Jump to content
PyroForum.nl

Wat voor uitrusting?


bastieboy

uitrusting  

122 members have voted

  1. 1. wat voor lab heb jij?

    • mijn achtertuin, lukt me prima.
      39
    • kleine ruimte met afzuiging en een kraan om de hoek.
      16
    • compleet laboratorium
      8
    • anders.
      59


Recommended Posts

Sinds een tijd ben ik samen met mijn vader bezig met chemie(dit is nieuw want tot voor kort wist hij niks van mijn interesses) en richt ik samen met een paar vrienden onder zijn huis een klein lab in. Nu had ik laatst een discussie met een vriend over dat wij eigenlijk veel teveel misten wat onvervangbaar was(gootsteen is bijvoorbeeld een seconde of 5-6 lopen). Ik was het hier niet mee eens en we spraken zo een tijdje, maar door dat gesprek raakte ik er toch wel in geinteresseerd wat voor lab jullie nou allemaal hadden.

alvast bedankt voor jullie antwoord, grtz.

Link to comment
  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mijn lab stelt niks voor, alleen een paar bekerglazen, thermometer, maatcilinders, paar zefen enz, en mijn tuin of schuur.
Ik ben toch redelijk trots dat ik best wel veel syntheses heb uitgevoerd in dit zogenaamde "lab" ;) .


Lttrz

Link to comment

Lol, NG dat heb ik ook, heb nog 200 ml flesjes van ingedampt 68% HNO3, 100 ml flesjes met wit en rood rokend salpeterzuur, deze heb ik omdat ik nooit zoveel tegelijk maak...

En nog meerdere kleine flesjes met gekochte dingen zoals, alcohol 96%, 70%, ether en veel van dat soort flesjes.

Die kleine dingetjes nemen idd het meeste in, vooral omdat het er gewoon zoveel zijn ;) .


Lttrz

Link to comment

Mijn lab: Buiten.
Vuurwerk maak plek: Aparte hoek van slaapkamer

En in mijn kamer een kast met:
- Een hele plank vol chemicaliën. (De hoeveelheden tot 1kg, grotere hoeveelheden liggen in laden)
(Ook de meest vreemde chems waar je helemaal niets aan hebt, maar okay.)
- Zuren, Basen, en oplosmiddelen bovenop de kast.
(HNO3, HCl, H2O2, H2SO4, NaOH, Ammonia, Ethanol, Aceton, Demiwater, etc...)
- Een plank vol glaswerk.
(Denk aan bekerglazen, erlenmeyers, pipetten, maatcilinders, heel veel reageerbuizen, wat horlogeglaasjes, een bunsenbrander, een paar meter rubber slang, etc...)
- En mijn destillatieopstelling ligt op een andere tafel.

Link to comment

Mijn labuitrusting is trouwens wel redelijk normaal. Laboratoriumglaswerk, thermometer (laatst gevallen, maar er komt er weer een aan), veel potjes. Een groot tafelblad op zithoogte, krukje, een kraan komt in m'n nieuwe lab, een asbest plaat voor over het hout. En eehm, wat nog meer? Brandblusser op kleine afstand en een waterbad die er standaard staat. Geen idee eigenlijk. Ik post het wel als ik wat vergeet.

Link to comment

In juli heb ik een oud bijhuisje (ca. 3.5x3.5m, dat vroeger gebruikt werd voor acetyleenproductie :D ) gerenoveerd tot labo/werkplaats, met werktafel, groot zelfgemaakt rek volgestouwd met chems, glaswerk etc; werktafel, krukje, brandblusser... De kraan staat er wel 10m vanaf ;) maar zo'n probleem is dat nu ook niet.
Er is ook een bovenverdieping, maar die gebruik ik enkel voor de (tijdelijke) opslag van stoffen die ik niet in mijn nabijheid wil hebben.
Onlangs heb ik nog 2 stopcontacten toegevoegd (1 is toch maar weinig).

Link to comment

Experimenten doe ik in de garage (een oud koetshuis). Ik heb een werkbank die ik gebruik als werkoppervlak. Een kraan heb ik om de hoek maar afzuiging heb ik nog niet. Ik wil mijn lab nog wat uitbreiden, met als eerste ergens waar ik chemicaliën achter slot en grendel kan zetten. Ik heb liever niet dat kleine kinderen aan mijn 30% peroxide of 96% zwavelzuur komen(Het valt mee, want de jongste bij ons thuis is 7 en die weet wel waar ze niet aan moet komen, maar toch). Marktplaats is heel handig als je opbergmeubels en dergelijke zoekt.

Afzuiging heeft minder prioriteit omdat er bij mij nauwelijks schadelijke gassen vrij komen. Echt gevaarlijke proefjes waarbij chloorgas vrijkomt doe ik buiten, en mocht er iets mis gaan dan zet ik de twee deuren wagenwijd open, en dan laat ik alles luchten.

