Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

@Brakkie;
Gewoon een sterretje erin aansteken een erin duwen.
Ik denk dat ik wat te veel druk had.

Ik wou namelijk dat de rook niet ongecontroleerd zeg maar wegging,
maar door een gaatje naar buiten kwam.

Het gevolg ook was dat er een kleine ontploffing was (niet extreem hoor).
Het was een gelukkig mislukte per verongelukte pijpbom,
kort samen gevat heb ik gewoon geluk gehad :o


Dus wat hebben we hiervan geleerd?



Juist.
Link to comment
  • 1 month later...
  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mijn ongelukken,


1 : Ik was vuurwerk aan het afsteken en achter mij werd een mat met nitraten en babypijltjes gemaakt en ik kreeg een babypijltje in me oog. (De eerste 15 minuten zag ik niks meer met dat oog daarna gespoelt en de rest van de avond last gehad)

2: Ik was met een vriend op stap na oud en nieuw om vuurwerk te zoeken (11 jaar was ik )
toen zagen wij een buis die strak vast getaped zat , dus wij scheuren de buis er met pijn en moeite af
en ik kom met het geniale idee om er een babypijltje in te doen dat ding zat tussen me benen,
zoals je wss all kunt raden dat resulteerde in een oorverdovende knal .,
Ik probeerde weg te rennen maar dat ding bleef afgaan en ik dook doodsbang de bosjes in niet gewond geraakt.

3: Ongeveer 2 jaar geleden las ik een stukje text over een rookbom (3 regels k3wlish door gelezen),
En pakte suiker en een hoopje flash kruit een aantal gr geloof ik.
Omdat ik geen geduld had deed ik het vuur wat hoger en toen ontbranden het.
Ik zag alleen stipjes en had het avond eten verpest.

Als did gravediggen is remove me post dan ( en als iemand wat fouten ziet wijs me er dan op)

Xtrm

Link to comment
Guest krotracer

ik had zo`n fluitpijl liggen(screaming girls, die grote)waar de stok half van afgebroken was en kwam op het idee een nitraat op de stok vast te tapen.
ik legde dat ding op een paaltje en stak het aan, maar omdat die stok was afgebroken keerde de pijl om en ring mijn kant op en omdat ik de nitraat had vastgetaped op de stok smolt de tape en de nitraat landde 1 meter voor me neus, en toen had ik koppijn en piepende oren.

ik heb ook een een keer meegemaakt dat er zo`n stop uit een supervlinder tegen me arm schoot AUW ;)

Edited by krotracer
Link to comment

Vroeger maakte ik mijn greenpowder/mealpowder nog met mortier en vijzel, toen ik een brandtestje wou doen deed ik dit met mijn stomme kop 20 cm naast het bakje met meal, 1 vonkje belande in het bakje waardoor 15g meal de lucht in ging, mijn hele schuur stond natuurlijk blank. Ik heb er behalve een gigantische schrikreactie weinig aan overgehouden.

Link to comment

Ik ken dat ook, door zulke ''ongelukken'' leerde ik gelijk af om iets te testen op de werkplek.

Was toendertijd met slagtest op chlooraat flash. Een klein mespuntje op de bankschroef. Het ging af en eigenlijk tergelijk ging een er in de lade van de werkbank een spoulette branden. Ik schrok me kapot dat nog zoiets kon gebeuren. Heb nu een bankschroef van de rommelmark voor 2 euro kunnen komen, die staat nu ver van de werkplek vandaan. ;)

Link to comment

Ruim 2 jaar gelden had ik een keer 0,1 gram armstrong mix gemaakt met chloraat. Ik mix de stoffen door elkaar en ineens WHOMP!! Me pa stond ernaast en zei lachend: Dat is het risico hè. Sindsdien zal ik er geen moeite meer voor doen, ik hou me nu meer bezig met kwaliteits vuurwerk i.p.v. knallen.

Link to comment
  • 1 month later...

Goed dan jammer dat ik hier moet posten, maar het had erger af kunnen lopen.

Ik was gister lekker met mijn koffiemolen aan het malen, toen begon hij ineens te brommen en lawaai te maken.
Ik ben redelijk technisch, dus heb het hele apparaat uit elkaar gehaald.

Tot mijn stomme verbazing zat er echt een flinke lading aan Airfloat chems in. Zoals Kno3 Zwavel Aluminium poeder, en Koolstof.
Ik denk dat dit bij elkaar wel een gram of 15 was. Niets aan de hand verder, alleen alles goed schoon geblazen en leeg gehaalt, en weer verder in elkaar gezet. Ik weet 100% dat hij goed in elkaar is gezet.

Alles ging goed heb gister nog aardig wat chems gemalen, totdat ik vandaag verder ging.
Het apparaat begon ineens weer te brommen en wat lagere toeren te gaan draaien,
Ineens kwamen de vlamen en de rook er uit. Ik had het apparaat in mijn hand, gelukkig niets verbrand ofzo. Ik liet hem van schrik gelijk uit mijn handen vallen.

