Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik hoop dat dit een hoop duidelijk maakt:
http://www.efma.org/publications/AN%20Stor...Section%206.asp

6.6 First Aid

Thermal decomposition of ammonium nitrate based fertilizers can produce a gas mixture of the following volumetric composition:

Nitrous Oxide 7 - 20% Nitrogen 19 - 26% Water Vapour 45 - 65% Ammonium Chloride 0 - 7% Hydrogen Chloride 0.5 - 10% Chlorine 0 - 2% NO-NO2 (NOx) 0 - 9%


Het lijkt me in ieder geval erg verstandig om zoveel mogelijk het inademen van deze dampen te vermijden. Edited by RSDZ
Link to comment

Ja die tekst kan je op verschillende manieren opvatten.
Het gaat daar om AN-based fertilizers. Kan dus nog vanalles inzitten.
Hoe kan het anders dat er CHloor bevattende gassen ontwikkelen?

Het is ook temperatuurs afhankelijk.

Maargoed gewoon niet inademen, maar lekker naar de blokker of hanos gaan voor een lachgas-tripje :rolleyes:
wat mij betreft einde discussie, word wel langdraderig zo.

Link to comment

Inderdaad, maar die NO2 is in ammoniumnitraat based kunstmest gewoon afkomstig van de ammoniumnitraat zelf. Oja, en over de kleur van NO2 bij de ontleding van Sr(NO3)2 komt zekerweten NO2 vrij en toch is het witte rook die er vanaf komt. Ik denk dat de oorzaak is dat de NO2 in de waterdamp gaat zitten ofzo.

Link to comment

Ik heb mn klauwen wel eens verbrand en wat stukken papier van vuurwerk in mijn gezicht gehad, vooral omdat er mensen zijn die het een sport vinden om rotjes met een boogje door de lucht te gooien en te hopen dat ie dan ontploft voordat ie op de grond komt...

En ik heb een litteken op mijn wijsvinger maar dat was omdat ik nog niet kon zagen toen ik 6 was :rolleyes:

Edited by Underlord
Link to comment

Ik weet niet of dit topic puur voor chemi ongelukken is. Maargoed, om een lang verhaal kort te maken, Vanmiddag op mijn bek gegaan met mijn scooter. Totale schade, total los in mijn geval 1300 euro weg, en ik ben niet allrisk verzekert.
Aan mijzelf, valt de schade wel mee. Schaafwonden op mijn knie, enkel, vingers, heup, eleboog, hand, en kin.
Als ik geluk heb word de schade door de gemeente vergoed. Dit omdat ik op een weg reed die super glad is. Veel mensen hebben er over geklaagt, en er gebeurt niks aan.

Link to comment
Als ik geluk heb word de schade door de gemeente vergoed. Dit omdat ik op een weg reed die super glad is. Veel mensen hebben er over geklaagt, en er gebeurt niks aan.

Ga daar maar niet van uit. Toch raar, want kennelijk wist je al dat de weg glad was. Dan kan je er toch ook langzamer over heen rijden?
Link to comment
Ga daar maar niet van uit. Toch raar, want kennelijk wist je al dat de weg glad was. Dan kan je er toch ook langzamer over heen rijden?


Ik ga er zeker niet van uit. Want dan kan het nooit tegenvallen. Maar ik wist dus niet dat het glad was, ik leg het in mijn vorige post ook niet helemaal goed uit omdat het gewoon en lang verhaal is.
Het gaat er om, Dat er nergens borden staan dat het glad is. Op het stuk van de weg waar ik op me bek ging, valt er ook bijn niet te zien dat het glad is door blubber. Maar het is daar wel degelijk glad, omdat er een klei laag tussen het asfalt zit.
En dan nog iets, over dat langzaam rijden. Je moet er gewoon van uit kunnen gaan dat je fatsoenlijk over een weg kan rijden. Zonder dat je continu moet kijken of het wel veilig of glad is of wat dan ook.
Ik ging eerlijk met 40 / 45 op mijn bek, maar dan nog is dat al hard genoeg.
Link to comment

Sterkte ermee.

Wat betreft aansprakelijkheid voor zulke dingen, die ligt in principe bij de weggebruiker, tenzij deze kan aantonen dat de gemeente nalatig is geweest of niet in overeenstemming met regels/protocollen gehandeld heeft. Als voorbeeld een drempel. Als je daar met de maximumsnelheid met een RDW goedgekeurde auto overheen rost en je verliest je bumper, dan is de gemeente aansprakelijk voor de schade, omdat de drempel blijkbaar niet voldeed aan gestelde eisen.

Hoe dat voor een gladde weg zit weet ik niet, omdat dat een variabele factor is. Ik neem aan dat de gemeente sportief genoeg zal zijn om de schade te vergoeden.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Pft, hier had ik gehoopt nooit te moeten posten.
Deze middag (Damn ben er nog niet goed van hoor), toen we een 22 ID motortje aan het maken waren.
Is het even zwaarmisgegaan. Het device was soortgelijk aan wat ik gisteren voor de eerste keer had afgestoken(Redelijk veel poeder dus).
Toen we aan het boren waren( Dit doen we met een grote boor die vast op een werkbank staat.) Ontplofte het device opeens, uit het niets we zaten halfweg de core. Ik hield vast en mijn maat boorde, allebei dus maar een paar cm van de boor.
Het ene moment gewoon beeld, het andere moment, een knal een flash, en toen even zwart. Toen ik mijn ogen open deed was ik verdraaid gelukkig dat ik nog normaal beeld had. En mijn maat ook natuurlijk.
Alles hing vol rook, en alles was even wazig en tuutende oren. Ik kan je vertellen daar ben je echt niet goed van, mijn ogen zijn nog een beetje geirriteerd maar alles is inorde. We hebben besloten de pyrotechniek even op het schap te zetten. Een motor die ontploft tijdens het boren :huh: raar niet?

