Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

KNO3 en boozuur doen samen niks, het gaat er om dat de boorzuur er voor zorgt dat het millieu waarin het metaal poeder zich bevindt niet te basisch wordt, dit kan gewoon jaren lang bescherming bieden, loop niet te mierenn**ken en ga er gewoon van uit dat die paar % boorzuur veilig genoeg is.

Als je het over tientallen jaren gaat hebben kan de werking van het boorzuur geneutraliseerd zijn maar ik ga er niet van uit dat jij het zo lang gaat bewaren.

KNO3 wordt pas een gevaarlijk sterke oxidator als je het gaan smelten of iets dergelijks.

Bovendien wordt in commercieel vuurwerk meestal eerder chloraat met Al gebruikt, die hebben minder snel de kans om een basisch milleu te vormen, ook omdat kaliumchloraat een stuk minder hygroscopisch is.

Link to comment
  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

In consumentenvuurwerk mag geen chloraat zitten, althans in Nederland. Wat boorzuur doet, is OH- ionen opslokken. Aluminium reageert namelijk slecht met basen in het algemeen, maar goed met OH-. Wat boorzuur ideaal maakt is dat het nauwelijks een zuur is. Het reageert zelfs niet met natriumbicarbonaat, zo zwak is het. In glitters zoals D1 kun je dus ook gewoon boorzuur doen, zonder dat je natriumbicarbonaat wegreageert.

Nitraten reageren overigens wel degelijk met aluminium, maar de omstandigheden zijn erg belangrijk. Wat je nodig hebt voor een geslaagd ongeluk zijn een goed oplosbaar nitraatzout, ongecoat fijn aluminium, een compositie die niet snel een buffer vormt, vocht en een licht verhoogde temperatuur. Hoe lager het ontsteekpunt van de compositie, hoe makkelijker het gaat. Zo is standaard BP+Al een stuk gevoeliger voor deze reactie dan mengsels van alleen kaliumnitraat, aluminium en zwavel.

Link to comment

Ik heb mijn Tomado blokkeractie koffiemolen ook ff opengemaakt na het lezen dat er veel stof in komt, en er zat aardig wat airfloat spul in, ik denk dat ik er ook nog maar 1 bij ga halen, en er zit trouwens wel een hooge kwaliteit electromotor in, dat had ik echt niet verwacht van zo'n (goedkoop) koffiemolentje.

Edited by Weirdo
Link to comment

Het ergste dat ik ooit heb meegemaakt het is niet zo erg is een rotje die in mijn hand ontplofte het was een erg klein rotje de groote van een half luciferstokje. Vandaag heb ik ook wel nog even geluk gehad namelijk na het lanceren van mijn eerste vuurpijl heb ik de motor + balans stok op 5 meter van mijn voorbuur zijn dak en zijn auto gevonden vanaf nu ga ik wel ergens op de buiten om zo'n dingen te lanceren.

Link to comment

Ik had gister nog eventjes iets waar ik heel erg stom van stond te kijken.
Ik was dus die spiritus aan het destilleren (2L in een keer ) en normaal gesproken hoort bij een destillatie het oppervlakte een beetje te schuimen pruttelen.
Men voegt eigenlijk altijd glasparels/kookstenen toe om te voorkomen dat er grote bellen ontploffen in je kolf.
Dus dat had ik ook gedaan.
Nadat het kookpunt bereikt was gebeurde er niet veel en ik was even koffie gaan zetten.
Toen ik terug kwam was mijn destilaat ineens blauw.
Vreemd dacht ik en zette dat apart en ging verder.
Toen kwam er ineens een grote hoeveelheid uit mijn kolf door de koeler in het opvangvat terrect.
Dat noemt met het zogenaamde bumping(oftewel de kookstenen deden niet goed hun werk).

Dus user1 voegt een roermagneet toe, door die in het thermometer gat te laten vallen.
Dat was niet zo slim :lol:
Een mega grote wolk spuit uit datzelfde gat.
Het dak , mijn werkbank en alles dat erop staat zat onder :)

Geen pijn of schade , maar wel schrikken :P


*edit*

Owja uiteraard was dat niet boven een brander.

Edited by User1
Link to comment
In consumentenvuurwerk mag geen chloraat zitten, althans in Nederland.


