Jump to content
PyroForum.nl

Scheikunde Ongeluk: Explosie in scheikundeklas


night hawk

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Richard

Wat een crap!

Ow, ow, ow van de dokter moet ik rustig aan doen (bloeddruk en stress). En dan komen mensen als Yellowcard met dit soort onzin aanzetten.

Wat mankeert je als je in 4 VWO zit en zomaar chemicaliën door elkaar gaat roeren. Het zal me een rotzorg wezen hoe of wat Yellowcard gezegd of gedaan heeft. Ze stonden op dat moment allemaal naar dat bekertje te kijken, dus er had door Yellowcard allang gezegd kunnen worden dat het niet deugde.

Als hij het toch zo'n slecht idee vond, wat deed hij dan nog in godsnaam nog in dat lokaal? Hij houdt nu eenmaal van knallen, en dat is bij deze gelukt. Het is spijtig dat dit soort dingen gebeuren en gun de verwondingen dan ook niet, maar zoals al eerder vermeld: "Gebruik in godsnaam eens je verstand".

En zolang dit soort ongelukken gebeuren en de croftybommen, blijven Pyrotechniek en Chemie een terroristenhobby (gedachten gemiddelde Nederlander).

De leraar valt weinig te verwijten behalve de keuze van de compositie. Nu kun je wel zeggen dat hij de leerlingen de rug niet had mogen toekeren. Moet er dan overal een babyzitter bij zijn?

Genoeg frustraties,

Mag dit een goed voorbeeld zijn van hoe het niet moet en de gevolgen ervan.

Link to comment

Beste Richard,

Mag ik je er op wijzen dat Yellowcard helemaal niet met ‘dit soort onzin’ is komen aanzetten.
Hij heeft zelfs in heel dit topic geen enkele post geplaatst.

Ook had ik graag gezegd dat er niet 'zomaar chemicaliën door elkaar geroerd' werden. Iedereen aanwezig wist wat er werd gemaakt en welke stoffen werden gebruikt. En zoiets zou in 4 VWO zeker moeten kunnen.

Aan de hand van wat ik heb gelezen in de krant(en) en in dit topic en er van uitgaande dat alles waarheidsgetrouw is, kan ik het volgende zeggen:

Yellowcard heeft de opmerking gemaakt dat het niet veilig was om de stoffen droog te mengen toen één van de andere leerlingen in het bekerglas begon te roeren. Dit was terwijl de leeraar de alcohol ging halen. Waarop die leerling het bekerglas (waarschijnlijk met de spatel er nog in) iets te enthousiast terug neerzette op de werktafel. Dit leidde tot de ontsteking van de mix van fosfor/zwavel/kaliumchloraat. Logischer wijs zou dit de leerling zijn op de foto in de krant met de bloedende hand.
Het gaat hier om een spijtig ongeluk. Eén dat had kunnen vermeden worden echter als de proef beter was voorbereid.

Als hij het toch zo'n slecht idee vond, wat deed hij dan nog in godsnaam nog in dat lokaal? Hij houdt nu eenmaal van knallen, en dat is bij deze gelukt.

Deze uitspraak vind ik wat te ver gaan, je laat het uitschijnen alsof Yellowcard dit heeft gezocht.

En zolang dit soort ongelukken gebeuren en de croftybommen, blijven Pyrotechniek en Chemie een terroristenhobby (gedachten gemiddelde Nederlander).

Mee eens.

De leraar valt weinig te verwijten behalve de keuze van de compositie.

Niet mee eens. Als leraar moet je beseffen dat als er iets misloopt tijdens een chemische proef op school onder jou toezicht, zeker als je op voorhand weet dat het een gevaarlijke is, dat dat jou verantwoordelijkheid is.

Greetz

Tim
Link to comment

Ik heb in de derde voor een demonstratieproefje ook een keer KClO3/S gemaakt met mijn scheikunde lerares. Dat was alleen zo ongevoelig, dat een flinke hamerslag het niet af liet gaan.
Als ik dit artikel zie, ben ik toch wel blij dat we er toen geen fosfor bij hebben gedaan, maar een ander proefje hebben gekozen voor de open dag.

