Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

@SPIDER, dit klopt inderdaad. Ik ben alleen wel een persoon dat extra maatregelen neemt. Maar dat is niet alleen voor de primaire gevaren (ontploffing, runaway e.d.). Ik heb een oude fixeer bak van ongeveer 40 x 30x 30 cm. Deze gebruik ik meestal voor nitraties, je hebt speciale luiken voor je handen, dus extra veiligheid tegen dampen en explosies. Ook draag ik meestal een bril, soms omdat ik niet m'n lenzen in heb, en anders een transparante zonnebril/uv/sport bril. Een dikke jas wil ik ook nog wel eens aan hebben omdat het 's winters nogal koud ik in m'n lab. Maar zo'n fotofixeerbak is echt een ontzettend handig ding, je kan niets morsen op waardevolle ondergrond, geen dampen, een beschermende casing en makkelijk verplaatsbaar.

Link to comment
  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ NG
Die fixeerbak is idd een mooie oplossing, klinkt goed!

Zelf zorg ik wel altijd dat ik katoene kleding aan heb als ik dingen meng(ivm statische elektriciteit). Ik weet niet of zn schokje genoeg is om een mengsel te laten ontbranden, maar het is een kleine moeite om even je fleece uit te doen. Verder draag ik soms een oude waxcoat, omdat die wel tegen zn beetje alles kan, voor het behouden van mn kleren.

Ik ben nog niet zo met HE's bezig, en mengsels die gevoelig voor frictie zijn heb ik ook nog niet gemaakt, dus ik zit nog een beetje in de 'safe zone' zullen we maar zeggen :).

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nou ik heb dus net een ongelukje gehad
Ik sta AN in te dampen (voor de eerste keer ok), lukte al niet zo, dus ik zit eventjes achter msn, komt er opeens allemaal rook/damp uit die pan zetten. Ik het gas uitzetten maar het bleef roken, heel de achtertuin onder de rook. De huiskamer stond ook onder de rook maar dat trekt nu al een beetje weg. Het bleef doorroken totdat ik er koudwater bij had gegooid. Ik had al kranten erop gelegd maar dat helpte niet.
Van te voren heb ik alle topics doorgelezen maar het heeft niet geholpen :(
Iemand misschien een idee wat ik fout heb gedaan?

Peace, CC

Link to comment

Heb je het drooggekookt? of liet je nog wat water over?
Dit moet je altijd doen bij AN (zoals overal vermeld), als je oplossing dan afkoelt kristalliseert een heel groot deel uit, de rest kun je weggooien.

Uitleg: je T* komt niet boven de 100*C zolang er nog water is, dat is een veilige temp voor AN, als je echter neerslag krijgt, of je water zelfs helemaal weg is zal de temperatuur wél stijgen, en boven de 210*C ontleedt AN.

Dat zal er gebeurd zijn. :wink:

Link to comment

Ik weet niet wat er precies gebeurt is maar er was op een gegeven moment wat schuim en toen ik er nog wat oplossing bijgooide begon het een beetje te borrelen maar ik dacht dat het nog wel goed ging. Het was dom om te gaan msnén, dat geef ik toe. Ik denk ook dat het drooggekookt is. Ik heb meteen allees weggegooid, ik had er helemaal geen zin meer in.
Peace, CC

Link to comment

Je kunt het gewoon droogkoken, alleen zorgen dat je het pitje laag zet als er bijna geen water meer is. Zo houd je gesmolten AN over, wat watervrij is. Als je het te hoog laat staan stijgt de temp ineens heel snel tot de 220, en dan gaat ie ontleden

Link to comment
Heb je het drooggekookt? of liet je nog wat water over?
Dit moet je altijd doen bij AN (zoals overal vermeld), als je oplossing dan afkoelt kristalliseert een heel groot deel uit, de rest kun je weggooien.

Uitleg: je T* komt niet boven de 100*C zolang er nog water is, dat is een veilige temp voor AN, als je echter neerslag krijgt, of je water zelfs helemaal weg is zal de temperatuur wél stijgen, en boven de 210*C ontleedt AN.

