Jump to content
PyroForum.nl

Lont maken


pyromania

Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hier een paar manieren hoe je lont kan maken:

Lonten:

Black match
Quick match
Kranten match


Black match

Om blackmatch te maken heb je wat buskruit, katoendraad, dextrine of aardappelzetmeel en een water/alcohol mengsel nodig. Het buskruit hoeft niet van superieure kwaliteit te zijn. In een bekerglas of ander afsluitbaar potje doe je een verzadigde soda(natriumcarbonaat) oplossing.
Stop het katoendraad erin. Afsluiten en flink schudden. Dit is om het katoen te ontvetten. Na een paar minuten haal je het eruit, en spoel je het uit met lauw water. Neem nu een ondiep bakje en doe er wat buskruit en ongeveer 5% dextrine of aarappelzetmeel in. Voeg nu wat water/alcohol mengsel toe, en roer het samen tot een plakkerige pasta ontstaat. Voeg nu de katoendraad toe. Het is handig om stukjes van een halve meter te nemen. Smeer ze flink in totdat er een laag kruit van ongeveer 1,5 milimeter op de draad zit. Neem de draad uit, en laat het overtollige kruit door je vingers in het bakje vallen. Leg nu de lonten te drogen op een krant, en strooi er nog wat poedervormig buskruit over. Na een paar dagen zijn de lonten gedroogd en klaar voor gebruik. Je hebt nu blackmatch gemaakt. Deze lonten zijn betrouwbaar tenzij niet gebogen, want dan kan eem stuk van de kruitlaag afbebroken zijn. Ook is er kans of het overbrengen van vonken naar een ander
deel van de lont. Wil je dat het geheel wat meer vonken produceerd, dan kan je wat meer koolstofpoeder toevoegen(handig bij quick match).


Quick match

Quickmatch is eigenlijk alleen maar een stuk blackmatch in een hulsje. Maak een hulsje van kraftpapier niet breder dan 4 milimeter, maar ook niet te smal. Deze papieren huls, kan je maken door een lengte kraft papier te nemen van ongeveer een halve meter lang en 8-9 mm breed. Breng nu voorzichtig een smal lijm laagje in de lengte van de strook aan en vouw het papier dubbel(in de lengte.) Schuif nu het hulsje over de blackmatch en je hebt quickmatch. De lont moet er losjes in zitten, maar bij rechtop houden mag hij er niet uitvallen. Deze lont kan brandsnelheden van enkele meters per seconde bereiken omdat de vonken die bij de verbranding van de lont ontstaan als het ware vooruit gestuwd worden in de huls, en daar opnieuw de lont aan steken. Deze lont kan gebruikt worden voor stermortieren, of voor het snel achter elkaar aansteken van stukken vuurwerk.


Kranten match

Deze lont is niet erg mooi en goed maar toch wel redelijk bruikbaar voor gebruik in rookbommen e.d. Het is eigenlijk een variant op black match.
Maak een buskruit prutje aan door aan wat buskruit en 5% dextrine en enkele milliliters nitrocellulose oplossing toe te voegen. Roer goed tot het een klonterig geheel is. Doe hierin wat smalle stroken kranten papier doet van ongeveer 1 cm breed, en laat ze enkele minuten laat weken. Haal ze er voorzichtig uit en laat ze drogen.

Link to comment

Ja.. dat zEI ik ja.
Maar waar ik het heb over iets geels of fllessen snap ik toch niet hoor...

Als je bedoeld de site waar de link naar verwijst, dan zou ik eens beginnen met LEZEN wat er naast die plaatjes staat (inderdaad, de tekst is misschien belangrijk) Daar staat alles namelijk netjes uitgelegd, stap voor stap.

Link to comment

Beter vraag je dan of iemand (voor mijn part je vader) je helpt bij dit hele gebeuren.
Als je niet goed weet waar je mee bezig bent kost het je in het gunstigste geval alleen een vingertje of twee. Met een beetje pech wel meer.

Begin eerst eens met een beetje BP maken.
Als dat lukt en brand met een commercieel (gekocht) lont, ga dan eens verder met eigen lont maken.

Maar ga eerst veel lezen en LEREN voordat je met vuurwerk ga spelen. Niemand wordt blij van een krantenbericht "12 jarige klauwtjes kwijt door foutje"

PLEASE denk goed na voor je dingen bij elkaar gaat gooien waarvan je niet weet wat het is en/of doet.

Link to comment

What the fuck heeft dit nog met lont te maken?
Basics zijn dit.... Duik maar terug in de literatuur *master van vuurwerk*

Dextrine is het kraaksel van aardappel zetmeel (starch)

Starch/Maizena/Aardappelzetmeel
http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/ST/starch_soluble.html

Dextrin/Starch Gum
http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/DE/dextrin.html

Post 3340 van mij:

En mensen die nog niet weten hoe ze dextrine moeten maken Smile ;
http://www.thegreenman.me.uk/pro/dex.html
http://www.infernolabs.co.uk/basics/dextrin/index.htm
http://www.frogfot.com/synthesis/dextrine.html
http://www.wfvisser.dds.nl/EN/cheminfo_EN.html#dextrin

Link to comment
  • 4 months later...
  • 7 months later...

Hallo, hoe maken jullie je lont?

Ik heb al vaak lontje van rotjes of romeinse kaars gebruikt.
ook wel vaak een sterretje als lont.

Maar, hoe kan t wat professioneler?.
Kheb ook al zitten denken om een holle veter met BP te vullen...maar weet niet of dit gaat werken.

Grt Cederick

Maak gebruik van de zoekfunctie voordat je een nieuwe topic opent, hier was dus als een topic over. MERGED en WARNED (by gamekeeper)

Link to comment

Hoe bedoel je?, dat alcohol snap je toch wel, gewoon de alcohol met het water mengen, volgens mij heeft dit te maken met de oppervlaktespanning verbreken en versnelde droogtijden...

Dat coaten word doorgaans gedaan met NC-laquer, gewoon het lont een paar keer door een NC-laquer papje halen en tussendoor laten drogen.


Lttrz

Link to comment

BP is onder hoge druk gezette MP (met wat toevoegingen) die later weer verkorrelt is, hierdoor zit de KNO3 meer in de Houtskool (en de Zwavel?), en BP brandt optimaal met een dichtheid van *** (ik weet niet) maar als je het verkorrelt dan kom je hier dicht bij in de buurt...

Als je dan BP weer gaat gebruiken in een Lont dan lossen die korreltjes op en zijn ze weg... zonde van je BP zou ik zeggen, en een lont kan toch beter iets langzamer branden dan te snel.

Jurrrrr

Maar ik heb het nooit gedaan met BP.
Omdat je het nog nooit gemaakt heb :angry:

@Freakyman: Je bericht wordt er niet opgezet omdat het geen nuttige toevoeging is aan dit topic en het zo meer en meer op offtopic spam begint te lijken hier.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...