Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Ik testte zojuist een 10 gram Green Flash report, en heb daarbij de kartonnen mortier finaal doormidden laten knallen. Ik gok het op een combinatie van een te strak passende insert met te veel lift eronder. De hoogte was gelukkig nog steeds 10 meter, dus de schade bleef beperkt. Die flash is trouwens slecht als je een echt groene zoekt, hij is gewoon heel fel wit en blijft minutenlang op je netvlies gebrand staan.

Link to comment
  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Toch ziet het er mooi uit :huh:

Mijn ongeluk met oud en nieuw, babypijltje tegen mijn grote teen, dat deed pijn xD (ja ik droeg dunne schoenen). Verder had een vriend van mij een beton blok van een nitraat tegen zijn hoofd gekregen. Het scheelde niet veel of hij lag op de grond van de pijn.

Link to comment

Hallo,

Deze oud en nieuw was een echt niet zo fijn, ik was midden op de dag vuurwerk aan t' afsteken en zie een paar kleine jochies met vlinders en strijkers ''spelen''. dus ik en m'n halfbroer gingen kijken gooit zo'n jochie n' vlinder naar me toe. Hij knalde vlakbij m'n hand, alles onder t bloed en ben meteen naar huis gerend, gelukkig niets ernsig beschadigd alleen een hoop pijn en gekneusde vingers.

mvg 00h

Link to comment

Hallo,

Ja ik was ook helemaal woest t' is dat ik zo snel naar t ziekenhuis moest...
Mijn ouders zeiden ook al: Iedereen zegt tegen je dat je voorzichtig moet zijn bij knutselen met vuurwerk en dan raak je gewond door een stelletje kleuters.

mvg. 00h

Link to comment

Dit jaar verliep op zich redelijk rustig. Wel:

- baypijltes op me, maar niet echt vervelend
- vlinder(ik schat 30 gram) op 2 meter, doet pijn aan je oren :huh:
- paar kleine eindstoppen/hulzen in m'n gezicht
- verbrande vingertoppen :D
- en een brandend iets(star ofzo?) in mijn nek, volgens mij geen grote brandwonden

Ja, dit is rustig want het is erger geweest, ik overleeft het, en ik woon in den haag :P

Link to comment

Ik had 31 december ook een klein ongelukje... Een strijker in mijn hand ontploft (Groene Pirat strijker). Op mijn gehoor na niks beschadigd.

Ik had de strijker aangestoken en op dat moment gooide iemand een grondbloem naar mijn voeten, waar mijn doosje strijkers stond. Om te voorkomen dat het hele doosje aan zou gaan heb ik het met mijn voet weggeschoven en omdat de grondbloem achter het doosje aankwam moest ik het nog wat opschuiven en daardoor was ik vergeten dat ik nog een stijker in mijn hand had... Deze ging dus af. Half uur last van piepende en gedempte oren gehad, van de strijker zelf voelde ik alleen een beetje papier tegen mijn hand komen.

Link to comment

Ok heb dus ook een ongeluk gehad:
Ik had een starmine gemaakt voor een goede 20 stars:
-D1 glitter
-Green
-Red

Lift: 7 gram H3

Ik had het dus in een pvc buis van 1 inch gedaan met een eindstop van 0.5cm Al en 1cm bentoniet en vanboven zachtje wat wc papier
Maarja toen ik mijn starmine aan het inelkaar steken was konden natuurlijk niet alle stars erin :P .
Dusja ik denken ok ja hij zal maar wat meer kracht hebben :D.

Jammer genoeg was dit niet het geval :P .

Wat wel het geval was was dat de eindstop eruit is geknalt met als resultaat een gat door men gras(of wat er nog van overschoot) van 15cm lengte 12 cm breedte(?) en 10-12cm diepte :huh:

Dodelijk dus zo'n eindstop :D

Pics:





Edited by N2O
Link to comment
  • 1 month later...

Lekkere krater...

Mijn karmer ruikt nu naar verbrande vinger... En mijn vinger doet pijn.
Wilde wat gas in een (plastic) flesje doen, en aansteken; daar komt zo'n mooie vlam uit :P .
Maar er zat nog wat poedersuiker in, en dat vloog in de fik, spoot eruit, en zat aan me vinger...
Hetgeen resulteerde in een verbrande nagel, een zwarte vinger, een boze moeder, en langzaam typen.... ;)

stay safe.... (hihi)

Link to comment
  • 1 month later...

Afgelopen vrijdag een ongelukje gehad en ik heb echt ontzettende geluk gehad!

