Jump to content
PyroForum.nl

Lont maken


pyromania

Recommended Posts

Guest Richard

Andere kitten heb ik geen ervaring mee, maar siliconenkit is zeer flexibel en bevat veel vocht in vergelijking met andere kitten. Dat heeft als voordeel dat het gemakkelijk het poeder opneemt. Het nadeel is dat het vreselijk plakt, als je het maakt is het beter een wat grotere hoeveelheid te maken. Dit werkt prettiger en zal zorgen voor een gelijkmatiger resultaat.

Link to comment
  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En ik maar denken dat mijn idee zo origineel was :P . Maar ja mijn lont doet het immers ook prima hij brand niet onder water maar wel klets nat boven water. En nu ga ik kijken of MP met silicone goed werkt ik denk het trouwens wel, dit zou dan denk ik tot een wat hogere brand snelheid resulteren vergeleken met de Kclo3 lont. Anders even met H3 proberen.

Groeten, Shark007

Edited by shark007
Link to comment

Oke bedankt ik had het over het hoofd gezien :D en over teleurstellen gesproken... ik kan wel tegen een stootje :P . En proberen kan nooit kwaad aan gezien ik deze testjes in zulke kleine hoeveelheden maak hoef ik dus ook geen grote hoeveelheden weg te gooien.

Groeten, Shark007

PS: Ohja ik ben eigenlijk best wel een beetje eigenwijs :D.

Link to comment

Juist, proberen is heel erg goed. Je leert er net zoveel van, als van fouten vind ik. :P
Probeer het ook eens met kaliumnitraat zou ik zeggen :D

Maar ik denk trouwens niet dat je er GOED stars van kan maken, misschien in de richting van, maar de kit is zelf nogal een grote vervuiling voor de compo die je uitkiest. Tenzij je eigen composities maakt die juist gebaseerd zijn op zulke kit.

Valt inderdaad niet op Richard, goed weggewerkt.

Edited by Duvel
Link to comment

Als het gewoon als flash behandeld (niet millen of vijzelen) wordt kan het weinig kwaad, een stootje kan het wel hebben.
Anders meng je eerst je suiker met siliconenkit, en kneed je daarna de KClO3 pas doorheen, dan weet je zeker dat je geen ongelukken gaat krijgen.

Edited by Treelover
Link to comment

Ja ik heb wel eens gehad dat een kleine hoeveelheid van dat mengsel "knette" in mijn vijzel. Ik vermoed toch echt detonatie, agz er nouwelijks rook was en ook geen zichtbare verbranding. (Die is bij dat mengsel véél trager.) Vanwege de kleine hoeveelheid en erg lage dichtheid, bleef het bij het beetje dat onder de stamper zat.

Anyway, dat lont werkt ook prima met KClO4 heb ik gemerkt. Dus als je écht veilig wilt werken, there you go.

Edited by mr.stijntje
Link to comment
  • 2 weeks later...

hmm dat had ik dus eerder moeten lezen, zeker omdat ik een uur geleden net 10 meter 'gewone' blackmatch heb gemaakt. Heb verschillende soorten gemaakt:

-Draad door de meal slurry gehaald
-Draad doorweekt met KNO3 oplossing, gedroogd, en door de meal slurry gehaald
-Genitreerd katoendraad door de meal slurry gehaald

Vooral naar de laatste ben ik benieuwd, of het katoen niet te snel wegbrand zonder het MP te ontsteken...

Link to comment
  • 8 months later...

User1 was laatst de elektra aan het vervangen in huis (pff wat een werk).
Natuurlijk had hij hierbij veel installatie draad nodig.
Toen dacht hij de huls van die draad zou weleens een prachtig lont omhulsel kunnen dienen.
Oftewel het omhulsel word gevuld met BP en men beschikt dan over een behoorlijk waterdicht en weerbestendig geïmproviseerde lont.
Overigens nog niet getest.

Its just a thought.