Gelijk de stroom er af en naar buiten gebracht. daar heeft het apparaat nog ik denk een minuut of 20 na staan smeulen. Ik ben erg blij dat ik gister alles er uit had gehaalt, want 15 gram van die mix wat in je huis afgaat had waarschijnlijk einde hobbie geweest.

Hiermee wil ik geen angst zaaien ofzo, gewoon bad luck, Maar let alsjeblieft op voor de gene die met koffiemolens werken.

Link to comment

Deze oud en nieuw een pirat special naast mijn oor ontploft. Ik streek hem aan en ik gooide hem bovenhands en op het moment dat hij langs mijnn oor ging ontplofte hij al in mijn hand. Ik had al een pak opgemaakt, daar verder ook geen problemen mee gehad. Ik maak een nieuw pak open, pak er één en dit gebeurt. Meteen dat hele pak in de hens, weg ermee. hoorde 5sec. niks, maar ik heb er gelukkig verder niks aan overgehouden.

Vorig jaar had ik een batch van 10 gr LQ KNO3/Al/S flash en die zat in een bakje. Een vriend, waarmee ik pyrotechniek als hobby heb, liet dit een keer aan een jongen zien die wij allebei kennen. Het leuk hem leuk om in het bakje te assen >_< Resultaat: verbrand plastic bakje en geschroeid haar bij die maat van me:/ Hij dacht dat de as niet heet genoeg meer was om het te laten ontbranden.

Verder heb ik gelukkig niks ernstigs mee gemaakt.

N22

Link to comment

Een hele tijd terug probeerde ik met mijn koffiemolen wat houtskool kleiner te krijgen.
Sindsdien kwam er continu wat houtskool poeder uit wanneer ik de koffiemolen leeg tikte na het malen van andere stoffen.
Na een tijd afvragen of het nou alleen tussen de randjes zat of in de molen zelf, heb ik hem open gemaakt om een kijkje te nemen.
Tot mijn grote verbazing vond ik in de molen een gram of 7 aan houtskool, dit alarmeerde me meteen, en heb direct een 2e koffiemolen gehaald.
Nu gebruik ik mijn oude koffiemolen alleen voor brandstoffen, en de nieuwe voor oxidatoren.

Vrijwel overal waar je over pyro leest wordt aangeraden om 2 koffiemolens te gebruiken, 1 voor brandstoffen en 1 voor oxidatoren.
Nu weet ik waarom, en ik moet zeggen dat je echt super veel geluk hebt gehad Pyrofanatic, want 15g aan flash betekent zonder te twijfelen in een woning sowieso einde oefening......

De flash alleen al zou al rampzalig zijn, maar denk ook aan die stukjes koffiemolen met metalen onderdelen.....:lol:


*EDIT* op hierboven:

Sorry dat ik het zo zeg, maar die vriend van je is dan echt een broodmongool van de bovenste plank....... Wat nou als het een bakje vol GD-flash was geweest??
Misschien was een beetje voorlichting over de eigenschappen en gevaren ook wel handig geweest, dit doe ik altijd uit voorzorg wanneer ik iets nieuws heb gemaakt en er komen andere mensen over de vloer....

Edited by DKill_
Link to comment

@nitraatje, pirat specials moet je ook niet bovenhands gooien, die dingen staan bekend om hun slechte / onbetrouwbare vertraging.

Dkill, een 2e koffie molen had idd wel beter geweest. Maar ik had nooit gedacht dat het helemaal er in zou komen. Ik maakte hem wel altijd netjes schoon na gebruik, dus vandaar dat ik er maar 1 had.

Maarja van fouten leer je gelukkig.

Edited by Pyrofanatic
Link to comment
*EDIT* op hierboven:

Sorry dat ik het zo zeg, maar die vriend van je is dan echt een broodmongool van de bovenste plank....... Wat nou als het een bakje vol GD-flash was geweest??
Misschien was een beetje voorlichting over de eigenschappen en gevaren ook wel handig geweest, dit doe ik altijd uit voorzorg wanneer ik iets nieuws heb gemaakt en er komen andere mensen over de vloer....


Dat is hij ook. :lol: Hij doet ook een van de laagste opleidingsniveaus en hij is een beetje ondoordacht in zijn acties (zoals je gemerkt hebt:P). Ik heb hem ook duidelijk gemaakt hoe stom hij bezig was.

@Pyrofanatic: Het gaat om de nieuwe van Bonbridge van 0,7 gr en niet om de "echte" van <2006 met 1,9 gr lading. Die waren erg verradelijk met een vertraging van 2 seconden soms. Die ik had (2007 versie), hadden allemaal een goede vertraging (minimaal 5 sec.), behalve eentje dus. Het was denk ik gewoon een productiefout. Maar voor mij alleen nog kwaliteitsstrijkers (de echte corsair).
MVG,

N22
Link to comment
die dingen staan bekend om hun slechte / onbetrouwbare vertraging.


Ik gebruik al jarenlang pirates ("strijkers") en heb echter nog nooit last gehad van één die te vroeg afging.
Meestal is het te laat, dan begin je je echt af te vragen of dat ding uit is of niet.
Nu probeer ik niet stommiteiten aan te praten door de onbetrouwbaarheid te bagatelliseren, maar ik hoor al mijn leven lang verhalen over strijkers die binnen een halve seconden afgaan en ikzelf heb nog nooit eentje meegemaakt die binnen 4 seconden afging.