Dat zal er gebeurd zijn. :wink:


Dat is niet helemaal juist. Het smeltpunt van ammoniumnitraat is 170 graden. Er zou dus een tijd tussen moeten zitten tussen dat het water weg is en dat de ammoniumnitraat smelt en daarna ontleed. Dat is echter niet zo. De sterke oplossing van ammoniumnitraat heeft een veel hoger kookpunt. De overgang tussen wel oplossing en gesmolten ammoniumnitraat is haast niet te zien. Het blijft vloeibaar
Ik heb deze rookontwikkeling ook gehad. Ammoniumnitraat onleed in laggas (N2O) en waterdamp. Geen gevaarlijke produkten dus. Er kunnen ook kleinen hoeveelheden andere producten ontstaan die schadelijker zijn. Nitreuze dampen (NO2-NO) zijn gevaarlijke gassen die mogelijk kunnen onstaan.
Link to comment

LOL, dit heb ik net (uurtje geleden) met AN+C gehad, iets minder fijn aangezien er vonkjes op me arm heb gekregen en nu een paar rode puntjes op me arm heb.
Gedetailleerder:
AN smelten, C erbij, ff op het fornuis laten om het te mengen, lekker mengen, zwarte belletjes, vuur uit, ff wachten, nog steeds belletjes, ren naar de kraan om water langs de pan te laten lopen, bereik kraan, vlam in de pan, krijg vonkjes op me arm, kraan aan, gooi water perongeluk IN de pan, krijg lading stoom in me gezicht, ren naar deur, bereik deur, deur open, pan neergezet, en het het doofde weer langzaam uit dankzij het water.
Daarna 2 deuren deuren open gegooid, de deur richting woon kamer dicht, op het uitroeptekentje van de afzuigingskap geduwd, en na 10 minuten weer frisse lucht.
EDIT:
Toen het vuur uit was is het water verdampt, zodat ik het spul er droog uit kon schrapen en nu heb ik weer wat AN-C in een nieuwe verhouding om te vergelijken met een andere verhouding.

Link to comment
  • 2 months later...

Nou, vandaag dus weer eens twee kleine ongelukjes sinds een lange tijd. Ik was vandaag weer eens bezig met salpeterzuur te maken via NH4NO3 en KNO3. Eens kijken wat het beste product opleverde. Alles ging naar wens, alles was goed berekend, en alles was zo ongeveer exact gelijk. Kleur, dichtheid, geur enz. Ik schenk het in een reageerbuis voor een houdbaarheidstest, alles gaat nog steeds goed. Zit ik op de bank teevee te kijken, voel ik opeens een branderig gevoel op mijn pols. Ik zie een witgelige bobbel met een diameter van een halve centimeter. Meteen naar de kraan, afspoelen, voorgeprepareerd sodabad goed neerzetten en even mijn pols erin laten weken. Daarna nog even wat soda met een paar druppels water op mijn pols inwrijven en afspoelen. Nu zie ik alleen nog eev vaag rood heuveltje op mijn arm, net een verouderde muggenbult.

Goed, dat was ongelukje één, nu twee.

