Jump to content
PyroForum.nl

Wat voor uitrusting?


bastieboy

uitrusting  

122 members have voted

  1. 1. wat voor lab heb jij?

    • mijn achtertuin, lukt me prima.
      39
    • kleine ruimte met afzuiging en een kraan om de hoek.
      16
    • compleet laboratorium
      8
    • anders.
      59


Recommended Posts

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Rico

Bedankt allemaal, ik ben zelf ook enorm blij dat ik dit heb. :) Misschien komt er nog een keertje een zuurkast. Maar daar zijn we nog over aan het praten :P

Link to comment
  • 1 month later...
Guest meatyke

Beste heren, de afgelopen week heb ik een nieuw labje gebouwd, hier het resultaat.








Ik heb een gasvuur met Propaangasaansluiting, Koud water,...
Er is glaswerk besteld, en hoop het deze week aan te krijgen. :P
Er komt misschien ook een zuurkast in.

Greetzz

Link to comment

Had het al gezien, vond het zeer mooi, alleen nog een beetje leegjes :P .

Maarja ik zou willen dat ik zo een mooie grote ruimte zou hebben, je heb nog veel uitbouwmogelijkheden in je lab.

Link to comment
  • 1 month later...

Ik wist niet waar precies ik het zou posten, dus doe ik het maar hier.

Ik heb vamiddag van de moeder van een oude vriend van me, die er niet meer is, zijn glaswerk spulletjes gekregen. Een deel is vrij nieuw, de rest is behoorlijk oud. Kwam van zijn opa vandaan.

Weten jullie misschien wat die 2 dingen op de 2 aparte foto's zijn ? Bij die ene heb ik wel enig idee, maar de ander is me een raadsel.
Verder heb ik er niet veel aan aangezien ik toch gestopt ben, maar zoiets gooi je niet weg.

Link to comment

Het voorwerp op de laatste foto is een bolkoeler. Die gebruik je bij refluxen van een reactiemengsel/oplossing of bij destilleren als koeler. Wat dat ding op de derde foto is, geen flauw idee. Het lijkt dat dat kleine manteltje is om een vacuum op te zetten, aangezien het maar één aansluiting heeft. Maar wat vacuum voor nut heeft op zo'n klein plekje vraag ik me af. Verder vind ik het molentje glasbuisjes op het eind er wel erg grappig uitzien...

Link to comment

Dat laatste ding lijkt een beetje op een geval wat men vroeger gebruikte bij demonstraties van mechanica met gasdruk (stoom enzo). Kan dat glazen molentje draaien?

@Super: Een bolkoeler is niet zo handig in een destillatieopstelling. Je destillaat blijft erin liggen...

Link to comment

Die laatste is inderdaad overduidelijk een bolkoeler. Gebruikt bij refluxen.

Hij staat rechtop, met de dichte kant boven. De onderkant is aangesloten op een rondbodemkolf, waar een vloeistof verhit wordt. Als deze verdampt, wordt de damp in de koeler weer gecondenseerd, en druipt hij terug de kolf in. Nutteloos? Neuh, sommige reacties moeten een uur of wat bij een hoge temperatuur gehouden worden. Dan wil je niet dat alles verdampt.


Dat andere ding is mij een raadsel. :P Wat miech zegt zou wel kunnen..

Link to comment

Vet ! Dat is inderdaad wat het is. Als je bv. aan dat tutje blaast en het rechtophoud gaat 'ie draaien :P . De onderkant kun je dan ergens in doen en roeren. Dit werkt op stroom, dus ik ga even een extern keteltje maken met een mooi slangetje of iets en dit ding eens in echte werking zetten !
Er ontsnapt alleen wel redelijk wat druk tussen het buisje en dat losse middenstuk, maar toch moet het werken lijkt me.

Hopelijk krijg ik dit ding nog werkende !

Link to comment
  • 1 year later...

Goed het werd toch een tijd voor foto's van theo's lab.
Nogmaals het is niet van mij maar van de buurman uit zimbabwe :lol:

IMG_0014r.JPG

Ja het is een beetje een zooitje, ik blijf opruimen daar.

IMG_0016r.JPG
Leuk heh zo'n schemerlamp :)

IMG_0015r.JPG

oven/mag. combi geweldig.

 

Link to comment

Meer paste er niet in de vorige post..

IMG_0017r.JPG
Mijn glaswerk, beetje slecht te zien, maar ik mag met trots zeggen dat het wel veel begint te worden ( hier staat lang niet alles op )

post-2039-1237731621.jpg

Hier is mijn pompinstallatie te zien, in een bak van 65L water.

post-2039-1237731660.jpg

Foto van mijn lab in actie (destillatie van spiritus waar ik laatst een topic over had)

Wel dat is het wel zo'n beetje, vragen opmerkingen etc zijn welkom.

grtz user1

IMG_0007rr.JPG

IMG_0018.jpg

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...