Link to comment

Ha dat is nog geen eens zo gek idee.
Ik beun(werk) bij een boomkweker. En die gebruiken in verschillende maten ook plastic buis. Om de jonge bomen langs de stok te laten groeien (maar dit terzijde)

Zo heb je verschil in dia en idd en de dikte van het plastic. Ik denk dat ik nog wel wat van dat spul heb liggen. Test het gelijk even met meal.

Link to comment

Je hebt ook van dat krimpkous, hiermee kan je zelfs tot op zekere hoogte visco mee waterproofen, helaas is het niet echt betrouwbaar, en tot een bepaalde diepte lijkt de waterdruk wel te hoog.

Dit kan je uiteraard vullen met meal en vervolgens met een fohn compacter dichtkrimpen, je hebt ze in allerlij maten :P

Ik denk zelfs dat je hiermee wel detcord kan fabrieken ook, uiteraard naarmate het secundair tegen de temperatuur kan.

Link to comment

Goed ik heb het concept even getest met kaliumnitraat/suiker.
Het werkt erg voor geen meter, het is zoiezo al een "pijnindekont" om het in de huls te krijgen
Een soort gelijke plastic huls zou goed kunnen werken.

Edited by User1
Link to comment

@user1
Het IDEE is al heel oud, en van orgine is dat een rietje te vullen met een of andere kruitsoort.
Dus als je kijkt naar de orginele toepassing, welke overigens prima werkt. Zie je in de verhouding inhoud tot wanddikte een vrij grote i.d en een dunne wand.

Neemt niet weg dat er overal een oplossing voor is, zo fantaseer ik jullie electriciteits-draad isolatie met een hele snelle mix erin toch als werkend, maar toepassing en functionaliteit van deze methode is een tweede. Maar een miniscuul schietlont zou een optie zijn of gebruikmakend van de aanwezige chloordonor een rood of groen kleurend lont zou ook nog kunnen maar die vorm is dan niet vochtbestendig.
Met de pvc buis zijn er natuurlijk ook 1001 toepassingen al leg je er maar je visco in.

De keuze van kno3 en suiker vindt ik misplaatst zelfs bij een verhouding van 75-80 % kno3 lijkt mij het reactie oppervlak te klein ( alles kleiner dan een rietje) en daarmee het risico op uitgaan te groot.

@high Visco is zelf natuurlijk al redelijk waterproof !!
Maar stel dat je iets heel diep brandend in water wil laten zakken denk ik dat met een stuk of tien bijelkaar gebonden visco lonten toch wel succes kunt hebben. Mijn keuze zou zijn om het water te gebruiken als ontsteking bv een spoulette ivv een stuk rietje met lithiumaluminium hydride maar dat ter zijde.

Maakt niet uit wat je doet ...Als je maar plezier hebt.
groetjes Jason.

Link to comment
Natuurlijk is het idee niet nieuw.
Het gaat er om dat men van alledaagse dingen gebruik kan maken.
En ik open wil staan voor alles.
Daarnaast heeft is het geen praktisch idee, dat is wat ik ermee wilde zeggen.

Sta dan ook open voor een helpende hand.
Link to comment
  • 1 year later...

Om even terug te komen op die siliconen lont. Ik heb een poging gewaagt met Kclo4. Het was dus droog, ff naar de achtertuin om het uit te proberen, maar als je het wilt aansteken dan brand het mischien 1 mm en dan dooft het weer, dus totaal niet goed. Iemand enig idee hoe dat komt? Ik heb de chems helemaal airfloat gemaakt, de compo goed gemixt en met zoon injectiespuitje een lijn getrokken van 2,5 mm.

Link to comment

Ik heb deze verhoudingen gebruikt.

KClO4 5 gram
Suiker 2 gram
Siliconenkit 2,5 gram

Het lijkt mij dat het ook wel zou moeten lukken met KCLO4, het is aardig verwant aan KCLO3. Ik kan het ook niet testen want ik heb geen KCLO3 liggen.
Mischien de oxidator beetje opkrikken?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...