Verder ga ik er vanuit dat Yellowcard de leerlingen echt wel heeft verteld dat ze nergens aan mogen zitten. Ik neem tenminste aan dat hij weet dat hij verantwoordelijk is. (zelfs als een leerling zou spijbelen en ondertussen overreden wordt door een auto)

Verder wens ik Yellowcard beterschap, en hoop ik voor hem dat het geen vervelende verstrekkende gevolgen voor hem heeft.

Link to comment
  • 1 month later...

Mensen,

Ik moet zeggen dat deze topic me nu pas opvalt.
Ik heb de topic even vluchtig doorgelezen. Ik moet zeggen dat Tim een paar goede punten heeft.

Allereerst kwam ik zelf met het idee om Kaliumchloraat en Zwavel te gebruiken. Dit bleek net niet schokgevoelig genoeg te zijn voor de doeleinden waarvoor we het wilden gebruiken. Toen kwam de leraar met het idee om, ja echt, rode fosfor te gebruiken. Ik stond er zelf een beetje van verbaast dat en leraar met dit voorstel kwam, ik wist ongeveer wel hoe gevoelig dit mengel was, maar ik ging akkoord. Hij stelde voor om het met een veer te mengen ( :P ) dat leek mij niets. Ik stelde voor om de stofjes apart met alcohol of ethanol of iets degelijks veilig te maken, en het dan pas bij elkaar te doen.

Nu waren de voorbereidingen niet alles. Dit was de grootste fout, de alcohol was niet in de buurt. De voorbereidingen waren niet goed, iets wat wel noodzakelijk is bij dit soort proeven.
Een vriend van me pakte dus inderdaad het bekerglas op, en een spatelje om het te gaan mengen. Toen ik dit zag schrok ik natuurlijk, want er zat iemand aan terwijl het nog niet veilig gemaakt was ! Ik zei dat hij er af moest blijven en het al helemaal niet moest gaan mengen, en toen zette hij het neer op de tafel, en toen...

Ik had vooraf tegen iedereen ( de 3 anderen ) gezegt dat we een bijzonder schokgevoelige stof gingen maken, alleen de jongen die met het glas bezig was had zich dit niet zo gerealiseert denk ik, terwijl hij er mee bezig was.

Ik vind zelf ook dat er fouten gemaakt zijn door de leraar, maar ook door mezelf en de jongen die er aan zat, wat niet zo slim was achteraf.

Er klopt verder niet bijster veel van het verhaal van de Telegraaf, jullie kunne hier beter niet naar oordelen. Maarja, je gelooft wat je leest.

Verder wil zeggen tegen Tim, dat de jongen met de bloedende hand op de foto op de voorpagina van de Telegraaf niet de jongen is die het Glas neerzette. De jongen die het glas neetzette, waarnaar het ontplofde, had wat rode fosfor in zijn oog gekregen. Verder had hij niets aan zijn handen of dergelijk.
De jongen op de voorpagina, rechts, met de bloedende hand, is diegene die ook 7 hechtingen in zijn hand had.

@ Matthijs, het duurde ongeveer 10 minuten voordat die anti-terreur eenheid er was.

Al met al is het een beetje een opgeblazen boel. Het viel allemaal wel mee, alleen dat rood op wit vond de Telegraaf erg Spectaculair. Veder klopt het verhaal van het AD een stuk beter, maar het is wel verre van de verkelijkheid. Die man zit namelijk in het echte scheikunde lokaal, wij zaten in een half bio half scheikunde prakticum lokaal.

Nou als jullie nog vragen hebben stel ze, maar antwoord kan ik niet garanderen omdat ik niet de hele boel op wil blazen.

Verder wil ik de mensen bedanken die hun intresse hebben getoont en medeleven, vind ik erg fijn.
Verder heeft dit hele incident NUL invloed gehad om mijn hobby. Hier stond ik zelf er van te kijken.

Groetjes, Yellowcard

Link to comment

×
×
  • Create New...