Het is 's middags, 1530 uur. Ik probeer wat DCM bevattend afbijt te destilleren, om zo van de smerige wax/blubber af te komen. Ik doe netjes een half kolfje afbeit en begin het te verwarmen. Na twee minuten kookt alles lekker en gaat alles schijnbaar zijn gangetje. Om de tijd te doden begin ik maar eens een boekje te lezen naast mijn destilleer setup. Als ongeveer de helft van het start volume nog over is begint het een beetje te schuimen... Ik lees rustig verder. Een tiental seconden later koor ik een ferme knal naast me. Ik kijk verschrikt op. Mijn destilleer setup lijkt niet kapot, totdat ik mij realiseer dat ik nog een twede tik hoorde. Ik kijk naar de mogelijkheid, die niet moeilijk was te missen, de afsluitdop bovenop de setup was eraf geknalt. Na even goed te kijken vond ik de dop, die enkel een kras bevatte. Ik werd nieuwschierig hoe de dop eraf kon zijn geknalt. Waarschijnlijk schuimde het zo snel op dat het stuk tussen de "aftakking" en de bovenkant onder zo'n hoge druk kwam te staan, dat door het schuim niet meer was af te voeren totdat dat de dop eraf knalde. Later bleek dat in het hardboarden plafond een fikse deuk zat, en dus ook met een ferme snelheid de stenen vloer raakte. Nog aardig knap dat die dop nog heel is. Die dag hield ik het voor gezien met het destilleren van afbeit/DCM.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vandaag is maandag nitratiedag. Ik wilde 's ochtends vroeg opstaan om ongeveer 30 gram TNP te maken. Wat bleek, waterbad vergeten te maken...dus kon ik 's middags pas beginnen. Ik deed 20 gram salycylzuur in een bekerglas en deed er 33 ml zwavelzuur bij. Ik verhitte het een lange tijd, totdat er veel CO2 verscheen en alles oploste tot een bijna zwarte siroop. Ik deed er langzaam 50 ml 69% salpeterzuur bij en haalde het glas uit het bad. Nu het verhitten in een waterbad. Alles liep gesmeerd tot de 50 graden, er kwamen wat bubbels en ineens een enorme geiser van roodbruin gas. De grootste die ik ooit had gezien. Alle deuren en ramen open gezet en naarboven gevlucht met het hele gezin. Na drie kwartier ging ik beneden ruiken of het gas al was weggetrokken. Ik rook alleen maar frisse lucht, dus iedereen weer nar beneden. Even opruimen en maar weer doorgaan met wat ik wilde doen. Ik zit nu dit bericht te typen met een heel klein beetje vreemd gevoel, maar ik durf te wedden dat dat een placebo effect is.

Link to comment

Wow, en ze waren niet boos op je? :lol:
Zou je daar geen rookbom mee kunnen maken BTW? (als je ff verwaarloosd dat het ongezond is)

Wat voor een idiote opmerking is dat? Je kan niet zomaar ff verwaarlozen dat het ongezond is, het is niet zomaar een beetje ongezond, maar dodelijk! Een beetje teveel ingeademd en je krijgt een longoedeem. Ook al is het maar puur theoretisch, dan is het nog een overbodige opmerking die ik liever niet tegenkom. (Prophet)

Ik weet wel wat je bedoelde, toch was het imo nog een idiote opmerking, want waarom zou je tenslotte daaraan denken. Dan kan je evengoed vragen of het veel rook maakt i.p.v. "zou je er geen rookbom mee kunnen maken?". En ik heb geen commentaar nodig op mijn commentaar als het even kan.

Link to comment

Me ma vond dat ik maar even moest stoppen voor vanavond. Meer heb ik niet gehoord. Ik vond het bijna "eng" dat ik geen ander opmerkingen kreeg. En nee, dat is te weinig rook, en te duur voor een rookbom. Het reageert trouwens ook met water tot salpeterzuur. Verder is er niets gebeurt, onze muizen leven nog, ons komijn wat tijdelijk binen was ook, dus er zal ook wel weinig met mij gebeuren denk ik.

Link to comment

De effecten komen ook maar op hun hoogtepunt na een dag of 3 dus hoe je je nu voelt zegt nog niets over een mogelijke vergiftiging.

Als je weet dat je een grote teug NO2 binnen gekregen hebt maar de uren erna geen last meer van hebt is het verstandig om naar de dokter te gaan.

Link to comment

Ik denk ook niet dat jij een NO2 vergiftiging hebt opgelopen maar moest het in de toekomst ooit gebeuren, ga dan niet denken dat je veilig bent als je na een dagje niks meer voelt.

Ik geloof dat Taaie-Neuskoek van chemixtry daar ooit eens goed ziek van geweest is.

Link to comment

×
×
  • Create New...