Zoals jullie weten heb ik vandeweek Zinc Spreader Star gemaakt (zie Star topic) en ik had hier 20 van gemaakt (zo'n 100 gram sas) en tevens 30 TigerTail stars (150 gram sas). Deze lagen allemaal netjes te drogen en ik wilde m'n TigerTail stars even testen. Dus ik een kleine (mislukte) star gepakt en buiten m'n raam (achter het raam) op de vensterbank aangestoken. Nu komt het, m'n stars lagen achter het raam dus een eventuele vonk zou eerst door een klein kiertje van nog geen 5cm moeten gaan (moet toch de star aansteken) en vervolgens nog zo'n 15cm naar links ACHTEr m'n raam bewegen. Ik ging er dus eigenlijk van uit dat dit vrij onmogelijk was. Het tegendeel is dus bewezen en echt op het moment dat ik die star aansteek vatten alle 50 stars in één keer vlam! :) Terwijl ik er praktisch boven stond :P Snel gelijk het raam vol open gegooid en er water overheen gegooid. Had net een flesje met een 0,5liter water gepakt als drinken maar dit eindigde dus over de stars heen. De stars waren gelijk praktisch uit dus het gevaar was geweken! Het grootste probleem was de ontzettend grote rookontwikkeling waardoor alle rookmelders in huis meteen afgingen en het hele huis onder de rook stond... :) Dus gelijk als een gek alle ramen en deuren in het huis opengegooid en de rook was relatief snel weggetrokken.

Al met al is het goed afgelopen, heb zelf wonderbaarlijk genoeg geen brandwonden behalve dat ik was haar op m'n arm kwijt ben. De schade valt ook mee, alleen heb 30cm van mijn kozijn verbrand dus dit zal ik opnieuw moeten schuren en verven. Thank God dat ik nog de enige kamer in huis ben met houten kozijnen, voor de rest zijn er overal kunstof kozijnen.

My very first accident and I can tell you one thing, it'll scare the living crap outta ya :D

Link to comment

Dat is schrikken he?

Nog goed afgelopen gelukkig! :)

Had ook zoiets megemaakt.

We waren met zn 2'en rcandy aan het maken. Een iemand zat te roeren en ik ging een eind verderop testen of het goed brande. Het brandende stukje vloog precies in die pan terwijl die jongen zat te roeren.

We zijn heel erg geschrokken maar er was gelukkig geen schade aan onszelf wel een brandplekje op mijn bril, de rcandy vloog overal heen!

Link to comment

Heb ik ook een keer gehad. Sindsdien nooit meer open vuur in m'n werkplek, niks uit het raam afsteken, altijd even naar zolder lopen en het daar op het balkon testen. Ook droog ik al mijn stars en pulverone nu in een apart hok, waar ook alle shells en andere devices liggen die af zijn en afgestoken moeten worden.
Je leert wel van dit soort dingen.

Link to comment

@cojonesm: Man stond helemaal te shaken nadat het allemaal voorbij was. De hitte van de vlam voelde ik in m'n gezicht maar ik heb niks :) . M'n kozijn is verbrand en die rook was echt kl*te maarja.... Ben blij dat m'n ouders het nog rustig opvatten :P Geen gezeik eigenlijk moet m'n kozijn alleen wel zelf verven en schuren maar dat bood ik zelf al aan dus dat is best. :)

@Yellowcard: Yup... Als ik er één ding uit geleerd heb is het gewoon niks meer afsteken bij m'n werkplek, zoals je zelf al zegd. Ik had het moeten weten en 9 van de 10 keer ga ik ook gewoon de tuin in om wat af te steken... Soms niet en ja dan krijg je dit dus.... Kwestie van tijd is het gebleken.

Link to comment

Er zijn hier al heel veel ongelukken gebeurd door af te steken in de buurt van ander vuurwerk. Mensen leer hier a.u.b. toch iets uit!! Neem zelfs nooit iets wat vuur kan maken (aansteker e.d.) mee naar je werkplaats, dan kan je al zeker niet in de verleiding raken om het te gebruiken. Wel lastige regel voor rokers, maarja. Ik hoop dat er hier niet veel ongelukken meer gebeuren door zo'n stomiteiten, en al evenmin door andere oorzaken.

Link to comment
  • 8 months later...

De grootste stommiteit die ik ooit heb meegemaakt was dat ik eerst met een vriend candy propellant (RCandy?) ging maken hij rolde hier kleine staafjes van (om uit te proberen) vervolgens liet hij ze buiten liggen op een kist naast het fornuis.
Nadat de propellant klaar was was ik begonnen met het maken van een KNO3-Suiker rookbom, dit maakte ik op hetzelfde fornuis. Nadat ik de KNO3 volledig had toegevoegd aan de gesmolte suiker. Was er een windvlaag die de staafjes propellant in de vlammen van het fornuis blies met als gevolg dat zowel de propellant als de pan met de SAS voor de rookbom in mijn gezicht in vlammen opgingen... gelukkig had ik een scherm voor mijn gezicht waardoor ik slechts aardig wat verbrande haren had. :o

Grtz Lennard

Edited by lennard
Link to comment

@Brakkie;
Gewoon een sterretje erin aansteken een erin duwen.
Ik denk dat ik wat te veel druk had.

Ik wou namelijk dat de rook niet ongecontroleerd zeg maar wegging,
maar door een gaatje naar buiten kwam.

Het gevolg ook was dat er een kleine ontploffing was (niet extreem hoor).
Het was een gelukkig mislukte per verongelukte pijpbom,
kort samen gevat heb ik gewoon geluk gehad :o

Link to comment

×
×
  • Create New...