Jump to content
PyroForum.nl

Scheikunde Ongeluk: Explosie in scheikundeklas


night hawk

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mij rest eigenlijk alleen nog de vraag: waarom deden ze dit met zo'n gevoelige compositie, in zo'n grote hoeveelheid? Er zijn een hoop andere composities die je kan gebruiken, zeker als je hulp hebt van een scheikundedocent. En bovendien: als je zoiets als Armstrong maakt zou ik het nog dezelfde dag maken en afsteken. Waarom maakten ze het zo vroeg? Waarom Armstrong?

Greetz
Infernoman

Link to comment

Wat ik heb meegekregen was dit:
Ze wilden een gevoelige compositie hebben om in boxjes te doen waar mensen op konden schieten. En toen yellowcard vroeg of ze niet beter een veiligere compo konden gebruiken had z'n leraar zoiets van, nah dit is veilig genoeg.

Link to comment

Nou dit had ik nou echt niet van yellocard verwacht, hoe het ook gegaan mag zijn..Zoiezo armstrong in een bekerglas ;)
Dat doe je op een papiertje oid, niet in glas :) Ik heb één keer armstrong gemaakt en dat ging af toen ik met een dun takje (ja echt) erover heen gleed :D. Maja mooi zo dat het goed afgelopen is met hun, das toch wel het belangrijkste en laat dit een hele grote les zijn.

Link to comment

Als je daar de posts onder het stukje uit de krant lees begin ik me al helemaal te ergeren. Net alsof mensen het woord ''explosie'' zien en meteen precies denken te weten wat er gebeurd is. Ik ben dat angst-beleid helemaal zat. Mensen kunnen niet meer normaal reageren als ze het woord explosie horen. Alles wat vreemd en onbekend is wordt meteen in verband gebracht met terrorisme.

Link to comment

Dit is dus wat ik bedoelde met mijn flauwe woordspeling dat dit soort zaken vaak worden opgeblazen, moet je bijvoorbeeld deze reactie op de AD site zien staan:

zo beginnen ze en over een tijdje blazen ze gebouwen op.. ik hoop dat de aivd ze in de gaten blijft houden


Hoe bedoel je de Pyrotechniek heeft een slechte naam... Bij mijn weten is Yellow' toch echt geen terrorist. ;)

Mvg, Pjee
Link to comment

Tuurlijk reageren mensen niet normaal wanneer ze het woord explosie horen, we zitten helaas in een tijd
dat de meeste wetenschappelijke kennis voor slechte doeleinden gebruikt word.
Als je dan nog wels denkt dat mensen niet normaal reageren bij het horen van het woord explosie dan
moet je maars zien hoe iedereen reageert wanner ze een explosie horen ;)
Ik zelf ben weer sterk genoodzaakt niets meer in deze omgeving van men eigen creatie's af te steken.
Helaas is dit een hobby die je moeilijk onopgemerkt uitvoerd.


Heeft iemand ervaring hoe het er in België aan toe gaat wanneer je voor deze feiten word " betrapt" ?
Wat en waar mogen ze precies zoeken,ect..... (Ik zelf woon nog bij men ouders)


Groeten,



PS: Laat het nu net zo zijn dat Yellowcard me een kleine periode geleden nog net vroeg of ik hem
Rode Phosfor wou bezorgen! Ik zelf zou het onverantwoord gevonden hebben hem dit te bezorgen en
gelukkig kloppen men vermoedens meestal goed, anders zouden er mss ergere ongelukken gebeurd
zijn.

Link to comment

Nee hoor, het was niet Yellows fout.
Aangenomen dat ik mag vertellen wat ik van Yellow hoorde over de telefoon, ze hadden KClO3/S gemaakt, en aangezien dit allemaal niet erg fijn was, besloot de leraar (!) er Rode P bij te doen. Toen kwam het idee om er ethanol bij te doen, om het veiliger te kunnen mengen, maar het was al bij elkaar gegooid. Een van de 4 (Niet Yellow zelf) begon het mengseltje een beetje te roeren, en de anderen zeiden meteen dat hij dit niet moest doen, dus hield hij ermee op. Maar hij zette het met een nét te harde klap op de tafel, waardoor het afging.

Verder viel het met de verwondingen ook enorm mee. Onze Yellowcard heeft 7 hechtingen in zijn rechterhand, maar de rest van zijn lichaam is nog heel. ;)

En met een bij elkaar genaaide hand is typen niet echt een fijne bezigheid, dus ik denk dat Yellow's eigen reply nog even op zich laat wachten.

gr,
Stijn.


Edit: Julicher, sloeg dat ook op dit verhaal? Ik ben niet 100% helder vandaag, wat vreemde gebeurtenissen achter de rug... Als dit een probleem vormt mag een mod hem deleten. Ik dacht alleen even Yellow te verdedigen.

Link to comment

Ja ik wil niet zeuren of zo, maar als de politie dit forum meeleest kan dat nogal voor problemen zorgen bij yellow. Aangezien er allerlei post worden neergezet over chems en zijn mogelijke hobbie ;) . Om dan nog de link te leggen tussen yellow en het artikel heb je ook niet veel verstand nodig.