Link to comment
Een motor die ontploft tijdens het boren :huh: raar niet?

Nee dat is niet raar.
Als je boort zorg dan voor een scherpe boor en voel om de centimeter aan je boortje of hij nog koel is.
Het is mij al een keer met een KNO3suiker motortje overkomen. Hij knalde niet, maar vloog door mijn schuur heen.
Link to comment

How danny, rot voor je...
Welke sas gebruikte je?
Wat eventueel wel kan zijn, is dat je je eindstop hebt kapot geboord (was je huls aan flarden of niet?) of je sas was niet goed geramd...
En voor de rest alles oké met je? Was het een pvc huls?
Beterschap en hopelijk dat je nog verder doet met pyro...

Gr33tzz

Link to comment

Het klinkt mij een beetje in de oren alsof het gruis van het boren de core niet uit kon. Dat gebeurt als je van boven naar beneden boort met een kolomboor. Een andere mogelijke oorzaak lijkt me een te hoge snelheid. Dit gaat automatisch gepaard met veel wrijving en hitte. De laatste mogelijkheid is het gebruik van een verkeerd soort boor. De standaard HSS metaalboortjes vreten zich heel makkelijk door bentoniet heen, terwijl een houtboor heel heet wordt en vrijwel onmogelijk erdoor komt.

Sterkte in ieder geval.

Link to comment

Het zal wel een combinatie geweest zijn denk ik. Alhouwel, deze boor op zijn laagste stand stond en helemaal niet snel ging. En het was inderdaad een metaalboor.
@diesel, ik denk dat de huls niet aan fladeren was(Dus een hele eindstop in ons gezicht.). En ach lang zal ik pyro niet kunnen laten liggen. Ik kan het zien als een waarschuwing, dat je nog veel voorzichtiger kan zijn. Laten we wat plexi-glas rond de boor installeren :huh:.
En Piet, ja een handboor. Deden we het vroeger ook mee, maar ik vind het vreselijk onhandig.
Een paar u later was ik al terug aan het feesten ergens dus^^.

Link to comment

Er is weer wat gebeurd hier..
Niet met chems, ik ben geen hand kwijt, ik ben geen voet kwijt, ik heb geen brandwonden..
Het is erger..

Mijn ballmill heeft de geest gegeven. :huh:
Trommel erop gelegd, eerste keer dat ik een trommel met 1.8kg lood en 250g buskruit erop leg.. (Voorheen niet over de 1.3kilo totaal) En dan kom ik er dus opeens achter dat één van mijn tandwielen niet van staal is...
...
Maar van plastic !!

Het is niet meer te redden, de tandjes over anderhalve centimeter zijn gehalveerd, en leveren geen grip meer..
De timing..
Werkt je mill al anderhalf jaar prima, en opeens dit...
Ik heb nog maar krap 300g gedraaid voor O&N, dus dat is behoorlijk klote!

Gelukkig leven er helden op deze wereld. Een zekere member van dit forum heeft aangeboden een halve kilo meal voor mij te trommelen. Ik ben diegene voor eeuwig dankbaar.

Dat wilde ik even kwijt.
Dank je.

Stijn

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb gister met o&n een ongelukje gehad, mijn broertje legde een 111 klapper 2 meter voor ons neer begint ie schieten al die rotjes 5 meter weg!
Ik kreeg een rotje op mijn wang, nu heb ik een sneetje in mijn wang en een blauwe plek erom heen.

Gerjan

Link to comment

Een babypijltje op m'n kont, en dat deed nog best pijn ook :huh: gister zat er nog een rood rondje dat 30 minuten beetje auw deed, maar nu ben ik mijn aandenken kwijt.

Andere normale ongelukjes, stukje gips/beton whatever uit een thumping thunder op m'n voorhoofd(die eindstoppen zijn heel zacht, verbrijzelde toen hij tegen m'n hoofd aankwam en voelde dus niks.

Asian Thunders[De goude]gingen allemaal NIET af of op de grond ipv de lucht, hele vage dingetjes, de rest gingen prima :P

Ook de 'vaste' ongelukjes, handen verbrand door lontjes, gronbloemen en doorgebroken rotjes.
1 Close call, ik had 3 Thunder Flowers en 1 Gold Star romeinse kaars doorgelont, dus ik om 00:00 naar buiten snel afsteken had ik hem onder een boom gezet, dus ik terwijl die schiet snel verplaatsen.
Is gelukkig goed gegaan en daarna nog kunnen genieten :D

Heb alles nog(iets minder gehoor denk ik)maar dat is alles.

Link to comment

×
×
  • Create New...