Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb wel eens mijn prullebak (van plastic) bijna in de hens gestoken. Ik wou mijn nieuwe aansteker eens proberen (was beetje vaag aan het doen, vandaar). Dus stak ik wat papier in de fik, en naja toen kwam de vlam in de buurt van me vingens... dus lazer ik dat ding in me prullebak, waar toevallig een paar zakdoeken inlagen. :roll:
Dus ik met me schoen in die prullebak trappen, hielp niet zo heel erg. Gelukkig had ik wat voetenspray staan (k dacht laat ik maar geen deo proberen :lol: ) en daarmee spoot ik het uit... :oops: :oops:

Edit: ik was trouwens ook nog zo stom om die resten niet ergens weg te flikkeren en de prullenbak schoon te maken... dus mijn moeder kwam er ook nog achter :lol:

mzzls, Frank

Link to comment

Grootste "ongeluk" hier:
aansteker nagevuld, helft spoot ernaast, daarna meteen de aansteker aangedaan :roll:
Kwam lekker grote vuurbal op m'n kamer...

En met een aansteker (met ruisend vlammetje) m'n handen "aangestoken".
Duurde relatief best nog wel lang voordat ik het merkte, dus daar hield ik een mooi brandwond aan over...

Lang leve de aansteker...

Owh ja: en met oud&nieuw een "bolkopvuurpijl" die in de grond bleef haken, op zo'n 3 meter van een groep mensen die zooi aan het afsteken waren...
Iedereen omdraaien en rennen, zag er wel vet uit trouwens :lol:

Link to comment
  • 2 weeks later...

@bunhead

Waar was je het dan mee aan het malen???

@Tyneman

Dat jij nog steeds je baan hebt joh, rookgordijnen, ontploffingen :D:D
Maar zeker wel een strakke actie!

Mijn eigen ongelukken zijn er best wel veel, maar dat is over iets van 8 jaar tijd :(

Aansteker gevult, helft ernaast, aangestoken en ding in de hens :D was wel grappig.

Kokende (bomen) hars over mn vingers....is niet goed voor je.

Wel eens op een tafel buiten een hoopje sas aangestoken, brande het door mn plaatje hout heen, op de tafel...

Brandwonden overal van gewoon vuurmaken.

Er is eens een "Jumpin-Jack" in mn hand afgegaan...Al dat lont en kruit in mn hand ontbrand...mn huid was op een stuje van 1x1 cm helemaal verkoolt, dat deed geen pijn. Maar toen ik het er afhaalde, die open huid..Dat deed echt het meest pijn wat ik me kan herrineren...

Verder wel eens de standaard dingen, zoals een vuurpijl tegen mn jas enzo..

Link to comment

@Bunhead
Chloraat, zwavel en fosfor..... Hebje wel enig idee hoe gevaarlijk die compositie is?

Je hebt gewoon veel geluk gehad dat het maar zo weinig was.
Deze combi van stofjes brand al door de minste wrijving. En het dan met allemaal metalen gaan bewerken.
DENK NA! Doe eerst de theorie voordat je straks gewond raakt.
IMHO ben je nog veel te jong en onervaren voor dit soort composities.

Gr33tZ

Link to comment

Dat lijkt me idd geen fijne mix, nooit gemaakt, later misschien een keer, is het nu nog te vroeg voor.

Ik heb wel eens gehad dat ik een beetje whistle mix aanstak, maar dat mn vinger er iets te dicht boven zat....je kan het effect wel raden...