Hmm dit is onzin, Hoe wil je anders al die oneindige kleuren compositeis gaan maken zonder KClO3? Dit is net zo'n mistverstand als dat nederlands vuurwerk geen flash mag bevatten.
Er is alleen een maximum van 2 gram is dat, en mag alleen als Burst Charge van shells gebruikt worden. En zo zijn er ook regels over de hoeveelheid sas een stuk vuurwerk mag bevatten. Die regels zijn weer gebaseert op de Chems die er voor gebruikt worden. En het doel einde van het vuurwerk. Edited by Prophet
Link to comment

Waar basseer je dat op eigenlijk? NL vuurwerk bevat wel flash, dat klopt, maar geen 70:30! Chloraat bevat het niet hoor, perchloraat en/of Sr- en Ba(NO3)2 wel, daar komen dus die oneindige kleuren van :lol: . Koperoxides voor blauw, cryolieth voor geel bijvoorbeeld, Ca voor oranje kunnen allemaal samen met perchloraat een hele goede kleur geven!
Met 2 gram kwaliteitsflash zou er anders wel iets harder geknald worden, hetgeen ik uit consumentenvuurwerk nog nooit gehoord heb uit NL. Een knalpatroon uit Duitsland bevat altijd tegen de 2 gram kwaliteitsflash, wat in een vrijwel open huls afgaat, dus kun je nagaan wat 2 gram beter gesloten zou doen en icm andere sassen ook nog, want als knaller word het al helemaal niet verkocht.

Edited by xxxjanusxxx
Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest drunkenmonkey

Ik had een Potato kanon gemaakt ..En door de hevige knallen brak mijn hond uit ..Alleen hebben we een hoog hekken en zat zijn poot vast .. Onze hond was aan het stikken en bijna dood , maar gelukkig was ik net op tijd ..

Ook is dat kanon eens ontploft en heb ik een stuk plastiek op mijn been gehad ..^^

Een tijdje geleden was ik echt in de ban van ROOKBOMMEN :):P , op een dag ging ik een rookbom in de garage afsteken .Maar wat ik niet wist , dat was dat de wind slecht zat --> rookwolken in het huis etc ...Mijn ouders waren niet zo blij, sindsdien mag ik niets meer 'testen" in de garage :lol:

Link to comment

bij mij is er een klein jaar geleden de bodem uit een kleine (9 shots) cake geslagen waardoor ie omviel en er ongeveer 3 bombettes door de haag vlogen en in de buurvrouw haar tuin ontplofte. Dat was effe schrikken en sindsdien zet ik altijd een houten plank voor de cake, moest het naar het publiek shieten.
grts gilles

Edited by gilles
Link to comment
Guest Goner

@drunkenmonkey: Dat :) is niet echt terecht, je zal nog veel moeten leren over veiligheid zo te zien, maar eens met wat literatuur beginnen?

@gilles: zulke dingen overkomen de meesten wel een keer :lol:, een houten plank is idd een goed initiatief. Nog beter is het misschien om er een kleine kuil voor te graven?

Edited by lennard
Link to comment
Guest Goner

Daar hebben we nog wat aan! Maar lijkt me sterk dat die dingen tot over de 1,5" gaan of in die richting? Bloembollen van 3" lijken me trouwens niet echt praktisch! :lol:

Link to comment
  • 3 weeks later...

Fascinerend. Random idioten die met een commerciële shell een buis - die niet voor het schieten van shells bedoeld is - opblazen. Zo ken ik er nog wel een paar...





(*Post even niet meer in verband met zwaar kelderende gemiddelde inhoud.)

Edited by Pjee
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nou ik had een kartonnen buisje 16mm ID en nozzle van 4-5 mm en die raakte verstopt,met gevolg een goed harde knal.(Want de nozzle was echt heel sterk.)
We stonden op ong 3 meter afstand,hele avond een piep in me oren.
de compo :mealpowder met 15% AL erdoorheen.

groeten lars.

Link to comment
  • 1 month later...

Ik wou laatst een kno3:suiker rookbom maken, dus ik pannetje op hetvuur huls er bij, chems vergeten. Ik ff op en neer naar de garage, in de tussentijd stond het vuur nog aan, was ik vergeten. Dus ik kompleet onwetend een schep kno3:suiker in de pan en woesh, best een steekvalm en een boel zwarte rook maar verder niets. En dat voor iets van 10 gram of zo, gelukkig liep het goed af, ik had niks en ik had nog genoeg over om een mooie rookbom te maken.

@ hieronder: Ja het was wel te verwachten maar ik was het dus vergeten dus ik schrok me de pleures.

Edited by pindabrein
Link to comment
  • 1 year later...

×
×
  • Create New...