Link to comment

Hoi,

ik heb het artikel op www.AD.nl gelezen. En dit is wat ik ervan denk:

De leraar is in de fout gegaan!

Hij heeft niet één maar verscheidene fouten gemaakt.
Ik zal ze even opsommen voor de duidelijkheid:

1) Hij heeft zelf voorgesteld deze chemicaliën te mengen.
-->

ze wilden iets ’klapperigs’ bedenken...Hun scheikundeleraar wist wel iets


2) Hij heeft de leerlingen onbewaakt gelaten.
-->
Maar in plaats van te wachten op hun leraar, die zich net had omgedraaid om de noodzakelijke ethanol te pakken, gingen ze met de droge ingrediënten aan de slag

Dit is onzin, je omdraaien om iets te nemen duurt nog geen seconde. Op die tijd meng je geen drie stoffen samen en begin je erin te roeren zodat het explodeert. Die alcohol stond ergens verder weg. En zo komen we bij de derde fout.

3) Die alcohol moest vlak naast die andere stoffen staan op de tafel waar ze aan werkten, binnen handbereik! Sterker nog, die moest al bij de rest van de grondstoffen in het bekerglas zitten, lang voor hij besefte dat het hij het nog moest nemen.

4) Hij heeft het in een glazen recipiënt laten maken.

Dus als je het mij vraagt is hier maar één schuldige en dat is die leerkracht. Maar let maar op dat het weer lekker in de schoenen van de leerlingen wordt geschoven. De reactie van die directeur gaat toch al in die richting althans --> De jongens hadden moeten wachten tot de leraar de ethanol had toegevoegd,’’ legt directeur Fons Loogman uit


Greetz

Tim

*edit* sorry voor het niet lukken van de quotes, ik weet ook niet hoe het komt ;)
Link to comment

Grotendeels mee eens, maar....

2) Hij heeft de leerlingen onbewaakt gelaten.


Dat moet kunnen, die kinderen zitten in 4 VWO. Er mag dan wel een leraar bij zijn, maar ik vind dat je wel een beetje mag uit gaan van eigen verantwoordelijkheid (iets waar de laatste tijd een flink gebrek van is in Nederland ;) ).

Tevens denk ik dat je dat 'omdraaien' niet te letterlijk moet nemen. Als hij even naar de chemicaliënkast moest lopen kan je dat ook wel uitdrukken als 'even omdraaien'.

Gezien de schade was er gewoonweg veel en veels te veel armstrongs mix gemaakt. Als je per se deze mix wilt maken om op te schieten, prima, maar maak dan batches genoeg voor hoogstens 1 of 2 ladingen. Kost wat meer tijd, maar wel zo veilig. Op de meeste middelbare scholen staat voor zover ik weet wel een analytische balans, dus kleine hoeveelheden moeten geen probleem zijn.

Toch vind ik het aantal fouten of de grootte ervan niet zo overweldig hoor. De mix werd geroerd, ethanol had klaar moeten staan, etc. Eigenlijk gebeurde er niet bepaald meer fouten dan je waarschijnlijk op een normaal practicum aan zal treffen, alleen de gevolgen zijn nu duidelijk groter. Daarom is het zo belangrijk om op simpele practica de veiligheidsregels goed te kennen.

Ik hoop niet dat het al te veel gevolgen zal hebben allemaal, er gaat altijd wel fout (zelfs TOA's werken niet altijd volgens de regels :) ) en dit is waarschijnlijk een van de weinige excessen. De jongens hebben hun lesje wel geleerd.

Het aantal leerlingen dat zich verwond tijdens gymnastiek of overige lessen (techniek) is denk ik wel wat aanzienlijker dan bij scheikunde. Maarja, aangezien dat chemisch is, is dat dus heel eng :D .

Het uitrukken van een anti-terreur eenheid vind ik wel wat aan overdreven kant. :D
Link to comment

Ik ben het eens met Soul Predator. Het zou net zo goed een aanslag kunnen zijn in een school, onwaarschijnlijk, maar het zou kunnen. Ik heb best wel vertrouwen in het werk dat de overheid doet, tegen terroristen.

Weet iemand trouwens hoe lang het geduurd heeft voordat ze er waren?

Link to comment

Ik sta er tussen in. Het lijkt me een zeer foute zaak dat mensen instanties als een anti terreur organisatie (welteverstaan, het klinkt nu wel bijna normaal in deze tijden) fout/onvolledig inlichten. Men moet er voor zorgen dat er goed wordt gemeldt wat er aan de hand is, zo kan er beter voorbereiding worden getroffen en is het allemaal een stuk helderder.
Ik wil dus zeggen dat er niet moet worden doorgegeven "er is een bom afgegaan c.q. explosie geweest op een school, er zijn gewonden." Maar "Er is een ongeluk gebeurt met gevoelige/explosieve stoffen in een scheikunde lokaal" Dat maakt het al direct minder terroristisch.

Als er dus beter wordt ingelicht, kan men beter voorbereiden op wat er is gebeurd, en hoeft er niet meer die (imo overbodige) anti terreurorganisatie bij te komen.

Link to comment

×
×
  • Create New...