Jump to content
PyroForum.nl

Fonteinen


Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Volgens mij heeft die alcohol met boorzuur ''compostie'' weinig te zoeken in de pyro..


Nee dat is niet helemaal waar.. je kan het gebruiken in een Gohst Mine B) .

@ mr. stijntje:
Oh die.. :D

En ik ben ook best benieuwd naar die compo ja.. :lol:
Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest ali chemicalie

Ik had een vraag.
is het veilig om een fontein te maken van 51cm lang, binnen diameter 8cm, wand dikte 1.3cm?

Ik heb het ooit gehoord van een Chinese vriend van me dat het een traditie is om je mannelijkheid te testen.
Een fontein van 1m op je been te zetten en te laten branden, en aan het eind klapt hij uit elkaar.
Ik denk dat jullie die taferelen wel kennen.

gr alex

Link to comment
Guest ali chemicalie

De koker komt van een kennis die een eigen bedrijf heeft hij wikkelt pallets in, jullie kennen allemaal die folie wel.
Ik heb er meer dan genoeg van ik heb ze in 2 maten die grote (maten staan in mijn vorige post) en een kleinere: de binnen diameter is 5cm, de wand dikte is 0.5 cm, en de lengte is 51cm.


ik heb vorigjaar een super vlinder in zo'n grote koker gedaan. Wat ik wil zeggen je kan er ook mega klappers mee maken.

Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb gisteravond weer bewezen dat je met de simpelste formules best leuke fonteinen kan maken!
Formule:
2 eetlepels Greem Powder (Meal mag ook hoor, maar dit had ik nog liggen)
1 halve eetlepel Aluminium. :)

Puur op de gok dus, doe maar wat leuks, als het maar brandt. :P

Filmpje:
Fontein.ASF

Oh en let niet op dat geschreeuw aan het eind, let liever op de mooie paarsachtige vlam. :D
Komt door KNO3 uit Green. :P

gr.
Stijn

PS: mijn huls was een stuk droog bamboe.
Nozzle was gewoon een knoop van de bamboe met een gat erin. :P

Link to comment

Ik heb een klein fontijntje gemaakt met MP, Al poeder en wat extra KNO3. Ik had geen katonnen kokers dus heb ik het in een koperen buis gestopt. De koperen buis smolt alleen weg :) . Nou wil ik wel eens weten hoe het kan dat jullie kartonnen kokers het wel uithouden met die temperaturen. Wat is het verschil?

Link to comment
Probeer zelf een huls te hollen. Ik heb het nog nooit gedaan. Maar heb gerepen dat met houtlijm die wat verdunt is en een rol Karft papier. Best wel redelijke hulzen mee te rollen zijn. Al kan denk ik beter iemand daarop antwoord geven die er meer van weet.
Hulzen rollen is peanuts.
Mijn 2.5" zelfgerolde mortierbuis is gewoon gerold van karton met hobbylijm ertussen, en heeft al meerdere shells succesvol afgevuurd.

Ook hulzen voor fonteinen rol ik zelf met hobbylijm. Gewoon die flesjes 'plaksel' die je bij de hema koopt.
Binnenkort ga ik misschien een grote pot bison kopen bij de gamma, aangezien dat uiteindelijk goedkoper uitkomt. (€1.80 voor flesje hobbylijm van 100ml, en €7.50 voor 800ml Bison)

Maar mij hulzen met gewoon 'plaksel' daar kan ik met mijn volle gewicht op staan, en met 3mm wanddikte kan het makkelijk dienen voor een 5cm brede fontein. het brandt niet door, nooit.

Veel mensen denken dat metaal perfect is, maar het probleem is dat het erg goed warmte geleidt, en makkelijk smelt. Onderschat de hitte van je vuurwerk niet.
Link to comment
  • 2 months later...

Vraagje met betrekking tot fonteinen zelf;

Is het werkelijk nodig een core in je fontein te maken? Maar zelf ook modelraketten (check http://video.google.nl/videoplay?docid=180...et+static+test) daarbij lijkt het me wel noodzakelijk een core te hebben.

Iemand ervaring met fonteinen zonder core?

Als je een core gebruikt > steek je de core dan aan de opening (dus net na de nozzle) of aan de bulkhead aan?

Graag reacties,

Michielvv

Link to comment

En ik gebruik altijd cores. Een fontein heeft bij mij vaak een core van onder tot boven. (geboord door bovenste eindstop wat nozzle vormt, doorgeboord tot de onderste eindstop) Dit in combinatie met een nozzle van net minder dan 1/3 van je ID, zorgt voor een mooie spuiter van minstends 5 meter. Alleen duren ze nooit lang zo. (10 sec max gehaald met een meal + Fe fontein van 75g)

Als je geen core maakt is 1/4 nozzle of zelfs 1/5 prima te doen.

Link to comment

Vraagjesss @ Duvel;

Wanneer geen core gebruikt wordt;
hoe hoog is je fontein dan?
gebruik nozzle?
Diameter nozzle?
totale composietmassa?
Tijdsduur?

Merci voor de reacties;

Kijk naar deze link; http://pyrotechniques.org/dwilliams/clarks...larksgiant.html

Dan nog'n vraagje @ Mr. Stijntje;

Als je een beetje ervaring hebt met fonteinen met core;
Is het mogelijk een schatting te doen van de brandduur van deze fontein in de link http://pyrotechniques.org/dwilliams/clarks...larksgiant.html ? Massa is +/- 1kg...

Graag reactie,

Michiel

Link to comment

Ik zou zeggen: probeer zelf wat. De brand tijd van een fontein is natuurlijk afhankelijk van meerdere factoren dus dat krijg je toch niet precies hetzelfde. De nozzle en de hoogte en alles beinvloeden het ook allemaal, maar waarom probeer je het niet gewoon zelf? De fijnheid en zuiverheid van je stoffen beinvloed ook de brandsnelheid. Dus er blijven zoveel factoren verschillend.
Zonder core komen mijn fonteinen ongeveer 2 meter hoog meestal. Redelijk smalle nozzle, dwz 1/5 denk ik.

Maar een schatting van de brandtijd van die fontein is wel mogelijk, maar alles behalve accuraat. Als er 1 kg in gaat en er staat zo'n druk achter zal het redelijk snel gaan. Halve minuut? misschien iets meer, 1 minuut? Maar als je het zelf maakt is het toch heel anders denk ik, dus of je er wat aan hebt weet ik niet.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...