er 1 keer aan en vervolgens knalde het vuurpijltje uit elkaar. Het vreemde was dat ongeveer 2/3 deel van de mix ernaast lag. Weet iemand wat hier gebeurde? (pff nog steeds een piep in me oor).

chriz

Link to comment

Heb je ergens op internet, ook maar ERGENS iemand gezien die in zo'n mix Kclo3 zit te boren / stampen ?

Nee...

Waarom niet? Nou dat heb je net uitgevonden, je heb geluk gehad moet ik zeggen.

Kno3 / suiker is veilig in te boren, maar bijna alle mixen met kclo3 zijn niet echt bijster veilig.

Link to comment

Hmmm dan heb ik toch al een paar grote zonden begaan. KClO3/Suiker gebruikte ik tot nu toe altijd aangestampt, geramd zelfs bij nader inzien (het is voor alle duidelijkheid helemaal niet slaggevoelig!). Daarna de core erin boren was ook geen probleem, verder ook geen problemen mee gehad...
Ofwel heb ik tot nu toe enorm veel geluk gehad,
Ofwel zijn er (IMO ongegronde) vooroordelen; volgens mij is die mix dus relatief veilig (chriz z'n voorval is dan een geval apart)

Link to comment
Heb je ergens op internet, ook maar ERGENS iemand gezien die in zo'n mix Kclo3 zit te boren / stampen ?

Nee...

Waarom niet? Nou dat heb je net uitgevonden, je heb geluk gehad moet ik zeggen.

Kno3 / suiker is veilig in te boren, maar bijna alle mixen met kclo3 zijn niet echt bijster veilig.


Je weet niet welke veiligheidsmaatregelen ik had genomen, dan kan je ook niet zeggen dat ik geluk heb gehad. Er kon mij niks gebeuren, want de hele pijl was afgeschermd zodat eventuele scherven mij niet konden raken, alleen een piep in mijn oren verder niks
Link to comment

Ik heb dat ook eens gehad, dat ik een harde "knet" hoorde bij het fijnwrijven van KClO3/Suiker met een vijzel. Maar aangezien er maar een heel klein deel afging, (terwijl de rest ernaast lag in dezelfde vijzel) denk ik dat het detoneerde, niet brandde. KClO3 schijnt te kunnen detoneren. (Dan zou de rest niet zijn afgegaan omdat het net als AN niet zelfondersteunend is of zo)

Iemand die deze hypothese kan ondersteunen? (Of eigenlijk liever het tegendeel bewijzen, maar ok)

Link to comment
Ik heb dat ook eens gehad, dat ik een harde "knet" hoorde bij het fijnwrijven van KClO3/Suiker met een vijzel. Maar aangezien er maar een heel klein deel afging, (terwijl de rest ernaast lag in dezelfde vijzel) denk ik dat het detoneerde, niet brandde. KClO3 schijnt te kunnen detoneren. (Dan zou de rest niet zijn afgegaan omdat het net als AN niet zelfondersteunend is of zo)

Iemand die deze hypothese kan ondersteunen? (Of eigenlijk liever het tegendeel bewijzen, maar ok)


Ik kan het tegendeel niet bewijzen maar het lijkt me zeer sterk want dan zou het in feite een supergevoelig explosief zijn.
Link to comment

Frictiegevoelig ja...
Misschien veel frictiegevoeliger dan schokgevoelig.
Het kan ook zijn dat er minuscule beetjes zwavel oid bijgekomen zijn, of zwavelzuur.
Uit de lucht bedoel ik dan dus, mijn vijzel maak ik altijd goed schoon.

Het was maar een idee, ik heb er totaal geen bewijzen voor, maar wel goed om dit uit te zoeken lijkt me.

Edit:
Ja, dit zocht ik:

Reacties: Kan explosief ontleden, vooral bij (minimale) aanwezigheid van organisch materiaal.
Vormt met veel stoffen explosieve mengsels.
Suiker is organisch, vaseline ook..
Link to comment

KClO3 is frictiegevoelig. Absoluut. Met de poedersuiker variant minder, maar de kristalsuiker variant zijn wel degelijk explosief met schokken. Leg maar eens een mooi laagje goed gemengde mix aan op een gladde plaat beton. Pak een hamer of moker en sla er op. Je oren zullen wellicht verdoofd zijn omdat je er niet al te ver vandaan zit.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

ik had eerst een mensel van koolstof en salpeter gemaakt, wat overigens best goed brande. Toen het spul nog helemaal nat was had er een paar draden katoen doorheen gehaald om wat lonten te maken.
toen dat salpeter/houtskool spul klaar was ging ik die lotnjes testen , ik had maar 1 centimeter gepakt en stak het aan en oppeen begon het heen en weer te vliegen recht in dat hoopje kruit :P
Ik pakte dat blaadje op en wou het uit het raam gooien maar het brande erdoorheen en viel op de grond.
Er zaten een paar flinke brandplekken in die ik met een dremel probeerde weg te schuren, zonder al te veel succes.

Link to comment

×
×
  • Create New...