Link to comment
  • 2 weeks later...

ik heb een ong jaar geleden een ongelukje gehad toen ik nog dom en onbezonnen bezig was, ik had voor iets van de derde keer ap gemaakt en ik had het in zo een proefsampletje parfum gedaan ik gooi de het heel hoog de lucht in ,het detoneerde niet(het was niet droog genoeg maar dat wist ik niet) maar het flesje was wel kapot, maar de plakband er omheen hield het nog bij elkaar en er zat een klein openingetje in en ik met me domme hoofd niet wetend dat de enorme druk die vrijkwam niet door de kleine opening kon, hield mijn aansteker erbij het ontplofde onmiddelijk ongv een halve centimeter van mijn vingers af en ongv 30 cm van mijn hoofd,mijn hand zat toen onder het bloed toen ik het later afgewast had zag ik dat ik allemaal kleine gaatjes en glasplintertjes in mijn hand had.
ik voelde mijn rechter oor ook een 1 uur niet meer en had gedurende lange tijd een zware piep in mijn oor,ik denk dat ik nog steeds door dat voorval verslechterd gehoor heb
maar ik heb ook nooit meer een ongeluk met ap gehad
dat klapt echt wat zin in je hoofd
Ps(sorry voor de lange uitleg maar ik wou ff zeggen hoe gevaarlijk de mix ap+onbezonnen kneus kan uitpakken)
mzzl

Zou je aub zo vriendelijk willen zijn je post aan te passen en er Hoofdletters in te zetten. Deze kwak tekst is onleesbaar.
Groet, Tyneman

Link to comment

oef, ja dat is al wat erger dan es je vinger verbranden. PYRO is nog altijd GEVAARLIJK he. We zouden er beter allemaal mee stoppen voor onze eigen veiligheid. Maar die kick is toch weer te groot he :P . Als je iets kan maken dat het commercieele(chineesche) overtreft.

Link to comment

JEZUS! Ik heb het ook ooit eens op een filmpje gezien, echt "rillend" om te zien (en ik wordt nog wel eens een ijskoud persoon genoemd in dat soort zaken, maar toen kreeg ik ook de rillingen over mijn rug). Hoeveel gram was het? Onderandere daarom gebruik ik een afstandsontsteking.

Hiermee wordt het nog maar eens benadrukt: AP is een FINGERKILLER.

Was die AP echt in je hand was ontploft had je nu denk ik vingers gemist.

Link to comment

Jk bedoel door detonatie, klap met hamer)
Ik heb in ieder geval geleerd van dat ongeluk, en inderdaad als ik het vasthield had ik vast wel wat gemist. :P

[edit door Tyneman] Let alstublief op de leestekens. Een Hoofdletter aan het begin van een zin is echt niet zo moeilijk. [/edit]

Link to comment

Sorry, totaal geen respect voorjou!
Als je AP maak moet je gewoon kennis hebben van HE's.
Als je het opgesloten IN JE HANDEN AANSTEEK, ben je dan wel wijs????
Jezus..., dankzij mensen zoals jij kunnen wij (die serieus met pyro en HE bezig zijn) in de problemen komen!!!

ik heb een ong jaar geleden een ongelukje gehad toen ik nog dom en onbezonnen bezig was, ik had voor iets van de derde keer ap gemaakt en ik had het in zo een proefsampletje parfum gedaan ik gooi de het heel hoog de lucht in ,het detoneerde niet(het was niet droog genoeg maar dat wist ik niet) maar het flesje was wel kapot, maar de plakband er omheen hield het nog bij elkaar en er zat een klein openingetje in en ik met me domme hoofd niet wetend dat de enorme druk die vrijkwam niet door de kleine opening kon, hield mijn aansteker erbij het ontplofde onmiddelijk ongv een halve centimeter van mijn vingers af en ongv 30 cm van mijn hoofd,mijn hand zat toen onder het bloed toen ik het later afgewast had zag ik dat ik allemaal kleine gaatjes en glasplintertjes in mijn hand had.
ik voelde mijn rechter oor ook een 1 uur niet meer en had gedurende lange tijd een zware piep in mijn oor,ik denk dat ik nog steeds door dat voorval verslechterd gehoor heb
maar ik heb ook nooit meer een ongeluk met ap gehad
dat klapt echt wat zin in je hoofd
Ps(sorry voor de lange uitleg maar ik wou ff zeggen hoe gevaarlijk de mix ap+onbezonnen kneus kan uitpakken)
mzzl

Zou je aub zo vriendelijk willen zijn je post aan te passen en er Hoofdletters in te zetten. Deze kwak tekst is onleesbaar.
Groet, Tyneman
Edit: Iets netter neergezet.
Link to comment