Link to comment

Heb verschillende werkplekken.
PC gebeuren hier bij mijn vriendin,electronica en hulzen maken e.d. thuis.
Door allerlei gelukkige faktoren kan ik over het navolgende beschikken.
Werkplaats van een kennis met draaibankje
Garage redelijk uitgerust met allerlei klusgereedschap,beschik over twee kelderboxen(voor opslag div chems en grondstoffen),maak meestal pas een comp als ik hem ga afsteken en door het beschikbaar hebben van diverse accu,s en omvormers kan ik zelfs in het veld hotgluën.
Maar meestal maak ik mijn bermuda's e.d. in een tuinhuisje op een complex ergens in de randstad,in dit seizoen heerlijk rustig en van de bewoonde wereld gescheiden,Flash maak ik buiten in de tuin,net als rocketcandy en de diverse andere handelingen waar de hotplate bij gebruikt wordt.

Greetz YellowP

Link to comment

Ik durf te zeggen dat ik wel een compleet lab ter beschikking heb. Het is weliswaar wat oud, maar voldoet goed. Nu zou ik er nog dag en nacht terecht moeten kunnen.
Ik heb een aantal nette plofkasten. (3 totaal) Met daarin de meeste van mijn chemicaliën.



Ook wat glaswerk hier en daar.


En natuurlijk zuurkasten, Met spatscherm en goede afzuiging.


Ik ben erg gelukkig met deze mogelijkheden. :angry: Nu nog zorgen dat m'n baas gelukkig blijft met mijn hobby. :)
Gr33tZ

Link to comment
  • 1 month later...

Mijn "lab" beperkt zich tot een gesloten doos met gemerkte potjes met chem's. Als ik mij dan met pyro ga bezig houden zet ik mij beneden aan een tafel in de hoek. Die tafel is zo bewerkt dat hij hitte/zuur bestendig is :D (Geloof me, heb ik al getest.) Afzuiging is niet echt nodig. Maar als er tog rook e.d. gevormt wordt zet ik de achterdeur (waar ik vlak naast zit) open zodat het een beetje tocht.
Ik heb een thermometer, paar proefbuizen van school, labojas, veiligheidsbril, dikke stoffen tuin handschoenen, kleine latex handschoenen, gehoor bescherming, ... Zo werk ik ook redelijk veilig met stoffen. Ik denk ook dat ik een el. kookplaatje ga aanschaffen. 25 euro bij een electrozaak, vinden jullie da veel?
Ook denk ik als ik het een vriendelijk vraag en diep in de ogen van mijn geliefde chemie leraar kijk ik wel eens tijden de middag het labo mag gebruiken voor een of andere proef. :P

Greets, Max

Link to comment

Ik zelf heb op het vlak van materiaal(glaswerk,apparatuur,meet materiaal),
Chemicalieën( deze zijn voor 70% allemaal van chem- bedrijven, hebben dan ook meestal een kwaliteit van pro analyse) zo goed als alles wat ik maar kan wensen op enkele "collector items" na.
Helaas is men ruimte waar alles geïnstalleerd zal worden in opbouw, dit is de reden waarom ik dan ook practisch zo goed als op non-actief sta alles zit ingepakt in grote verhuisdozen ( enkel de brandbare en gevaarlijke chems zijn er tussen uit gehaald enveilig opgeborgen: Rode-,Gele-,Witte- Phosfor, natrium, kalium,...)
In de ruimte is volgens planning plaats voor een zeer grote afzuigkast, water toevoer en afvoer, gastoevoer, vriezer ,frigo voorzien. Enkel voor de massa aan chems ben ik nog steed sop zoek naar de geschikte kasten.


Groeten,

Link to comment
  • 2 months later...
Guest meatyke

Hoi,

Mijn werkplaats ziet er zo uit...

Ik heb een rek met allemaal chemicaliën. Als bekerglazen, etc. gebruik ik jampotten en chocopotten.
Ik ga binnenkort ook een dampkap installeren en ook proberen een gootsteen ofzo in te zetten.
Mijn werkplaats is redelijk groot


Mvg...

Meatyke

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb een pokkehokkie van 4 vierkante meter, ;) met een kartonnen doos vol labglas.
Een plaat hout van 1 vierkante meter als werkblad, ;) een eigen vriezer.
En verder een kast die ik moet delen met de campingspullen, en dat soort ongein, Een lab uit de tijd van Da Vinci. :rolleyes:

Een kartonnen doos met chems, Waar de lampolie en ruitenwisservloeistof de macht lijken over te nemen. :mellow:

Verders heb ik een zelfbouw magneetroerder, Een hotplate, Een zelfbouw liebigkoeler van pvc en (waarschijnlijk) PFTE, + vriezergestuurde warmtewisselaar i.c.m. automatisch ijsbad.

Dus dan weten jullie het wel. :P

Link to comment

Mijn experimenten doe ik bij ons in de wasplaats waar ik beschikking heb over een labo kookplaat (die zegt dat water pas bij 250°C kookt), wat glaswerk een thermometer,.... en verschillende basischchems waar ik niet veel aan heb. Voor mijn pyro doe ik alles boven in een hobbykamer waar ik niet alles kan opbergen en het bureau dus bezaaid ligt met hulsjes, potjes h3,... en de vloer bezaaid met materiaal om te malen en chems in potjes dus ik heb dringend nood aan iets om op te bergen voor men pyro. Ik dacht persoonlijk aan wijnkistjes bijv. een kistje om te millen, voor rocketry, voor hulzen,...

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...