Jump to content
PyroForum.nl

Eindstoppen tutorial


Tyneman

Recommended Posts

Hum, ik geef dit topic toch maar even een schop, want blijkbaar ben ik de enige die met eindstop-problemen zit >_>.

Mijn bentoniet eindstoppen blijven namelijk maar uit de papieren hulzen klappen! Dit gebeurd mij te vaak, vooral bij crackers, fontijnen en BProckets is dit gewoon zonde van de chemicaliën. Ik gebruik kattenbakkorrels die bestaan uit 100 % mineraalklei. De stoppen worden meestal toch wel 15 mm bij een hulslengte van 100 mm, ID 25 mm (ter voorbeeld). Ik heb een reusachtige hamer en de hulzen lijken het gewoon te houden. Met PVC is het nooit een probleem, dat plastic zet gewoon uit op de plek waar die stop zit, dat is perfect. Papier lijkt echter wordt stijver.

Spiken als in de tutorial (met draad, in de lengte) gaat 'em bij raketten en fontijnen niet worden natuurlijk, tenzij je dat in de breedte doet (zoals die rode 'Kanonslagen II') maar daar zijn mijn hulzen echt te dik voor. En mijn armen te dun, waarschijnlijk T_T. Spiken met spijkers is gewoon evil en kattenbakkorrels met wat water heeft bij mij alleen en sneller afbrokkelende stop tot gevolg. Arabic gum heb ik niet, ik zal eens kijken op welke basis dat is, misschien dat ik daar nog iets mee kan.

Iemand nog tips?

Link to comment

Je kattenbakkorrels niet te fijn malen. Een klein beetje aceton maakt het overigens mooi zacht, waarna het ook iets beter lijkt te hechten. Ook goed hard vastrammen, je buis mag best een beetje uitzetten. Verder kan je er nog iets als gemalen tegels doorheen mengen, zodat het echt vastbijt in je huls.

Link to comment

Beste tip ooit:

Draai zelf hulzen, en wurg deze. Dit houd in dat je, als de huls nog nat is van de houtlijm, met een stevig touwtje de huls plaatselijk samentrekt tot een smaller gedeelte. Als je hier vervolgens snelcement in drukt kan de stop er niet uit zonder dat eerst het karton wegblaast. Als je met zulke kokertjes de eindstoppen niet al de dik maakt, vergruizen ze gewoon.

Als papier kun je het best losgeweekte kartonnen dozen gebruiken. Daar zit lekker stevige kraft op.

Link to comment

Alright, thanx for the replies!

@ Miech: ik dacht dat dat aceton verhaal ook zou werken met een procentje of wat spiritus, gezien het feit dat dit ook snel verdampt. Dit werkt echter geheel niet. Ik zal nog eens aceton proberen als ik dat in de buurt heb. Ik had idd al ontdekt dat het ietwat grofhouden van de bentoniet korrels al wel zou helpen. Een vergrijsde tegel is zeker te proberen. Ook de rest van de tips zijn zeer geapprecieerd! Dank!

Yeah, zelf hulzen maken is gewoon gaaf :D. En wurgen maar! Weg met dat klote-pvc. Echt schoon genoeg van!

Link to comment
×
×
  • Create New...