Ik zei, toen had ik geen respect voor ap,ik was dom bezig dat zeg ik er tog ook bij.
Ik weet dat ik er meer over had moeten opzoeken,maar ik vind het ook dom dat jullie me nu ff op mijn persoon gaan aanvallen.
Ik ben een hoop veranderd sinds die tijd en ik doe niet meer van die niet denken, maar doen dingen.
Ik snap jullie reactie,maar de enige die gewond zou raken was ik.
Ik blaas nooit iets op waar andere mensen gewond kunnen raken.
Gedurende dit hele jaar heb ik trouwens ook alleen,maar met ap gewerkt en er is niks meer gebeurd.
Ik behandel het nu met respect,dan respecteert het jou ook

Link to comment

Ik zou gewoon nooit aan aceton peroxide & co (andere HE's) komen.
Geen zin om voor de rest van je leven verminkt te zijn!
Als ik exerimentjes doe (géén HE's) heb ik altijd top-safety!
Mondkapje, veiligheidsbril, oorkleppen, handschoenen, en een verstand dat zecht: "keep it safe". :P

PS: croftybom is geen HE (toch?).
PS2: heb nog nooit een ander 'knal'-ding gemaakt dat crofty (was ook maar 2x).
PS3: blijf vanaf NU van dingen die knallen.

Link to comment
Ik zou gewoon nooit aan aceton peroxide & co (andere HE's) komen.
Geen zin om voor de rest van je leven verminkt te zijn!
Als ik exerimentjes doe (géén HE's) heb ik altijd top-safety!
Mondkapje, veiligheidsbril, oorkleppen, handschoenen, en een verstand dat zecht: "keep it saF

OWja?




Wat voor explosieven maak jij zoal?



En wat deed je laast:






Lekker veilig of niet mensen? :P
Link to comment

Als ik exerimentjes doe (géén HE's) heb ik altijd top-safety!
Mondkapje, veiligheidsbril, oorkleppen, handschoenen, en een verstand dat zecht: "keep it saF

Dat zie je ook duidelijk op de foto's en filmpjes op jullie site. Jullie hebben inderdaad dat alles altijd aan, en werken heel veilig. :roll:

Ps: dit was sarcastisch bedoeld.

Bunhead, lieg mensen niet voor met zo'n dingen gewoon opdat ze je serieus zouden nemen. Veilig werken doe je voor jezelf alsook voor de mensen rondom je. Als je er echt mee in zou zitten, dan zou je het ook daadwerkelijk doen i.p.v. gewoon te zeggen dat je het doet.
Link to comment

Een labjas aan doen en een bril op zetten zijn ook secundaire veiligheidsvoorwaarden.
Het begint ten alle tijden met KENNIS!
Zowel van de gevaren van je chems, als van je composities, en de behandeling daarvan.

Je kan nog zulke grote brillen opzetten en handschoenen aandoen, maar als je een kilo AP wil gaan maken ben je Nooit veilig bezig!

Denk voor je doet, dat is het enige wat ongelukken kan voorkomen.
De rest is schadebeperking.

Gr33tZ

Link to comment
  • 2 weeks later...

@ Tyneman: Vind ik mooi gezecht van die secundaire voorzorgsmaatregelen dat deze enkel schade beperkers zijn is zeer juist.
(Veelal wanneer deze items "hun werk zouden moeten doen" schade beperken dus, heeft dit nie veel nut)
Ik denk niet dat iemand die met HE's bezig is een kogelwerende vest draagt tijdens zijn syntheses.
Hoe klein je ook bezig bent... Chemie doe je meestal in glaswerk, HE's ook. Wanneer er wat foutloopt is een proefbuis even gevaarlijk als een een erlenmeyer van 600ml. glas fragmenteert, veel of weinig maakt enkel een verschil in de hoeveeld doorboringen van je lichaam....

Als je een goede kennis hebt zijn secundaire voorzorgsmaatregelen BIJNA overbodig, maar men moet rekening houden met het toeval.

Groeten,

Link to comment

×
×
  • Create New...