Misschien een kwestie van bron, aangezien kwaliteit nogal kan verschillen.

Nogmaals ik beweer dus echt niet dat deze dingen betrouwbaar zijn.
Link to comment

Corsairs heb ik er honderden van aangestoken en nog eens honderden door kameraden e.d. afgestoken zien worden. De vertraging is 4 tot ongeveer 8 seconden. Geen enkele die te vroeg ging, maar wel een aantal die weigerde.
Voor wat betreft dit merk vind ik ze te vertrouwen, mits je er geen gekke dingen mee doet en er verstandig gebruik van maakt. Andere merken heb ik niet zo heel veel ervaring mee gelukkig, want dat is meestal troep of té gevaarlijk.

Link to comment

Ik heb het hier ook over de pirat special eh :lol: En dan niet die nieuwe 0.8 grams zooi. Maar de oude 1.9 :)
Die gewone pirats is idd niets mis mee. Corsairs zijn idd ook goed, knallen alleen minder hard.
Ik heb nog een filmpje van een maatje van mij. dat zijn pirat special nog in de lucht afgaat terwijl hij hem weg gooit xD!! ziek spul

En van die versie van de pirat special zaten echt een hoop slechte tussen. We hebben ze daarom ook maar in een groot vuur gegooit.

Edited by Pyrofanatic
Link to comment

Ik had een keer een mini mortier bom gemaakt.
De shell (als je het een shell kan noemen) was ongeveer net zo groot als een rotje. Echter was de lont die ik er aan had gemaakt niet lang genoeg om aan te steken (hij kwam niet uit mijn lanceerbuis).
Dus ik dacht, ach dat doe ik wel met een sterretje. Ik stak dus het sterretje in het mortier, en op dat moment ontplofte het liftpowder al (Had whistle als liftpowder gebruikt...) dat gaf dus een flinke knal, en de shell knalde tegen me wang aan (gelukkig ontplofte hij niet bij mijn wang), ik voelde voor 2 minuten niks meer in mijn wang had een bloed lip en een piep in mijn oren.. Heb er veel van geleerd :lol: Voortaan goed uitkijken.

Verder gelukkig niks ernstig meegemaakt.

Link to comment
Tot mijn stomme verbazing zat er echt een flinke lading aan Airfloat chems in. Zoals Kno3 Zwavel Aluminium poeder, en Koolstof.


Al poeder in een koffiemolen is niet slim.
Al poeder in een koffiemolen waar ook oxidatoren in hebben gezetten is nog dommer.

Gelukkig is het goed afgelopen! :lol: Edited by cojonesm
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ja dat kan wel degelijk, ik heb wel eens magnesium met KNO3 onbehandeld laten staan voor een nachtje, ik rook de volgende morgen een duidelijke geur van ammoniak en de flash was ook best warm. Het ging gelukkig niet spontaan af en het was maar 2g. Mijn chemiedocent heeft mij ook al eens verteld dat hij thuis ook wel eens proefjes deed die wel wat weg hadden van het maken van vuurwerk ( :lol: ). Hij vertelde me dat hij het mengsel veel warmte ontwikkelde en dat hij het van schrik meteen in een emmer met water had gegooid.

Als je mengsels maakt van een onbehandelt metaalpoeder + XNO3 steek ze dan gewoon direct af of wees zo verstandig het metaalpoeder eerst te bewerken.

Edited by pyrobass
Link to comment

Tja, overrated of niet; Het is wel aanwezig. Hoe groot het precies is zou ik niet weten en interesseert mij persoonlijk ook niet echt. Wat ik namelijk wél zeker weet is dat een vlam vaak veel eenvoudiger - en soms catastrofaler - over kan slaan dan je voor mogelijk had gehouden en je dus altijd rekening moet houden met gegeven waarschuwingen bij een compositie, hoe vreemd of overdreven ze ook kunnen klinken.

Mocht je écht willen weten, dan ben je vast wel in staat een veilig experimentje op te zetten dat de bewaarbaarheid van verschillende - onbehandelde - Metaalpoeder/xNitraat mengsels test. Shouldn't be too hard.

Link to comment

Idd eens leuk om te testen. Krijg binnenkort m'n spulletjes binnen dus waarschijnlijk ga ik dat proberen, ik hou jullie op de hoogte.
In consumentenvuurwerk wordt volop KNO3/Al gebruikt. Dit zal dan waarschijnlijk behandeld zijn, maar toch. Sommige soorten worden jarenlang bewaard, en na een lange tijd kan die 2% boorzuur niet meer op tegenover al die mollen KNO3 (als boorzuur wordt gebruikt).

Link to comment

Ben ik nu gek of vind ik het allemaal een beetje overdreven.
Zo'n sterke oxidator is Kaliumnitraat niet.
En daarbij als je het gewoon buiten bereik bewaard waar het geen schade kan aanrichten dan is het toch allemaal niet zo'n punt.

Link to comment

×
×
  • Create New...